ABÚ ZABÍ - Krátké ohlédnutí za posledním testem mladíků na okruhu Jas Marina, kde po Velké ceně Abú Zabí zůstalo šest týmů: Caterham, Lotus, McLaren, Red Bull, Toro Rosso a Sauber.
Letošní testy mladých pilotů byly rozděleny na tři části: 12. a 13. července testovaly dva dny v Silverstone týmy Williams, Marussia a jeden den HRT; od 11. do 13. září se v Magny-Cours sešla trojice Ferrari, Mercedes a Force India a tento týden zbylá šestice týmů F1 v Abú Zabí.
Nejrychlejší čas za všechny tři dny zajel hned v úterý Kevin Magnussen s McLarenem: 1:42,651 min. Byl o 2,021 sekundy pomalejší než čas Lewise Hamiltona, který s ním v sobotu vyhrál kvalifikaci. Nejblíže Dánovi byl včera Davide Valsecchi s Lotusem (s 0,026) a ve středu Antonio Felix da Costa s Red Bullem (+ 0,028 s).
Nejvíce si testy užil testovací pilot Sauberu Esteban Gutiérrez, jenž ve středu a ve čtvrtek ujel 174 kol, což představuje více než tři velké ceny - celkem 966,4 km. Solidní vzdálenosti urazili také Da Costa (7831 km), Robin Frijns (727,574 km), jenž se svezl v úterý se Sauberem a ve čtvrtek s Red Bullem, či Giedo van der Garde s Caterhamem (716,5 km).
Nejrychlejší časy z testu mladých pilotů v Abú Zabí
Týmy F1 ke konci sezóny své vozy stále vyvíjejí, protože na příští vůz kvůli poměrně neměnným pravidlům budou moci spoustu prvků přenést (celá šasi včetně Coanda výfuků či pasivních DDRS ve stylu Lotusu) - není to zcela typická situace, k velkému třesku dojde až před sezónou 2014.
Proto se mladíci místo sbírání zkušeností a jízdy dle libosti museli věnovat aerodynamickým programům - jezdit konstantní rychlostí, absolvovat spoustu instalačních okruhů s různými měřícími soustavami.
Na vozech se objevila celá řada nových dílů: McLaren například testoval zcela nové přední křídlo (najdete v naší fotogalerii), Lotus jezdil většinu času se staršími výfuky, ale s vývojovými díly včetně DDRS. To se objevilo i na monopostu Sauberu, Red Bullu a hned dva pilíře se objevily pod zadním křídlem Toro Rosso.
Počty ujetých kilometrů šesti týmy během testu v Abú Zabí
Nejvíce dat nasbíral McLaren, jenž do testu kromě mladíků Magnusena a Turveyho zapojil také jednatřicetiletého zkušeného Garyho Paffetta, což týmu z Wokingu mnozí vytýkají, ač testu mladíků zneužívají do určité míry všichni - i malé týmy pro získání financí. Trojice pilotů ujela během tří dnů přes 1566 km. Dařilo se i Sauberu, který s Frijnsem a Gutiérrezem urazil téměř 1400 km.
Z pohledu výrobců motorů si nejvíce dat odnáší Renault, který svými agregáty během testu mladíků v Abú Zabí poháněl hned trojici vozů: Caterham, Lotus a Red Bull - dohromady ujely přes 3465 km. S osmiválcem Ferrari za zády odkroužili přes 2571 km týmy Toro Rosso a Sauber, Mercedes měl jediného zástupce v podobě McLarenu.
Celkem ujelo tento týden v Abú Zabí šest týmů 1 369 kol, což odpovídá vzdálenosti 7 603,4 km.
Počty ujetých kilometrů během testu v Abú Zabí z pohledu výrobců motorů
Fotogalerii z posledního testu mladíků v Abú Zabí obsahující 114 snímků vše šesti týmů najdete zde.
Testy mladíků 2012 - celkové shrnutí
Během testů mladíků, které byly letos rozděleny na tři části, urazilo největší vzdálenost Ferrari v Magny-Cours - celkem přes 1720 km. O něco kratší vzdálenost ujel tento týden na okruhu Jas Marina McLaren (1566,2 km) a Sauber (1399,6), Mercedesu, který ve Francii ladil Coanda výfuky, patří čtvrtá příčka (1354,2 km).
Nejméně toho natestovali nováčci: HRT s jedním dnem 483 km, Marussia se dvěma dny 702,5 km. Oba týmy se společně setkali na dráze v Silverstone ještě před letní přestávkou.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.