Osm pilotů aktivovalo své systémy pro omezení přítlaku (DRS) na zadním křídle, i když to bylo zakázáno. Proč jej FIA zakázala v obou DRS zónách a hříšníky nakonec nepotrestala?
Ke kontroverzní situaci došlo v pátém kole, kdy Esteban Gutiérrez na konci dlouhé rovinky špatně odhadl svůj brzdný bod a sestřelil Adriana Sutila. Na dráze se objevila spousta karbonových úlomků a FIA zakázala v této i o 500 m dále vzdálené druhé zóně využívání DRS.
Osm pilotů přesto nastavitelné klapky zadního křídla využilo. Jednalo se o Valtteriho Bottase (Williams), Jensona Buttona (McLaren), Romaina Grosjeana (Lotus), Maxe Chiltona (Marussia), Kimiho Räikkönena (Lotus), Daniela Ricciarda (Toro Rosso), Sebastiana Vettela a Marka Webbera (oba Red Bull),
Za normálních okolností by tito jezdci obdrželi penalizaci v podobě přičtení 20 sekund k výslednému času závodu. Není třeba říkat, že by to výsledky notně zahýbalo: vítězem by zůstal Alonso, 2. by byl Hamilton, 3. Räikkönen, 4. Vettel, 5. Massa, 6. Di Resta, 7. Button, 8. Hülkenberg, 9. Ricciardo a poslední bod by bral Pérez. Komisaři FIA však protentokrát přimhouřili oči a žádný trest nedali. Pojďme si vysvětlit, proč ne.
Mapa čínského okruhu s vyznačením dvou DRS zón a místa havárie (červeně)
Proč nebyl nikdo potrestán za aktivaci DRSJednalo se o zvláštní případ. Piloti obvykle nemůžou aktivovat DRS ve vyhrazených zónách, pokud vlají žluté vlajky - i kdyby zmáčkli tlačítko, díky elektronice by nefungovalo. Tento elektronický zámek však již ve třetím letošním závodu po sobě nefungoval.
Problém spočívá částečně v hardwaru i v softwaru. Mezinárodní automobilová federace přes zimu podle Auto Motor und Sport vyměnila dodavatele: společnost IMM (odnož Magneti Marelli) byla nahrazena německým Riedelem. Podle zákonů Evropské unie musí totiž FIA vypsat každé tři roky nové výběrové řízení - a tentokrát sáhla po nejlevnější nabídce. Evidentně však po méně kvalitní.
Nový dodavatel stále nedokáže zajistit řádnou funkci, proto týmy dostali instrukci, aby své piloty o zákazu využívání DRS ve vymezených zónách informovali rádiem. Většina týmů to udělala, piloti však instrukci přeslechli. Ředitel závodu Charlie Whiting si to mohl snadno ověřit, protože má k dispozici veškerou komunikaci týmů.
Komisaři se rozhodli výše uvedených osm pilotů netrestat ze tří důvodů: 1) mezi žlutými vlajkami a zprávou na obrazovkách týmů uběhla minuta; 2) elektronický systém byl vypnutý, takže týmy museli spoléhat na radiokomunikaci, což mohlo přispět ke zmatku; 3) zelené vlajky na začátku startovní rovinky.
Kratší startovní/cílová rovinka v Číně - druhá DRS zóna, na jejímž začátku vlály zelené vlajky(foto: Mercedes AMG F1 Team)
Proč FIA zakázala využívání DRS i na startovní rovince, kde vlály zelené vlajky?V Šanghaji byly 2 DRS zóny, které od sebe dělilo zhruba půl kilometru: jedna na konci 1175m dlouhé zadní rovinky, druhá na startovní/cílové rovince před hlavními tribunami. Žlutými vlajkami bylo máváno na konci první DRS zóny, kde došlo k havárii, na začátku startovní rovinky však bylo máváno zelenými vlajkami - a právě až zde došlo k pochybení všech uvedených jezdců.
FIA může zakázat využívání DRS pouze v jedné zóně, proč jej tedy v Číně nechtěla povolit ani v té druhé? Vysvětlení je trochu složitější. Vychází z toho, že obě zóny odděluje pouze krátký úsek, kde se nachází rovněž pod detekce pro tu druhou (35 metrů před poslední zatáčkou).
Whiting chtěl zabránit pokusům jezdců o to, aby se na dlouhé rovince, na jejímž konci vlály žluté vlajky, co nejvíce přiblížili vozům před sebou s vyhlídkou stáhnout náskok na méně než jednu sekudnu s vidinou možné aktivace a útoku ve druhé DRS zóně mimo inkriminované místo. V místě odklízení trosek by mohli zbytečně riskovat.
"Chtěli jsme zabránit, aby piloti nebyli v tomto pokušení. Tím, že jsme zakázali DRS i na cílové rovince, by nemělo smysl riskovat stahování náskoku v místě vyvěšení žlutých vlajek," vysvětlil Whiting.
Nico Rosberg varuje George Russella během jednání o smlouvě s Totem Wolffem. Doporučuje mu být opatrný a pečlivě zvážit všechny důsledky dlouhodobého závazku.
Fred Vasseur uvedl, že přestože výsledky v Belgii byly různorodé, v týmu panuje pozitivní atmosféra. Všichni jsou optimističtí a plně soustředění na další kroky vedoucí ke zlepšení.
Andrea Stella přiznává, že pokud by chtěl, aby souboj o titul mezi Norrisem a Piastrem byl pohodlný, neplnil by svou roli správně. Intenzita a napětí v boji podle něj znamenají správné vedení a motivaci jezdců.
Gabriel Bortoleto byl po belgickém závodě přesvědčen, že odvedl maximum navzdory nepříznivému výsledku. Jeho týmový kolega Nico Hülkenberg se mezitím upíná k Maďarsku, kde očekává silnější výkon od celého týmu Kick Sauber.
Fintech společnost Revolut se stane klíčovým partnerem týmu Audi F1, který v roce 2026 převezme současný tým Sauber. Audi tak vstoupí do Formule 1 s výraznou podporou ze světa digitálních financí.
Martin Brundle nastínil, co bude klíčové pro Landa Norrise, má-li v letošní sezóně porazit týmového kolegu Oscara Piastriho. Podle bývalého pilota F1 musí Norris ve zbytku šampionátu potvrdit svou zkušenost, jezdeckou vyzrálost a pravidelně přivážet silné výsledky, pokud si chce udržet pozici jedničky v týmu McLaren.
Navzdory spekulacím o přestupu k Mercedesu Helmut Marko potvrzuje, že Max Verstappen zůstane u Red Bullu i v sezóně 2026. Fanoušci tak mohou počítat s jeho pokračováním v týmu z Milton Keynes.
Mercedes připouští, že pokles výkonnosti v průběhu sezóny může souviset s některými úpravami, které tým provedl na monopostu W16. Podle inženýra Andrewa Shovlina nyní tým důkladně analyzuje, zda se vývoj vozu neubral chybným směrem.
Lewis Hamilton vzbudil pozornost fanoušků tajemným příspěvkem na sociálních sítích, v němž avizuje oznámení na začátek srpna. Zatím není jasné, čeho se novinka týká, spekulace však okamžitě nabraly na obrátkách.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.