BRAZÍLIE - 1. TRÉNINK; Lewis Hamilton předvedl nejrychlejší kolo úvodního tréninku na okruhu Interlagos, který rozhodne o tom, kdo se stane letošním mistrem. McLareny a Red Bully se zdají být ve formě, Ferrari ztrácí 0,261 s.
První trénink začal za příjemného počasí, teplota vzduchu dosahovala 23 °C, asfalt 32 °C. Do akce se zapojili testovací pilot Williamsu Valtteri Bottas místo Bruna Senny a Giedo van Der Garde s Caterhamem místo Heikkiho Kovalainena.
Pirelli přivezlo do Brazílie konzervativně ty nejtvrdší směsi, které letos pro F1 vyrábí: středně-tvrdou a tvrdou. Týmy navíc dostaly možnost si vyzkoušet pneumatik pro rok 2013, které byly značeny oranžově, konkrétně se jedná o budoucí tvrdou směs.
Ačkoli je směs téměř stejná, liší se strukturou a váží o 1 kg více. Rychleji se zahřívá, což by mohlo vést k vyšší degradaci. Týmy se letos vypořádali s pneumatikami až moc dobře, proto před ně chce Pirelli postavit opět výzvu.
Mají také něco měkčí bočnici, což týmům umožní jezdit s vyšším tlakem. Dnes někteří jezdí s nízkým tlakem, aby se opotřebení rovnoměrně rozložilo po celé kontaktní ploše a dosáhli vyšší přilnavosti. Barva je však pouze dočasná, italský dodavatel ještě barvené značení směsí pro příští rok nepotvrdil.
Ve 13 hod našeho času se na trať jako první vydal Paul Di Resta s Force Indií. První měřené kolo ale předvedl Bottas, který bude příští rok možná závodit místo Bruna Senny - mělo hodnotu 1:21,218 min. Mezitím všichni piloti dokončili svá instalační kola.
Po 10 min se do čela dostal Pérez, který se včera nechtíc dostal do centra dění, když předběhl tým a předčasně oznámil, že Kobajašiho u Sauberu příští rok nahradí Gutiérrez. Jeho čas měl hodnotu 1:15,869 min.
Giedo van der Garde připravený vyrazit na trať s pneumatikami Pirelli pro příští rokmísto Heikkiho Kovalainena (foto: Caterham F1 Team)
Mercedes přivez své monoposty bez Coanda výfuků, které prohlubovaly jeho problémy s nadměrným opotřebením pneumatik. Chtějí si s původním řešením otestovat nové pneumatiky a získat jasné porovnání.
Spousta týmu vyrazila s různými měřicími přístroji: Buttonův McLaren měl na přídi umístěný senzor pro vyhodnocování proudění vzduchu od předního křídla a pneumatik. Tým prozrazuje, že letos vyrobil čtyři kusy MP4-27: dva jsou na dráze, jeden náhradní mají rozložený s sebou a čtvrtý je připraven k nástřiku ve Wokingu.
Red Bull měřil proudění u Webberova difuzoru na zádi a Williams u Bottase s čidly pro monitorování světlé výšky.
Na stejných gumách ujíždí 9 kol Vettel, jenž na Hamiltona zpočátku ztrácel 3 desetiny, ke konci stintu však zvládl kolo za 1:14,165 min (18,8/38,0/17,2). Alonso krouží na letošních tvrdých pneumatikách o 4 desetiny pomaleji (1:14,605 min - 18,9/38,3/17,2), zřejmě se zaměřuje na vyladění svého Ferrari pro závod. Experimentální směs testuje Massa.
Nový design přilby představil i Hamilton - vyjadřuje jím poděkování McLarenu(foto: McLaren Mercedes)
Někteří piloti nastoupili opět s novými přilbami: s McLarenem se upraveným designem loučí Lewis Hamilton, který se včera při rozhovoru o svém posledním závodu za tým z Wokingu s reportérkou BBC Lee McKenzie rozplakal a připustil, že to pro něj bude "velmi těžký" víkend. Rozloučit se chce vítězstvím.
Felipe Massa svůj nový návrh věnoval otci, u Schumachera na přilbě registrujeme nápis: "Život je o vášnich, děkují vám za to, že jste sdíleli tu mou." Grosjean si na přilbu nechal pro změnu vyobrazit jako poděkování všechny členy svého týmu, hezké gesto.
Po 20 min dostal díky času 1:14,131 min (sektory: 18,8/37,9/17,2 s) na experimentálních pneumatikách Pirelli do čela. Hlásil však, že se přehřívají. Pérez si na druhou stranu pochvaloval jejich přilnavost uprostřed zatáčky.
Kimi Räikkönen baví hláškou: "Motor zní trochu legračně." Z rádia mu však závodní inženýr upřesňuje: "Ne, určitě není něco v pořádku." Lotus poté kontroluje výfukové potrubí na pravé straně jeho monopostu a inženýr Renaultu odebírá vzorek oleje.
Pořadí v polovině tréninku:1. Hamilton 1:14,1312. Vettel + 0,0343. Button + 0,0864. Alonso + 0,4745. Massa + 0,5856. Grosjean + 0,5887. Webber + 0,7698. Di Resta + 0,8029. Maldonado + 0,967
Po 55 min se na trati konečně objevil i De la Rosa, který dosud absolvoval s Karthikeyanem pouze instalační kolo. S HRT to vypadá zle nedobře, málokdo již věří tomu, že by se šampionátu 2013 zúčastnil.
Räikkönen se znovu objevil na trati, ale rádiem dostal hlášení, že problém vyřešen nebyl, proto opět zmizel v garáži. Mechanici žel mezitím na nic nepřišli. Pérez ztrácí na Kobajašiho při brzdění, proto mu mechanici mění brzdové destičky a třmeny. Většina pilotů přezouvá na letošní tvrdou směs pneumatik.
Fin se 15 min před koncem dostává znovu na dráhu, zdá se, že problém je konečně vyřešen. Massa uprostřed okruhu v nejpomalejším místě při prudké změně směru dostává hodiny, ale dokáže bez problémů pokračovat. V samotném závěru jej před očima Hamiltona napodobuje Glock s Marusií.
Počty ujetých kol
Hamiltona s McLarenem ke konci už nikdo nepřekonal, byť Vettelovi k tomu scházelo na letošních pneumatikách jen 10 tisícin sekundy. Red Bully a McLareny jsou v Brazílii silné, což třetím a čtvrtý časem dokreslují Webber s Buttonem, kteří na nejrychlejší čas ztráceli pouze 67, resp. 86 tisícin.
Maximální rychlosti: 1. Pérez - 318,1 km/hod; 2. Ricciardo - 314,3; 3. Vergne - 314,2; 4. Kobajaši - 312,8; 5. Alonso - 312,4; 6. De la Rosa - 312,1; 7. Button - 311,9... 10. Hamilton - 311,3... 16. Vettel - 308,4.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.