Red Bullu před sezonou 2012 přišel na trik, kterým se mu podařilo eliminovat ztrátu tzv. foukaného difuzoru. Konstruktér Red Bullu, Adrian Newey, prozrazuje, jak měl celý systém fungovat. FIA ho na poslední chvíli zakázala.
Již od sezony 2010 je výfuk ve velkém zájmu inženýrů F1. Red Bull tehdy přišel s výfukovými difuzory, které právě na jejich vozech fungovaly zcela bezchybně. Postupně přišly všechny týmy se svoji verzí tohoto řešení. Celé řešení poskytovalo větší přítlak a také lepší trakci na zadní nápravě.
Systém byl neustále vylepšován - k tomu přispěli také výrobci motorů. Ti přišli s mapováním, které produkovalo horké plyny, i když jezdec neměl sešlápnutý plynový pedál (například při brzdění). Jenže celý systém se stával dražším a dražším, a tak se FIA rozhodla ho před sezonou 2012 zakázat.
Pro inženýry nebylo jednoduché tento ztracený přítlak nahradit. "Dva roky jsme vyvíjeli auto kolem výfukového difuzoru. Po zákazu tohoto systému jsme přišli o opravdu hodně," vzpomíná na začátek sezony konstruktér Red Bullu Adrian Newey pro německý Auto Motor und Sport.
Red Bull byl v řešení foukaných difuzorů nejdále...
Mistrovská stáj by s podobnou technikou ráda pokračovala i v sezoně 2012. Je zcela jasné, že právě zde tkvěla jedna z výhod Red Bullu před konkurencí. A jak se ve Formuli 1 říká: "Co se inženýři jednou naučí, to neradi zapomínají." Hned po představení regulí pro rok 2012 začali v kancelářích v Milton Keynes hledat skulinku v pravidlech, která by jim umožnila používat i nadále horké výfukové plyny.
FIA přesně definovala, kde musí výfuk končit a také že za koncovkou výfuku nesmí být žádné aerodynamické prvky. Na první pohled vypadala pravidla neprůstřelně, ale.... "Nakonec v nich [pravidlech] byla skulinka. Předepsaná 'prázdná oblast' za výfukem byla pouze do výšky zadní nápravy. Ve stručnosti řečeno, za ní jsme mohli mít ještě jeden vstup pro chytání horkých plynů, kam jsme je chtěli dovést a posléze je usměrnit jinam."
Red Bullem vyvinutá konstrukce vypadala zhruba jako kanálek na chlazení brzd. Skrz trychtýř a kanálek měly být horké plyny dopraveny až dolů do difuzoru. "Tím by se nám podařilo snížit omezení výfukových difuzorů, které nám předepsala pravidla."
Vloni se musel i on podrobit změně pravidel
Toto chytré řešení se ale na trať nikdy nedostalo. Konkurence řešení zpozorovala a nahlásila to FIA, ta poté upravila pravidla takovým způsobem, aby ani toto řešení nemohlo být na vůz nasazeno. Red Bull musel začít nanovo.
"Vrátilo nás to zpět. Už jsme počítali s tím, že tento systém budeme moci nasadit. Vývoj celého systému byl již v relativně pokročilém stádiu." Red Bull tím ztratil drahocenný čas, což se projevilo v pozdním nasazení první verze Coanda výfuků až na posledním předsezonním testu. "S vývojem Coanda výfuků jsme začali teprve poté, co nám byl předešlý systém zakázán."
Tip: Pod článkem naleznete obrázky, které mapují vývoj výfuků pro foukané difuzory a letošní Coanda výfuky.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.