INDIE - ANALÝZA SEKTORŮ; Co o výkonnosti vozů prozradí bližší pohled na časy a rychlosti dosahované v jednotlivých sektorech kvalifikace na Velkou cenu Indii?
Na úvod si připomeňme konfiguraci Buddhova mezinárodního okruhu v Indii. Zajímavý první sektor obsahuje pomalou první zatáčku, do které to je z pole-position velmi blízko - pouhých 230 m - a jednu z nejpomalejších v šampionátu vůbec - třetí pravotočivou zákrutu s výjezdem na nejdelší rovinku v letošním kalendáři. Na ní je výhodou nízký odpor a síla motoru.
Po nejtvrdším brzdění následuje za zatáčkou č. 4 další rovinka a začíná druhý sektor, kde je důležitý vysoký přítlak, vyvážení a dobrá ovladatelnost monopostu při rychlých změnách směru. Ten je technický, obsahuje plynule na sebe navazující středně rychlé zatáčky se zajímavou 10. a 11., která připomíná 8. zatáčku v Singapuru - projíždí se sice pomaleji, ale boční přetížení v ní dosahuje podobných hodnot.
Třetí sektor obsahuje již pouze jednu šikanu (13/14) a kratší rovinku mezi středně rychlou 15. a pomalou finální 16. zatáčkou. Maximální rychlosti (speed trap) se měří v relevantním místě na konci nejdelší rovinky. Přehled veškerých technických parametrů týkajících se indického okruhu najdete zde.
Mapa okruhu v Indii (zdroj: FIA)
Kvalifikaci sice dnes potřetí v řadě ovládly oba Red Bully, ovšem tentokrát neměly takový náskok, jako v předchozích závodech. Pokud by se Hamiltonovi podařilo poskládat všechny své nejlepší sektory do jednoho kola, na lídra šampionátu Sebastiana Vettela by ztratil jen 0,079 s.
Dnes se to podařilo z nejlepších 10 pilotů pouze Markovi Webberovi, jenž zajel v Q3 ideální kolo. Jeho týmový kolega mohl být teoreticky pouze o 6 tisícin rychlejší.
Více než zmíněného Hamilton (- 0,188 s) si mohl pomoci Romain Grosjean (- 0,241 s), jenž z Q2 nepostoupil. Vůbec nejvíc by si dnes polepšil Kovalainen, jenž by ze svých 10 kol v Q1 vymáčkl o 0,536 s rychlejší kolo.
Tabulka č. 1 - Nejrychlejší časy pilotů v jednotlivých sektorech a jejich součet
První sektor patřil McLarenu a Massovi, jenž měl své Ferrari nastavené na trochu nižší přítlak než jeho kolega Alonso, který bojuje o titul. Hamilton zde na Vettela najel 0,278 s, ve zbylých dvou sektorech však již byly Red Bully bezkonkurenční. Ve druhém byl nejrychlejší Webber, v této části svého kolegu výrazně (o 0,104 s) překonal i Button, který projížděl lépe zatáčku č. 11.
Hamilton s Alonsem dosáhli ve třetím sektoru identických časů. Massa na svého kolegu i zbytek pilotů kvůli nedotáčivosti ztrácel ve druhém sektoru, jinak by se možná kvalifikoval před Buttonem.
Zajímavostí kvalifikace bylo i to, že své časy nezlepšila v Q3 za nejlepších podmínek na trati hned čtveřice pilotů: Button, Maldonado, Pérez a Räikkönen. Litovat toho může zejména Pastor s Williamsem, kterému se podařilo přes noc vylepšit vůz, ale ani jedno kolo nezajel bez chyby - v tom posledním zablokoval brzdy před nájezdem na cílovou rovinku, jinak by startoval ze sedmého místa před Lotusem.
Tabulka č. 2 - Maximální dosažené rychlosti (v km/hod)
Maximálních rychlostí na dlouhé rovince dnes opět dosahovaly vozy Toro Rosso, které v nastavení preferuje menší odpor: Vergnemu komisaři naměřili 323,2 km/hod, Ricciardovi o 0,4 km/hod méně.
Vysokých rychlostí dosahovala i obě Ferrari, která obětovala něco ze svého přítlaku, jenž jim pak trochu scházel ve druhém sektoru. McLareny jsou na tom z pohledu aerodynamické efektivity lépe: byť na rovince byly o cca 1,3 km/hod pomalejší, dosáhli o 2 desetiny rychlejšího času na kolo.
Lotus podruhé jezdil s Coanda výfuky (Grosjean teprve poprvé a po celý víkend si na jiný styl evidentně těžce zvyká), které mu nabízejí větší přítlak na zádi, lepší přilnavost a práci s pneumatikami, přesto se mu ale stále nepodařilo výrazněji snížit manko v oblasti maximálního výkonu předchozí konfigurace.
McLaren MP4-27 Jensona Buttona v Indii (foto: McLaren Mercedes)
Nejvíce přítlaku při zachování slušné efektivity generuje aerodynamika Red Bullu, který byl na rovince téměř o 7 km/hod pomalejší než McLaren (Webber až 22., Vettel předposlední - pomalejší už byl s 310,4 km/hod pouze Räikkönen). Zítra by rakouský tým mohl mít po startu problémy na dlouhé rovince, kde bude zranitelný.
Pokud jej tam soupeři nedokážou předjet, v další části bude moci získat dostatečný náskok na to, aby se mu nikdo v DRS zóně nepřiblížil na dostřel. Soupeřům pak nezbude nic jiného, než čekat na chybu (jezdeckou, v boxech) či na problémy se spolehlivostí.
Adrian Newey po odchodu z Red Bullu oficiálně nastupuje do Aston Martinu. V týmu ze Silverstone, který jeho přítomnost velmi ocení, odhalil svůj první cíl, ale zároveň upozornil, že očekávané zlepšení výkonu nebude okamžité.
Předsezónní testy ve Formuli 1 trvají pouhé tři dny, což podle některých jezdců není dostatečné. Zatímco inženýři získávají cenná data, piloti mají pocit, že strávili za volantem příliš málo času. Fernando Alonso a Carlos Sainz proto volají po změně a upozorňují na nesrovnalost s jinými vrcholovými sporty.
Lewis Hamilton se na tiskové konferenci F1 během posledního dne testování vyjadřoval optimisticky, avšak jeho nálada mohla být po závěrečném šachovnicovém praporku výrazně jiná.
Liam Lawson má za sebou svůj první oficiální test jako pilot Red Bullu. Po odchodu Sergia Péreze se mu podařilo porazit bývalého týmového kolegu z Racing Bulls, Jukiho Cunodu, v souboji o místo partnera Maxe Verstappena.
Dnes v Bahrajnu skončily třídenní předsezónní testy, přičemž nejrychlejší čas dnešního dne a testování zajel George Russell. Všem testovacím dnům dominuje čas Carlose Sainze.
Lewis Hamilton se ostře ohradil proti kritice Eddieho Jordana, který zpochybnil rozhodnutí Ferrari angažovat jeho namísto Carlose Sainze. Sedminásobný šampion Formule 1 dal jasně najevo, že ho podobné názory nezajímají, a poznamenal, že necítí potřebu reagovat na „starší, v konečném důsledku bílé muže“.
Studio Lego vytvořilo věrnou repliku v měřítku 1:1, která má upoutat pozornost a vzbudit nadšení před uvedením speciální stavebnice SF-24 Lego.
Lewis Hamilton, sedminásobný mistr světa Formule 1, čelí těžkému období, kdy se zdá, že vše, čemu věřil a za co se v posledních letech zasazoval, se během několika týdnů zhroutilo. Pilot Ferrari vyjádřil znepokojení nad kroky amerického prezidenta Donalda Trumpa a jeho administrativy, ale ujistil, že i nadále bude bojovat za rovnost a inkluzi.
Max Verstappen je s novým monopostem RB21 zatím spokojený, ale zároveň varuje svůj tým. Připomíná, že i loňské zimní testy vypadaly slibně, přesto se sezóna 2024 nevyvíjela podle očekávání.
Páteční předsezónní testy Formule 1 v Bahrajnu narušil kuriózní incident – trať musela být dočasně uzavřena červenou vlajkou poté, co se na ní objevilo rozbité okno.
Technický ředitel Red Bullu Pierre Waché zlehčil význam úprav, které tým plánuje otestovat v závěrečném dni testů v Bahrajnu.
Předsezónní testy v Bahrajnu pokračovaly i dnes, přičemž dopolední mírný déšť zpomalil testování na zhruba hodinu. Nejrychlejším jezdcem dne se stal Carlos Sainz ve voze Williams.