Osm pilotů aktivovalo své systémy pro omezení přítlaku (DRS) na zadním křídle, i když to bylo zakázáno. Proč jej FIA zakázala v obou DRS zónách a hříšníky nakonec nepotrestala?
Ke kontroverzní situaci došlo v pátém kole, kdy Esteban Gutiérrez na konci dlouhé rovinky špatně odhadl svůj brzdný bod a sestřelil Adriana Sutila. Na dráze se objevila spousta karbonových úlomků a FIA zakázala v této i o 500 m dále vzdálené druhé zóně využívání DRS.
Osm pilotů přesto nastavitelné klapky zadního křídla využilo. Jednalo se o Valtteriho Bottase (Williams), Jensona Buttona (McLaren), Romaina Grosjeana (Lotus), Maxe Chiltona (Marussia), Kimiho Räikkönena (Lotus), Daniela Ricciarda (Toro Rosso), Sebastiana Vettela a Marka Webbera (oba Red Bull),
Za normálních okolností by tito jezdci obdrželi penalizaci v podobě přičtení 20 sekund k výslednému času závodu. Není třeba říkat, že by to výsledky notně zahýbalo: vítězem by zůstal Alonso, 2. by byl Hamilton, 3. Räikkönen, 4. Vettel, 5. Massa, 6. Di Resta, 7. Button, 8. Hülkenberg, 9. Ricciardo a poslední bod by bral Pérez. Komisaři FIA však protentokrát přimhouřili oči a žádný trest nedali. Pojďme si vysvětlit, proč ne.
Mapa čínského okruhu s vyznačením dvou DRS zón a místa havárie (červeně)
Proč nebyl nikdo potrestán za aktivaci DRSJednalo se o zvláštní případ. Piloti obvykle nemůžou aktivovat DRS ve vyhrazených zónách, pokud vlají žluté vlajky - i kdyby zmáčkli tlačítko, díky elektronice by nefungovalo. Tento elektronický zámek však již ve třetím letošním závodu po sobě nefungoval.
Problém spočívá částečně v hardwaru i v softwaru. Mezinárodní automobilová federace přes zimu podle Auto Motor und Sport vyměnila dodavatele: společnost IMM (odnož Magneti Marelli) byla nahrazena německým Riedelem. Podle zákonů Evropské unie musí totiž FIA vypsat každé tři roky nové výběrové řízení - a tentokrát sáhla po nejlevnější nabídce. Evidentně však po méně kvalitní.
Nový dodavatel stále nedokáže zajistit řádnou funkci, proto týmy dostali instrukci, aby své piloty o zákazu využívání DRS ve vymezených zónách informovali rádiem. Většina týmů to udělala, piloti však instrukci přeslechli. Ředitel závodu Charlie Whiting si to mohl snadno ověřit, protože má k dispozici veškerou komunikaci týmů.
Komisaři se rozhodli výše uvedených osm pilotů netrestat ze tří důvodů: 1) mezi žlutými vlajkami a zprávou na obrazovkách týmů uběhla minuta; 2) elektronický systém byl vypnutý, takže týmy museli spoléhat na radiokomunikaci, což mohlo přispět ke zmatku; 3) zelené vlajky na začátku startovní rovinky.
Kratší startovní/cílová rovinka v Číně - druhá DRS zóna, na jejímž začátku vlály zelené vlajky(foto: Mercedes AMG F1 Team)
Proč FIA zakázala využívání DRS i na startovní rovince, kde vlály zelené vlajky?V Šanghaji byly 2 DRS zóny, které od sebe dělilo zhruba půl kilometru: jedna na konci 1175m dlouhé zadní rovinky, druhá na startovní/cílové rovince před hlavními tribunami. Žlutými vlajkami bylo máváno na konci první DRS zóny, kde došlo k havárii, na začátku startovní rovinky však bylo máváno zelenými vlajkami - a právě až zde došlo k pochybení všech uvedených jezdců.
FIA může zakázat využívání DRS pouze v jedné zóně, proč jej tedy v Číně nechtěla povolit ani v té druhé? Vysvětlení je trochu složitější. Vychází z toho, že obě zóny odděluje pouze krátký úsek, kde se nachází rovněž pod detekce pro tu druhou (35 metrů před poslední zatáčkou).
Whiting chtěl zabránit pokusům jezdců o to, aby se na dlouhé rovince, na jejímž konci vlály žluté vlajky, co nejvíce přiblížili vozům před sebou s vyhlídkou stáhnout náskok na méně než jednu sekudnu s vidinou možné aktivace a útoku ve druhé DRS zóně mimo inkriminované místo. V místě odklízení trosek by mohli zbytečně riskovat.
"Chtěli jsme zabránit, aby piloti nebyli v tomto pokušení. Tím, že jsme zakázali DRS i na cílové rovince, by nemělo smysl riskovat stahování náskoku v místě vyvěšení žlutých vlajek," vysvětlil Whiting.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.