ABÚ ZABÍ - 1. TRÉNINK; V úvodním volném tréninku na okruhu Jas Marina zazářily McLareny. Lewis Hamilton zajel nejrychlejší kolo, více než 3 desetiny ztráceli druhý Jenson Button, za ním se seřadil Sebastian Vettel s Fernandem Alonsem.
Úvodní trénink v Abú Zabí začal za horkého a slunečného počasí. Teplota vzduchu dosahovala 32 °C, asfalt byl rozpálen na 43 °C. První a třetí trénink kvůli teplotám v kvalifikaci a v závodě, které začínají při ochlazování za západu slunce, proto není tak relevantní.
Do první části víkendu nastoupila hned pětice testovacích pilotů: Jules Bianchi místo Paula di Resty (Force India), Valtteri Bottas místo Bruna Senny (Williams), Giedo van der Garde místo Vitalije Petrova (Caterham), Ma-Qing Hua místo Naraina Karthikeyana (HRT) a Max Chilton místo Charlese Pica (Marussia).
Jako první se na trati hned po rozsvícení zeleného světla voze objevil Räikkönen následovaný Vergnem. Alonso se objevil se starými křídly a novým difuzorem, Massa kvůli srovnání vyráží s opačnou konfigurací. Do 10 min měli všichni nainstalováno a provoz ustal, kroužily pouze Mercedesy, Rosberg s pasivním DRS.
Týmy v prvním tréninku jako obvykle využívají pouze tvrdší ze dvou nabízených druhů pneumatik (v Abú Zabí měkká a střední), tu měkčí si nechávají až na druhý trénink.
Vettel se po instalačním kol šel zvážit, bez přilby a HANSu, Red Bull se bude snažit jít s minimální hmotnosti na limit a co nejlépe využít závaží rozmístěná v monopostu RB8.
Na trénink zastávek osobně před tréninkem dohlížel Sam Michael (foto: Christophe Malbranque)
Ferrari dnes poprvé v sezóně 2012 porušilo večerku FIA, která platila od 4 hod rána. Mechanici usilovně pracovali na přípravě vozů a nasazení nových dílů, například nového šestiprvkového předního křídla (Gary Anderson na něm napočítal 31 prvků produkujících přítlak), jehož smyslem je zlepšit konzistenci přítlaku spíše než jej zvýšit, a zadní křídlo s efektivnějším DRS.
Lotus se snaží získat zpět výkon (cca 20 koní), který ztratil nasazením Coanda výfuků před měsícem. Cílem je odmazat třetinu ztráty v Abú Zabí, polovinu v dalších podnicích.
Velký balík úprav přivezl i Caterham: nové Coanda výfuky, bočnice, brzdové kanálky a modifikace podlahy, difuzoru a předního křídla. Očekává, že ho tato vylepšení zrychlí až o 0,4 s na kolo. Nové zadní křídlo přivezlo HRT.
Po 20 min se prvním časem zapsal nováček Chilton - 2:27,380 min, Číňan Hua je s HRT o 0,367 s pomalejší, zbytek s letmými koly stále vyčkával na zlepšení přilnavosti dráhy. Po 35 min se na čele usadil třetí pilot s měřeným časem - Vergne, byl o 40 s rychlejší: 1:46,708 min.
Po něm rychlý rychlá kola zvládli i Bottas (1:47,308), Maldonado (1:47,847) a pořadí na čele se začalo rychle měnit: na prvním místě se objevuje rezervní pilot Williamsu (1:45,602), který zaznamenává i maximální rychlost na rovince (319 km/hod), Maldonado ztrácí 0,8 s.
Pořadí v polovině tréninku:1. Schumacher 1:45,3092. Bottas + 0,0923. Bianchi + 0,4604. Alonso + 0,5225. Pérez + 0,6566. Rosberg +0,6887. Grosjean + 0,6898. Massa + 0,739
Indická verze předních křídel Ferrari (foto: Scuderia Ferrari)
Po 50 min na čele střídá Schumachera Alonso, z garáží vyjíždějí Vettel a Hamilton. Pilot McLarenu byl o 6 desetin rychlejší (1:44,001; sektory: 18,2/43,5/42,2), nejvíce získal ve druhém sektoru (0,4 s). V dalším pokusu se zlepšil na 1:43,449 (18,0/43,4/42,0). Do bitvy o nejrychlejší kolo se přidali i jejich týmoví kolegové - Button (1:44,034 - 18,0/43,4/42,4) s Webberem (1:44,542 - 18,2/43,7/42,5). McLareny mají na dlouhých rovinkách navrch.
Velkou smůlu měl Van der Garde, u něhož se na začátku objevil problém s motorem a na dráze se až do konce neukázal. Kýžených 25 kol neujel.
Alonso je po 75 min se staršími díly stále o 0,02 s pomalejší než Schumacher, který se zapomněl v závodní stopě a zbrzdil svého krajana Glocka s Marusií. Pozdě uhýbá a zvedá omluvně ruku.
V závěru se již všichni kromě Buttona a Vettela věnovali jízdám s větším množstvím paliva na středně-tvrdých pneumatikách, Hamiltonův čas ale už nikdo nepřekonal. V dobrém světle se představil i nejlepší z nováčků Bottas, jenž si připsal devátý nejrychlejší čas.
V prvním tréninku McLareny předčily Red Bully, vykročili po delší době opět k vítězství?
Maximální rychlosti: 1. Vergne - 319,2 km/hod; 2. Bottas - 31930; 3. Massa - 318,7; 4. Alonso - 318,1; 5. Kobajaši - 318,1; 6. Bianchi - 318,0; 7. Pérez - 317,6... 20. Hamilton - 313,8; 21. Button - 313,8; 22. Vettel - 311,8; 23. Webber - 311,8.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.