ABÚ ZABÍ - Krátké ohlédnutí za posledním testem mladíků na okruhu Jas Marina, kde po Velké ceně Abú Zabí zůstalo šest týmů: Caterham, Lotus, McLaren, Red Bull, Toro Rosso a Sauber.
Letošní testy mladých pilotů byly rozděleny na tři části: 12. a 13. července testovaly dva dny v Silverstone týmy Williams, Marussia a jeden den HRT; od 11. do 13. září se v Magny-Cours sešla trojice Ferrari, Mercedes a Force India a tento týden zbylá šestice týmů F1 v Abú Zabí.
Nejrychlejší čas za všechny tři dny zajel hned v úterý Kevin Magnussen s McLarenem: 1:42,651 min. Byl o 2,021 sekundy pomalejší než čas Lewise Hamiltona, který s ním v sobotu vyhrál kvalifikaci. Nejblíže Dánovi byl včera Davide Valsecchi s Lotusem (s 0,026) a ve středu Antonio Felix da Costa s Red Bullem (+ 0,028 s).
Nejvíce si testy užil testovací pilot Sauberu Esteban Gutiérrez, jenž ve středu a ve čtvrtek ujel 174 kol, což představuje více než tři velké ceny - celkem 966,4 km. Solidní vzdálenosti urazili také Da Costa (7831 km), Robin Frijns (727,574 km), jenž se svezl v úterý se Sauberem a ve čtvrtek s Red Bullem, či Giedo van der Garde s Caterhamem (716,5 km).
Nejrychlejší časy z testu mladých pilotů v Abú Zabí
Týmy F1 ke konci sezóny své vozy stále vyvíjejí, protože na příští vůz kvůli poměrně neměnným pravidlům budou moci spoustu prvků přenést (celá šasi včetně Coanda výfuků či pasivních DDRS ve stylu Lotusu) - není to zcela typická situace, k velkému třesku dojde až před sezónou 2014.
Proto se mladíci místo sbírání zkušeností a jízdy dle libosti museli věnovat aerodynamickým programům - jezdit konstantní rychlostí, absolvovat spoustu instalačních okruhů s různými měřícími soustavami.
Na vozech se objevila celá řada nových dílů: McLaren například testoval zcela nové přední křídlo (najdete v naší fotogalerii), Lotus jezdil většinu času se staršími výfuky, ale s vývojovými díly včetně DDRS. To se objevilo i na monopostu Sauberu, Red Bullu a hned dva pilíře se objevily pod zadním křídlem Toro Rosso.
Počty ujetých kilometrů šesti týmy během testu v Abú Zabí
Nejvíce dat nasbíral McLaren, jenž do testu kromě mladíků Magnusena a Turveyho zapojil také jednatřicetiletého zkušeného Garyho Paffetta, což týmu z Wokingu mnozí vytýkají, ač testu mladíků zneužívají do určité míry všichni - i malé týmy pro získání financí. Trojice pilotů ujela během tří dnů přes 1566 km. Dařilo se i Sauberu, který s Frijnsem a Gutiérrezem urazil téměř 1400 km.
Z pohledu výrobců motorů si nejvíce dat odnáší Renault, který svými agregáty během testu mladíků v Abú Zabí poháněl hned trojici vozů: Caterham, Lotus a Red Bull - dohromady ujely přes 3465 km. S osmiválcem Ferrari za zády odkroužili přes 2571 km týmy Toro Rosso a Sauber, Mercedes měl jediného zástupce v podobě McLarenu.
Celkem ujelo tento týden v Abú Zabí šest týmů 1 369 kol, což odpovídá vzdálenosti 7 603,4 km.
Počty ujetých kilometrů během testu v Abú Zabí z pohledu výrobců motorů
Fotogalerii z posledního testu mladíků v Abú Zabí obsahující 114 snímků vše šesti týmů najdete zde.
Testy mladíků 2012 - celkové shrnutí
Během testů mladíků, které byly letos rozděleny na tři části, urazilo největší vzdálenost Ferrari v Magny-Cours - celkem přes 1720 km. O něco kratší vzdálenost ujel tento týden na okruhu Jas Marina McLaren (1566,2 km) a Sauber (1399,6), Mercedesu, který ve Francii ladil Coanda výfuky, patří čtvrtá příčka (1354,2 km).
Nejméně toho natestovali nováčci: HRT s jedním dnem 483 km, Marussia se dvěma dny 702,5 km. Oba týmy se společně setkali na dráze v Silverstone ještě před letní přestávkou.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.