ABÚ ZABÍ - ANALÝZA SEKTORŮ; Jakých časů a maximálních rychlostí piloti dosahovali v jednotlivých sektorech okruhu Jas Marina? Jaké závěry můžeme z těchto údajů učinit?
Okruh vyžaduje dobrý přítlak v prvním a zejména ve třetím sektoru s množstvím pomalých až středně rychlých zatáček. Naopak v prostředním sektoru s dvěma dlouhými rovinkami se uplatní síla motoru a co nejnižší odpor.
Tyto rovinky, z nichž ta první měří 1 173 metrů, odděluje pomalá šikana 8/9. Na obou zítra bude k dispozici DRS zóny s nezávislými body detekce. Znamená to, že pokud jezdec předjede soupeře před sebou v té první, ten mu to bude moci hned v té druhé vrátit.
Kvalifikace v Abú Zabí se jela při západu slunce a klesajících teplot, což ovlivňovalo výkonnost týmů: zatímco některým (např. Force Indii) změna nesedla, jiní (např. Caterhamu) si ji pochvalovali, protože jim pomohla k lepší přilnavosti a vyvážení.
Více technických informací o okruhu Jas Marina najdete zde.
V kvalifikaci byl dnes suverénní Hamilton, jenž byl nejrychlejší ve všech jejich částech. Nejvíce získával paradoxně v prvním nejkratším sektoru s velmi rychlými zatáčkami, které McLarenu sedí. Tým z Wokingu na Střední východ žádná vylepšení na rozdíl od soupeřů nepřivezl, okruh Jas Marina vozu MP4-27 sedí.
Brit dosáhl nejlepších časů ve všech sektorech, ve druhém byl však jen o 6 setin rychlejší než Vettel a o 7 setin rychlejší než Webber, kteří tam dosáhli nejnižší rychlosti ze všech, pouze 311 km/hod.
Nejvyšší rychlost zde dosáhl Maldonado v Q1 - 325,8 km/hod. Venezuelan s Williamsem podal výborný výkon a získal druhou řadu: před oběma Ferrari i jedním McLarenem. Skvěle zajel zejména pomalý třetí sektor připomínající městské okruhy, na nichž Pastor umí. Slabší byl jen první sektor (až desátý čas), k lepší pozici by mu ale nepomohl ani čas na úrovni druhého Buttona.
Společně s Buttonem a s Rosbergem byl také jediným, kdo poskládal své rekordní sektory do jednoho kola. Nejvíce by si při stejném výkonu polepšili Grosjean (- 0,13 s) a Massa (- 0,143 s). Jezdci na špici jezdili velmi konzistentně: Hamilton zůstal jen 34, Webber 36 tisícin za svým teoretickým maximem.
Svůj čas v Q3 za klesajících teplot nedokázali zlepšit pouze dva piloti: Grosjean byl o 0,158 s horší než v Q2, Alonso o 0,068. Španěl již v Q2 zajel na limitu svého Ferrari vybaveného jinými díly než Massa. Felipe to zdůvodnil tím, že je Fernando "na data lepší."
Scuderii nové přední křídlo funguje tak, jak dle dat z tunelu předpokládali, u zadního křídla jsou očekávání splněna z poloviny. Oba jezdci ztráceli zejména v pomalém třetím sektoru, což jednoduše svědčí o nedostatku přítlaku.
V Q1 byly oba Williamsy nastaveny na nižší přítlak: k dispozici bylo dostatek času na zahřátí středně-tvrdé směsi, ta se navíc chovala konzistentně a její degradace byla nízká - proto se zítra opět očekává závod na jednu zastávku, byť ho s touto strategií možná nezvládnou všichni jako v Indii. Pro Q3 (a tudíž i pro začátek závodu kvůli pravidlům parc fermé) však tým z Grove zvolil o něco více přítlaku.
Velmi rychlý byl i Pérezův Sauber (322 km/hod, Kobajaši se trápil s odlišným nastavením) a Massa (320 km/hod). Ferrari krom rychlosti na rovinkách má i dobrou trakci, což byla jeho nemoc na počátku sezóny - vyplývá to z rychlostí dosahovaných na cílové rovince: 1. Alonso, 2. Hamilton, 3. Massa.
Naopak je zde jasně patrný aerodynamický deficit nováčků: Karthikeyan zde byl o 18,3 km/hod pomalejší než Španěl. Caterham sice přivezl rozsáhlá vylepšení (novinky, bočnice, podlahu, difuzor, brzdové kanálky) s cílem stáhnout až 0,4 s na kolo, jeho výkonnost dnes však byla spíše zklamáním.
Místo stáhnutí náskoku týmu Toro Rosso před ním se na něj spíše dotahují soupeři zezadu: vždyť mladý Pic teprve sbírající zkušenosti s vozem F1 předčil Petrova, přičemž v ideálním kole na Kovalainena s Marusií teoreticky ztrácel jen 0,155 s.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.
Oscar Piastri pokračuje ve svém návratu do boje o šampionát a v Kataru si zajistil pole position pro sprintový závod před Georgem Russellem.
Zak Brown promluvil o kontroverzním rozhodnutí z Las Vegas a nastínil, že i FIA měla k uloženému trestu určité výhrady. Šéf McLarenu přitom naznačil, že situace byla složitější, než by se na první pohled zdálo.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na Velkou cenu Kataru, když těsně porazil týmového kolegu Landa Norrise. McLaren tak naznačil, že v Kataru může očekávat další těsný souboj svých jezdců.