Technický ředitel Mike Coughlan hovoří o své kariéře u Williamsu, pozitivních závěrech z testů a cíli si letos minimálně o tři pozice v šampionátu konstruktérů polepšit.
Coughlan přišel do Williamsu v červenci 2011 po delší přestávce kvůli svému zapojení do špionážní aféry v roce 2007, kdy se jako bývalý designér McLarenu dostal k 780 stránkovému manuálu s technickými informacemi Ferrari díky pomoci inženýra z Maranella - Nigela Stepneyho.
Kariéra v motosportu s přerušenímPřipouští, že tento skandál mu změnil život a je vděčný Williamsu za druhou šanci v F1. "Nikdy jsem se ve své kariéře neohlížel zpět, vždy hledím vstříc," uvádí v rozhovoru pro Reuters při zmínce o aféře, která vedla k pokutě 100 milionů dolarů pro McLaren.
"Vždy toužím po pokračování, vést si dobře. Jsem velmi soutěživý. Nejsem velkým fanouškem závodění, ale jsem velmi soutěživý. Mám rád inženýrství, práci u Williamsu, velmi dobře si uvědomuji, jaká je historii rodiny, jméno a tým.
Hovořím se Patrickem [Headem, spoluzakladatelem Williamsu] téměř denně a zoufale toužím po tom, abychom si vedli dobře," uvádí technický ředitel Williamsu, který během transformace nahradil Sama Michaela.
Technický ředitel Williamsu Mike Coughlan (foto: Williams F1 Team)
"Závodění a obzvlášť Formule 1 byla velmi izolovaná věříc si, že je vysoce sofistikovanou na úkor téměř všech ostatních sportů. Jenže já jsem strávil tři roky vývojem vojenských vozidel, bylo to o přežití a hodně jsem se při tom naučil.
Když mě poprvé oslovil Adam [Parr, bývalý výkonný ředitel], řekl jsem mu: 'Zaručuji ti, že jsem mnohem lepším inženýrem, než před třemi lety,' protože jsem poznal jiná prostředí a to, jak lidé pracují," vrací se ke své životní zkušenosti Coughlan.
"Vrcholem mé kariéry bylo, když mi vysoce postavený generál řekl: 'To, co jsi udělal v oblasti schopnosti přežití, zachrání 200 dětských životů,'" pokračuje.
Zpět do Formule 1Po svém návratu do F1 se snažil u Williamsu věci zjednodušit: "Nedíval jsem se na to, co bylo špatně. Neměl jsem na to zkrátka čas. Jen jsem řekl, že věci budeme dělat takto, protože vím, že to takto funguje.
Nedělám zbytečně rozruch kvůli všemu, co děláme, neberte mě špatně, ale je několik klíčových věcí, které jsou pro mě důležité a o kterých vím, že dělají výkonnost. Nemám čas si zde sednout a procházet, zda váš systém práce je lepší než můj systém. Jen jsem řekl, že to budeme dělat podle mého systému, protože jde o můj zadek."
S vozem FW34 loni dosáhli velkého pokroku, Pastor Maldonado s ním dokonce vyhrál závod ve Španělsku. Nástupce FW35 má být ještě lepší, venezuelský pilot si jej při testech pochvaloval.
"Byl s ním velmi spokojený. Takže si myslím, že obecně jsme optimisty, co se týče učiněného pokroku. Dosáhli jsme významného pokroku v aerodynamice a myslím, že se na sezónu těšíme. Rozhodně cítím více spokojenosti s letošním než s loňským vozem," popisuje Coughlan.
Pastor Maldonado je s novým Williamsem FW35 velmi spokojený (foto: Williams F1 Team)
Cítili jsme jako tým, že byly určité příležitosti, které jsme si nechali ujít. Jednalo se v podstatě o hloupé věci v kvalifikaci a také některé inženýrské záležitosti kolem vozu, na něž jsme se letos zaměřili.
Věříme, že páté místo v šampionátu by zřejmě odráželo skutečnou rychlost vozu, ale rozhodující bylo, že jsme nepředvedli patřičné výkony. To musíme udělat. Podle mě na páté místo máme a je i našim cílem. Chceme se posunout na pátou pozici, dostat se mezi nejlepších pět," dodává technický ředitel Williamsu.
Nový ročník šampionátu Formule 1 se chystá odstartovat a s ním přicházejí nové naděje a očekávání, které každá nová sezóna přináší.
Max Verstappen by mohl i bez dominantního vozu bojovat o titul, i kdyby měl k dispozici druhý nebo třetí nejrychlejší auto. Loňské problémy Red Bullu neohrozily jeho výkon, a jeho schopnost přizpůsobit se novým podmínkám by mohla být klíčová v nadcházející sezóně. Helmut Marko zdůraznil, že ačkoli McLaren vykázal silnou konkurenceschopnost, skutečné měřítko výkonnosti se ukáže až v závodech, kde Red Bull stále spoléhá na Verstappenovu genialitu.
Každý start nové sezóny Formule 1 je napínavý, ale stejně tak budí emoce i návrat populárního seriálu Drive to Survive. Lando Norris si však nebral servítky a odhalil, co mu na nové řadě vadí.
Sezóna Formule 1 2025 bude poslední pod současným cyklem pravidel, přičemž i přesto se letos některé předpisy mění. Přinášíme vám přehled všech klíčových informací, které byste měli vědět před startem nadcházejícího ročníku.
Lewis Hamilton se domnívá, že je „nejlépe připravený, jak jen může být“, s ohledem na krátkou dobu, kterou strávil u Ferrari, před jeho závodní premiérou v Austrálii,.
Šéf týmu Cadillac F1 zdůraznil, že výběr amerického jezdce do týmu bude záviset výhradně na jeho sportovních schopnostech a zásluhách, nikoli na národnosti. Tým se chce soustředit na kvalitu a výkon, a jakýkoli jezdec, který bude mít potenciál přispět k úspěchu, bude vítán bez ohledu na jeho původ.
Na Race of Champions v Sydney vyjádřila skupina významných osobností Formule 1 svou podporu Michaelu Schumacherovi a vyzvala sedminásobného mistra světa, aby "pokračoval v boji" během jeho dlouhé a náročné rehabilitace.
Nová kapitola v kariéře Lewise Hamiltona, který se připojil k Ferrari, vyvolává celosvětovou pozornost.
Streamovací platforma F1 TV, která pokrývá všechny závodní víkendy Formule 1, přichází týden před první Velkou cenou s významnou novinkou. Fanoušci budou mít nyní možnost předplatit F1 TV Premium, které nabízí zcela nové funkce a vylepšení pro ještě lepší zážitek ze sledování závodů.
Jody Egginton, dlouholetý technický ředitel Racing Bulls, odchází z Formule 1. Po téměř 30 letech v motorsportu, během nichž významně přispěl k technologickému rozvoji týmu, se nyní zaměří na inovace mimo samotnou F1. Tento krok znamená konec jeho působení v šampionátu, ale zůstává součástí širší rodiny Red Bullu.
Red Bull dal jasně najevo svou důvěru v Liama Lawsona, když mu poskytl příležitost v jeho první kompletní sezóně ve Formuli 1. Mladý Novozélanďan, který již při svých dosavadních startech prokázal talent a odhodlání, má před sebou velkou šanci potvrdit očekávání a ukázat, že je cennou investicí pro budoucnost týmu. Fanoušci věří, že Lawson dokáže naplno využít svou příležitost a stát se stabilním členem startovního pole.
V posledních týdnech se stále častěji spekuluje o možné obnovení používání motorů V10 ve Formuli 1. Tento návrat k ikonické technologii by mohl přinést zásadní změny ve výkonu a zvuku aut, což by jistě vzbudilo velký zájem mezi fanoušky i týmy.