První předsezónní testování je za námi, nastal čas na drobnou rekapitulaci. Nejrychlejší čas tento týden v Jerezu zajel Felipe Massa, nejvíce kol si připsal nováček Esteban Gutiérrez.
Mladý Mexičan se Sauberem během posledních dvou dní urazil celkem 1115,9 km, co je více, než zvládl Paul di Resta s Force Indií za čtyři dny (byť se v úterý a ve středu střídal s Jamesem Rossiterem kvůli srovnání se simulátorem a dnes s Julesem Bianchim) - 1063,7 km. Přes tisíc kilometrů se dostal už pouze Felipe Massa - 1005,2 km.
Brazilec s Ferrari předvedl ve čtvrtek i nejrychlejší čas - 1:17,879 min, což je o 0,263 s pomalejší než loňský rekord Nica Rosberga - ten ale tehdy jezdil ještě se starým vozem s výfuky u podlahy. S vozem loňské specifikace byl v Jerezu 2012 nejrychlejší Romain Grosjean - 1:18,419 min. Vozy jsou díky relativně neměnným pravidlům letos vyvinutější a rychlejší.
Nejrychlejší tři časy dne byly dosaženy na těchto směsích (všechny vždy čerstvé):- úterý: 1. Button - tvrdá, 2. Webber - středně-tvrdá, 3. Grosjean - tvrdá- středa: 1. Grosjean - měkká, 2. Di Resta - měkká, 3. Ricciardo - středně-tvrdá- čtvrtek: 1. Massa - měkká, 2. Rosberg - středně-tvrdá, 3. Vettel - středně-tvrdá- pátek: 1. Räikkönen - měkká, 2. Bianchi - měkká, 3. Vettel - tvrdá
Shrnutí všech časů a kol ujetých v Jerezu (zdroj časomíry: TSL)
K tomu přispívají i nové směsi Pirelli, které dle vyjádření italského obuvníka pomáhají snížit časy o přibližně půl sekundy. Pneumatiky byly nejen konstrukčně upraveny, ale také změkčeny (krom super-měkké směsi). Pirelli si však letos v Jerezu stěžovalo na příliš drsný asfalt, který tento týden znemožnil kvalitní porovnávání různých směsí mezi sebou.
Na tak abrazivním povrchu, což je dáno nedostatkem živice v asfaltu, se během roku na žádném jiném okruhu nejezdí. Pomalé zatáčky v Jerezu navíc kladou vysoké požadavky z hlediska trakce obzvlášť na zadní pneumatiky
TýmyZ pohledu týmů urazil největší vzdálenost Sauber: 1904 km. Red Bull může být se 1647 km také spokojený, stejně jako třetí Force India s 1581 km. Nejméně dat si odváží Lotus (1204 km) a nespolehlivá Marussia (974 km).
Protože se jedná o první test a neznáme množství paliva v nádržích, je těžké vyvozovat závěry o formě jednotlivých týmů. Velmi dobře je na tom s přítlakem Red Bull, chybí mu naopak dle jeho tradiční filozofie maximální rychlost na rovinkách (Vettel jen 291 km/hod, Force India a Lotus 305 km/hod), rychlý byl Lotus, pěkné kolo na tvrdých pneumatikách, nepogumované trati a za chladných teplot v úterý vystřihl i Button, čímž si vysloužil obdiv Massy.
Ferrari zatím vypadá dobře: byť dnes sice kvůli problémům s převodovkou stálo, zažívá lepší začátek než loni, na monopostu zkoušel i pasivní zařízení pro snížení přítlaku (DRD). McLaren, jenž přes zimu přešel vpředu na zavěšení typu pull-rod, zatím přes svou rychlost působí v zatáčkách nedotáčivě.
Hamilton si stěžuje na nedostatek přítlaku, letošní Mercedes ho má podle něj méně než loňský McLaren, nejedná se ale o žádnou katastrofu. Ross Brawn potvrdil, že je před nimi ještě obrovský kus práce.
Vzdálenosti ujeté v Jerezu F1 týmy
Velmi dobré jízdy a solidní spolehlivost prokazoval po celý týden Sauber a Force India. Mladé týmy z chvostu pole - Caterham a Marussia (nově už také s KERSem) - se o něco zlepšily, ale zatím to nevypadá, že by zcela stáhly náskok středu pole. Za dva týdny v Barceloně, kde své nové auto představí i poslední tým - Williams, budeme vědět více. Tým z Grove testoval s loňským vozem vybaveným novými díly včetně panelu překrývající schod na nose.
Výrobci motorůZ pohledu výrobců je na tom nejlépe pochopitelně Renault, jenž zásobuje čtveřici stájí: Caterham, Lotus, Red Bull a Williams - jeho inženýři mohou studovat data nasbíraná během 5734 km. Ferrari dodávající agregáty třem týmům (Ferrari, Sauber, Toro Rosso) předčí Mercedes rovněž se třemi zákazníky (Force India, McLaren, Mercedes): 4596 km vs. 4661 km.
Cosworth svými osmiválci pohání již vozy pouze jednoho týmu - Marussie, která urazila již zmíněných slabých 974 km.
Počty kilometrů dle výrobců motorů
PneumatikyPirelli přivezlo do Jerezu celkem 385 sad (1540 pneumatik): 7 super-měkkých, 49 měkkých, 157 středně-tvrdých, 95 tvrdých, 42 přechodných a 35 pneumatik do deště. Týmy jich využili 251: 3 sady super-měkké, 33 sad měkké, 137 sad středně-tvrdé, 74 sad tvrdé, 3 sady přechodných a 1 sadu pneumatik do deště.
Nejdelší stinty: super-měkká - 8 kol, měkká - 12 kol, středně-tvrdá - 24 kol, tvrdá - 20 kol, přechodná - 3 kola a 1 kolo na sadě pneumatik do deště. Na přechodné ani mokré sadě ale nikdo nezajel žádný měřený čas, po celý týden bylo sucho.
Teploty vzduchu se pohybovaly od 3 °C ráno po 22 °C v úterý odpoledne. Teplota dráhy se držela v rozmezí od 5 °C do 28 °C v úterý.
Každý tým může během roku pro testování využít celkem 100 sad pneumatik. V Jerezu měl každý z nich k dispozici 35 sad (20 dle výběru Pirelli, 15 dle vlastního výběru).
Podrobné reportáže z testování v Jerezu: 1. den, 2. den, 3. den, 4. den.Fotografie najdete zde.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.