Lotus, Red Bull, Mercedes a Sauber ve druhé polovině loňské sezony začaly se zkouškami pasivního DRS. V závodě však žádný z těchto systémů nasazen nebyl. Šéfdesignér Sauberu, Matt Morris, věří, že pasivně kontrolované obtékání vzduchu s novými pravidly ohledně DRS začne mít větší význam.
Se vším začal Lotus, od Velké ceny Německa jsme mohli nepravidleně v pátečních trénincích mezi horní a spodní částí zadního křídla vídat spojovací kanálek. Ten od určité rychlosti vedl vzduch na zadní křídlo a staral se tak o snížení aerodynamického odporu a to nezávisle na tom, jestli bylo DRS aktivní nebo ne.
V minulé sezoně by takovýto systém týmům pomohl hlavně v závodech, když jezdci v trénincích mohli využívat aktivního DRS jak chtěli. V závodech docházelo k jeho využití jen na vyhrazených místech pro předjíždění za předpokladu, že na předchozím měřícím bodu byl jezdec za svým soupeřem vzdálen do jedné sekundy.
Pro letošní sezonu však dochází k modifikaci předpisů ohledně DRS. Část zadního křídla bude moci být otevřena i během tréninků pouze v určitých fázích trati (DRS zóny), ve kterých to pak bude dovoleno i v závodu. Díky tomu se tak pasivní DRS (drag reduction system) stane pro týmy mnohem více zajímavým.
"Nová pravidla ohledně DRS nás nutí k tomu, abychom se tomu intenzivně věnovali," říká šéfdesigner Sauberu, Matt Morris. Čtyři týmy se této oblasti věnovaly již vloni - Lotus, Red Bull, Mercedes a Sauber. V principu nejde o nic nového. Jde o využití proudění vzduchu kolem zadního křídla ve vysokých rychlostech. McLaren a Mercedes toho využívali pomocí tzv. F-kanálku v dobách, kdy byl F-kanálek povolen. Na jednom z plátů zadního křídla byl hydraulický mechanismus, který vrchni část zvedal.
Šefdesigner Sauberu, Matt Morris (foto: Sauber Motorsport AG)
To už ale není dovoleno, jakékoliv trubky přivádějící vzduch k zadnímu křídlu jsou již tabu. "Dříve bylo vše na jednom místě, jak nasávání tak i mechanismus. Teď jsou tyto komponenty odděleny a a vy se musíte ujistit, že se vzduch v pravý okamžik dostává na správná místa a že proudění také kontrolovaně odtrháváte," pokračuje Morris.
Nasávání vzduchu by teď mělo být integrováno do airboxu, na konci krytu motoru by měla vyčnívat vývodová roura, která by měla vzduch podle jeho rychlosti vypouštět buď dolů a nebo přes křidélko nahoru. Mělo by se jednat o jakýsi pneumatický měnič. "Uměním je, najít přesně bod, ve kterém bude docházet ke změně."
Tento bod by se navíc měl měnit v závislosti na dané trati. Záležet bude na tom, jak rychlé zatáčky na jednotlivém okruhu budou. V rychlých zatáčkách totiž žádné foukání není zapotřebí, nejhorší to bude se zatáčkami, které se jezdí mezi 240 a 270 km/h. Zde bude moci být pasivní DRS aktivní až od 270 km/h výš. Vyvstane tak otázka, jak moc užitečné pasivní DRS na těchto tratích bude.
McLaren v roce 2010 s tzv. F-kanálkem, který byl zakázán. Tehdy ho ovládal jezdec rukou přímo z kokpitu.
Ross Brawn ke konci sezony 2012 po několika pokusech o nasazení pasivního DRS připustil: "Je to komplikovaná technologie. V závodech jsme jí nenasadili, protože jsme ještě nebyli schopni garantovat spolehlivost." Morris k tomu dodává: "Je mnohem důležitější se ujistit, že to nefunguje v době, kdy to fungovat nemá, než naopak."
Všeobecně se má za to, že toto zařízení v zimních testech neuvidíme jen u čtyř průkopnických týmů, ale že na něm již pracují i u McLarenu, Ferrari a Williamsu.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.