Lotus potvrdil, že součástí jejich rozsáhlého balíku vylepšení v Koreji budou i nové Coanda výfuky, které mají již všechny špičkové týmy.
Společně s novým výfukovým systémem se zřejmě vzdají svého pasivního systému DDRS, který sice teoreticky představuje významný přínos, jeho vyladění na dráze je však mnohem obtížnější.
"Razili jsme si vlastní cestu s relativně jednoduchými výfuky maximalizujícími výkon. Od přestavení vozu E20 až do současnosti však probíhá paralelní vývoj v našem aerodynamickém tunelu založený na výfucích s Coanda efektem," přiznává technický ředitel James Allison.
Tento typ výfuků dokáže směrovat horké plyny k okrajům podlahy, přestože koncovka potrubí směřuje vzhůru, a napodobit tak efekt loňských výfukových difuzorů. Díky tomu se zlepšuje trakce a opotřebení pneumatik.
"Jakmile jsme viděli potenciální zisky Coanda systému, který převyšoval náš současný návrh, bylo jasné, že jej budeme muset implementovat - jak pro užitek v poslední čtvrtině sezóny, tak i pro seznámení se s tím, co pro nás bude příští rok představovat. Poprvé s tímto typem výfuků vyjedeme v Koreji," potvrzuje Allison.
Posledním ze špičkových týmů, který tyto výfuky nasadil, byl Mercedes. Německý tým si je nejprve vyzkoušel během testu mladíků v Magny-Cours, v následujícím Singapuru je pak hned nasadil do závodu. Ross Brawn však přiznal drobné problémy a to, že bude nějaký čas ještě trvat, než je vyladí a dokážou z nich dostávat maximum.
Lotus v pátek nastoupí s Coanda výfuky - jako poslední ze špičkových týmů (foto: Lotus F1 Team)
Protože se pravidla ohledně výfuků pro příští rok nezmění, budeme se s tímto typem setkávat i příští rok. Podle Allisona si však vyžádá přestavbu celé zadní části vozu pro správné vedení plynů a teplotní ochranu podlahy.
"Není to tak velká věc, jako výfukové difuzory v roce 2011. Minulý rok to bylo celkem náročné zajistit, aby nedošlo kvůli výfukům k zapálení auta. Coanda systém není tak přímý a proud vzduchu se trochu ochladí, než dorazí k podlaze, což věci mírně usnadňuje.
Stále však zbývá velké množství změn včetně karosérie, nových výfuků, karosérie kolem nich, teplotního stínění podlahy atd. Když to shrnu, jedná se o dosti velkou změnu, spíše než o změnu enormní. Rovněž je to jednodušší zaměňovat je v rámci vyhodnocování," uvádí technický ředitel Lotusu.
Vyladění DDRS v praxi bylo složitější, než si tým původně představoval (foto: Lotus F1 Team)
Své DDRS odloží až do testu mladíků v Abú Zabí, do té doby se bude Lotus soustředit na to, aby zoptimalizoval nový výfukový systém. V Suzuce jeho inženýři doufali konečně v průlom, k přepínání tohoto pasivního systému však docházelo i v místech, kde si to piloti nepřáli.
"Neprožili jsme zrovna nejšťastnější nasazení tohoto systému. S omezenými příležitostmi testovat pouze v trénincích to bylo těžší, než jsme čekali, přimět jej efektivně k přepínání. Sundáme jej, znovu si to promyslíme a dáme mu opět příležitost v testu mladíků v Abú Zabí, kde budeme mít více času na jeho vývoj systematickým způsobem," přibližuje plány Lotusu Allison.
Oscar Piastri získal podporu od bývalého pilota F1 Jolyonna Palmera po penalizaci, která ho na Silverstonu připravila o vítězství. Palmer označil trest za příliš přísný a Piastriho manévr za férový.
Ferrari prožívá těžkou sezonu a italská média hlásí rostoucí tlak na šéfa týmu Freda Vasseura. Výsledky zaostávají za očekáváními, což vyvolává spekulace o nutnosti změn v řízení stáje. Vasseur tak čelí výzvě, jak tým rychle vrátit zpět na vrchol.
Red Bull má ve svých řadách talentovaného Arvida Lindblada, který se poprvé objevil ve světě F1 po boku Maxe Verstappena v Silverstonu. Mladý jezdec z F2 tak udělal významný krok směrem k možné budoucnosti v královně motorsportu.
George Russell potřebuje novou smlouvu na příští sezónu. Güenther Steiner se obává, že jeho požadavky komplikují Mercedesu cestu za získáním Maxe Verstappena.
Adrian Newey zůstává plně koncentrován na projekt vozu Aston Martin pro sezonu 2026, a to i navzdory potížím, které aktuálně tým potkávají. Legendární inženýr tak potvrzuje, že dlouhodobá strategie má pro něj prioritu před krátkodobými výsledky.
Laurent Mekies musí v Red Bullu co nejdříve vyřešit nejistou budoucnost Maxe Verstappena. Jeho rozhodnutí může zásadně ovlivnit nejen tým, ale i rozložení sil v celé Formuli 1.
Christian Horner se během Velké ceny Británie ostře pohádal s Josem Verstappenem. Incident přišel právě v době, kdy Horner čelil spekulacím o konci ve funkci šéfa Red Bullu.
Finský závodník Valtteri Bottas se tento týden znovu posadil za volant vozu Mercedes – na jihu Španělska, na okruhu v Jerezu, absolvuje soukromý test.
Cadillac představil požadavky na své jezdce pro sezonu 2026, zatímco v paddocku propuká tvrdý boj o jejich podpisy. Šéf týmu Dan Towriss přiznal, že vyjednávání jsou plná napětí a rivality.
Zak Brown tvrdí, že vztah mezi Norrisem a Piastrim je pro McLaren spíše radostí než problémem. Doufá, že jejich zdravá rivalita vydrží až do konce sezóny.
Martin Brundle naznačuje, že za koncem Christiana Hornera mohl stát tlak ze strany blízkého okolí Maxe Verstappena. Podle něj sehrál Verstappenův tým v rozhodnutí Red Bullu klíčovou roli.
Ferrari oznámilo, že během středečního filmovacího dne na okruhu Mugello usednou do vozu oba jeho jezdci – Lewis Hamilton i Charles Leclerc. Italský tým zde poprvé nasadí nové zadní zavěšení, které má být klíčové před nadcházející Velkou cenou Belgie.