ABÚ ZABÍ - 1. TRÉNINK; V úvodním volném tréninku na okruhu Jas Marina zazářily McLareny. Lewis Hamilton zajel nejrychlejší kolo, více než 3 desetiny ztráceli druhý Jenson Button, za ním se seřadil Sebastian Vettel s Fernandem Alonsem.
Úvodní trénink v Abú Zabí začal za horkého a slunečného počasí. Teplota vzduchu dosahovala 32 °C, asfalt byl rozpálen na 43 °C. První a třetí trénink kvůli teplotám v kvalifikaci a v závodě, které začínají při ochlazování za západu slunce, proto není tak relevantní.
Do první části víkendu nastoupila hned pětice testovacích pilotů: Jules Bianchi místo Paula di Resty (Force India), Valtteri Bottas místo Bruna Senny (Williams), Giedo van der Garde místo Vitalije Petrova (Caterham), Ma-Qing Hua místo Naraina Karthikeyana (HRT) a Max Chilton místo Charlese Pica (Marussia).
Jako první se na trati hned po rozsvícení zeleného světla voze objevil Räikkönen následovaný Vergnem. Alonso se objevil se starými křídly a novým difuzorem, Massa kvůli srovnání vyráží s opačnou konfigurací. Do 10 min měli všichni nainstalováno a provoz ustal, kroužily pouze Mercedesy, Rosberg s pasivním DRS.
Týmy v prvním tréninku jako obvykle využívají pouze tvrdší ze dvou nabízených druhů pneumatik (v Abú Zabí měkká a střední), tu měkčí si nechávají až na druhý trénink.
Vettel se po instalačním kol šel zvážit, bez přilby a HANSu, Red Bull se bude snažit jít s minimální hmotnosti na limit a co nejlépe využít závaží rozmístěná v monopostu RB8.
Na trénink zastávek osobně před tréninkem dohlížel Sam Michael (foto: Christophe Malbranque)
Ferrari dnes poprvé v sezóně 2012 porušilo večerku FIA, která platila od 4 hod rána. Mechanici usilovně pracovali na přípravě vozů a nasazení nových dílů, například nového šestiprvkového předního křídla (Gary Anderson na něm napočítal 31 prvků produkujících přítlak), jehož smyslem je zlepšit konzistenci přítlaku spíše než jej zvýšit, a zadní křídlo s efektivnějším DRS.
Lotus se snaží získat zpět výkon (cca 20 koní), který ztratil nasazením Coanda výfuků před měsícem. Cílem je odmazat třetinu ztráty v Abú Zabí, polovinu v dalších podnicích.
Velký balík úprav přivezl i Caterham: nové Coanda výfuky, bočnice, brzdové kanálky a modifikace podlahy, difuzoru a předního křídla. Očekává, že ho tato vylepšení zrychlí až o 0,4 s na kolo. Nové zadní křídlo přivezlo HRT.
Po 20 min se prvním časem zapsal nováček Chilton - 2:27,380 min, Číňan Hua je s HRT o 0,367 s pomalejší, zbytek s letmými koly stále vyčkával na zlepšení přilnavosti dráhy. Po 35 min se na čele usadil třetí pilot s měřeným časem - Vergne, byl o 40 s rychlejší: 1:46,708 min.
Po něm rychlý rychlá kola zvládli i Bottas (1:47,308), Maldonado (1:47,847) a pořadí na čele se začalo rychle měnit: na prvním místě se objevuje rezervní pilot Williamsu (1:45,602), který zaznamenává i maximální rychlost na rovince (319 km/hod), Maldonado ztrácí 0,8 s.
Pořadí v polovině tréninku:1. Schumacher 1:45,3092. Bottas + 0,0923. Bianchi + 0,4604. Alonso + 0,5225. Pérez + 0,6566. Rosberg +0,6887. Grosjean + 0,6898. Massa + 0,739
Indická verze předních křídel Ferrari (foto: Scuderia Ferrari)
Po 50 min na čele střídá Schumachera Alonso, z garáží vyjíždějí Vettel a Hamilton. Pilot McLarenu byl o 6 desetin rychlejší (1:44,001; sektory: 18,2/43,5/42,2), nejvíce získal ve druhém sektoru (0,4 s). V dalším pokusu se zlepšil na 1:43,449 (18,0/43,4/42,0). Do bitvy o nejrychlejší kolo se přidali i jejich týmoví kolegové - Button (1:44,034 - 18,0/43,4/42,4) s Webberem (1:44,542 - 18,2/43,7/42,5). McLareny mají na dlouhých rovinkách navrch.
Velkou smůlu měl Van der Garde, u něhož se na začátku objevil problém s motorem a na dráze se až do konce neukázal. Kýžených 25 kol neujel.
Alonso je po 75 min se staršími díly stále o 0,02 s pomalejší než Schumacher, který se zapomněl v závodní stopě a zbrzdil svého krajana Glocka s Marusií. Pozdě uhýbá a zvedá omluvně ruku.
V závěru se již všichni kromě Buttona a Vettela věnovali jízdám s větším množstvím paliva na středně-tvrdých pneumatikách, Hamiltonův čas ale už nikdo nepřekonal. V dobrém světle se představil i nejlepší z nováčků Bottas, jenž si připsal devátý nejrychlejší čas.
V prvním tréninku McLareny předčily Red Bully, vykročili po delší době opět k vítězství?
Maximální rychlosti: 1. Vergne - 319,2 km/hod; 2. Bottas - 31930; 3. Massa - 318,7; 4. Alonso - 318,1; 5. Kobajaši - 318,1; 6. Bianchi - 318,0; 7. Pérez - 317,6... 20. Hamilton - 313,8; 21. Button - 313,8; 22. Vettel - 311,8; 23. Webber - 311,8.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.