Sebastian Vettel a Michael Schumacher při Závodě šampionů v Bangkoku prodloužili dominanci a neporazitelnost týmu Německa, když v poháru národů porazili Francii a zvítězili již pošesté v řadě.
Již tradičně se motoristická sezona zakončuje Závodem šampionů, který se letos odehrává v Bangkoku. Sobota patřila národním týmům. Piloti závodili ve VW Chirocco RCup, Audi R8 LMS, Toyotě GT86, KM X-Bow, Gallardu Super Trofeu, Euro Racecar či voze ROC.
Skupina A
První nastoupila na start skupina A, ve které soutěžily týmy Franice (Grosjean, Ogier), Ameriky (Guerra, Hunter Reay), All Stars (Kristensen, Lorenzo) a Velké Británie (Coulthard, Prilaux). Z této čtveřice díky čtyřem vítězstvím postoupila do semifinále Francie ve složení Romain Grosjean a Sebastien Ogier.
Po třech vítězstvích měla Amerika a All Stars, díky lepším časům však postoupil tým All Stars s Tomem Kristensenem a Jorgem Lorenzem.
"Jsem zklamaný, že jsme nepostoupili, ale ta výhra byla úžasná," uvedl Guerra, který senzačně porazil Ogiera. Dodal také, že nereprezentuje jen Ameriku, nýbž také rally.
Během závodů jsme mohli vidět spoustu žlutých karet a penalizací kvůli kontaktu s bariérami. Velkým zklamáním letošního ročníku byla účast na stadionu, který rozhodně nebyl zaplněný.
V mezičasech však diváky bavil například Chris Pfeiffer na svém motocyklu BMW, David Coulthard s formulí Red Bullu, Stig Blomqvist v Audi Quattro a podobně. Závod šampionů je přece jen i velká show.
Jezdci F1 v Bangkoku měřili sílu s ostatními hvězdami motorsportu (www.raceofchampions.com)
Skupina B
Ve skupina B se kromě týmu Německa (M. Schumacher, Vettel) představila také Indie (Chandhok, Karthikejan), Thailand (Charoensukhawatana, Sritray) a Austrálie (Doohan, Whincup). Postup německého týmu nebyl překvapením. Dvojice Sebastian Vettel a Michael Schumacher zvítězila ve všech šesti svých závodech. Dalším postupujícím byla Austrálie.
Vítězové asijské části závodu šampionů - tým Indie ve složení Karun Chandhok a Narajn Karthikejan zaznamenali dvě vítězství a také četné penalizace. Podle Chandhoka za penalizace mohl nedostatek testování, kvůli kterému téměř neznali trať, která se od včerejška změnila.
Karkthikejan byl také dotázán, kdo si myslí, že v závodě zvítězí. "Pokud tam nejsem já, tak mě to opravdu nezajímá," zněla odpověď v ryze závodnickém duchu.
Romain Grosjean pomohl Francii do finále (foto: www.raceofchampions.com)
Semifinále
První semifinále vyhrál Romain Grosjean nad Tomem Kristensenem. Sebastien Ogier poté porazil Jorga Lorenza. Francie se tak díky vedení 2:0 dostala do finále.
"Motorka je pro mě přirozeností, jako spánek, jídlo... S autem je to jiné, potřebuji více času, více odježděných kol a více procvičování," upozornil po prohře španělský mistr světa MotoGP.
V dalším semifinále porazil Michael Schumacher Jamieho Whincupa. Sebastian Vettel následně zvítězil nad Mikem Doohanem a tým Německa tak zůstal neporažen. Jediným, kdo v tu chvíli mohl přerušit vítěznou šňůru německých šampionů byl francouzský tým.
Pohár znovu zvedli nad hlavu Schumacher a Vettel (foto: www.raceofchampions.com)
Finále
Tři ze čtyř finalových účastníků byli piloti Formule 1. A mnozí se ptali: získá Německo další triumf? Romain Grosjean a Sebastien Ogier se však nevzdali a před finále podle jejich slov oba věřili že mají šanci porazit hlavní hvězdy Závodu šampionů.
V prvním závodě však Grosjean na sedminásobného mistra světa ztratil více než dvě sekundy. 1,9 sekundy ztratil také Ogier a Německo tak již pošesté v řadě zvítězilo v poháru národů. A usměvavý Grosjean jen krčil rameny. Oba němečtí pilot opět oslavovali a při pozávodovém rozhovoru rozdávali úsměvy a vtipy.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.
Australský talent Oscar Piastri zazářil v jediné tréninkové jízdě před Velkou cenou Miami, kterou však předčasně ukončil incident Olivera Bearmana. Krátké, ale intenzivní dopoledne tak přineslo nečekané pořadí a omezený prostor pro přípravu na víkendový program.
Max Verstappen a Kelly Piquet se stali rodiči, na svět přišla jejich první společná dcera. Pro čtyřnásobného mistra světa jde o výjimečný životní milník, jenž přichází v době jeho sportovní dominance a značí začátek nové kapitoly také mimo svět Formule 1.
Rivalové na okruhu v Miami se nemusí obávat, že by lesklá helma Landa Norrise ve tvaru disko koule narušila jejich výhled. Tento extravagantní design je podle jezdce spíše zábavný, než praktický pro závodní účely.
Max Verstappen a Kelly Piquet čekají své první dítě a je možné, že miminko už přišlo na svět. S touto radostnou novinkou se však pojí i otázka, jaké národnosti jejich dítě bude, vzhledem k různým kulturním kořenům obou rodičů.
George Russell hodnotí start sezóny Mercedesu jako příjemné překvapení, ale stále má obavy ohledně závodního tempa. Britský pilot se obává, že problémy z Džiddy by se mohly opakovat i v Miami.
Oscar Piastri se po triumfu v Saúdské Arábii poprvé v kariéře ocitl na čele šampionátu F1 s náskokem deseti bodů. McLaren i Norris působí sebevědomě a jejich forma naznačuje, že letos mohou skutečně zasáhnout do boje o titul.
Yuki Tsunoda se s náročným vozem Red Bull RB21 adaptuje lépe, než se očekávalo, přičemž přiznává, že stále potřebuje více času na poznání jeho limitů. I přesto věří, že bude schopen uspět tam, kde jeho předchůdci Liam Lawson a Sergio Pérez selhali.
Carlos Sainz se nediví, že se Lewis Hamilton zatím s Ferrari plně nesžil, a připomíná, že změna týmu ve Formuli 1 je vždy složitý proces vyžadující čas a přizpůsobení.
Lando Norris přičítá své chyby v sezóně 2025 složitostem nového vozu McLaren, zároveň však tvrdí, že by měl být schopen zvládnout jakýkoli vůz, který mu tým poskytne. Po uvedení vylepšení, která měla usnadnit řízení vozu, reaguje jako druhý muž šampionátu na změny, které McLaren připravil s cílem vylepšit jeho výkon.
Ačkoliv Lewis Hamilton zatím ve Ferrari naráží na víc překážek než úspěchů, rozhodně nehodlá podlehnout tlaku zvenčí. Kritiku nechává za zády a místo toho se soustředí na adaptaci v novém prostředí.
Red Bull vstoupil do nové sezóny Formule 1 tím, že přitáhl pozornost médií nejen výkony na trati, ale i děním v zákulisí, které vyvolává otázky a emoce.