Jedním z hlavních problémů německé automobilky v loňském roce byl špatný management pneumatik a v důsledku toho jejich přehřívání. Piloti Mercedesu tak často museli absolvovat o zastávku více, nežli konkurence.
Z pohledu sezony 2012 hrály pneumatiky klíčovou roli. Komu se povedlo správně pochopit jejich chování a přizpůsobit se vysoké degradaci, mohl slavit úspěch - jako jsme mohli vidět na příkladu Pastora Maldonada v Barceloně, či Sergia Péreze na Monze.
Ovšem byli zde i tací, kteří se nedokázali zcela adaptovat, a se správným nastavením bojovali po celou loňskou sezonu – jako v případě Mercedesu. Avšak podle technického ředitele německé automobilky Boba Bella se tento problém již podařilo identifikovat a zdárně vyřešit.
„Ačkoli se to na trati moc neprojevilo – a můžeme strávit celý den debatováním o tom, proč tomu tak bylo – získali jsme během loňské sezony mnoho poznatků o chování pneumatik a o tom, jak je správně zvládat,“ řekl Bell.
„Sice se to přímo neodrazilo na naší výkonnosti, ale za tím může stát něco jiného. Každopádně do sezony vstupujeme s celkem dobrým porozuměním toho, co máme zlepšit, aby se tyto problémy již neopakovaly. A doufejme, že nyní všem dokážeme, že jsme se přes zimu vydali tím správným směrem.“
Pneumatiky Pirelli pro rok 2013 (foto: Pirelli)
Jedním dechem ale Bell dodává, že nové pneumatiky pro rok 2013 dozajista způsobí nové problémy: „Pirelli připravilo nové směsi a nové konstrukce, takže si nemyslím, že potíže s pneumatikami jsou nadobro zažehnány. [Nové pneumatiky] jsou nestálé, nejsou jednoduché na pochopení. I letos to bude velice složité,“ uznává.
„Ale pro všechny týmy bude situace stejná – každý se s tím bude muset vypořádat po svém. A bude to dozajista menší šok, než před startem loňské sezony,“ uzavírá Bell.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.