Red Bullu před sezonou 2012 přišel na trik, kterým se mu podařilo eliminovat ztrátu tzv. foukaného difuzoru. Konstruktér Red Bullu, Adrian Newey, prozrazuje, jak měl celý systém fungovat. FIA ho na poslední chvíli zakázala.
Již od sezony 2010 je výfuk ve velkém zájmu inženýrů F1. Red Bull tehdy přišel s výfukovými difuzory, které právě na jejich vozech fungovaly zcela bezchybně. Postupně přišly všechny týmy se svoji verzí tohoto řešení. Celé řešení poskytovalo větší přítlak a také lepší trakci na zadní nápravě.
Systém byl neustále vylepšován - k tomu přispěli také výrobci motorů. Ti přišli s mapováním, které produkovalo horké plyny, i když jezdec neměl sešlápnutý plynový pedál (například při brzdění). Jenže celý systém se stával dražším a dražším, a tak se FIA rozhodla ho před sezonou 2012 zakázat.
Pro inženýry nebylo jednoduché tento ztracený přítlak nahradit. "Dva roky jsme vyvíjeli auto kolem výfukového difuzoru. Po zákazu tohoto systému jsme přišli o opravdu hodně," vzpomíná na začátek sezony konstruktér Red Bullu Adrian Newey pro německý Auto Motor und Sport.
Red Bull byl v řešení foukaných difuzorů nejdále...
Mistrovská stáj by s podobnou technikou ráda pokračovala i v sezoně 2012. Je zcela jasné, že právě zde tkvěla jedna z výhod Red Bullu před konkurencí. A jak se ve Formuli 1 říká: "Co se inženýři jednou naučí, to neradi zapomínají." Hned po představení regulí pro rok 2012 začali v kancelářích v Milton Keynes hledat skulinku v pravidlech, která by jim umožnila používat i nadále horké výfukové plyny.
FIA přesně definovala, kde musí výfuk končit a také že za koncovkou výfuku nesmí být žádné aerodynamické prvky. Na první pohled vypadala pravidla neprůstřelně, ale.... "Nakonec v nich [pravidlech] byla skulinka. Předepsaná 'prázdná oblast' za výfukem byla pouze do výšky zadní nápravy. Ve stručnosti řečeno, za ní jsme mohli mít ještě jeden vstup pro chytání horkých plynů, kam jsme je chtěli dovést a posléze je usměrnit jinam."
Red Bullem vyvinutá konstrukce vypadala zhruba jako kanálek na chlazení brzd. Skrz trychtýř a kanálek měly být horké plyny dopraveny až dolů do difuzoru. "Tím by se nám podařilo snížit omezení výfukových difuzorů, které nám předepsala pravidla."
Vloni se musel i on podrobit změně pravidel
Toto chytré řešení se ale na trať nikdy nedostalo. Konkurence řešení zpozorovala a nahlásila to FIA, ta poté upravila pravidla takovým způsobem, aby ani toto řešení nemohlo být na vůz nasazeno. Red Bull musel začít nanovo.
"Vrátilo nás to zpět. Už jsme počítali s tím, že tento systém budeme moci nasadit. Vývoj celého systému byl již v relativně pokročilém stádiu." Red Bull tím ztratil drahocenný čas, což se projevilo v pozdním nasazení první verze Coanda výfuků až na posledním předsezonním testu. "S vývojem Coanda výfuků jsme začali teprve poté, co nám byl předešlý systém zakázán."
Tip: Pod článkem naleznete obrázky, které mapují vývoj výfuků pro foukané difuzory a letošní Coanda výfuky.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.