Sebastian Vettel a Michael Schumacher při Závodě šampionů v Bangkoku prodloužili dominanci a neporazitelnost týmu Německa, když v poháru národů porazili Francii a zvítězili již pošesté v řadě.
Již tradičně se motoristická sezona zakončuje Závodem šampionů, který se letos odehrává v Bangkoku. Sobota patřila národním týmům. Piloti závodili ve VW Chirocco RCup, Audi R8 LMS, Toyotě GT86, KM X-Bow, Gallardu Super Trofeu, Euro Racecar či voze ROC.
Skupina A
První nastoupila na start skupina A, ve které soutěžily týmy Franice (Grosjean, Ogier), Ameriky (Guerra, Hunter Reay), All Stars (Kristensen, Lorenzo) a Velké Británie (Coulthard, Prilaux). Z této čtveřice díky čtyřem vítězstvím postoupila do semifinále Francie ve složení Romain Grosjean a Sebastien Ogier.
Po třech vítězstvích měla Amerika a All Stars, díky lepším časům však postoupil tým All Stars s Tomem Kristensenem a Jorgem Lorenzem.
"Jsem zklamaný, že jsme nepostoupili, ale ta výhra byla úžasná," uvedl Guerra, který senzačně porazil Ogiera. Dodal také, že nereprezentuje jen Ameriku, nýbž také rally.
Během závodů jsme mohli vidět spoustu žlutých karet a penalizací kvůli kontaktu s bariérami. Velkým zklamáním letošního ročníku byla účast na stadionu, který rozhodně nebyl zaplněný.
V mezičasech však diváky bavil například Chris Pfeiffer na svém motocyklu BMW, David Coulthard s formulí Red Bullu, Stig Blomqvist v Audi Quattro a podobně. Závod šampionů je přece jen i velká show.
Jezdci F1 v Bangkoku měřili sílu s ostatními hvězdami motorsportu (www.raceofchampions.com)
Skupina B
Ve skupina B se kromě týmu Německa (M. Schumacher, Vettel) představila také Indie (Chandhok, Karthikejan), Thailand (Charoensukhawatana, Sritray) a Austrálie (Doohan, Whincup). Postup německého týmu nebyl překvapením. Dvojice Sebastian Vettel a Michael Schumacher zvítězila ve všech šesti svých závodech. Dalším postupujícím byla Austrálie.
Vítězové asijské části závodu šampionů - tým Indie ve složení Karun Chandhok a Narajn Karthikejan zaznamenali dvě vítězství a také četné penalizace. Podle Chandhoka za penalizace mohl nedostatek testování, kvůli kterému téměř neznali trať, která se od včerejška změnila.
Karkthikejan byl také dotázán, kdo si myslí, že v závodě zvítězí. "Pokud tam nejsem já, tak mě to opravdu nezajímá," zněla odpověď v ryze závodnickém duchu.
Romain Grosjean pomohl Francii do finále (foto: www.raceofchampions.com)
Semifinále
První semifinále vyhrál Romain Grosjean nad Tomem Kristensenem. Sebastien Ogier poté porazil Jorga Lorenza. Francie se tak díky vedení 2:0 dostala do finále.
"Motorka je pro mě přirozeností, jako spánek, jídlo... S autem je to jiné, potřebuji více času, více odježděných kol a více procvičování," upozornil po prohře španělský mistr světa MotoGP.
V dalším semifinále porazil Michael Schumacher Jamieho Whincupa. Sebastian Vettel následně zvítězil nad Mikem Doohanem a tým Německa tak zůstal neporažen. Jediným, kdo v tu chvíli mohl přerušit vítěznou šňůru německých šampionů byl francouzský tým.
Pohár znovu zvedli nad hlavu Schumacher a Vettel (foto: www.raceofchampions.com)
Finále
Tři ze čtyř finalových účastníků byli piloti Formule 1. A mnozí se ptali: získá Německo další triumf? Romain Grosjean a Sebastien Ogier se však nevzdali a před finále podle jejich slov oba věřili že mají šanci porazit hlavní hvězdy Závodu šampionů.
V prvním závodě však Grosjean na sedminásobného mistra světa ztratil více než dvě sekundy. 1,9 sekundy ztratil také Ogier a Německo tak již pošesté v řadě zvítězilo v poháru národů. A usměvavý Grosjean jen krčil rameny. Oba němečtí pilot opět oslavovali a při pozávodovém rozhovoru rozdávali úsměvy a vtipy.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.