AUSTIN - Bližší pohled na výkonnost jednotlivých jezdců nabízí následující přehled časů a maximálních rychlostí dosažených v jednotlivých sektorech nového texaského okruhu v kvalifikaci na Velkou cenu Spojených států.
Německý architekt Hermann Tilke při navrhování okruhu napodobil některá slavná místa z jiných tratí kalendáře. Dominantu tvoří první zatáčka, do které piloti stoupají. Společně s pravotočivou druhou zatáčkou má připomínat Sennova esíčka v Brazílii. Následuje velmi rychlá pasáž Becketts - Maggots - Chapel ze Silverstone s prudkými změnami. Za ní končí první sektor okruhu.
Další část s výjimkou sedmé a 11. vracečky obsahuje většinou rychlé zatáčky. Nalezneme zde dlouhou rovinku, kde se nachází čidlo pro měření maximálních rychlostí (speed trap) a nejtvrdší brzdění do 12. zatáčky, která uzavírá druhý a nejdelší sektor.
Třetí technická část připomíná pomalou sekci ze stadionu na Hockenheimringu a pravotočivá zatáčka 16 - 18 o třech vrcholech se snaží napodobit levotočivou, o něco rychlejší, osmou zákrutu z Istanbulu. Před nájezdem na cílovou rovinku zbývají už pouze dvě středně rychlé levotočivé zatáčky. Poslední sektor bez delších rovinek vyžaduje co nejvyšší přítlak.
Více technických informací o okruhu v Austinu naleznete zde.
Mapa okruhu v Austinu se zvýrazněním převýšení (zdroj: Tilke GmbH)
V kvalifikaci Sebastian Vettel opět nenašel přemožitele, nejblíže mu byl Lewis Hamilton, který byl o desetinu rychlejší v prvním sektoru. Ve druhém ztratil 17 tisícin, naplno se nastavení pro vysoký přítlak u Red Bullu projevilo ve třetím sektoru, kde Brit ztratil přes 3 desetin a rychlejší než on tam byl i Mark Webber s druhým Red Bullem.
Včera se na novém okruhu nikomu nepodařilo poskládat všechny své nejlepší sektory do jednoho kola. Nejblíže tomu byl Felipe Massa, nejvíce by si z první desítky časově polepšil Nico Hülkenberg: o 0,217 sekundy.
Pirelli přivezlo ty nejtvrdší směsi, které může nabídnout, což se na hladkém a kluzkém asfaltu odrazilo v potížích se zahříváním pneumatik. Všichni se trápili s tím, aby je co nejdříve dostali do provozní teploty. Někteří kvůli tomu nedokázali v Q3 vylepšit své časy. V Q2 byla rychlejší obě Ferrari, Hülkenberg i Maldonado - ten dokonce až o 0,831 s.
U Ferrari odváděl lepší práci Massa. Alonso byl pomalejší ve třetím tréninku i ve všech třech částech kvalifikace. Španěl svého týmového kolegu předčil pouze v prvním sektoru, ve zbylých dvou ale ztrácel. Ferrari se moc vůz F2012 vylepšit nepodařilo a bude spoléhat na svou tradičně lepší rychlost v závodech. Pokud se však Vettelovi podaří získat o 15 bodů více bodů než Alonso, bude vymalováno.
Velmi dobré výkony podával Lotus, jehož piloti předvedli 4. a 5. nejrychlejší čas. Romain Grosjean byl ale kvůli nepovolené výměně převodovky po třetím tréninku odsunut na devátou pozici. Vítěz předchozího závodu Kimi Räikkönen v prvním sektoru na svého týmového kolegu ztrácel v prvním sektoru čtvrt sekundy.
Tabulka č. 1 - Časy v sektorech (v sekundách)
Nejvyšší rychlost na rovince dosahovaly opět vozy Toro Rosso a Sauber: Vergnemu, Pérezovi a Kobajašimu komisaři jako jediným naměřili přes 320 km/hod. Daniel Ricciardo se trápil a prožil jednu ze svých nejhorších kvalifikací, když vypadnul společně s nováčky už v první části.
Red Bully sotva překračovaly 308 km/hod a byly opět nejpomalejší, vše opět doháněly díky své aerodynamice nejrychlejšími průjezdy zatáčkami. Bez problému projížděli istanbulskou zatáčkou 16 - 18 s aktivovaným DRS a jejich výkonnosti hezky dokreslují například rychlosti měřené v závěru prvního sektoru mezi 6. a 7. zatáčkou: Webber (236,8 km/hod) se zde proháněl o 6,9 km/hod rychleji než Hamilton, ačkoliv na něj na konci dlouhé rovinky 6,4 km/hod ztrácel.
Překvapení se zrodilo na konci roštu, kde Marussie zametly s Caterhamy, které mají výhodu KERSu k dobru. Glock byl o 0,8 s rychlejší než Petrov a o 1,1 s rychlejší než Kovalainen. Oba si stěžovali na žluté vlajky, které jim měly zkazit jejich nejlepší pokusy. Šanci na reparát dostanou v dnešním závodě, Marussii se nicméně vyplácí spolupráce se zkušeným McLarenem, v závěru sezóny jde nahoru a desátou příčku v Poháru konstruktérů spojenou se slušným finančním bonusem již zřejmě nepustí.
Tabulka č. 2 - Maximální rychlosti (v km/hod)
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.