Když odcházející sedminásobný šampión Michael Schumacher po dojezdu Velké ceny Brazílie blahopřál Sebastienu Vettelovi k zisku titulu mistra světa, bylo v jeho gestu hodně symboliky. Vettel je podle mnohých tím, kdy by nejspíše mohl překonat Schumacherovy rekordní zápisy do formulové historie.
Nyní už trojnásobný mistr světa a vítěz 26 velkých cen Sebastian Vettel oslavil letos v červenci teprve své 25. narozeniny. Žádný z velkých jezdců historie Formule 1 se přitom ve srovnatelném věku nemohl pochlubit podobnými úspěchy – i když lze jistě jen těžko srovnávat zcela rozdílné historické epochy.
Juan Manuel Fangio ve stejném věku ještě ani nezávodil s auty, Jackie Stewart se proháněl s Cooperem Kena Tyrrella ve formuli 3, Alain Prost absolvoval svou první sezónu ve formuli 1, Ayrton Senna měl na svém kontě pouze jediné vítězství a Michael Schumacher bojoval o svůj první titul mistra světa.
Z hlediska srovnání s Vettelem tak v tomto ohledu obstojí vlastně pouze jeho dva v současnosti patrně nejvážnější konkurenti, Alonso a Hamilton. Jenže zatímco 25letý Alonso měl sice na konci roku 2006 už patnáct vítězství a dva mistrovské tituly, na třetí titul čeká dodnes. A i Lewis Hamilton – jenž svůj první titul ukořistil už v necelých 24 letech – se zatím další mistrovské korunovace nedočkal.
Pro Vettela navíc hovoří i výhled do blízké budoucnosti. V příští sezóně nedochází k velkým změnám technických předpisů a nedá se proto očekávat výrazný propad formy mistrovského Red Bullu. Naopak Alonso i Hamilton budou muset doufat v to, že technická oddělení jejich týmů splní své domácí úkoly.
Překoná Sebastian Vettel rekordní zápisy Michaela Schumachera? (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Pro další roky pak bude důležité, co s rozložením sil udělají nová technická pravidla platná od roku 2014. Je ale pravda, že i tady by měl mít Vettel oproti svým konkurentům jednu výhodu – tedy pokud zůstane u Red Bullu. Adrian Newey totiž v minulosti dokázal na nové předpisy reagovat lépe než ostatní, stačí si vzpomenout na roky 1998 nebo 2009.
Sám Newey na Vettelovu adresu nešetří slovy chvály. „Je úžasné, jaké vyrovnanosti tenhle mladý muž dosáhl. Dokázat něco takového je na jeho věk pozoruhodný výkon. Jeho vyzrálost je naprosto nesrovnatelná s kýmkoliv jiným.“
A uznání si Vettel svými výkony vydobyl i u Schumachera. „Jsem na něj hrdý,“ cituje Michaela Autosport. „Je to můj dobrý přítel, takže gratulace a uvidíme, co se stane dál.“
Úcta mezi oběma německými jezdci je ostatně vzájemná. „Všechno to, co během své kariéry dosáhl, je neuvěřitelné. Lidé na to často zapomínají, ale on byl ve Formuli 1 dominantní jako žádný jiný jezdec,“ neskrývá svůj obdiv Vettel. Schumacher byl jedním z jeho velkých vzorů.
„Dnes už je to trochu jiné, protože máme normální vztah, takže to není, jako když mluvíte s vaším dětským hrdinou. Je to prostě jako mluvit s Michaelem. Závodil jsem proti němu pár posledních let …. něco takového bylo tak vzdálené, když jsem byl malé dítě,“ dodává.
Loučení a gratulace po Velké ceně Brazílie 2012 (foto: Pirelli)
Je docela dobře možné, že za pár let to bude Vettel, kdo jako legenda Formule 1 bude předávat žezlo svým mladším následovníkům. Pokud Vettelovi vydrží chuť do závodění, mohl by statistiky své kariéry vylepšovat ještě dalších deset - patnáct let.
A myslí si Schumacher, že by Vettel mohl překonat jeho rekordy? „Proč ne?“ odpověděl.
Christian Horner byl v úterý oficiálně odvolán z vedení týmu Red Bull a ve středu se emotivně rozloučil se zaměstnanci v továrně v Milton Keynes. Red Bull zároveň zpřísnil komunikaci s médii a veškerá veřejná prohlášení nyní řídí centrála v Salcburku.
Red Bull provedl zásadní změnu ve svém vedení, když se rozhodl ukončit spolupráci s Christianem Hornerem. Max Verstappen na tuto nečekanou zprávu reagoval s klidem a zaměřil se na pokračování sportovních cílů týmu.
Nečekané odvolání Christiana Hornera z čela Red Bull Racing může zásadně ovlivnit budoucnost Maxe Verstappena. Verstappen nyní stojí před rozhodnutím, zda zůstane u týmu, nebo využije výstupní klauzuli ve své smlouvě.
Martin Brundle potvrdil, že napjatá atmosféra uvnitř Red Bullu je v paddocku snadno rozpoznatelná. Podle něj není těžké vycítit, že v týmu není vše v pořádku.
Alan Permane se po překvapivých změnách v Red Bull Racing Group stává novým šéfem týmu Racing Bulls, čímž se vrací do klíčové manažerské role. Jeho jmenování je důkazem důvěry v jeho bohaté zkušenosti a schopnost vést tým k stabilitě a růstu po náročném období.
Christian Horner byl po dvaceti letech náhle odvolán z pozice šéfa týmu Red Bull. Tým mu poděkoval za dlouholeté vedení, které přineslo osm jezdeckých a šest konstruktérských titulů.
Gabriel Bortoleto přiznal chybu, když při britské Grand Prix zvolil na začátku závodu suché pneumatiky. Risk v proměnlivých podmínkách mu nevyšel a vedl k jeho brzkému odstoupení.
Pierre Gasly zhodnotil chaotický závod na Silverstonu, v němž dokázal získat body pro Alpine. Francouz ocenil týmovou práci a zvládnutí náročných podmínek.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.