BAHRAJN - 1. TRÉNINK; Ferrari na úvod závodního víkendu v Bahrajnu obsadilo první dvě příčky. Felipe Massa byl o 77 tisícin sekundy rychlejší než jeho týmový kolega Fernando Alonso. Třetí skončil Nico Rosberg, čtvrtý úřadující mistr světa Sebastian Vettel.
Do Bahrajnu dorazilo nové šasi pro Romaina Grosjeana, který se trápil s nekonzistentním vozem. Bude zajímavé sledovat, zda byl problém opravdu v technice nebo v hlavě. Příčinou velké ztráty na jeho kolegu Kimiho Räikkönena by mohl být i odlišný jízdní styl, pro který se Lotusu nedaří vyladit jejich FRIC systém zavěšení (více zde).
Caterham dal v prvním tréninku šanci navrátilci Heikkimu Kovalainenovi, kterému vedení týmu nabídlo roli rezervního pilota už někdy kolem vánoc - to se však Finovi nelíbilo, a Marussia Rodolfovi Gonzálesovi: odpočívali Giedo van der Garde a Jules Bianchi.
V paddocku se hovoří o návratu Toyoty do F1 příští rok v podobě dodavatele motorů pod značkou Lexus. S touto informací přišel Giancarlo Minardi, Toyota se k tomu zatím odmítá vyjádřit. K špatně střeženým tajemstvím jinak patří návrat japonského konkurenta Hondy do F1 v roce 2015 - opět jako dodavatel pohonných jednotek.
Začalo se za vysokých teplot - vzduch 32 °C a trať 39 °C. Jako první na ní vyrazili Gutiérrez a Chilton. Povrch byl dost zaprášený, ale podle pilotů nebyla úroveň přilnavosti na první trénink špatná.
Pirelli do Bahrajnu dovezlo to nejtvrdší, co má v nabídce: středně-tvrdou a tvrdou směs a do Barcelony možná přiveze také tvrdší směsi, což nahrává Red Bull a Mercedesu, tratí na tom šetrný Lotus.
Většina pilotů mimo Red Bulla ale nechápe, proč by k tomu mělo dojít. Se současnými gumami jsou spokojeni Räikkönen, Massa či Button, jenž prohlásil: "Cílem jsou dvě až tři zastávky, a přesně to nyní máme. Nikdo to během zimy nezpochybňoval, najednou s nimi mají lidé problémy. My jsme závod v Číně odjeli na dvě zastávky, takže si nemyslím, že bychom si měli na pneumatiky stěžovat."
"Dělají to, co mají. Nemůžou s nimi být spokojeni všichni, ale jsem překvapený, že se od Barcelony budou měnit," pokračoval pilot McLarenu. Chápal však, proč Pirelli do Bahrajnu dovezlo tvrdší směsi - vysoké opotřebení, teploty a drsný povrch.
Více technických informací o okruhu najdete zde.
Grosjeanovo nové auto se sadou měřicích přístrojů v úvodní části tréninku (foto: Lotus F1 Team)
Během prvních deseti minut všichni krom Mercedesu nainstalovali své vozy a na chvíli bylo ticho. Jakmile zkontrolovali data a vše bylo v pořádku, závodní inženýr dal pokyn k zahájení plánovaných programů. Ferrari oznámilo, že si dá před dalším výjezdem 30 min přestávku. Po 20 min k instalaci konečně vyrazily oba Mercedesy.
Většina týmů chystá velké novinky až pro Barcelonu, několik zajímavých věcí jsme však postřehli již v prvním tréninku v Bahrajnu. Williams se snaží dohnat ztrátu na týmy středu pole, do Bahrajnu přivezl nové zadní křídlo.
Red Bull od Williamsu okopíroval otvor v náboji kola, kterým zlepšuje proudění kolem pneumatik - byť s touto myšlenkou v nelegální podobě přišla samotná rakouská stáj. Rozdíl mezi oběma koncepty je v tom, že loni se u Red Bullu otvory v náboji otáčely, ale nyní jsou statické, tudíž neporušují pravidla týkající se pohyblivé aerodynamiky. Na voze ho měl ale zatím pouze Vettel.
U Ferrari se objevilo nové křidélko, dvouprvkové deflektory vyměnilo za tříprvkové. Alonso jezdil s předním křídlem z Číny, Massa používal starší verzi s monoposty potřísněnými flow-visem.
Inženýři Ferrari v zákulisí monitorují techniku a počínání svých pilotů (foto: Scuderia Ferrari)
První měřené kolo zaznamenal Hülkenberg (1:42,500 min), brzy se přidali Gutiérrez (1:38,556) a Räikkönen (1:35,533). Fin jezdil s rozložením brzdného účinku hodně na přední nápravu (58 %), proto dostává rádiem pokyn k přenastavení, "obzvlášť s ohledem na multimap 4, očekávali bychom 56 %."
Pérez na Lotus po 33 min ztrácel 1,118 s, Button 0,4 s. McLaren svým pilotům připomínal, aby na rovince zahřívali brzdy. Po 38 min Jenson dokázal zrychlit a o 2 desetiny Kimiho překonal - 1:35,305 min.
Kovalainen mezitím začínal opatrně (1:42,610), stejně jako Pic (1:48,817 min), jemuž tým oznamuje, že je teplota jeho přední levé pneumatiky o 10 °C a pravé o 5 °C nižší, než by měla. Podle Heikkiho je letošní Caterham "ostrý, docela snadno dochází k přetáčivosti." Vůz CT03 se podle něj řídí obtížněji než loňský, přední pneumatiky poskytují mnohem vyšší přilnavost, zadní podle něj degradují příliš rychle.
V polovině tréninku se na chvíli objevil na čele Sutil (1:35,119), ihned ho ale překonal Vettel s Red Bullem (1:34,978 a 1:34,790 min). Webber kvůli protivětru na hlavní rovince posouvá rozložení brzdného účinku "o jeden klik dozadu."
Po 55 min Vettela na čele střídá nejprve Rosberg (1:34,621) stěžující si na nedotáčivost, o chvíli později i Alonso (1:34,564 min), zatímco se Grosjean trápí s KERSem a musí kvůli jeho restartu do boxů. Massa ve svém prvním ostrém pokusu zaostává za Španělem o 0,475 s.
Stěžuje si na velkou nedotáčivost, jeho inženýr Smedley mu doporučuje "udržovat teplotu v předních" pneumatikách například vlněním zleva doprava na rovinkách (weaving). Po dalších pokusech Massa vyskakuje do čela - 1:34,487 min.
Rezervní pilot Marussie Gonzáles trávil neplánovaně čas v boxech, ruský tým zkoumal jeho převodovku. Lotus se stále hrabal v zadním zavěšení Räikkönena. Vypadalo to na něco náročnějšího než pouhou změnu nastavení hydrauliky či výměnu torzní pružiny. Vypadalo to, jakoby se snažili dostat i do převodovkové skříně.
Technický ředitel James Allison před Bahrajnem k novinkám řekl (viz rozhovor): "Vyzkoušíme si ale úpravu zavěšení - spíše jde o interní věc, než že by souvisela se závěsy. Půjde o evoluci něčeho, s čím jsme s dobrými výsledky jezdily během předsezónních testů."
V závěru jezdili piloti v rámci přípravy na nedělní závod s těžšími vozy, o překonání času Massy se již nikdo nepokoušel. Ferrari tak úspěšně nakročilo do víkendu v Bahrajnu. Třetí Rosberg s Mercedesem ztrácel 0,134 s, čtvrtý Vettel 0,303 s.
Přehled nejvyšších rychlostí: 1. Hamilton - 315,9 km/hod; 2. Räikkönen - 315,9; 3. Rosberg - 315,3; 4. Grosjean - 315,3; 5. Sutil - 314,0; 6. Di Resta - 313,6; 7. Gutiérrez - 312,5; 8. Massa - 312,3; 9. Button - 311,0; 10. Pérez - 310,4; 11. Alonso - 310,4.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Pořadí dle nejrychlejších sektorů: zde.
Aston Martin údajně jedná s hlavním závodním inženýrem Maxe Verstappena. Tento krok naznačuje možné posílení technického týmu v Silverstone.
Max Verstappen potvrdil, že už slyšel nový motor Red Bull Powertrains-Ford v chodu. Podle něj jde o důležitý krok v přípravách na novou éru Formule 1.
George Russell se vyjádřil k tomu, koho považuje za měřítko kvality ve Formuli 1 a s kým by rád poměřil své síly. Britský jezdec Mercedesu otevřeně mluví o svých ambicích a pohledu na soutěžení na nejvyšší úrovni.
Lando Norris podle Andrey Stelly už v roce 2024 získal přesvědčení, že může soupeřit s Maxem Verstappenem. Právě tato nová sebedůvěra se ukázala jako rozhodující faktor
Forbes zveřejnil žebříček nejlépe placených pilotů F1 za sezonu 2025, přičemž příjmy rozdělil na základní platy a bonusy, které často výrazně převyšují samotný plat a umožňují i jezdcům bez titulu mistra světa výrazně zvýšit celkové příjmy.
Verstappen Racing podle dostupných informací uzavřel víceletou spolupráci s Mercedesem. Partnerství má být klíčovým pilířem dlouhodobých ambicí týmu Maxe Verstappena.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.