Šéf Formule 1 Bernie Ecclestone sice včera oslavil už 82. narozeniny, to mu ale nebrání v tom, aby se nadále zabýval budoucností sportu, na jehož současné podobě má tak zásadní podíl.
Jedním z hlavních (nejen) Ecclestonových témat poslední doby je nutnost snižování nákladů ve Formuli 1. Podle britského magazínu Autosport navrhl Bernie minulý týden v Paříži týmovým šéfům návrh rozpočtového stropu pro rok 2014 ve výši 155 miliónů liber (4,65 mld. Kč), totéž pak opakoval i při setkání se zástupci stáji v pátek před Velkou cenou Indie.
Podle Ecclestona je přitom rozpočtový strop tím nejlepším řešením pro úspory ve Formuli 1. „Hledáme ten správný způsob, jak to prosadit,“ prohlásil Ecclestone. „Nemám rád slovo ‚škrty‘, to není cesta, kterou bychom měli jít.“
„To, co chceme, je snížit potřebu utrácet peníze k tomu, abyste byli konkurenceschopní – a to tak, abyste mohli vstoupit do Formule 1 s rozumným rozpočtem, byli konkurenceschopní a nemuseli na to utratit celé jmění.“
Podle Ecclestona by navrhovaný strop měl zahrnovat všechny výdaje týmů, včetně platů jezdců, a to s tím, že by byl v dalších letech snižován. „Jakmile se dohodneme na základních principech, můžeme se pustit do snižování celkové výše.“
Ve světle složitých jednání kolem současné Dohody o omezení zdrojů (RRA) je otázkou, jestli se Ecclestonovi podaří jeho myšlenku prosadit a jaký by byl její skutečný dopad na hospodaření týmů.
Na jedné straně je zde například Ferrari či Red Bull, jehož roční rozpočet včetně výdajů na propagaci činil vloni zhruba 211 miliónů liber, na straně druhé malé týmy jako Marussia, Caterham a HRT, jež operují s několikrát nižšími částkami, než je Ecclestonem navrhovaný limit. Ve skutečnosti kromě Red Bullu pouze McLaren, Ferrari a Mercedes pracují s ročním rozpočtem, který se blíží navrhovaným 155 miliónům liber.
Ecclestone je pro rozpočtové stropy, ve stanovování jejich výše je zatím velkorysý(ilustrační foto: Red Bull Racing)
„Myslím, že to zní jako docela hodně peněz, takže nevím, kolika týmům to vůbec pomůže,“ podotkl k výši navrhovaného rozpočtového stropu šéf McLarenu Martin Whitmarsh. „Filozofie kontroly výdajů ve Formuli 1 je důležitá, je to důležité pro náš sport a všichni se na to shodneme. Ale jsou zde různé názory na to, jak toho nejlépe dosáhnout.“
„Bernie chce kontrolovat platy jezdců a všechny tyhle věci. Já si myslím, že to, o co bychom se měli snažit, je zajistit, abychom utráceli peníze na těch správných místech. Měli bychom kontrolovat nepřiměřené utrácení na vývoj.“
Oproti RRA by měl navíc Ecclestonův nově navrhovaný rozpočtový strop pokrývat všechny výdaje týmů. I v tom spatřuje Whitmarsh značný problém. „Takové pravidlo je elegantní v tom, že se velmi snadno napíše. Ale je pak velmi těžké zjistit, kde peníze jsou a kontrolovat je. Je trochu nerealistické mít souhrnný rozpočtový strop, protože pak je ještě víc obtížné ho zajistit a vědět, že se v jeho rámci všichni pohybují.“
Jos Verstappen naznačil, že v Red Bullu došlo k výrazné změně, kterou vnímá velmi pozitivně. Podle něj se tým nachází v jiné atmosféře než dříve.
Šéf týmu Racing Bulls Alan Permane zdůraznil, že tým se soustředí na podporu Liama Lawsona a jeho další rozvoj.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, znovu otevřel debatu o vnitřních vztazích v McLarenu. Podle jeho slov tým podle určitých kritérií upřednostňuje jednoho z jezdců.
Toto Wolff věří, že Mercedes má stále šanci zvrátit boj o druhé místo mezi konstruktéry. Před závodem v Brazílii prohlásil, že tým je připraven „vrátit úder“ Ferrari i Red Bullu.
Šéf týmu Sauber Jonathan Wheatley si udržuje naději, že tým by mohl během Grand Prix v Sao Paulu předvést něco výjimečného, když zde poprvé závodí Gabriel Bortoleto před domácím publikem.
Oscar Piastri přišel o vedení v šampionátu po závodě v Mexico City, čímž se změnilo rozložení sil v boji o titul. Australan tak vstupuje do závěrečné fáze sezony pod větším tlakem.
Williams připravuje změny pro sezonu 2026, které propojují jeho bohatou historii s novou etapou týmu.
Zhou Guanyu se rozpovídal o své cestě ve Ferrari a o tom, co mu aktuální sezona po boku Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca přináší.
I přes vedení v šampionátu Lando Norris přiznává, že letošní sezona pro něj nebyla úplně jednoduchá.
Oscar Piastri prochází náročnějším obdobím a jeho pozice v šampionátu se změnila, přičemž závěrečné závody sezony budou klíčové. Mladý Australan nyní čelí většímu tlaku a každý bod se bude počítat.
Bývalý pilot Formule 1 Robert Doornbos okomentoval aktuální dění ve Ferrari a upozornil na jeden z možných problémů, kterému tým Lewise Hamiltona stále čelí.
Paul Monaghan z Red Bullu upozornil, že poslední zlepšení týmu nejsou výsledkem jen jednotlivých technických novinek na voze RB21.