ABÚ ZABÍ - 2. TRÉNINK; Sebastian Vettel nenašel přemožitele ve druhém tréninku. Lewisovi Hamiltonovi scházelo 17 setin, jeho týmovému kolegovi Jensonovi Buttonovi další půl sekunda.
Druhý trénink začínal v Abú Zabí v podvečer za západu slunce, teploty odpovídaly těm, které můžeme očekávat v kvalifikaci i v závodě: vzduch kolem 30 °C, asfalt o tři stupně více.
Zasáhla do něj i pětice závodních pilotů, kteří ráno své vozy nechaly testovacím jezdcům: Narain Karthikeyan (HRT), Vitalij Petrov (Caterham), Charles Pic (Marussia), Paul di Resta (Force India) a Bruno Senna (Williams), na něhož v Grove předevčírem neuplatnili opci (více zde)
Na dráze se jako první v 17 hod místního času objevily Saubery a začalo se hned zostra měřenými koly. Po pěti min se na čele objevil Vettel (1:42,730 min; sektory: 18,0/43,2/41,3 s), za ním se s odstupem 1,6 s držely Lotusy.
Ferrari zkoušelo své nové přední křídlo, které má vylepšit konzistenci na úkor celkového přítlaku, deflektory pod nosem i nové zadní křídlo, které by mělo lépe fungovat s upraveným difuzorem nasazeným v Indii. Zatímco se McLareny držely na čele Red Bullů, Ferrari postupně zrychlovalo.
Grosjean v garáži v průběhu druhého tréninku (foto: Rexona F1)
Po 24 min vystřídal Red Bull na čele Hamilton s časem 1:43:095 (17,8/43,0/41,1), když dokázal z Vettelova času ukrojit dvě desetiny v každém sektoru. Mezitím byl upozorněn, že pokud bude pokračovat v jízdě, přijdou o šanci učinit změnu v nastavení - Brit se však rozhodl pokračovat, s vozem byl spokojený.
Ferrari Alonso jezdil zpočátku s novým křídlem a novými deflektory, dosáhl s nimi pátou nejvyšší rychlost (318 km/hod). Po 25 min se je Ferrari rozhodlo vyměnit za staré. Nové zadní křídlo na voze zůstalo. Cílem je maximalizovat přítlak generovaný podlahou. Tým i ve druhém tréninku stále testuje.
V polovině se již řádně setmělo a teploty rychle klesaly a jezdci přezouvali na měkké pneumatiky, jako první Pérez se Sauberem. Lotus měnil Kimimu výfuky.
Pořadí bylo následující:1. Hamilton 1:42,0952. Vettel + 0,5273. Button + 0,5474. Webber + 0,8305. Alonso + 0,9726. Rosberg + 1,1057. Massa + 1,1168. Pérez + 1,361
Výfuky Mercedesu: pod kapotou je obrovské teplo (foto: Daimler AG)
Po 50 min Hamiltona, jenž se věnoval také delšímu stintu na měkčí sadě pneumatik, přestihl opět Vettel - 1:42,056 min. Oba se přetahovali o nejrychlejší kolo, o 2 desetiny měl navrch Sebastian - 1:41,751 (17,9/42,9/40,8), Lewis 1:41,919 (17,8/42,9/41,0).
V 64. min dostává Petrov smyk v první zatáčce ve vylepšeném monopostu s novými výfuky, bočnicemi, brzdovými kanálky, podlahou a difuzorem. Na Vergneho před sebou ztrácí 2 desetiny.
Caterham není v nejlepší situaci poté, co je v šampionátu na 11. příčku odsunula Marussia, což bude mít nepříznivý dopad na jejich příjmy. Tým bude možná muset vzít dva platící piloty a pustí Kovalainena, jenž u nich pobírá v přepočtu kolem 40 mil. Kč ročně, zatímco Petrov týmu přinesl čtyřnásobek. Nad Finem se vznáší hrozba, že se příští rok ocitne bez místa.
O chvíli později se ve smyku ocitá v zatáčce č. 17 i Karthikeyan a skáče přes obrubníky. Po projetí Alonsa, jenž probrzdil na dlouhé zadní rovince, pokračuje dále.
V závěru při závodních simulacích s těžkými vozy Vettela, jenž zrychlil zejména ve druhém sektoru, již nikdo nepřekonal - nejblíže mu byl Hamilton (+ 0,168), druhý Button byl o další půl sekundu zpět. A to i přesto, že McLareny a Red Bully dosahovaly nejnižších maximálních rychlostí. Lotus večer zakončil 2,6s tréninkovou zastávkou v boxech.
Počty kol ujeté ve druhém tréninku (vlevo) a za pátek celkem (vpravo)
Maximální rychlosti: 1. Pérez - 322,5 km/hod; Maldonado - 322,0; 3. Senna - 322,0; 4. Kobajaši - 321,0; 5. Alonso - 319,8; 6. Massa - 319,6; 7. Vergne - 319,2; 8. Hülkenberg - 318,2...21. Hamilton - 314,1; 22. Button - 314,0; 23. Webber - 311,9; 24. Vettel - 311,4.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.