První předsezónní testování je za námi, nastal čas na drobnou rekapitulaci. Nejrychlejší čas tento týden v Jerezu zajel Felipe Massa, nejvíce kol si připsal nováček Esteban Gutiérrez.
Mladý Mexičan se Sauberem během posledních dvou dní urazil celkem 1115,9 km, co je více, než zvládl Paul di Resta s Force Indií za čtyři dny (byť se v úterý a ve středu střídal s Jamesem Rossiterem kvůli srovnání se simulátorem a dnes s Julesem Bianchim) - 1063,7 km. Přes tisíc kilometrů se dostal už pouze Felipe Massa - 1005,2 km.
Brazilec s Ferrari předvedl ve čtvrtek i nejrychlejší čas - 1:17,879 min, což je o 0,263 s pomalejší než loňský rekord Nica Rosberga - ten ale tehdy jezdil ještě se starým vozem s výfuky u podlahy. S vozem loňské specifikace byl v Jerezu 2012 nejrychlejší Romain Grosjean - 1:18,419 min. Vozy jsou díky relativně neměnným pravidlům letos vyvinutější a rychlejší.
Nejrychlejší tři časy dne byly dosaženy na těchto směsích (všechny vždy čerstvé):- úterý: 1. Button - tvrdá, 2. Webber - středně-tvrdá, 3. Grosjean - tvrdá- středa: 1. Grosjean - měkká, 2. Di Resta - měkká, 3. Ricciardo - středně-tvrdá- čtvrtek: 1. Massa - měkká, 2. Rosberg - středně-tvrdá, 3. Vettel - středně-tvrdá- pátek: 1. Räikkönen - měkká, 2. Bianchi - měkká, 3. Vettel - tvrdá
Shrnutí všech časů a kol ujetých v Jerezu (zdroj časomíry: TSL)
K tomu přispívají i nové směsi Pirelli, které dle vyjádření italského obuvníka pomáhají snížit časy o přibližně půl sekundy. Pneumatiky byly nejen konstrukčně upraveny, ale také změkčeny (krom super-měkké směsi). Pirelli si však letos v Jerezu stěžovalo na příliš drsný asfalt, který tento týden znemožnil kvalitní porovnávání různých směsí mezi sebou.
Na tak abrazivním povrchu, což je dáno nedostatkem živice v asfaltu, se během roku na žádném jiném okruhu nejezdí. Pomalé zatáčky v Jerezu navíc kladou vysoké požadavky z hlediska trakce obzvlášť na zadní pneumatiky
TýmyZ pohledu týmů urazil největší vzdálenost Sauber: 1904 km. Red Bull může být se 1647 km také spokojený, stejně jako třetí Force India s 1581 km. Nejméně dat si odváží Lotus (1204 km) a nespolehlivá Marussia (974 km).
Protože se jedná o první test a neznáme množství paliva v nádržích, je těžké vyvozovat závěry o formě jednotlivých týmů. Velmi dobře je na tom s přítlakem Red Bull, chybí mu naopak dle jeho tradiční filozofie maximální rychlost na rovinkách (Vettel jen 291 km/hod, Force India a Lotus 305 km/hod), rychlý byl Lotus, pěkné kolo na tvrdých pneumatikách, nepogumované trati a za chladných teplot v úterý vystřihl i Button, čímž si vysloužil obdiv Massy.
Ferrari zatím vypadá dobře: byť dnes sice kvůli problémům s převodovkou stálo, zažívá lepší začátek než loni, na monopostu zkoušel i pasivní zařízení pro snížení přítlaku (DRD). McLaren, jenž přes zimu přešel vpředu na zavěšení typu pull-rod, zatím přes svou rychlost působí v zatáčkách nedotáčivě.
Hamilton si stěžuje na nedostatek přítlaku, letošní Mercedes ho má podle něj méně než loňský McLaren, nejedná se ale o žádnou katastrofu. Ross Brawn potvrdil, že je před nimi ještě obrovský kus práce.
Vzdálenosti ujeté v Jerezu F1 týmy
Velmi dobré jízdy a solidní spolehlivost prokazoval po celý týden Sauber a Force India. Mladé týmy z chvostu pole - Caterham a Marussia (nově už také s KERSem) - se o něco zlepšily, ale zatím to nevypadá, že by zcela stáhly náskok středu pole. Za dva týdny v Barceloně, kde své nové auto představí i poslední tým - Williams, budeme vědět více. Tým z Grove testoval s loňským vozem vybaveným novými díly včetně panelu překrývající schod na nose.
Výrobci motorůZ pohledu výrobců je na tom nejlépe pochopitelně Renault, jenž zásobuje čtveřici stájí: Caterham, Lotus, Red Bull a Williams - jeho inženýři mohou studovat data nasbíraná během 5734 km. Ferrari dodávající agregáty třem týmům (Ferrari, Sauber, Toro Rosso) předčí Mercedes rovněž se třemi zákazníky (Force India, McLaren, Mercedes): 4596 km vs. 4661 km.
Cosworth svými osmiválci pohání již vozy pouze jednoho týmu - Marussie, která urazila již zmíněných slabých 974 km.
Počty kilometrů dle výrobců motorů
PneumatikyPirelli přivezlo do Jerezu celkem 385 sad (1540 pneumatik): 7 super-měkkých, 49 měkkých, 157 středně-tvrdých, 95 tvrdých, 42 přechodných a 35 pneumatik do deště. Týmy jich využili 251: 3 sady super-měkké, 33 sad měkké, 137 sad středně-tvrdé, 74 sad tvrdé, 3 sady přechodných a 1 sadu pneumatik do deště.
Nejdelší stinty: super-měkká - 8 kol, měkká - 12 kol, středně-tvrdá - 24 kol, tvrdá - 20 kol, přechodná - 3 kola a 1 kolo na sadě pneumatik do deště. Na přechodné ani mokré sadě ale nikdo nezajel žádný měřený čas, po celý týden bylo sucho.
Teploty vzduchu se pohybovaly od 3 °C ráno po 22 °C v úterý odpoledne. Teplota dráhy se držela v rozmezí od 5 °C do 28 °C v úterý.
Každý tým může během roku pro testování využít celkem 100 sad pneumatik. V Jerezu měl každý z nich k dispozici 35 sad (20 dle výběru Pirelli, 15 dle vlastního výběru).
Podrobné reportáže z testování v Jerezu: 1. den, 2. den, 3. den, 4. den.Fotografie najdete zde.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.