BRAZÍLIE - ANALÝZA SEKTORŮ; Časy v sektorech a maximální rychlosti dosahované v kvalifikaci lépe ilustrují výkonnost jednotlivých vozů. Jaké závěry o síle jednotlivých týmů můžeme po sobotě vyvodit?
Brazílie letos za pár hodin rozhodne, kdo se stane letošním šampionem. Pojďme se ještě ohlédnout za kvalifikací a výkony, které jednotlivé týmy předváděly.
Interlagos je krátkým okruhem, jehož první sektor obsahuje pomalá Sennova esíčka a třetí velmi rychlou zatáčku, kde bude v závodě začínat DRS zóně. Na zadní rovince začíná před čtvrtou druhý, technický sektor vyžadující maximální přítlak. Krom úvodní rychlejší pasáže obsahuje sérii velmi pomalých zákrut.
Třetí sektor tvoří krom 12. středně rychlé zatáčky, z níž je důležitý dobrý výjezd, již pouze dlouhá rovinka, kde se uplatní co nejnižší odpor. Bližší technické informace o okruhu Interlagos včetně jeho konfigurace, průměrných rychlostí, nároků na motor, brzdy a dalších výzev, naleznete zde.
Mapa okruhu Interalgos (podklad: FIA)
McLareny ovládly kvalifikaci poté, co byly překvapivě nejrychlejší na rovinkách, což u nich nebývá zvykem. V Austinu se jim podařilo vylepšit vůz a dokazují, že v závěru sezóny mají zřejmě efektivnější aerodynamiku než jejich soupeři z Red Bullu. Naopak Ferrari po několik závodů nasazuje další a další nové díly, kupředu se však moc neposouvá.
V prvním sektoru byl nejlepší Button o 9 tisícin předčící Lewise, druhý patří Webberovi, který zde byl o 6 tisícin rychlejší než Hamilton, jenž ujel za nejkratší dobu třetí sektor. Australan s Red Bullem v kvalifikaci předstihl svého kolegu Vettela právě díky výbornému času ve druhém sektoru - tam byl lídr šampionátu o 0,137 s pomalejší.
Své nejrychlejší sektory se do jednoho kola podařilo poskládat polovině pilotů z první desítky: oběma McLarenům, Vettelovi, Massovi a Rosbergovi. Nejvíce by si polepšil Hülkenberg, jenž mohl být teoreticky o 0,046 s rychlejší a předčit o šestou příčku připravit Maldonada.
Tabulka č. 1 - Nejlepší časy dosažené v jednotlivých sektorech (v sekundách)
Nejvyšší rychlost byla na rovince naměřena Rosbergovi - nebylo to ovšem na konci dlouhé rovinky (speed trap), ale paradoxně o něco dříve na konci třetího sektoru: 315,1 km/hod (podobná situace se opakovala u Schumachera). McLareny byly nejrychlejší před brzděním do úvodní zatáčky, Hamiltonovi zde bylo naměřeno 314,1 km/hod.
"K tomu dochází, když brzdí dříve do první zatáčky," vysvětluje mi závodní inženýr Xevi Pujolar, u jehož Maldonada došlo k podobné situaci. "V rychlých kolech však jsme na speed trapu rychlejší než v S3."
Velmi dobrou kvalifikaci odjel opět Maldonado, který však byl později odsunut o deset míst. Venezuelan se svým Williamsem dosáhl nejvyšších rychlostí na konci prvního i druhého sektoru. Na zadní rovince byl druhým nejrychlejším domácí Senna, rovněž s vozem FW34, jehož DRS efekt je velmi silný.
Red Bully, které preferují maximální přítlak za cenu vyššího odporu, patřily na rovinkách k nejpomalejším: Vettel 304,1 km/hod, Webber 303,4 km/hod. Nižší maximální rychlost dosáhli už pouze Pic a De la Rosa. Na druhou stranu jim to zajistilo nejvyšší rychlosti průjezd zatáčkami - díky tomuto kompromisu svědčícím o vysoké efektivitě aerodynamiky a DDRS vozu RB8 si zajistili umístění ve druhé řadě.
Tabulka č. 2 - Maximální rychlosti (v km/hod)
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.