Šéf Formule 1 Bernie Ecclestone sice včera oslavil už 82. narozeniny, to mu ale nebrání v tom, aby se nadále zabýval budoucností sportu, na jehož současné podobě má tak zásadní podíl.
Jedním z hlavních (nejen) Ecclestonových témat poslední doby je nutnost snižování nákladů ve Formuli 1. Podle britského magazínu Autosport navrhl Bernie minulý týden v Paříži týmovým šéfům návrh rozpočtového stropu pro rok 2014 ve výši 155 miliónů liber (4,65 mld. Kč), totéž pak opakoval i při setkání se zástupci stáji v pátek před Velkou cenou Indie.
Podle Ecclestona je přitom rozpočtový strop tím nejlepším řešením pro úspory ve Formuli 1. „Hledáme ten správný způsob, jak to prosadit,“ prohlásil Ecclestone. „Nemám rád slovo ‚škrty‘, to není cesta, kterou bychom měli jít.“
„To, co chceme, je snížit potřebu utrácet peníze k tomu, abyste byli konkurenceschopní – a to tak, abyste mohli vstoupit do Formule 1 s rozumným rozpočtem, byli konkurenceschopní a nemuseli na to utratit celé jmění.“
Podle Ecclestona by navrhovaný strop měl zahrnovat všechny výdaje týmů, včetně platů jezdců, a to s tím, že by byl v dalších letech snižován. „Jakmile se dohodneme na základních principech, můžeme se pustit do snižování celkové výše.“
Ve světle složitých jednání kolem současné Dohody o omezení zdrojů (RRA) je otázkou, jestli se Ecclestonovi podaří jeho myšlenku prosadit a jaký by byl její skutečný dopad na hospodaření týmů.
Na jedné straně je zde například Ferrari či Red Bull, jehož roční rozpočet včetně výdajů na propagaci činil vloni zhruba 211 miliónů liber, na straně druhé malé týmy jako Marussia, Caterham a HRT, jež operují s několikrát nižšími částkami, než je Ecclestonem navrhovaný limit. Ve skutečnosti kromě Red Bullu pouze McLaren, Ferrari a Mercedes pracují s ročním rozpočtem, který se blíží navrhovaným 155 miliónům liber.
Ecclestone je pro rozpočtové stropy, ve stanovování jejich výše je zatím velkorysý(ilustrační foto: Red Bull Racing)
„Myslím, že to zní jako docela hodně peněz, takže nevím, kolika týmům to vůbec pomůže,“ podotkl k výši navrhovaného rozpočtového stropu šéf McLarenu Martin Whitmarsh. „Filozofie kontroly výdajů ve Formuli 1 je důležitá, je to důležité pro náš sport a všichni se na to shodneme. Ale jsou zde různé názory na to, jak toho nejlépe dosáhnout.“
„Bernie chce kontrolovat platy jezdců a všechny tyhle věci. Já si myslím, že to, o co bychom se měli snažit, je zajistit, abychom utráceli peníze na těch správných místech. Měli bychom kontrolovat nepřiměřené utrácení na vývoj.“
Oproti RRA by měl navíc Ecclestonův nově navrhovaný rozpočtový strop pokrývat všechny výdaje týmů. I v tom spatřuje Whitmarsh značný problém. „Takové pravidlo je elegantní v tom, že se velmi snadno napíše. Ale je pak velmi těžké zjistit, kde peníze jsou a kontrolovat je. Je trochu nerealistické mít souhrnný rozpočtový strop, protože pak je ještě víc obtížné ho zajistit a vědět, že se v jeho rámci všichni pohybují.“
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.