Red Bullu před sezonou 2012 přišel na trik, kterým se mu podařilo eliminovat ztrátu tzv. foukaného difuzoru. Konstruktér Red Bullu, Adrian Newey, prozrazuje, jak měl celý systém fungovat. FIA ho na poslední chvíli zakázala.
Již od sezony 2010 je výfuk ve velkém zájmu inženýrů F1. Red Bull tehdy přišel s výfukovými difuzory, které právě na jejich vozech fungovaly zcela bezchybně. Postupně přišly všechny týmy se svoji verzí tohoto řešení. Celé řešení poskytovalo větší přítlak a také lepší trakci na zadní nápravě.
Systém byl neustále vylepšován - k tomu přispěli také výrobci motorů. Ti přišli s mapováním, které produkovalo horké plyny, i když jezdec neměl sešlápnutý plynový pedál (například při brzdění). Jenže celý systém se stával dražším a dražším, a tak se FIA rozhodla ho před sezonou 2012 zakázat.
Pro inženýry nebylo jednoduché tento ztracený přítlak nahradit. "Dva roky jsme vyvíjeli auto kolem výfukového difuzoru. Po zákazu tohoto systému jsme přišli o opravdu hodně," vzpomíná na začátek sezony konstruktér Red Bullu Adrian Newey pro německý Auto Motor und Sport.
Red Bull byl v řešení foukaných difuzorů nejdále...
Mistrovská stáj by s podobnou technikou ráda pokračovala i v sezoně 2012. Je zcela jasné, že právě zde tkvěla jedna z výhod Red Bullu před konkurencí. A jak se ve Formuli 1 říká: "Co se inženýři jednou naučí, to neradi zapomínají." Hned po představení regulí pro rok 2012 začali v kancelářích v Milton Keynes hledat skulinku v pravidlech, která by jim umožnila používat i nadále horké výfukové plyny.
FIA přesně definovala, kde musí výfuk končit a také že za koncovkou výfuku nesmí být žádné aerodynamické prvky. Na první pohled vypadala pravidla neprůstřelně, ale.... "Nakonec v nich [pravidlech] byla skulinka. Předepsaná 'prázdná oblast' za výfukem byla pouze do výšky zadní nápravy. Ve stručnosti řečeno, za ní jsme mohli mít ještě jeden vstup pro chytání horkých plynů, kam jsme je chtěli dovést a posléze je usměrnit jinam."
Red Bullem vyvinutá konstrukce vypadala zhruba jako kanálek na chlazení brzd. Skrz trychtýř a kanálek měly být horké plyny dopraveny až dolů do difuzoru. "Tím by se nám podařilo snížit omezení výfukových difuzorů, které nám předepsala pravidla."
Vloni se musel i on podrobit změně pravidel
Toto chytré řešení se ale na trať nikdy nedostalo. Konkurence řešení zpozorovala a nahlásila to FIA, ta poté upravila pravidla takovým způsobem, aby ani toto řešení nemohlo být na vůz nasazeno. Red Bull musel začít nanovo.
"Vrátilo nás to zpět. Už jsme počítali s tím, že tento systém budeme moci nasadit. Vývoj celého systému byl již v relativně pokročilém stádiu." Red Bull tím ztratil drahocenný čas, což se projevilo v pozdním nasazení první verze Coanda výfuků až na posledním předsezonním testu. "S vývojem Coanda výfuků jsme začali teprve poté, co nám byl předešlý systém zakázán."
Tip: Pod článkem naleznete obrázky, které mapují vývoj výfuků pro foukané difuzory a letošní Coanda výfuky.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.