Osm pilotů aktivovalo své systémy pro omezení přítlaku (DRS) na zadním křídle, i když to bylo zakázáno. Proč jej FIA zakázala v obou DRS zónách a hříšníky nakonec nepotrestala?
Ke kontroverzní situaci došlo v pátém kole, kdy Esteban Gutiérrez na konci dlouhé rovinky špatně odhadl svůj brzdný bod a sestřelil Adriana Sutila. Na dráze se objevila spousta karbonových úlomků a FIA zakázala v této i o 500 m dále vzdálené druhé zóně využívání DRS.
Osm pilotů přesto nastavitelné klapky zadního křídla využilo. Jednalo se o Valtteriho Bottase (Williams), Jensona Buttona (McLaren), Romaina Grosjeana (Lotus), Maxe Chiltona (Marussia), Kimiho Räikkönena (Lotus), Daniela Ricciarda (Toro Rosso), Sebastiana Vettela a Marka Webbera (oba Red Bull),
Za normálních okolností by tito jezdci obdrželi penalizaci v podobě přičtení 20 sekund k výslednému času závodu. Není třeba říkat, že by to výsledky notně zahýbalo: vítězem by zůstal Alonso, 2. by byl Hamilton, 3. Räikkönen, 4. Vettel, 5. Massa, 6. Di Resta, 7. Button, 8. Hülkenberg, 9. Ricciardo a poslední bod by bral Pérez. Komisaři FIA však protentokrát přimhouřili oči a žádný trest nedali. Pojďme si vysvětlit, proč ne.
Mapa čínského okruhu s vyznačením dvou DRS zón a místa havárie (červeně)
Proč nebyl nikdo potrestán za aktivaci DRSJednalo se o zvláštní případ. Piloti obvykle nemůžou aktivovat DRS ve vyhrazených zónách, pokud vlají žluté vlajky - i kdyby zmáčkli tlačítko, díky elektronice by nefungovalo. Tento elektronický zámek však již ve třetím letošním závodu po sobě nefungoval.
Problém spočívá částečně v hardwaru i v softwaru. Mezinárodní automobilová federace přes zimu podle Auto Motor und Sport vyměnila dodavatele: společnost IMM (odnož Magneti Marelli) byla nahrazena německým Riedelem. Podle zákonů Evropské unie musí totiž FIA vypsat každé tři roky nové výběrové řízení - a tentokrát sáhla po nejlevnější nabídce. Evidentně však po méně kvalitní.
Nový dodavatel stále nedokáže zajistit řádnou funkci, proto týmy dostali instrukci, aby své piloty o zákazu využívání DRS ve vymezených zónách informovali rádiem. Většina týmů to udělala, piloti však instrukci přeslechli. Ředitel závodu Charlie Whiting si to mohl snadno ověřit, protože má k dispozici veškerou komunikaci týmů.
Komisaři se rozhodli výše uvedených osm pilotů netrestat ze tří důvodů: 1) mezi žlutými vlajkami a zprávou na obrazovkách týmů uběhla minuta; 2) elektronický systém byl vypnutý, takže týmy museli spoléhat na radiokomunikaci, což mohlo přispět ke zmatku; 3) zelené vlajky na začátku startovní rovinky.
Kratší startovní/cílová rovinka v Číně - druhá DRS zóna, na jejímž začátku vlály zelené vlajky(foto: Mercedes AMG F1 Team)
Proč FIA zakázala využívání DRS i na startovní rovince, kde vlály zelené vlajky?V Šanghaji byly 2 DRS zóny, které od sebe dělilo zhruba půl kilometru: jedna na konci 1175m dlouhé zadní rovinky, druhá na startovní/cílové rovince před hlavními tribunami. Žlutými vlajkami bylo máváno na konci první DRS zóny, kde došlo k havárii, na začátku startovní rovinky však bylo máváno zelenými vlajkami - a právě až zde došlo k pochybení všech uvedených jezdců.
FIA může zakázat využívání DRS pouze v jedné zóně, proč jej tedy v Číně nechtěla povolit ani v té druhé? Vysvětlení je trochu složitější. Vychází z toho, že obě zóny odděluje pouze krátký úsek, kde se nachází rovněž pod detekce pro tu druhou (35 metrů před poslední zatáčkou).
Whiting chtěl zabránit pokusům jezdců o to, aby se na dlouhé rovince, na jejímž konci vlály žluté vlajky, co nejvíce přiblížili vozům před sebou s vyhlídkou stáhnout náskok na méně než jednu sekudnu s vidinou možné aktivace a útoku ve druhé DRS zóně mimo inkriminované místo. V místě odklízení trosek by mohli zbytečně riskovat.
"Chtěli jsme zabránit, aby piloti nebyli v tomto pokušení. Tím, že jsme zakázali DRS i na cílové rovince, by nemělo smysl riskovat stahování náskoku v místě vyvěšení žlutých vlajek," vysvětlil Whiting.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.