ABÚ ZABÍ - ANALÝZA SEKTORŮ; Jakých časů a maximálních rychlostí piloti dosahovali v jednotlivých sektorech okruhu Jas Marina? Jaké závěry můžeme z těchto údajů učinit?
Okruh vyžaduje dobrý přítlak v prvním a zejména ve třetím sektoru s množstvím pomalých až středně rychlých zatáček. Naopak v prostředním sektoru s dvěma dlouhými rovinkami se uplatní síla motoru a co nejnižší odpor.
Tyto rovinky, z nichž ta první měří 1 173 metrů, odděluje pomalá šikana 8/9. Na obou zítra bude k dispozici DRS zóny s nezávislými body detekce. Znamená to, že pokud jezdec předjede soupeře před sebou v té první, ten mu to bude moci hned v té druhé vrátit.
Kvalifikace v Abú Zabí se jela při západu slunce a klesajících teplot, což ovlivňovalo výkonnost týmů: zatímco některým (např. Force Indii) změna nesedla, jiní (např. Caterhamu) si ji pochvalovali, protože jim pomohla k lepší přilnavosti a vyvážení.
Více technických informací o okruhu Jas Marina najdete zde.
V kvalifikaci byl dnes suverénní Hamilton, jenž byl nejrychlejší ve všech jejich částech. Nejvíce získával paradoxně v prvním nejkratším sektoru s velmi rychlými zatáčkami, které McLarenu sedí. Tým z Wokingu na Střední východ žádná vylepšení na rozdíl od soupeřů nepřivezl, okruh Jas Marina vozu MP4-27 sedí.
Brit dosáhl nejlepších časů ve všech sektorech, ve druhém byl však jen o 6 setin rychlejší než Vettel a o 7 setin rychlejší než Webber, kteří tam dosáhli nejnižší rychlosti ze všech, pouze 311 km/hod.
Nejvyšší rychlost zde dosáhl Maldonado v Q1 - 325,8 km/hod. Venezuelan s Williamsem podal výborný výkon a získal druhou řadu: před oběma Ferrari i jedním McLarenem. Skvěle zajel zejména pomalý třetí sektor připomínající městské okruhy, na nichž Pastor umí. Slabší byl jen první sektor (až desátý čas), k lepší pozici by mu ale nepomohl ani čas na úrovni druhého Buttona.
Společně s Buttonem a s Rosbergem byl také jediným, kdo poskládal své rekordní sektory do jednoho kola. Nejvíce by si při stejném výkonu polepšili Grosjean (- 0,13 s) a Massa (- 0,143 s). Jezdci na špici jezdili velmi konzistentně: Hamilton zůstal jen 34, Webber 36 tisícin za svým teoretickým maximem.
Svůj čas v Q3 za klesajících teplot nedokázali zlepšit pouze dva piloti: Grosjean byl o 0,158 s horší než v Q2, Alonso o 0,068. Španěl již v Q2 zajel na limitu svého Ferrari vybaveného jinými díly než Massa. Felipe to zdůvodnil tím, že je Fernando "na data lepší."
Scuderii nové přední křídlo funguje tak, jak dle dat z tunelu předpokládali, u zadního křídla jsou očekávání splněna z poloviny. Oba jezdci ztráceli zejména v pomalém třetím sektoru, což jednoduše svědčí o nedostatku přítlaku.
V Q1 byly oba Williamsy nastaveny na nižší přítlak: k dispozici bylo dostatek času na zahřátí středně-tvrdé směsi, ta se navíc chovala konzistentně a její degradace byla nízká - proto se zítra opět očekává závod na jednu zastávku, byť ho s touto strategií možná nezvládnou všichni jako v Indii. Pro Q3 (a tudíž i pro začátek závodu kvůli pravidlům parc fermé) však tým z Grove zvolil o něco více přítlaku.
Velmi rychlý byl i Pérezův Sauber (322 km/hod, Kobajaši se trápil s odlišným nastavením) a Massa (320 km/hod). Ferrari krom rychlosti na rovinkách má i dobrou trakci, což byla jeho nemoc na počátku sezóny - vyplývá to z rychlostí dosahovaných na cílové rovince: 1. Alonso, 2. Hamilton, 3. Massa.
Naopak je zde jasně patrný aerodynamický deficit nováčků: Karthikeyan zde byl o 18,3 km/hod pomalejší než Španěl. Caterham sice přivezl rozsáhlá vylepšení (novinky, bočnice, podlahu, difuzor, brzdové kanálky) s cílem stáhnout až 0,4 s na kolo, jeho výkonnost dnes však byla spíše zklamáním.
Místo stáhnutí náskoku týmu Toro Rosso před ním se na něj spíše dotahují soupeři zezadu: vždyť mladý Pic teprve sbírající zkušenosti s vozem F1 předčil Petrova, přičemž v ideálním kole na Kovalainena s Marusií teoreticky ztrácel jen 0,155 s.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.