Dne 16. prosince roku 1982 zesnul ve věku 54 let zakladatel světoznámé značky Lotus, která se pod jeho vedením úspěšně prosadila nejen ve světě formule 1, ale i mezi výrobci cestovních sportovních vozů. Nečekaná ztráta fanoušky Lotusu šokovala, došlo k ní v předvečer testování nového monopostu F1 Lotus 92.
Anthony Colin Bruce Chapman se narodil 19. května 1928 v Londýně. Věnoval se studiu stavebního inženýrství na University College London. V rámci studia absolvoval výcvik u RAF a po dokončení školy vstoupil na krátký čas do služeb Britského královského letectva. Bystrý úsudek, logické uvažování a získané technické znalosti aplikoval do projektů závodních automobilů a už v roce 1958 vstoupil s vozem Lotus 12 do světa formule 1. Svými inovacemi Chapman častokrát předběhl konkurenci. Lotus patřil vždy mezi přední týmy, od jehož jezdců se očekával boj o přední příčky.
Mezi revoluční vozy patří hlavně typ 25 s první samonosnou karoserií, typ 49, kde použil první spoilery a reklamu na ploše vozu, typ 72 dostal jako první klínovitý tvar s postraními chladiči, typ 78 se vyznačoval přísavným efektem a typ 88 pro svoje dvojité šasi. Při příležitosti návštěvy hrobu Colina Chapmana se mi podařilo vypátrat osobu, která zřejmě viděla Colina Chapmana živého naposledy. Roger Pestel, pozdější inženýr Ayrtona Senny, zamykal v podvečer 15. prosince 1982 kolem 22 hodiny Ketteringham Hall po té, co ho Colin Chapman míjel při příchodu do svého bytu po návratu z jednání v Paříži.
Ráno přivolaný lékař konstatoval jako příčinu předčasné smrti infarkt. Dojít k němu mělo asi ve 4 hodiny ráno, tedy pouhých 6 hodin po té, co se s ním Roger setkal. Při našem osobním vyprávění se emocionálně a pietně vžil do tehdejší doby. Velmi si vážím našeho setkání, měl jsem možnost hovořit s člověkem, který byl Chapmanovi tak blízko v posledních hodinách.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.