BAHRAJN - 2. TRÉNINK; Kimi Räikkönen s Lotusem udával tempo ve druhém tréninku a ukázal. Druhý a třetí nejrychlejší čas patří Red Bullům.
Před druhým tréninkem v Bahrajnu trochu zapršelo, ale teploty jsou pořád vysoké: vzduch 31 °C, trať 40 °C. Ale není to nejhorší: během Velké ceny Argentiny 1955 okolní teplota dosahovala až 52 °C, nejchladněji bylo naopak v Montrealu v roce 1978 (2 °C).
Se svými vozy se proháněli všichni závodní piloti, tedy i Van der Garde s Bianchim, kteří ráno pozorovali počínání rezerv svých týmů: Kovalainena, resp. Gonzálese.
V paddocku se po delší době objevil Rubens Barrichello, který komentoval pro brazilskou TV Globo. Za okruhem byl v dáli vidět hustý kouř, který věstil, že v Bahrajnu stále není klid.
Jako první své garáže opustili obě Marussie: Chilton s Bianchim, za nimi Maldonado s Williamsem. Inženýr Chiltonovi hlásí, že mu pneumatiky během úvodního kola vychladly - přední mají o 15 °C, zadní o 18 °C nižší teplotu, než by měly mít. Po jejich zahřátí ihned zajíždí měřené kolo - 1:42,419 min.
Pohled na výfuky Maldonadova Williamsu ve druhém tréninku (foto: Williams F1 Team)
Hamilton je po 10 min příliš široký v jedné ze zatáček, ale pokračuje bez poškození. Na čele se střídají Pérez (1:35,866 min) a Webber (1:34,664). Piloti se do toho hned zezačátku obouvají a zajíždějí rychlá kola.
Vettel jezdí se zakrytým otvorem v náboji kola, zřejmě kvůli porovnání novinky okopírované od Williamsu. Jeho týmový kolega jezdí s křídlem pro větší přítlak než Vettel, který zkouší kompromisní nastavení. Red Bull vždy těžil z maximálního přítlaku, nyní je však pole vyrovnanější a RB9 potřebuje dosahovat na rovinkách vyšších maximálních rychlostí.
Po 12 min střídá Webbera na čele Alonso s Ferrari - 1:34,317 min, vítěz prvního tréninku Massa se řadí na třetí příčku (+ 0,459 s) a stěžuje si na to, že mu rychle odcházejí zadní gumy. Oba piloti trénink začali na tvrdé směsi.
Po 22 min přechází Vergne i Webber na středně-tvrdou směs, Francouz je o tři desetiny rychlejší - 1:35,761, v dalším kole však Australan posouvá laťku na 1:34,184 min. Na velkou degradaci zadních pneumatik si po půlhodině stěžuje i Grosjean, jemuž patří 14. příčka. Na měkčí směsi ale našel 1,5 sekundy a postopil byl osmý.
Fernando Alonso v Bahrajnu na tvrdé směsi pneumatik (foto: Scuderia Ferrari)
Gutiérrez hlásí defekt levé přední gumy. Přišel k němu vlastní chybou při incidentu s Picem, který mu sice v zatáčce č. 8 nechal místo, ale Mexičan byl příliš široký a dotknul se předního křídla Caterhamu.
Vettel v polovině tréninku jezdí podobné časy jako Webber, na konci kola mu na něj schází pouze 98 tisícin sekundy. To už téměř všichni jezdili na středně-tvrdých pneumatikách. Před Red Bully na čele se dostává Räikkönen - 1:34,154 min.
Poslední půlhodinu se týmy začaly soustředit na delší jízdy. Pérezovi inženýr sdělil, že je sice o sekundu pomalejší než s ním kroužící Red Bully, ale že jeho rychlost je celkem slušná. Hamilton je dle radiokomunikace naproti tomu o 0,15 s na kolo pomalejší, než Mercedes očekával.
Teplota dráhy stoupla na 42 °C. Ferrari mají dobrou rychlost, podobnou jako Red Bully. Piloti postupně hlásí, že jim zadní pneumatiky odcházejí. Hülkenberg i Rosberg 20 min před koncem sdělují: "Už jsou v podstatě hotové."
Massa předvedl na 16 kol starých pneu smyk v zatáčce č. 7. Räikkönenův čas ve zbývajícím čase už nikdo nepřekonal, nejblíže mu byl Webber (+ 0,030 s) s Vettelem (+ 0,128 s). Finovy časy byly i po 15 kolech velmi konzistentní, na středně-tvrdých gumách jezdil stále něco přes 1:41 min, přitom už ve 13. kole hlásil, že má po pneumatikách.
Počty kol ujeté ve druhém tréninku (vlevo) a za pátek celkem (vpravo)
Ve 2. tréninku bylo ujeto celkem 712 kol, což je o 82,1 % více než v prvním (391 kol). Rozdíl mezi středně-tvrdou a tvrdou pneumatikou činil 0,5 - 0,8 sekundy na kolo. Pirelli před Bahrajnem předpovídalo tři zastávky, nyní to vypadá, že někteří velkou cenou vyzkoušejí odjet pouze na dvě.
Přehled nejvyšších rychlostí: 1. Grosjean - 315,8 km/hod; 2. Räikkönen - 315,6; 3. Hamilton - 314,0; 4. Di Resta - 313,7; 5. Sutil - 313,5; 6. Rosberg - 312,5; 7. Alonso - 311,7; 8. Gutiérrez - 311,6.
Pořadí dle nejrychlejších sektorů ve druhém tréninku
Přehled všech časů: zde (PDF).
Fotografie z tréninků najdete zde.
Před nadcházející sezónou 2025 se naplno rozběhne testování Formule 1. Týmy a jezdci nyní usilovně ladí své vozy a strategie, aby byli připraveni na další vzrušující ročník plný napínavých závodů a nečekaných momentů.
S okamžitou platností se nový tým Cadillac v rámci Formule 1 připojí k TWG Motorsports, nové divizi TWG Global. Tato akvizice zahrnuje i Andretti Global, který se účastní závodů v IndyCar, Formuli E a Indy Nxt, dále Spire v NASCAR Cup, Wayne Taylor Racing v IMSA a Walkinshaw Andretti v australských supersportech.
Tento týden v Bahrajnu poutají veškerou pozornost Lewis Hamilton a Charles Leclerc, kteří se účastní klíčového testování. Ferrari, které si v zimní přestávce zajistilo sedminásobného mistra světa, se stalo hlavním tématem motorsportových diskuzí.
Red Bull odhalil svůj nový monopost RB21, se kterým Max Verstappen bude usilovat o pátý titul mistra světa v řadě. Tým představil svůj vůz těsně před začátkem testů v Bahrajnu, čímž se stal posledním, kdo odkryl vůz pro nadcházející sezónu.
Alpine představil svůj monopost AP25 poprvé na dráze v Sachíru během filmovacího dne. Tyto dny slouží nejen k ověření funkčnosti nových monopostů, ale i k jejich oficiálnímu představení na dráze.
Michael Schumacher ukončil svou kariéru ve Formuli 1 na konci roku 2006 jako jeden z nejúspěšnějších jezdců historie, když dosáhl téměř všech možných triumfů v tomto sportu.
Lewis Hamilton čelí ve Ferrari obrovské výzvě – v legendárním týmu z Maranella se pokusí dosáhnout historického osmého titulu mistra světa, zatímco očekávání fanoušků i tlak konkurence neustále rostou.
Mercedes odhalil první snímky svého nového monopostu W16, se kterým do sezóny 2025 vstoupí George Russell a talentovaný nováček Andrea Kimi Antonelli. Stáj ze Stuttgartu se chystá na další boj v královně motorsportu a naděje vkládá do kombinace zkušeností a mladé dravosti.
Aston Martin v neděli představil svůj nový monopost AMR25 včetně hlavních inovací na svém na autě. Předsezónní představení monopostů obvykle odhalují jen minimální detaily o technických novinkách, přičemž skutečné změny jsou většinou známé až během předsezónních testů.
Carlos Sainz se připojil k George Russellovi jako jeden z mála aktivních jezdců F1, kteří se podílejí na vedení organizace hájící zájmy pilotů.
Lewis Hamilton stojí před jednou z největších výzev kariéry – uspět ve Ferrari, kde mnoho legend na titul nedosáhlo. Sedminásobný šampion si uvědomuje náročnost adaptace a s respektem vzhlíží k těm, kteří to zkusili před ním.
George Russell věří, že Mercedes zahájí nadcházející sezónu silněji než v minulých letech a vyhne se problémům, které tým sužovaly u jejich vozů.