INDIE - ANALÝZA SEKTORŮ; Co o výkonnosti vozů prozradí bližší pohled na časy a rychlosti dosahované v jednotlivých sektorech kvalifikace na Velkou cenu Indii?
Na úvod si připomeňme konfiguraci Buddhova mezinárodního okruhu v Indii. Zajímavý první sektor obsahuje pomalou první zatáčku, do které to je z pole-position velmi blízko - pouhých 230 m - a jednu z nejpomalejších v šampionátu vůbec - třetí pravotočivou zákrutu s výjezdem na nejdelší rovinku v letošním kalendáři. Na ní je výhodou nízký odpor a síla motoru.
Po nejtvrdším brzdění následuje za zatáčkou č. 4 další rovinka a začíná druhý sektor, kde je důležitý vysoký přítlak, vyvážení a dobrá ovladatelnost monopostu při rychlých změnách směru. Ten je technický, obsahuje plynule na sebe navazující středně rychlé zatáčky se zajímavou 10. a 11., která připomíná 8. zatáčku v Singapuru - projíždí se sice pomaleji, ale boční přetížení v ní dosahuje podobných hodnot.
Třetí sektor obsahuje již pouze jednu šikanu (13/14) a kratší rovinku mezi středně rychlou 15. a pomalou finální 16. zatáčkou. Maximální rychlosti (speed trap) se měří v relevantním místě na konci nejdelší rovinky. Přehled veškerých technických parametrů týkajících se indického okruhu najdete zde.
Mapa okruhu v Indii (zdroj: FIA)
Kvalifikaci sice dnes potřetí v řadě ovládly oba Red Bully, ovšem tentokrát neměly takový náskok, jako v předchozích závodech. Pokud by se Hamiltonovi podařilo poskládat všechny své nejlepší sektory do jednoho kola, na lídra šampionátu Sebastiana Vettela by ztratil jen 0,079 s.
Dnes se to podařilo z nejlepších 10 pilotů pouze Markovi Webberovi, jenž zajel v Q3 ideální kolo. Jeho týmový kolega mohl být teoreticky pouze o 6 tisícin rychlejší.
Více než zmíněného Hamilton (- 0,188 s) si mohl pomoci Romain Grosjean (- 0,241 s), jenž z Q2 nepostoupil. Vůbec nejvíc by si dnes polepšil Kovalainen, jenž by ze svých 10 kol v Q1 vymáčkl o 0,536 s rychlejší kolo.
Tabulka č. 1 - Nejrychlejší časy pilotů v jednotlivých sektorech a jejich součet
První sektor patřil McLarenu a Massovi, jenž měl své Ferrari nastavené na trochu nižší přítlak než jeho kolega Alonso, který bojuje o titul. Hamilton zde na Vettela najel 0,278 s, ve zbylých dvou sektorech však již byly Red Bully bezkonkurenční. Ve druhém byl nejrychlejší Webber, v této části svého kolegu výrazně (o 0,104 s) překonal i Button, který projížděl lépe zatáčku č. 11.
Hamilton s Alonsem dosáhli ve třetím sektoru identických časů. Massa na svého kolegu i zbytek pilotů kvůli nedotáčivosti ztrácel ve druhém sektoru, jinak by se možná kvalifikoval před Buttonem.
Zajímavostí kvalifikace bylo i to, že své časy nezlepšila v Q3 za nejlepších podmínek na trati hned čtveřice pilotů: Button, Maldonado, Pérez a Räikkönen. Litovat toho může zejména Pastor s Williamsem, kterému se podařilo přes noc vylepšit vůz, ale ani jedno kolo nezajel bez chyby - v tom posledním zablokoval brzdy před nájezdem na cílovou rovinku, jinak by startoval ze sedmého místa před Lotusem.
Tabulka č. 2 - Maximální dosažené rychlosti (v km/hod)
Maximálních rychlostí na dlouhé rovince dnes opět dosahovaly vozy Toro Rosso, které v nastavení preferuje menší odpor: Vergnemu komisaři naměřili 323,2 km/hod, Ricciardovi o 0,4 km/hod méně.
Vysokých rychlostí dosahovala i obě Ferrari, která obětovala něco ze svého přítlaku, jenž jim pak trochu scházel ve druhém sektoru. McLareny jsou na tom z pohledu aerodynamické efektivity lépe: byť na rovince byly o cca 1,3 km/hod pomalejší, dosáhli o 2 desetiny rychlejšího času na kolo.
Lotus podruhé jezdil s Coanda výfuky (Grosjean teprve poprvé a po celý víkend si na jiný styl evidentně těžce zvyká), které mu nabízejí větší přítlak na zádi, lepší přilnavost a práci s pneumatikami, přesto se mu ale stále nepodařilo výrazněji snížit manko v oblasti maximálního výkonu předchozí konfigurace.
McLaren MP4-27 Jensona Buttona v Indii (foto: McLaren Mercedes)
Nejvíce přítlaku při zachování slušné efektivity generuje aerodynamika Red Bullu, který byl na rovince téměř o 7 km/hod pomalejší než McLaren (Webber až 22., Vettel předposlední - pomalejší už byl s 310,4 km/hod pouze Räikkönen). Zítra by rakouský tým mohl mít po startu problémy na dlouhé rovince, kde bude zranitelný.
Pokud jej tam soupeři nedokážou předjet, v další části bude moci získat dostatečný náskok na to, aby se mu nikdo v DRS zóně nepřiblížil na dostřel. Soupeřům pak nezbude nic jiného, než čekat na chybu (jezdeckou, v boxech) či na problémy se spolehlivostí.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.
Oscar Piastri pokračuje ve svém návratu do boje o šampionát a v Kataru si zajistil pole position pro sprintový závod před Georgem Russellem.
Zak Brown promluvil o kontroverzním rozhodnutí z Las Vegas a nastínil, že i FIA měla k uloženému trestu určité výhrady. Šéf McLarenu přitom naznačil, že situace byla složitější, než by se na první pohled zdálo.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na Velkou cenu Kataru, když těsně porazil týmového kolegu Landa Norrise. McLaren tak naznačil, že v Kataru může očekávat další těsný souboj svých jezdců.