AUSTIN - Bližší pohled na výkonnost jednotlivých jezdců nabízí následující přehled časů a maximálních rychlostí dosažených v jednotlivých sektorech nového texaského okruhu v kvalifikaci na Velkou cenu Spojených států.
Německý architekt Hermann Tilke při navrhování okruhu napodobil některá slavná místa z jiných tratí kalendáře. Dominantu tvoří první zatáčka, do které piloti stoupají. Společně s pravotočivou druhou zatáčkou má připomínat Sennova esíčka v Brazílii. Následuje velmi rychlá pasáž Becketts - Maggots - Chapel ze Silverstone s prudkými změnami. Za ní končí první sektor okruhu.
Další část s výjimkou sedmé a 11. vracečky obsahuje většinou rychlé zatáčky. Nalezneme zde dlouhou rovinku, kde se nachází čidlo pro měření maximálních rychlostí (speed trap) a nejtvrdší brzdění do 12. zatáčky, která uzavírá druhý a nejdelší sektor.
Třetí technická část připomíná pomalou sekci ze stadionu na Hockenheimringu a pravotočivá zatáčka 16 - 18 o třech vrcholech se snaží napodobit levotočivou, o něco rychlejší, osmou zákrutu z Istanbulu. Před nájezdem na cílovou rovinku zbývají už pouze dvě středně rychlé levotočivé zatáčky. Poslední sektor bez delších rovinek vyžaduje co nejvyšší přítlak.
Více technických informací o okruhu v Austinu naleznete zde.
Mapa okruhu v Austinu se zvýrazněním převýšení (zdroj: Tilke GmbH)
V kvalifikaci Sebastian Vettel opět nenašel přemožitele, nejblíže mu byl Lewis Hamilton, který byl o desetinu rychlejší v prvním sektoru. Ve druhém ztratil 17 tisícin, naplno se nastavení pro vysoký přítlak u Red Bullu projevilo ve třetím sektoru, kde Brit ztratil přes 3 desetin a rychlejší než on tam byl i Mark Webber s druhým Red Bullem.
Včera se na novém okruhu nikomu nepodařilo poskládat všechny své nejlepší sektory do jednoho kola. Nejblíže tomu byl Felipe Massa, nejvíce by si z první desítky časově polepšil Nico Hülkenberg: o 0,217 sekundy.
Pirelli přivezlo ty nejtvrdší směsi, které může nabídnout, což se na hladkém a kluzkém asfaltu odrazilo v potížích se zahříváním pneumatik. Všichni se trápili s tím, aby je co nejdříve dostali do provozní teploty. Někteří kvůli tomu nedokázali v Q3 vylepšit své časy. V Q2 byla rychlejší obě Ferrari, Hülkenberg i Maldonado - ten dokonce až o 0,831 s.
U Ferrari odváděl lepší práci Massa. Alonso byl pomalejší ve třetím tréninku i ve všech třech částech kvalifikace. Španěl svého týmového kolegu předčil pouze v prvním sektoru, ve zbylých dvou ale ztrácel. Ferrari se moc vůz F2012 vylepšit nepodařilo a bude spoléhat na svou tradičně lepší rychlost v závodech. Pokud se však Vettelovi podaří získat o 15 bodů více bodů než Alonso, bude vymalováno.
Velmi dobré výkony podával Lotus, jehož piloti předvedli 4. a 5. nejrychlejší čas. Romain Grosjean byl ale kvůli nepovolené výměně převodovky po třetím tréninku odsunut na devátou pozici. Vítěz předchozího závodu Kimi Räikkönen v prvním sektoru na svého týmového kolegu ztrácel v prvním sektoru čtvrt sekundy.
Tabulka č. 1 - Časy v sektorech (v sekundách)
Nejvyšší rychlost na rovince dosahovaly opět vozy Toro Rosso a Sauber: Vergnemu, Pérezovi a Kobajašimu komisaři jako jediným naměřili přes 320 km/hod. Daniel Ricciardo se trápil a prožil jednu ze svých nejhorších kvalifikací, když vypadnul společně s nováčky už v první části.
Red Bully sotva překračovaly 308 km/hod a byly opět nejpomalejší, vše opět doháněly díky své aerodynamice nejrychlejšími průjezdy zatáčkami. Bez problému projížděli istanbulskou zatáčkou 16 - 18 s aktivovaným DRS a jejich výkonnosti hezky dokreslují například rychlosti měřené v závěru prvního sektoru mezi 6. a 7. zatáčkou: Webber (236,8 km/hod) se zde proháněl o 6,9 km/hod rychleji než Hamilton, ačkoliv na něj na konci dlouhé rovinky 6,4 km/hod ztrácel.
Překvapení se zrodilo na konci roštu, kde Marussie zametly s Caterhamy, které mají výhodu KERSu k dobru. Glock byl o 0,8 s rychlejší než Petrov a o 1,1 s rychlejší než Kovalainen. Oba si stěžovali na žluté vlajky, které jim měly zkazit jejich nejlepší pokusy. Šanci na reparát dostanou v dnešním závodě, Marussii se nicméně vyplácí spolupráce se zkušeným McLarenem, v závěru sezóny jde nahoru a desátou příčku v Poháru konstruktérů spojenou se slušným finančním bonusem již zřejmě nepustí.
Tabulka č. 2 - Maximální rychlosti (v km/hod)
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.