ŠANGHAJ - ANALÝZA SEKTORŮ; Jakých časů a rychlostí dosahovali piloti v jednotlivých sektorech? Údaje z nich více napovídají o výkonnosti vozů.
V Číně jsme se dočkali poprvé suché kvalifikace, kdy má větší smysl zabývat se údaji z jednotlivých sektorů. Nejprve si ale připomeňme konfiguraci okruhu.
První sektor obsahuje nekonečnou první a zákrutu se zmenšujícím se poloměrem. Najíždí se do ní velmi rychle a skládá se ze dvou zatáček, piloti ji však projíždějí jako jednu. Hned po ní následuje levotočivá pomalá zatáčka, výjezd z ní je rychlý, je však třeba být opatrný zejména s těžším vozem. Hned za pátou zatáčkou, která se jezdí naplno, začíná druhý sektor.
Ten po velmi pomalé šesté zákrutě obsahuje jediné rychlé zatáčky okruhu: levotočivou sedmou a pravotočivou osmou, kde musí vůz dobře reagovat na změnu směru. Na piloty zde působí přetížení přes 4,5 G. Následuje dvojice levotočivých zatáček 9 a 10, na výjezdu je třeba opět zacházet citlivě s plynem, v minulosti jsme zde byli svědky několika smyků. Na krátké rovince před brzděním do pomalé jedenácté zatáčky prostřední sektor končí.
Třetímu sektoru dominuje dlouhá (1175 m) rovinka, na níž se najíždí s táhlé, otevírající se klopené zatáčky č. 13. piloti zde musí být na plynu trpěliví a zbytečně nezatěžovat pneumatiky. Na konci této rovinky se měří maximální rychlosti (speed trap). Uzavírá jí pomalá vracečka č. 14, na cílovou rovinku s druhou DRS zónou se najíždí přes středně-rychlou šestnáctou zatáčku. Piloti zde využívají maximální šířku obrubníku a koly se často dostávají až na umělou trávu.
Více technických informací o okruhu v Šanghaji včetně telemetrie a videa naleznete zde.
Z první desítky se podařilo své nejrychlejší sektory do jednoho kola poskládat všem jezdcům s výjimkou Alonsa, Rosberga a Ricciarda - Španěl mohl být o 23, pilot Mercedesu o 57 a mladý Australan s vozem Toro Rosso o 67 tisícin sekundy rychlejší. O téměř tři desetiny sekundy mohl být rychlejší Maldonado či Van der Garde, k postupu by jim to nicméně stejně nestačilo.
Lotusu ve druhém sektoru trochu scházel přítlak, ale parádu v prvním předvedl Räikkönen, který zde byl v Q3 o téměř 2 desetiny rychlejší než vítěz kvalifikace Hamilton, který paradoxně nebyl nejrychlejší v žádném ze tří sektorů. Ten druhý zvládl o 6 tisícin rychleji Massa, ve třetím ho s druhým Ferrari o 33 tisícin sekundy překonal Alonso.
Ve velmi dobrých výkonech na opačné straně startovního roštu pokračuje Bianchi, který dnes měl na o 0,183 s rychlejší čas. I tak s přehledem nadělil Caterhamům za sebou kolem osmi desetin sekundy.
V oblasti maximálních rychlostí vévodil Mercedes, jenž navzdory své horší aerodynamické efektivitě těží ze síly svého osmiválce - na rovince mu bylo naměřeno 319,8 km/hod. Je to dobře patrné také relativního rozdílu rychlostí měřených na konci dlouhé rovinky a na cílové rovince (konec S3). Díky tomu si mohli dovolit nastavit o něco vyšší přítlak, aniž by ztrácel na dlouhé zadní rovince, a dosahovat velmi rychlých časů na kolo.
Ferrari bylo po kvalifikace mírně skleslý, od kvalifikace si sliboval více. Massa přiznal, že se po výkonech v trénincích viděl mezi prvními třemi. V maximálních rychlostech je na tom na rozdíl od počátku minulého roku velmi dobře: Massa na dlouhé rovince ztrácel jen 0,8 km/hod, Alonso 1,4 km/hod.
Toro Rosso volí tradičně nižší přítlak, proto jsou oba jejich vozy v první pětce. Ricciardo dnes odjel velmi dobrou kvalifikaci: v Q2 nadělil Vergnemu sekundu a v Q3 si za neúčasti Vettela a Hülkenberga a pomalého Buttona, který rovněž šetřil gumy, vyjel sedmé místo na roštu. V závodě se jim však kvůli tomu mohou více opotřebovávat pneumatiky a propadat se na horší pozice.
Opačnou taktiku používá mateřský Red Bull, který ztrácel kolem 10 km/hod, vozy RB9 však díky vysokému přítlaku dohánějí čas v zatáčkách. V Šanghaji však doposud nic spektakulárního nepředvedli.
Vettel startuje až z 9. místa, nic pro něj ale není ztraceno: má k dispozici velkou výhodu v podobě svobodné volby pneumatik. Webber byl po závadě na tankovacím zařízení (do vozu se dostalo o 3 kg méně paliva, než bylo v plánu) kvůli nedostatku paliva vyloučen (v nádrži zbylo místo povinného litru pouze 150 ml), proto bude startovat z posledního místa.
Špatně je na tom Williams, kterému vůz aerodynamicky stále nefunguje. Jak je vidět z maximálních rychlostí, ani nastavení pro vyšší přítlak jim nepomohlo k lepším časům, jako například u Red Bullu. Vzhledem ke svému nastavení soupeři s jejich předjetím na rovinkách nebudou mít příliš velké problémy.
Adrian Newey po odchodu z Red Bullu oficiálně nastupuje do Aston Martinu. V týmu ze Silverstone, který jeho přítomnost velmi ocení, odhalil svůj první cíl, ale zároveň upozornil, že očekávané zlepšení výkonu nebude okamžité.
Předsezónní testy ve Formuli 1 trvají pouhé tři dny, což podle některých jezdců není dostatečné. Zatímco inženýři získávají cenná data, piloti mají pocit, že strávili za volantem příliš málo času. Fernando Alonso a Carlos Sainz proto volají po změně a upozorňují na nesrovnalost s jinými vrcholovými sporty.
Lewis Hamilton se na tiskové konferenci F1 během posledního dne testování vyjadřoval optimisticky, avšak jeho nálada mohla být po závěrečném šachovnicovém praporku výrazně jiná.
Liam Lawson má za sebou svůj první oficiální test jako pilot Red Bullu. Po odchodu Sergia Péreze se mu podařilo porazit bývalého týmového kolegu z Racing Bulls, Jukiho Cunodu, v souboji o místo partnera Maxe Verstappena.
Dnes v Bahrajnu skončily třídenní předsezónní testy, přičemž nejrychlejší čas dnešního dne a testování zajel George Russell. Všem testovacím dnům dominuje čas Carlose Sainze.
Lewis Hamilton se ostře ohradil proti kritice Eddieho Jordana, který zpochybnil rozhodnutí Ferrari angažovat jeho namísto Carlose Sainze. Sedminásobný šampion Formule 1 dal jasně najevo, že ho podobné názory nezajímají, a poznamenal, že necítí potřebu reagovat na „starší, v konečném důsledku bílé muže“.
Studio Lego vytvořilo věrnou repliku v měřítku 1:1, která má upoutat pozornost a vzbudit nadšení před uvedením speciální stavebnice SF-24 Lego.
Lewis Hamilton, sedminásobný mistr světa Formule 1, čelí těžkému období, kdy se zdá, že vše, čemu věřil a za co se v posledních letech zasazoval, se během několika týdnů zhroutilo. Pilot Ferrari vyjádřil znepokojení nad kroky amerického prezidenta Donalda Trumpa a jeho administrativy, ale ujistil, že i nadále bude bojovat za rovnost a inkluzi.
Max Verstappen je s novým monopostem RB21 zatím spokojený, ale zároveň varuje svůj tým. Připomíná, že i loňské zimní testy vypadaly slibně, přesto se sezóna 2024 nevyvíjela podle očekávání.
Páteční předsezónní testy Formule 1 v Bahrajnu narušil kuriózní incident – trať musela být dočasně uzavřena červenou vlajkou poté, co se na ní objevilo rozbité okno.
Technický ředitel Red Bullu Pierre Waché zlehčil význam úprav, které tým plánuje otestovat v závěrečném dni testů v Bahrajnu.
Předsezónní testy v Bahrajnu pokračovaly i dnes, přičemž dopolední mírný déšť zpomalil testování na zhruba hodinu. Nejrychlejším jezdcem dne se stal Carlos Sainz ve voze Williams.