Po zimní přestávce se konečně dočkáme - již o tomto víkendu nás čeká zajímavý začátek sezóny 2013 v australském Melbourne. Jaké jsou výzvy a paramtery tamějšího městského okruhu?
Letošní předsezónní testy toho o formě jednotlivých týmů odhalily méně než obvykle, o to bude začátek letošní sezóny pikantnější. Hodně se hovoří o pneumatikách, jejichž konstrukci Pirelli upravilo a směsi změkčilo. Na trati se během roku nezávodí, proto bývá zpočátku hodně znečištěna a kluzká, což se v průběhu víkendu zlepšuje.
Velká cena Austrálie bude čítat 58 kol (307,574 km), z nichž jedno měří 5 303 m. V neděli 17. března se bude v Albert Parku startovat v 17 hod před západem slunce, což může snížit viditelnost a v klesajících teplotách zhoršit fungování pneumatik.
Na okruhu se nachází celkem 16 zatáček - 10 pravotočivých, 6 levotočivých - a jezdí se ve směru hodinových ručiček. Hodně se řadí k středně rychlým - průměrná rychlost průjezdu zatáčkou se pohybuje kolem 150 km/hod při jejím průměrném úhlu 84°, průměrná rychlost za celé kolo potom dosahuje vysokých 221 km/hod.
Mapka okruhu v Melbourne s vyznačenými DRS zónami (podklad: Formula1.com)
Vozy jsou nastavovány na vysoký přítlak, požadavky na chlazení jsou průměrné. Obrubníky zde nepředstavují problém. Hrbolatost dráhy dosahuje středního stupně.
Nejdelší úsek na plný plyn měří 843 m a Sergiovi Pérezovi zde loni naměřili v kvalifikaci rychlost 316,7 km/hod s aktivovaným KERSem a DRS. Plný plyn mají piloti sešlápnutý po 66 % jednoho kola, rovinky tvoří 35 % okruhu.
Před letošní sezónou došlo ke změně pravidel týkajících se využívání systému pro snížení odporu (DRS). Ten mohou jezdci v trénincích a v kvalifikaci nově využívat pouze ve stanovených zónách. Známe již všech 36 DRS zón vybraných pro rok 2013, jejich přehled včetně obrázků najdete zde.
Předpověď počasí na víkend(zdroj: Formula1.com)
V Melbourne tedy na dvou místech. To první začíná před poslední zatáčkou okruhu, druhé za první šikanou, 510 m před zatáčkou č. 3. Obě sdílejí stejné místo detekce, jež se nachází 13 m před zatáčkou č. 14.
Nejrychlejší jsou zatáčky číslo 11 a 12, po nichž následuje poměrně obtížná pomalejší pasáž před cílovou rovinkou, týmy obvykle volí střední až vyšší přítlak. I když se 2/3 okruhu jedou na plný plyn, maximální výkon motoru zde není až tak důležitý, jako jeho správné mapování a krouticí moment pro rychlý výjezd z pomalých zatáček, proto zde agregáty dostávají dost zabrat.
Letos se v naposledy diváci v Austrálii setkají s řevem atmosférických 2,4litrových osmiválců, které od příštího roku nahradí 1,6litrová V6 turba. Převodovka je zatěžována průměrně.
Telemetrie z průjezdu okruhu v Albert Parku (zdroj: Team Caterham F1/Renault Sport F1)
Díky novým měkčím a rychleji degradujícím pneumatikám Pirelli bychom se mohli dočkat pestřejších strategií, očekávají se 2 - 3 zastávky. Italský dodavatel volí pro Melbourne super-měkkou (červená barva) a středně-tvrdou (bílá barva) směs, která je například o 0,8 s na kolo rychlejší než loňská středně-tvrdá.
Italský výrobce pneumatik měl za cíl na minimálně půlsekundové rozdíly mezi směsmi na kolo. Nejvíce zatěžovanou je levá zadní guma, pro dobrou výkonnost jsou v Melbourne klíčové brzdění a akcelerace.
Mnohem více zde dostávají zabrat brzdy, jejich výrobci hlásí středně-vysoké opotřebení, nároky na chlazení jsou však nízké/střední. Na sedmi místech se brzdí celkově 10 % času jednoho kola. Jejich opotřebení je vysoké, nároky na chlazení jsou však spíše nízké.
Nejprudší brzdění čeká na piloty před zatáčkou č. 3: z rychlosti 303 km/hod musí na 94 metrech za 1,95 sekundy zpomalit na 99 km/hod. Na pedál přitom vyvíjejí tlak až 165 kg a výkon brzd zde dle společnosti Brembo dosahuje 2602 kW.
Loňský průjezd okruhu z pohledu Jensona Buttona na McLarenu (zdroj: Youtube.com)
Vozy zde spotřebují kolem 2,5 kg paliva na jedno kolo. Spotřeba 10 kg paliva se v jednom kole projevuje teoretickým zrychlením o 0,4 sec, pro závod je třeba natankovat 152 kg benzínu.
Safety car se v závodě objeví průměrně 1,2 krát. Boxová ulička v Melbourne je jednou z nejkratších v šampionátu - měří 280 m, ztráta v čase na kolo za průjezd boxy se zastávkou činí 21 s. Loni jsme zde zaznamenali 76 zastávek, tak nejrychlejší trvala 3,1 s.
Rekord v závodě zde drží Michael Schumacher, jenž v roce 2004 proletěl jedno kolo za 1:24,125 min. Loni v kvalifikaci zde byl nejrychlejší Lewis Hamilton, když v její poslední části dosáhl času 1:24,922 min - o 1,4 s pomalejšího než ten, který stačil na pole-position v roce 2011 Sebastianovi Vettelovi.
392 snímků z loňského závodu v Austrálii si můžete prohlédnout zde.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.