Šéf Formule 1 Bernie Ecclestone sice včera oslavil už 82. narozeniny, to mu ale nebrání v tom, aby se nadále zabýval budoucností sportu, na jehož současné podobě má tak zásadní podíl.
Jedním z hlavních (nejen) Ecclestonových témat poslední doby je nutnost snižování nákladů ve Formuli 1. Podle britského magazínu Autosport navrhl Bernie minulý týden v Paříži týmovým šéfům návrh rozpočtového stropu pro rok 2014 ve výši 155 miliónů liber (4,65 mld. Kč), totéž pak opakoval i při setkání se zástupci stáji v pátek před Velkou cenou Indie.
Podle Ecclestona je přitom rozpočtový strop tím nejlepším řešením pro úspory ve Formuli 1. „Hledáme ten správný způsob, jak to prosadit,“ prohlásil Ecclestone. „Nemám rád slovo ‚škrty‘, to není cesta, kterou bychom měli jít.“
„To, co chceme, je snížit potřebu utrácet peníze k tomu, abyste byli konkurenceschopní – a to tak, abyste mohli vstoupit do Formule 1 s rozumným rozpočtem, byli konkurenceschopní a nemuseli na to utratit celé jmění.“
Podle Ecclestona by navrhovaný strop měl zahrnovat všechny výdaje týmů, včetně platů jezdců, a to s tím, že by byl v dalších letech snižován. „Jakmile se dohodneme na základních principech, můžeme se pustit do snižování celkové výše.“
Ve světle složitých jednání kolem současné Dohody o omezení zdrojů (RRA) je otázkou, jestli se Ecclestonovi podaří jeho myšlenku prosadit a jaký by byl její skutečný dopad na hospodaření týmů.
Na jedné straně je zde například Ferrari či Red Bull, jehož roční rozpočet včetně výdajů na propagaci činil vloni zhruba 211 miliónů liber, na straně druhé malé týmy jako Marussia, Caterham a HRT, jež operují s několikrát nižšími částkami, než je Ecclestonem navrhovaný limit. Ve skutečnosti kromě Red Bullu pouze McLaren, Ferrari a Mercedes pracují s ročním rozpočtem, který se blíží navrhovaným 155 miliónům liber.
Ecclestone je pro rozpočtové stropy, ve stanovování jejich výše je zatím velkorysý(ilustrační foto: Red Bull Racing)
„Myslím, že to zní jako docela hodně peněz, takže nevím, kolika týmům to vůbec pomůže,“ podotkl k výši navrhovaného rozpočtového stropu šéf McLarenu Martin Whitmarsh. „Filozofie kontroly výdajů ve Formuli 1 je důležitá, je to důležité pro náš sport a všichni se na to shodneme. Ale jsou zde různé názory na to, jak toho nejlépe dosáhnout.“
„Bernie chce kontrolovat platy jezdců a všechny tyhle věci. Já si myslím, že to, o co bychom se měli snažit, je zajistit, abychom utráceli peníze na těch správných místech. Měli bychom kontrolovat nepřiměřené utrácení na vývoj.“
Oproti RRA by měl navíc Ecclestonův nově navrhovaný rozpočtový strop pokrývat všechny výdaje týmů. I v tom spatřuje Whitmarsh značný problém. „Takové pravidlo je elegantní v tom, že se velmi snadno napíše. Ale je pak velmi těžké zjistit, kde peníze jsou a kontrolovat je. Je trochu nerealistické mít souhrnný rozpočtový strop, protože pak je ještě víc obtížné ho zajistit a vědět, že se v jeho rámci všichni pohybují.“
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.