Osm pilotů aktivovalo své systémy pro omezení přítlaku (DRS) na zadním křídle, i když to bylo zakázáno. Proč jej FIA zakázala v obou DRS zónách a hříšníky nakonec nepotrestala?
Ke kontroverzní situaci došlo v pátém kole, kdy Esteban Gutiérrez na konci dlouhé rovinky špatně odhadl svůj brzdný bod a sestřelil Adriana Sutila. Na dráze se objevila spousta karbonových úlomků a FIA zakázala v této i o 500 m dále vzdálené druhé zóně využívání DRS.
Osm pilotů přesto nastavitelné klapky zadního křídla využilo. Jednalo se o Valtteriho Bottase (Williams), Jensona Buttona (McLaren), Romaina Grosjeana (Lotus), Maxe Chiltona (Marussia), Kimiho Räikkönena (Lotus), Daniela Ricciarda (Toro Rosso), Sebastiana Vettela a Marka Webbera (oba Red Bull),
Za normálních okolností by tito jezdci obdrželi penalizaci v podobě přičtení 20 sekund k výslednému času závodu. Není třeba říkat, že by to výsledky notně zahýbalo: vítězem by zůstal Alonso, 2. by byl Hamilton, 3. Räikkönen, 4. Vettel, 5. Massa, 6. Di Resta, 7. Button, 8. Hülkenberg, 9. Ricciardo a poslední bod by bral Pérez. Komisaři FIA však protentokrát přimhouřili oči a žádný trest nedali. Pojďme si vysvětlit, proč ne.
Mapa čínského okruhu s vyznačením dvou DRS zón a místa havárie (červeně)
Proč nebyl nikdo potrestán za aktivaci DRSJednalo se o zvláštní případ. Piloti obvykle nemůžou aktivovat DRS ve vyhrazených zónách, pokud vlají žluté vlajky - i kdyby zmáčkli tlačítko, díky elektronice by nefungovalo. Tento elektronický zámek však již ve třetím letošním závodu po sobě nefungoval.
Problém spočívá částečně v hardwaru i v softwaru. Mezinárodní automobilová federace přes zimu podle Auto Motor und Sport vyměnila dodavatele: společnost IMM (odnož Magneti Marelli) byla nahrazena německým Riedelem. Podle zákonů Evropské unie musí totiž FIA vypsat každé tři roky nové výběrové řízení - a tentokrát sáhla po nejlevnější nabídce. Evidentně však po méně kvalitní.
Nový dodavatel stále nedokáže zajistit řádnou funkci, proto týmy dostali instrukci, aby své piloty o zákazu využívání DRS ve vymezených zónách informovali rádiem. Většina týmů to udělala, piloti však instrukci přeslechli. Ředitel závodu Charlie Whiting si to mohl snadno ověřit, protože má k dispozici veškerou komunikaci týmů.
Komisaři se rozhodli výše uvedených osm pilotů netrestat ze tří důvodů: 1) mezi žlutými vlajkami a zprávou na obrazovkách týmů uběhla minuta; 2) elektronický systém byl vypnutý, takže týmy museli spoléhat na radiokomunikaci, což mohlo přispět ke zmatku; 3) zelené vlajky na začátku startovní rovinky.
Kratší startovní/cílová rovinka v Číně - druhá DRS zóna, na jejímž začátku vlály zelené vlajky(foto: Mercedes AMG F1 Team)
Proč FIA zakázala využívání DRS i na startovní rovince, kde vlály zelené vlajky?V Šanghaji byly 2 DRS zóny, které od sebe dělilo zhruba půl kilometru: jedna na konci 1175m dlouhé zadní rovinky, druhá na startovní/cílové rovince před hlavními tribunami. Žlutými vlajkami bylo máváno na konci první DRS zóny, kde došlo k havárii, na začátku startovní rovinky však bylo máváno zelenými vlajkami - a právě až zde došlo k pochybení všech uvedených jezdců.
FIA může zakázat využívání DRS pouze v jedné zóně, proč jej tedy v Číně nechtěla povolit ani v té druhé? Vysvětlení je trochu složitější. Vychází z toho, že obě zóny odděluje pouze krátký úsek, kde se nachází rovněž pod detekce pro tu druhou (35 metrů před poslední zatáčkou).
Whiting chtěl zabránit pokusům jezdců o to, aby se na dlouhé rovince, na jejímž konci vlály žluté vlajky, co nejvíce přiblížili vozům před sebou s vyhlídkou stáhnout náskok na méně než jednu sekudnu s vidinou možné aktivace a útoku ve druhé DRS zóně mimo inkriminované místo. V místě odklízení trosek by mohli zbytečně riskovat.
"Chtěli jsme zabránit, aby piloti nebyli v tomto pokušení. Tím, že jsme zakázali DRS i na cílové rovince, by nemělo smysl riskovat stahování náskoku v místě vyvěšení žlutých vlajek," vysvětlil Whiting.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.