AUSTIN - Bližší pohled na výkonnost jednotlivých jezdců nabízí následující přehled časů a maximálních rychlostí dosažených v jednotlivých sektorech nového texaského okruhu v kvalifikaci na Velkou cenu Spojených států.
Německý architekt Hermann Tilke při navrhování okruhu napodobil některá slavná místa z jiných tratí kalendáře. Dominantu tvoří první zatáčka, do které piloti stoupají. Společně s pravotočivou druhou zatáčkou má připomínat Sennova esíčka v Brazílii. Následuje velmi rychlá pasáž Becketts - Maggots - Chapel ze Silverstone s prudkými změnami. Za ní končí první sektor okruhu.
Další část s výjimkou sedmé a 11. vracečky obsahuje většinou rychlé zatáčky. Nalezneme zde dlouhou rovinku, kde se nachází čidlo pro měření maximálních rychlostí (speed trap) a nejtvrdší brzdění do 12. zatáčky, která uzavírá druhý a nejdelší sektor.
Třetí technická část připomíná pomalou sekci ze stadionu na Hockenheimringu a pravotočivá zatáčka 16 - 18 o třech vrcholech se snaží napodobit levotočivou, o něco rychlejší, osmou zákrutu z Istanbulu. Před nájezdem na cílovou rovinku zbývají už pouze dvě středně rychlé levotočivé zatáčky. Poslední sektor bez delších rovinek vyžaduje co nejvyšší přítlak.
Více technických informací o okruhu v Austinu naleznete zde.
Mapa okruhu v Austinu se zvýrazněním převýšení (zdroj: Tilke GmbH)
V kvalifikaci Sebastian Vettel opět nenašel přemožitele, nejblíže mu byl Lewis Hamilton, který byl o desetinu rychlejší v prvním sektoru. Ve druhém ztratil 17 tisícin, naplno se nastavení pro vysoký přítlak u Red Bullu projevilo ve třetím sektoru, kde Brit ztratil přes 3 desetin a rychlejší než on tam byl i Mark Webber s druhým Red Bullem.
Včera se na novém okruhu nikomu nepodařilo poskládat všechny své nejlepší sektory do jednoho kola. Nejblíže tomu byl Felipe Massa, nejvíce by si z první desítky časově polepšil Nico Hülkenberg: o 0,217 sekundy.
Pirelli přivezlo ty nejtvrdší směsi, které může nabídnout, což se na hladkém a kluzkém asfaltu odrazilo v potížích se zahříváním pneumatik. Všichni se trápili s tím, aby je co nejdříve dostali do provozní teploty. Někteří kvůli tomu nedokázali v Q3 vylepšit své časy. V Q2 byla rychlejší obě Ferrari, Hülkenberg i Maldonado - ten dokonce až o 0,831 s.
U Ferrari odváděl lepší práci Massa. Alonso byl pomalejší ve třetím tréninku i ve všech třech částech kvalifikace. Španěl svého týmového kolegu předčil pouze v prvním sektoru, ve zbylých dvou ale ztrácel. Ferrari se moc vůz F2012 vylepšit nepodařilo a bude spoléhat na svou tradičně lepší rychlost v závodech. Pokud se však Vettelovi podaří získat o 15 bodů více bodů než Alonso, bude vymalováno.
Velmi dobré výkony podával Lotus, jehož piloti předvedli 4. a 5. nejrychlejší čas. Romain Grosjean byl ale kvůli nepovolené výměně převodovky po třetím tréninku odsunut na devátou pozici. Vítěz předchozího závodu Kimi Räikkönen v prvním sektoru na svého týmového kolegu ztrácel v prvním sektoru čtvrt sekundy.
Tabulka č. 1 - Časy v sektorech (v sekundách)
Nejvyšší rychlost na rovince dosahovaly opět vozy Toro Rosso a Sauber: Vergnemu, Pérezovi a Kobajašimu komisaři jako jediným naměřili přes 320 km/hod. Daniel Ricciardo se trápil a prožil jednu ze svých nejhorších kvalifikací, když vypadnul společně s nováčky už v první části.
Red Bully sotva překračovaly 308 km/hod a byly opět nejpomalejší, vše opět doháněly díky své aerodynamice nejrychlejšími průjezdy zatáčkami. Bez problému projížděli istanbulskou zatáčkou 16 - 18 s aktivovaným DRS a jejich výkonnosti hezky dokreslují například rychlosti měřené v závěru prvního sektoru mezi 6. a 7. zatáčkou: Webber (236,8 km/hod) se zde proháněl o 6,9 km/hod rychleji než Hamilton, ačkoliv na něj na konci dlouhé rovinky 6,4 km/hod ztrácel.
Překvapení se zrodilo na konci roštu, kde Marussie zametly s Caterhamy, které mají výhodu KERSu k dobru. Glock byl o 0,8 s rychlejší než Petrov a o 1,1 s rychlejší než Kovalainen. Oba si stěžovali na žluté vlajky, které jim měly zkazit jejich nejlepší pokusy. Šanci na reparát dostanou v dnešním závodě, Marussii se nicméně vyplácí spolupráce se zkušeným McLarenem, v závěru sezóny jde nahoru a desátou příčku v Poháru konstruktérů spojenou se slušným finančním bonusem již zřejmě nepustí.
Tabulka č. 2 - Maximální rychlosti (v km/hod)
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.
Oscar Piastri pokračuje ve svém návratu do boje o šampionát a v Kataru si zajistil pole position pro sprintový závod před Georgem Russellem.
Zak Brown promluvil o kontroverzním rozhodnutí z Las Vegas a nastínil, že i FIA měla k uloženému trestu určité výhrady. Šéf McLarenu přitom naznačil, že situace byla složitější, než by se na první pohled zdálo.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na Velkou cenu Kataru, když těsně porazil týmového kolegu Landa Norrise. McLaren tak naznačil, že v Kataru může očekávat další těsný souboj svých jezdců.