BAHRAJN - Jaké časy a rychlosti dosahovali piloti v jednotlivých sektorech kvalifikace a jaké z toho můžeme vyvodit závěry o výkonnosti týmů?
První sektor obsahuje dvě rovinky s dvěma pomalými zatáčkami, před tou první se nachází nejtvrdší místo brzdění, kde piloti vyžadují stabilní zadní část, ke které jim pomáhá správně nastavené mapování a brzdění motorem. Stočtyřicetčtyři metrů před ní se nachází také čidlo pro měření maximálních rychlostí (speed trap).
Ve druhém technickém sektoru najdeme jednu kratší rovinku s první DRS zónou a dvě nejrychlejší zatáčky s prudkou změnou směru (č. 11 a 12). Náročné je i brzdění do zatáčky č. 9, s nímž je začít již v předchozí zatáčce - jezdci si budou muset dávat pozor na blokování kol a případný smyk s těžkými vozy v úvodu.
Ve třetím sektoru s dvojicí středně rychlých zatáčej a rovinek je důležitý výjezd na startovní rovinku s druhou DRS zónou. Komplexní přehled technických informací o okruhu v Sákhíru najdete zde.
Mapa okruhu (zdroj: FIA)
Nejrychlejší časy ve všech sektorech zajel v kvalifikaci Nico Rosberg, který mohl být ještě o 80 tisícin sekundy lepší, pokud by poskládal dohromady své nejlepší sektory. Druhý Vettel by si v tomto případě polepšil o 45 tisícin. O více než desetinu mohl být rychlejší Webber, dokonce o 0,163 s Räikkönen.
Hamilton sice dal své nejlepší sektory v jednom kole dohromady, ale na svého týmového kolegu hodně ztrácel a byl z toho viditelně skleslý. Tým ještě večer prošetřoval, čím by to mohlo být způsobeno.
Mercedes má před závodem obavy o to, že se bude propadat. Velká cena Bahrajnu bude o opotřebení zadních pneumatik, německý tým v tom není příliš dobrý. Naopak to dává šanci Ferrari, Red Bullu.
Méně už Lotusu, který je kompromitovaný horší startovní pozicí a netuší, kam se jeho rychlost na jedno kolo poděla (více viz zde), protože v pátečních trénincích byli výborní a dnes ve třetím za odlišných teplot byli rovněž OK.
Přehled nejrychlejších sektorů a jejich součtu
Ferrari to jezdí výborně na obou směsích, dosahovali velmi podobných časů, proto Massu poslali do Q3 (a tudíž do závodu) na tvrdých pneumatikách. Technický ředitel Pat Fry se žádného rizika neobává a Felipe také nevypadal zklamaně.
To vyplývá z toho, že rozdíl mezi středně-tvrdou a tvrdou pneumatikou tady je menší než v Číně, pouze 0,6 sekundy na kolo. Většina závodníků pojede na tři zastávky, někteří možná vyzkoušejí pouze dvě.
Velmi dobře to jezdí osmiválcem Mercedes poháněné Force Indii, která je nastavena na nižší přítlak a dosahuje nejvyšších rychlostí na rovinkách. Di Resta byl druhý nejrychlejší v prvním sektoru, hůře si ale vedl ve třetím. Oba indické vozy těžili z penalizací Webbera a Hamiltona a budou proto startovat ze třetí řady.
Přehled maximálních rychlostí
McLaren je stále pomalý, ale podle inženýrů je velmi dobrý v péči o zadní pneumatiky a věří ve slušné body, a to nejen Button, ale i Pérez.
U Caterhamu překvapil více než sekundový náskok Pic na Van der Gardeho. Francouz měl k dispozici velké novinky, které byly původně plánovány pro Barcelonu: nové přední a zadní křídlo, nové deflektory, bočnicové panely a další aerodynamické úpravy, které měly vůz CT03 zrychlit o půl sekundy na kolo. Pic z toho vytáhl více a za Gutiérrezovým Sauberem zaostal jen o půl sekundy.
Webber včera zkoušel nižší úroveň přítlaku a menší zadní křídlo, ale dnes se vrátil k původnímu křídlu pro vyšší přítlak, s nímž jezdil Vettel.
Grafickou podobu startovního roštu najdete zde.
Alan Permane se po překvapivých změnách v Red Bull Racing Group stává novým šéfem týmu Racing Bulls, čímž se vrací do klíčové manažerské role. Jeho jmenování je důkazem důvěry v jeho bohaté zkušenosti a schopnost vést tým k stabilitě a růstu po náročném období.
Christian Horner byl po dvaceti letech náhle odvolán z pozice šéfa týmu Red Bull. Tým mu poděkoval za dlouholeté vedení, které přineslo osm jezdeckých a šest konstruktérských titulů.
Gabriel Bortoleto přiznal chybu, když při britské Grand Prix zvolil na začátku závodu suché pneumatiky. Risk v proměnlivých podmínkách mu nevyšel a vedl k jeho brzkému odstoupení.
Pierre Gasly zhodnotil chaotický závod na Silverstonu, v němž dokázal získat body pro Alpine. Francouz ocenil týmovou práci a zvládnutí náročných podmínek.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.