JEONGAM - ANALÝZA SEKTORŮ A MAXIMÁLNÍCH RYCHLOSTÍ; Jak rychlé časy zajížděli piloti v jednotlivých sektorech kvalifikace v Koreji, jakých maximálních rychlostí dosahovali a co z toho můžeme odvodit?
Nejdříve si prohlédněme rozvržení okruhu v Jižní Koreji. První sektor obsahuje tři rovinky, z toho na té čtvrté nejdelší v šampionátu (1 125 m) bude v závodě umístěna téměř 700m dlouhá DRS zóna - v kvalifikaci však piloti mohli svá křídla aktivovat bez omezení, celkově na 2 750 m okruhu (49 % kola).
Druhý sektor začíná prudkým brzděním do zatáčky č. 4, po dvou středně rychlých zákrutách (5 a 6) následují ty nejrychlejší - 7. a 8. kde rychlost neklesá pod 270 km/hod. Jezdci zde však DRS obvykle deaktivují. Prostřední sektor je nejdelší, pokračuje pomalou zatáčkou č. 10 a středně rychlou 11 a 12.
Třetí a zároveň nejkratší sektor, kterému dnes vévodily Red Bully, obsahuje technický úsek (zatáčky 13 - 16), táhlou 17. zákrutu s výjezdem naplno na cílovou rovinku.
Maximální rychlosti (speed trap) se měří v nejrychlejším místě - na konci dlouhé rovinky před nejtvrdším brzděním do zatáčky č. 3. Více o parametrech a technických výzvách okruhu se můžete dočíst zde.
Mapa okruhu v Koreji (zdroj: FIA)
Kvalifikaci, která se opět nesla v režii Red Bullu, nakonec překvapivě zvládl lépe Mark Webber než Sebastian Vettel, zejména díky lepšímu druhému sektoru. Australan v závěru Q3 poskládal všechny své rekordy do jednoho kola a úřadujícího mistra na čele k jeho nelibosti přeskočil. Pokud by Seb ale dokázal dát dohromady ideální kolo, mohl být o 0,108 s rychlejší a byl by první.
Je až s podivem, o kolik byly Red Bully rychlejší v krátkém třetím sektoru. Nejblíže jim zde byl Fernando Alonso (20,456), i to však bylo o 0,122 pomalejší než Webberův čas (20,334) a o 3 desetiny pomalejší než Vettelův rekord (20,155). Oba Mercedesy zde například ztrácely již skoro 7 desetin. Je to část, která vyžaduje vysoký přítlak, který je díky dobrému výjezdu z posledních zatáček odměňován i na startovní/cílové rovince.
Své nejrychlejší sektory během jednoho kola v Q3 zajeli i Kimi Räikkönen a Felipe Massa. Nejvíce si dnes mohl polepšit Kamuj Kobajaši, který doplatil na žluté vlajky v závěru Q2. Pokud bychom však sečetli nejrychlejší časy Japonce, mohl si polepšit o 0,372 s a v pohodě postoupit do Q3, kde by mu (bez zohlednění dalšího zlepšení dráhy) zaručily osmé místo.
Saubery se díky ušetřeným pneumatikám zítra budou moci pokusit o jednu zastávku - tipoval bych to alespoň u Sergia Péreze. Po nepostoupení do Q3 zůstala jedna čerstvá sada super-měkkých a dvě nové sady měkkých pneumatik i Jensonovi Buttonovi, který má více prostoru pro volbu zajímavé strategie a mohl by zítra ve Velké ceně Koreje získat několik míst.
Tabulka č. 1 - Přehled časů v sektorech
Maximální rychlosti dosáhl dnes Jean-Eric Vergne, který na rovince využil aerodynamického stínu za jedním ze soupeřů: 325,1 km/hod. Toro Rosso, Marussia i HRT v nastaveních monopostů preferují spíše nižší odpor a co nejvyšší maximální rychlosti na úkor přítlaku, jehož deficit je zejména u posledních dvou jmenovaných týmů markantní.
Nejblíže Vergnemu byly oba Mercedesy: Rosberg (320,5 km/hod) a Schumacher (320,0 km/hod), za což vděčí svému fungujícímu DDRS na předním křídle. Včera si mimochodem vyzkoušeli také "zařízení" Lotusu sloužící k další redukci přítlaku na zadním křídle díky narušování proudění pod hlavním profilem.
Velmi dobrou výkonnost ve třetím sektoru a výjezd na rovinku potvrzují i údaje o maximálních rychlostech na konci třetího sektoru, obzvlášť při srovnání s rychlostmi na speed trapu. Zatímco na nejdelší rovince obsadily Red Bully až 19. a 20. místo, na startovní/cílové rovince byl Vettel už nejrychlejší (302,9 km/hod) a jeho týmový kolega také o moc nezaostával (300,2 km/hod).
Tabulka č. 2 - Přehled maximálních rychlostí (v km/hod)
McLareny dnes nikde nedosáhly nejvyšší rychlosti, volily spíše vyšší přítlak, což se pozitivně odráželo v časech, které zajížděly - Hamilton dokonce stanovil rekord druhého sektoru (42,583 s).
Ferrari dnes dosahovalo ve všech sektorech vyšších rychlostí než McLaren a soudě dle dosažených časů budou společně druhými nejsilnějšími týmy zítřejšího závodu - po dominantním Red Bullu, kterému se po Singapuru podařilo udělat největší pokrok.
Adrian Newey po odchodu z Red Bullu oficiálně nastupuje do Aston Martinu. V týmu ze Silverstone, který jeho přítomnost velmi ocení, odhalil svůj první cíl, ale zároveň upozornil, že očekávané zlepšení výkonu nebude okamžité.
Předsezónní testy ve Formuli 1 trvají pouhé tři dny, což podle některých jezdců není dostatečné. Zatímco inženýři získávají cenná data, piloti mají pocit, že strávili za volantem příliš málo času. Fernando Alonso a Carlos Sainz proto volají po změně a upozorňují na nesrovnalost s jinými vrcholovými sporty.
Lewis Hamilton se na tiskové konferenci F1 během posledního dne testování vyjadřoval optimisticky, avšak jeho nálada mohla být po závěrečném šachovnicovém praporku výrazně jiná.
Liam Lawson má za sebou svůj první oficiální test jako pilot Red Bullu. Po odchodu Sergia Péreze se mu podařilo porazit bývalého týmového kolegu z Racing Bulls, Jukiho Cunodu, v souboji o místo partnera Maxe Verstappena.
Dnes v Bahrajnu skončily třídenní předsezónní testy, přičemž nejrychlejší čas dnešního dne a testování zajel George Russell. Všem testovacím dnům dominuje čas Carlose Sainze.
Lewis Hamilton se ostře ohradil proti kritice Eddieho Jordana, který zpochybnil rozhodnutí Ferrari angažovat jeho namísto Carlose Sainze. Sedminásobný šampion Formule 1 dal jasně najevo, že ho podobné názory nezajímají, a poznamenal, že necítí potřebu reagovat na „starší, v konečném důsledku bílé muže“.
Studio Lego vytvořilo věrnou repliku v měřítku 1:1, která má upoutat pozornost a vzbudit nadšení před uvedením speciální stavebnice SF-24 Lego.
Lewis Hamilton, sedminásobný mistr světa Formule 1, čelí těžkému období, kdy se zdá, že vše, čemu věřil a za co se v posledních letech zasazoval, se během několika týdnů zhroutilo. Pilot Ferrari vyjádřil znepokojení nad kroky amerického prezidenta Donalda Trumpa a jeho administrativy, ale ujistil, že i nadále bude bojovat za rovnost a inkluzi.
Max Verstappen je s novým monopostem RB21 zatím spokojený, ale zároveň varuje svůj tým. Připomíná, že i loňské zimní testy vypadaly slibně, přesto se sezóna 2024 nevyvíjela podle očekávání.
Páteční předsezónní testy Formule 1 v Bahrajnu narušil kuriózní incident – trať musela být dočasně uzavřena červenou vlajkou poté, co se na ní objevilo rozbité okno.
Technický ředitel Red Bullu Pierre Waché zlehčil význam úprav, které tým plánuje otestovat v závěrečném dni testů v Bahrajnu.
Předsezónní testy v Bahrajnu pokračovaly i dnes, přičemž dopolední mírný déšť zpomalil testování na zhruba hodinu. Nejrychlejším jezdcem dne se stal Carlos Sainz ve voze Williams.