Technický ředitel Mike Coughlan hovoří o své kariéře u Williamsu, pozitivních závěrech z testů a cíli si letos minimálně o tři pozice v šampionátu konstruktérů polepšit.
Coughlan přišel do Williamsu v červenci 2011 po delší přestávce kvůli svému zapojení do špionážní aféry v roce 2007, kdy se jako bývalý designér McLarenu dostal k 780 stránkovému manuálu s technickými informacemi Ferrari díky pomoci inženýra z Maranella - Nigela Stepneyho.
Kariéra v motosportu s přerušenímPřipouští, že tento skandál mu změnil život a je vděčný Williamsu za druhou šanci v F1. "Nikdy jsem se ve své kariéře neohlížel zpět, vždy hledím vstříc," uvádí v rozhovoru pro Reuters při zmínce o aféře, která vedla k pokutě 100 milionů dolarů pro McLaren.
"Vždy toužím po pokračování, vést si dobře. Jsem velmi soutěživý. Nejsem velkým fanouškem závodění, ale jsem velmi soutěživý. Mám rád inženýrství, práci u Williamsu, velmi dobře si uvědomuji, jaká je historii rodiny, jméno a tým.
Hovořím se Patrickem [Headem, spoluzakladatelem Williamsu] téměř denně a zoufale toužím po tom, abychom si vedli dobře," uvádí technický ředitel Williamsu, který během transformace nahradil Sama Michaela.
Technický ředitel Williamsu Mike Coughlan (foto: Williams F1 Team)
"Závodění a obzvlášť Formule 1 byla velmi izolovaná věříc si, že je vysoce sofistikovanou na úkor téměř všech ostatních sportů. Jenže já jsem strávil tři roky vývojem vojenských vozidel, bylo to o přežití a hodně jsem se při tom naučil.
Když mě poprvé oslovil Adam [Parr, bývalý výkonný ředitel], řekl jsem mu: 'Zaručuji ti, že jsem mnohem lepším inženýrem, než před třemi lety,' protože jsem poznal jiná prostředí a to, jak lidé pracují," vrací se ke své životní zkušenosti Coughlan.
"Vrcholem mé kariéry bylo, když mi vysoce postavený generál řekl: 'To, co jsi udělal v oblasti schopnosti přežití, zachrání 200 dětských životů,'" pokračuje.
Zpět do Formule 1Po svém návratu do F1 se snažil u Williamsu věci zjednodušit: "Nedíval jsem se na to, co bylo špatně. Neměl jsem na to zkrátka čas. Jen jsem řekl, že věci budeme dělat takto, protože vím, že to takto funguje.
Nedělám zbytečně rozruch kvůli všemu, co děláme, neberte mě špatně, ale je několik klíčových věcí, které jsou pro mě důležité a o kterých vím, že dělají výkonnost. Nemám čas si zde sednout a procházet, zda váš systém práce je lepší než můj systém. Jen jsem řekl, že to budeme dělat podle mého systému, protože jde o můj zadek."
S vozem FW34 loni dosáhli velkého pokroku, Pastor Maldonado s ním dokonce vyhrál závod ve Španělsku. Nástupce FW35 má být ještě lepší, venezuelský pilot si jej při testech pochvaloval.
"Byl s ním velmi spokojený. Takže si myslím, že obecně jsme optimisty, co se týče učiněného pokroku. Dosáhli jsme významného pokroku v aerodynamice a myslím, že se na sezónu těšíme. Rozhodně cítím více spokojenosti s letošním než s loňským vozem," popisuje Coughlan.
Pastor Maldonado je s novým Williamsem FW35 velmi spokojený (foto: Williams F1 Team)
Cítili jsme jako tým, že byly určité příležitosti, které jsme si nechali ujít. Jednalo se v podstatě o hloupé věci v kvalifikaci a také některé inženýrské záležitosti kolem vozu, na něž jsme se letos zaměřili.
Věříme, že páté místo v šampionátu by zřejmě odráželo skutečnou rychlost vozu, ale rozhodující bylo, že jsme nepředvedli patřičné výkony. To musíme udělat. Podle mě na páté místo máme a je i našim cílem. Chceme se posunout na pátou pozici, dostat se mezi nejlepších pět," dodává technický ředitel Williamsu.
Johnny Herbert přirovnal podmínky, které musí Jack Doohan splnit, aby se prosadil v týmu Alpine, k jinému prostředí ve Formuli 1, se kterým bude tento Australan dobře obeznámen.
Franz Tost označil Aston Martin za tým s velkým potenciálem do budoucna díky příchodu Adriana Neweyho, Andyho Cowella a blížící se spolupráci s Hondou.
Alex Brundle analyzoval styl jízdy Lewise Hamiltona a zjistil, že jeho agresivní brzdění ve vysokorychlostních zatáčkách může být problémem pro stabilitu Ferrari SF-25. Tento rozdíl v přístupu k brzdám mezi ním a Charlesem Leclercem vysvětluje některé z jeho potíží s novým vozem.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.