První předsezónní testování je za námi, nastal čas na drobnou rekapitulaci. Nejrychlejší čas tento týden v Jerezu zajel Felipe Massa, nejvíce kol si připsal nováček Esteban Gutiérrez.
Mladý Mexičan se Sauberem během posledních dvou dní urazil celkem 1115,9 km, co je více, než zvládl Paul di Resta s Force Indií za čtyři dny (byť se v úterý a ve středu střídal s Jamesem Rossiterem kvůli srovnání se simulátorem a dnes s Julesem Bianchim) - 1063,7 km. Přes tisíc kilometrů se dostal už pouze Felipe Massa - 1005,2 km.
Brazilec s Ferrari předvedl ve čtvrtek i nejrychlejší čas - 1:17,879 min, což je o 0,263 s pomalejší než loňský rekord Nica Rosberga - ten ale tehdy jezdil ještě se starým vozem s výfuky u podlahy. S vozem loňské specifikace byl v Jerezu 2012 nejrychlejší Romain Grosjean - 1:18,419 min. Vozy jsou díky relativně neměnným pravidlům letos vyvinutější a rychlejší.
Nejrychlejší tři časy dne byly dosaženy na těchto směsích (všechny vždy čerstvé):- úterý: 1. Button - tvrdá, 2. Webber - středně-tvrdá, 3. Grosjean - tvrdá- středa: 1. Grosjean - měkká, 2. Di Resta - měkká, 3. Ricciardo - středně-tvrdá- čtvrtek: 1. Massa - měkká, 2. Rosberg - středně-tvrdá, 3. Vettel - středně-tvrdá- pátek: 1. Räikkönen - měkká, 2. Bianchi - měkká, 3. Vettel - tvrdá
Shrnutí všech časů a kol ujetých v Jerezu (zdroj časomíry: TSL)
K tomu přispívají i nové směsi Pirelli, které dle vyjádření italského obuvníka pomáhají snížit časy o přibližně půl sekundy. Pneumatiky byly nejen konstrukčně upraveny, ale také změkčeny (krom super-měkké směsi). Pirelli si však letos v Jerezu stěžovalo na příliš drsný asfalt, který tento týden znemožnil kvalitní porovnávání různých směsí mezi sebou.
Na tak abrazivním povrchu, což je dáno nedostatkem živice v asfaltu, se během roku na žádném jiném okruhu nejezdí. Pomalé zatáčky v Jerezu navíc kladou vysoké požadavky z hlediska trakce obzvlášť na zadní pneumatiky
TýmyZ pohledu týmů urazil největší vzdálenost Sauber: 1904 km. Red Bull může být se 1647 km také spokojený, stejně jako třetí Force India s 1581 km. Nejméně dat si odváží Lotus (1204 km) a nespolehlivá Marussia (974 km).
Protože se jedná o první test a neznáme množství paliva v nádržích, je těžké vyvozovat závěry o formě jednotlivých týmů. Velmi dobře je na tom s přítlakem Red Bull, chybí mu naopak dle jeho tradiční filozofie maximální rychlost na rovinkách (Vettel jen 291 km/hod, Force India a Lotus 305 km/hod), rychlý byl Lotus, pěkné kolo na tvrdých pneumatikách, nepogumované trati a za chladných teplot v úterý vystřihl i Button, čímž si vysloužil obdiv Massy.
Ferrari zatím vypadá dobře: byť dnes sice kvůli problémům s převodovkou stálo, zažívá lepší začátek než loni, na monopostu zkoušel i pasivní zařízení pro snížení přítlaku (DRD). McLaren, jenž přes zimu přešel vpředu na zavěšení typu pull-rod, zatím přes svou rychlost působí v zatáčkách nedotáčivě.
Hamilton si stěžuje na nedostatek přítlaku, letošní Mercedes ho má podle něj méně než loňský McLaren, nejedná se ale o žádnou katastrofu. Ross Brawn potvrdil, že je před nimi ještě obrovský kus práce.
Vzdálenosti ujeté v Jerezu F1 týmy
Velmi dobré jízdy a solidní spolehlivost prokazoval po celý týden Sauber a Force India. Mladé týmy z chvostu pole - Caterham a Marussia (nově už také s KERSem) - se o něco zlepšily, ale zatím to nevypadá, že by zcela stáhly náskok středu pole. Za dva týdny v Barceloně, kde své nové auto představí i poslední tým - Williams, budeme vědět více. Tým z Grove testoval s loňským vozem vybaveným novými díly včetně panelu překrývající schod na nose.
Výrobci motorůZ pohledu výrobců je na tom nejlépe pochopitelně Renault, jenž zásobuje čtveřici stájí: Caterham, Lotus, Red Bull a Williams - jeho inženýři mohou studovat data nasbíraná během 5734 km. Ferrari dodávající agregáty třem týmům (Ferrari, Sauber, Toro Rosso) předčí Mercedes rovněž se třemi zákazníky (Force India, McLaren, Mercedes): 4596 km vs. 4661 km.
Cosworth svými osmiválci pohání již vozy pouze jednoho týmu - Marussie, která urazila již zmíněných slabých 974 km.
Počty kilometrů dle výrobců motorů
PneumatikyPirelli přivezlo do Jerezu celkem 385 sad (1540 pneumatik): 7 super-měkkých, 49 měkkých, 157 středně-tvrdých, 95 tvrdých, 42 přechodných a 35 pneumatik do deště. Týmy jich využili 251: 3 sady super-měkké, 33 sad měkké, 137 sad středně-tvrdé, 74 sad tvrdé, 3 sady přechodných a 1 sadu pneumatik do deště.
Nejdelší stinty: super-měkká - 8 kol, měkká - 12 kol, středně-tvrdá - 24 kol, tvrdá - 20 kol, přechodná - 3 kola a 1 kolo na sadě pneumatik do deště. Na přechodné ani mokré sadě ale nikdo nezajel žádný měřený čas, po celý týden bylo sucho.
Teploty vzduchu se pohybovaly od 3 °C ráno po 22 °C v úterý odpoledne. Teplota dráhy se držela v rozmezí od 5 °C do 28 °C v úterý.
Každý tým může během roku pro testování využít celkem 100 sad pneumatik. V Jerezu měl každý z nich k dispozici 35 sad (20 dle výběru Pirelli, 15 dle vlastního výběru).
Podrobné reportáže z testování v Jerezu: 1. den, 2. den, 3. den, 4. den.Fotografie najdete zde.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.