ŠANGHAJ - 2. TRÉNINK; Nejrychlejší čas ve druhém tréninku předvedl Felipe Massa, druhý Kimi Räikkönen ztrácel 0,15 s. Smolařem byl Valtteri Bottas, který hodinu prostál kvůli technickým problémům v garáži.
Odpoledne v Číně na se na trať jako první vydal Gutiérrez, za ním Vergne. Toro Rosso zareagoval na zvýšení teplot asfaltu o 9 °C snížením úhlu náběhu klapky předního křídla o jeden stupeň. Do dění se zapojil i Pic, který v dopolední části přenechal svůj vůz Číňanovi Ma Qing Huaovi.
Sportovní ředitel Sam Michael vysvětloval příčinu havárie Sergia Péreze v závěru prvního tréninku tím, že měl velmi opotřebované pneumatiky, které mu navíc v pomalém kole po vypršení času vychladly.
Po čtyřech minutách piloti předváděli hned měřená kola: Gutiérrez (1:41,876); Vergne (1:40,951), Ricciardo (1:39,978), Hamilton (1:37,935) a Rosberg (1:37,669) se přetahovali o nejrychlejší čas. V boxech po 10 min vyčkávali pouze Alonso s Bottasem.
Chilton po 7 min zastavil svou Marussii v zatáčce č. 5, příčinou je dle týmu zřejmě ztráta tlaku oleje.
Piloti začínali na středně-tvrdých pneumatikách. Dopoledne se levé přední trochu drolily, což podle Pirelli nebylo nic neobvyklého na zaprášené trati, po které monoposty klouzaly. Tempo i nadále udávaly Mercedesy.
Sergio Pérez neprožívá v Číně nejšťastnější pátek, tým se však zlepšuje (foto: McLaren Mercedes)
Pérez v úvodu zažil další perné chvilky: v rychlé zatáčce č 8. dostal smyk, který sice jen tak tak zvládl. Lehce se otřel o zeď, mírně poškodil podlahu a odepsal při tom pneumatik. Rádiem se ptal: "Měl jsem 'moment' v nájezdu do zatáčky č. 8, je vše s autem OK?" Inženýr mu odpověděl: "Díváme se na to."
McLaren přivezl do Šanghaje novou konfiguraci výfuků a karosérie kolem nich. Dopoledne s nimi jezdil pouze Button a tým byl s pokrokem spokojený. Nyní ji na voze mají oba piloti.
Po 20 min na sebe třetím nejrychlejším čase (1:37,298) upozornil Alonso, na Rosberga mu v tu chvíli scházelo 0,568 s. Krátce nato dostává Webber svůj Red Bull před Mercedesy - 1:36,092 min, používá k tomu však už měkké pneumatiky.
Rosberg si pochvaluje pneumatiky, které drží lépe než v předchozí jízdě. Teplota jeho předních gum dosahuje 109 °C, zadních 110 °C. Provozní rámec středně-tvrdé směsi je 90 - 115 °C, u měkké směsi 105 - 125 °C.
Hamilton po půl hodině obouvá měkké pneumatiky - 1:35,819 min. Snadno překonává čas Red Bullu i loňský nejrychlejší čas Michael Schumachera z druhého tréninku (1:35,973). Hülkenberg si stěžuje přes rádio, že se na měkkých pneumatikách ve svém letmém kole nemohl dostat před oba Mercedesy.
Pastor Maldonado na středně-tvrdé směsi (foto: Williams F1 Team)
Williams má problém na Bottasově monopostu, polovina tréninku pryč a Fina jsme na dráze stále neviděli. Tým z Grove na něj přišel žel až krátce po nastartování.
V polovině se na měkkých pneumatikách blýskl Massa, který letos v kvalifikacích zatím poráží Alonsa (reakce Španěla zde): kolo za 1:35,340 min ho posunulo do čela. Jeho týmový kolega jezdí s novým předním křídlem, které má ve spodní části bočnic dva otvory.
Slušné kolo předvádí po 50 min i Räikkönen - 1:35,492 min jej řadí na druhé místo hned za Ferrari. Fin jezdí opět s novější specifikací výfuků, Grosjean má starší z Malajsie.
Po hodině piloti nasazovali opět středně-tvrdé pneumatiky a začali se s větším množstvím paliva připravovat na závodu, časy klesly k hranici 1:43 - 1:44 sekund na kolo. Kimi si stěžuje na problémy s drolením levé přední gumy, Button (stále na měkké směsi) zajíždí solidní časy na spodní hranici spektra. Po osmi kolech klesají nad 1:45 s. Po 10 kolech a probrzdění míří do boxů.
Mercedes se také trápí, Hamilton se v rádiu podivuje: "Nikdy jsem neviděl, aby se pneumatiky takto chovaly." Vettel probrzďuje v nájezdu do vlásenky č. 14 a týmu hlásí "vibrace."
Kimi zpět v boxech po první jízdě ve druhém tréninku (foto: Lotus F1 Team)
Bottas se kvůli problému s ovládacím systémem škrticí klapky dostává s Williamsem na dráhu až po hodině. Po úvodních čtyřech kolech na měkké směsi mu patří 18. pozice (1:38,547 min). Po několika kolech si o dvě příčky polepšuje (1:38,185).
Massa, kterého v závěru již nikdo nepřekonal, předvádí i s těžkým vozem velmi dobrou rychlost: po 19 kolech na středně-tvrdých gumách zvládá okruh za 1:43,553 min. Rádiem však hlásí: "V těch pneumatikách toho už moc není." Jeho závodní inženýr Smedley se ho ptá: "Na které straně - vpředu či vzadu?" "Na obou," odpovídá Brazilec. Alonso krouží na měkké sadě a jeho časy padají na 1:47,513 min.
Krom Ferrari vypadají velmi dobře Mercedesy, Red Bully toho zatím moc nepředvedly, ti ale své svaly obvykle ukážou až v kvalifikaci. Drobné pokroky jsou patrné u McLarenu, Button si vyjel opět šestou příčku.
Počty kol ujetých ve druhém tréninku (vlevo) a za pátek celkem (vpravo)
Sportovní ředitel Paul Hembery zhodnotil dnešní výkonnost pneumatik takto: "Středně-tvrdé ukázaly, že zvládnou 20 kol, což je hranici mezi 2 a 3 zastávkami. Měkké pneumatiky jsou rychlejší, než jsme čekali: o 1,5 s rychlejší než středně-tvrdé."
Maximální rychlosti: 1. Gutiérrez - 321 km/hod; 2. Hülkenberg - 320,1; 3. Rosberg - 319,9; 4. Hamilton - 319,8; 5. Massa - 318,7; 6. Alonso - 318,5; 7. Chilton - 318,4; 8. Bianchi - 317,9... 19. Button - 307,3; 20. Pérez - 307,1; 21. Maldonado - 305,4; 22. Bottas - 305,3.
Přehled všech časů: zde (PDF, 66 kB).
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.