INDIE - ANALÝZA SEKTORŮ; Co o výkonnosti vozů prozradí bližší pohled na časy a rychlosti dosahované v jednotlivých sektorech kvalifikace na Velkou cenu Indii?
Na úvod si připomeňme konfiguraci Buddhova mezinárodního okruhu v Indii. Zajímavý první sektor obsahuje pomalou první zatáčku, do které to je z pole-position velmi blízko - pouhých 230 m - a jednu z nejpomalejších v šampionátu vůbec - třetí pravotočivou zákrutu s výjezdem na nejdelší rovinku v letošním kalendáři. Na ní je výhodou nízký odpor a síla motoru.
Po nejtvrdším brzdění následuje za zatáčkou č. 4 další rovinka a začíná druhý sektor, kde je důležitý vysoký přítlak, vyvážení a dobrá ovladatelnost monopostu při rychlých změnách směru. Ten je technický, obsahuje plynule na sebe navazující středně rychlé zatáčky se zajímavou 10. a 11., která připomíná 8. zatáčku v Singapuru - projíždí se sice pomaleji, ale boční přetížení v ní dosahuje podobných hodnot.
Třetí sektor obsahuje již pouze jednu šikanu (13/14) a kratší rovinku mezi středně rychlou 15. a pomalou finální 16. zatáčkou. Maximální rychlosti (speed trap) se měří v relevantním místě na konci nejdelší rovinky. Přehled veškerých technických parametrů týkajících se indického okruhu najdete zde.
Mapa okruhu v Indii (zdroj: FIA)
Kvalifikaci sice dnes potřetí v řadě ovládly oba Red Bully, ovšem tentokrát neměly takový náskok, jako v předchozích závodech. Pokud by se Hamiltonovi podařilo poskládat všechny své nejlepší sektory do jednoho kola, na lídra šampionátu Sebastiana Vettela by ztratil jen 0,079 s.
Dnes se to podařilo z nejlepších 10 pilotů pouze Markovi Webberovi, jenž zajel v Q3 ideální kolo. Jeho týmový kolega mohl být teoreticky pouze o 6 tisícin rychlejší.
Více než zmíněného Hamilton (- 0,188 s) si mohl pomoci Romain Grosjean (- 0,241 s), jenž z Q2 nepostoupil. Vůbec nejvíc by si dnes polepšil Kovalainen, jenž by ze svých 10 kol v Q1 vymáčkl o 0,536 s rychlejší kolo.
Tabulka č. 1 - Nejrychlejší časy pilotů v jednotlivých sektorech a jejich součet
První sektor patřil McLarenu a Massovi, jenž měl své Ferrari nastavené na trochu nižší přítlak než jeho kolega Alonso, který bojuje o titul. Hamilton zde na Vettela najel 0,278 s, ve zbylých dvou sektorech však již byly Red Bully bezkonkurenční. Ve druhém byl nejrychlejší Webber, v této části svého kolegu výrazně (o 0,104 s) překonal i Button, který projížděl lépe zatáčku č. 11.
Hamilton s Alonsem dosáhli ve třetím sektoru identických časů. Massa na svého kolegu i zbytek pilotů kvůli nedotáčivosti ztrácel ve druhém sektoru, jinak by se možná kvalifikoval před Buttonem.
Zajímavostí kvalifikace bylo i to, že své časy nezlepšila v Q3 za nejlepších podmínek na trati hned čtveřice pilotů: Button, Maldonado, Pérez a Räikkönen. Litovat toho může zejména Pastor s Williamsem, kterému se podařilo přes noc vylepšit vůz, ale ani jedno kolo nezajel bez chyby - v tom posledním zablokoval brzdy před nájezdem na cílovou rovinku, jinak by startoval ze sedmého místa před Lotusem.
Tabulka č. 2 - Maximální dosažené rychlosti (v km/hod)
Maximálních rychlostí na dlouhé rovince dnes opět dosahovaly vozy Toro Rosso, které v nastavení preferuje menší odpor: Vergnemu komisaři naměřili 323,2 km/hod, Ricciardovi o 0,4 km/hod méně.
Vysokých rychlostí dosahovala i obě Ferrari, která obětovala něco ze svého přítlaku, jenž jim pak trochu scházel ve druhém sektoru. McLareny jsou na tom z pohledu aerodynamické efektivity lépe: byť na rovince byly o cca 1,3 km/hod pomalejší, dosáhli o 2 desetiny rychlejšího času na kolo.
Lotus podruhé jezdil s Coanda výfuky (Grosjean teprve poprvé a po celý víkend si na jiný styl evidentně těžce zvyká), které mu nabízejí větší přítlak na zádi, lepší přilnavost a práci s pneumatikami, přesto se mu ale stále nepodařilo výrazněji snížit manko v oblasti maximálního výkonu předchozí konfigurace.
McLaren MP4-27 Jensona Buttona v Indii (foto: McLaren Mercedes)
Nejvíce přítlaku při zachování slušné efektivity generuje aerodynamika Red Bullu, který byl na rovince téměř o 7 km/hod pomalejší než McLaren (Webber až 22., Vettel předposlední - pomalejší už byl s 310,4 km/hod pouze Räikkönen). Zítra by rakouský tým mohl mít po startu problémy na dlouhé rovince, kde bude zranitelný.
Pokud jej tam soupeři nedokážou předjet, v další části bude moci získat dostatečný náskok na to, aby se mu nikdo v DRS zóně nepřiblížil na dostřel. Soupeřům pak nezbude nic jiného, než čekat na chybu (jezdeckou, v boxech) či na problémy se spolehlivostí.
Gabriel Bortoleto přiznal chybu, když při britské Grand Prix zvolil na začátku závodu suché pneumatiky. Risk v proměnlivých podmínkách mu nevyšel a vedl k jeho brzkému odstoupení.
Pierre Gasly zhodnotil chaotický závod na Silverstonu, v němž dokázal získat body pro Alpine. Francouz ocenil týmovou práci a zvládnutí náročných podmínek.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.