ABÚ ZABÍ - 1. TRÉNINK; V úvodním volném tréninku na okruhu Jas Marina zazářily McLareny. Lewis Hamilton zajel nejrychlejší kolo, více než 3 desetiny ztráceli druhý Jenson Button, za ním se seřadil Sebastian Vettel s Fernandem Alonsem.
Úvodní trénink v Abú Zabí začal za horkého a slunečného počasí. Teplota vzduchu dosahovala 32 °C, asfalt byl rozpálen na 43 °C. První a třetí trénink kvůli teplotám v kvalifikaci a v závodě, které začínají při ochlazování za západu slunce, proto není tak relevantní.
Do první části víkendu nastoupila hned pětice testovacích pilotů: Jules Bianchi místo Paula di Resty (Force India), Valtteri Bottas místo Bruna Senny (Williams), Giedo van der Garde místo Vitalije Petrova (Caterham), Ma-Qing Hua místo Naraina Karthikeyana (HRT) a Max Chilton místo Charlese Pica (Marussia).
Jako první se na trati hned po rozsvícení zeleného světla voze objevil Räikkönen následovaný Vergnem. Alonso se objevil se starými křídly a novým difuzorem, Massa kvůli srovnání vyráží s opačnou konfigurací. Do 10 min měli všichni nainstalováno a provoz ustal, kroužily pouze Mercedesy, Rosberg s pasivním DRS.
Týmy v prvním tréninku jako obvykle využívají pouze tvrdší ze dvou nabízených druhů pneumatik (v Abú Zabí měkká a střední), tu měkčí si nechávají až na druhý trénink.
Vettel se po instalačním kol šel zvážit, bez přilby a HANSu, Red Bull se bude snažit jít s minimální hmotnosti na limit a co nejlépe využít závaží rozmístěná v monopostu RB8.
Na trénink zastávek osobně před tréninkem dohlížel Sam Michael (foto: Christophe Malbranque)
Ferrari dnes poprvé v sezóně 2012 porušilo večerku FIA, která platila od 4 hod rána. Mechanici usilovně pracovali na přípravě vozů a nasazení nových dílů, například nového šestiprvkového předního křídla (Gary Anderson na něm napočítal 31 prvků produkujících přítlak), jehož smyslem je zlepšit konzistenci přítlaku spíše než jej zvýšit, a zadní křídlo s efektivnějším DRS.
Lotus se snaží získat zpět výkon (cca 20 koní), který ztratil nasazením Coanda výfuků před měsícem. Cílem je odmazat třetinu ztráty v Abú Zabí, polovinu v dalších podnicích.
Velký balík úprav přivezl i Caterham: nové Coanda výfuky, bočnice, brzdové kanálky a modifikace podlahy, difuzoru a předního křídla. Očekává, že ho tato vylepšení zrychlí až o 0,4 s na kolo. Nové zadní křídlo přivezlo HRT.
Po 20 min se prvním časem zapsal nováček Chilton - 2:27,380 min, Číňan Hua je s HRT o 0,367 s pomalejší, zbytek s letmými koly stále vyčkával na zlepšení přilnavosti dráhy. Po 35 min se na čele usadil třetí pilot s měřeným časem - Vergne, byl o 40 s rychlejší: 1:46,708 min.
Po něm rychlý rychlá kola zvládli i Bottas (1:47,308), Maldonado (1:47,847) a pořadí na čele se začalo rychle měnit: na prvním místě se objevuje rezervní pilot Williamsu (1:45,602), který zaznamenává i maximální rychlost na rovince (319 km/hod), Maldonado ztrácí 0,8 s.
Pořadí v polovině tréninku:1. Schumacher 1:45,3092. Bottas + 0,0923. Bianchi + 0,4604. Alonso + 0,5225. Pérez + 0,6566. Rosberg +0,6887. Grosjean + 0,6898. Massa + 0,739
Indická verze předních křídel Ferrari (foto: Scuderia Ferrari)
Po 50 min na čele střídá Schumachera Alonso, z garáží vyjíždějí Vettel a Hamilton. Pilot McLarenu byl o 6 desetin rychlejší (1:44,001; sektory: 18,2/43,5/42,2), nejvíce získal ve druhém sektoru (0,4 s). V dalším pokusu se zlepšil na 1:43,449 (18,0/43,4/42,0). Do bitvy o nejrychlejší kolo se přidali i jejich týmoví kolegové - Button (1:44,034 - 18,0/43,4/42,4) s Webberem (1:44,542 - 18,2/43,7/42,5). McLareny mají na dlouhých rovinkách navrch.
Velkou smůlu měl Van der Garde, u něhož se na začátku objevil problém s motorem a na dráze se až do konce neukázal. Kýžených 25 kol neujel.
Alonso je po 75 min se staršími díly stále o 0,02 s pomalejší než Schumacher, který se zapomněl v závodní stopě a zbrzdil svého krajana Glocka s Marusií. Pozdě uhýbá a zvedá omluvně ruku.
V závěru se již všichni kromě Buttona a Vettela věnovali jízdám s větším množstvím paliva na středně-tvrdých pneumatikách, Hamiltonův čas ale už nikdo nepřekonal. V dobrém světle se představil i nejlepší z nováčků Bottas, jenž si připsal devátý nejrychlejší čas.
V prvním tréninku McLareny předčily Red Bully, vykročili po delší době opět k vítězství?
Maximální rychlosti: 1. Vergne - 319,2 km/hod; 2. Bottas - 31930; 3. Massa - 318,7; 4. Alonso - 318,1; 5. Kobajaši - 318,1; 6. Bianchi - 318,0; 7. Pérez - 317,6... 20. Hamilton - 313,8; 21. Button - 313,8; 22. Vettel - 311,8; 23. Webber - 311,8.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.