Mnohokrát přepsal historii sportu a je nejúspěšnějším pilotem F1. Když v roce 2010 znovu usedl za volant doufal, že ke svým sedmi titulům přidá další, to se ale nepovedlo. Byl vždy kontroverzní osobností a navždy bude patřit k naprosté špičce. Řeč je o Michaelu Schumacherovi, který se již podruhé loučí se závodní kariérou.
Ne, že by to bylo velké překvapení. Ukončení kariéry Michaela Schumachera mnozí jistě očekávali. Vzhledem k tomu, že váhal s rozhodnutím, zda prodlouží smlouvu s Mercedesem, který mezitím získal Lewise Hamiltona, bylo zřejmé, že si sedminásobný šampion není jistý, zda má pokračovat.
Definitivní oznámení přišlo dnes v Japonsku (informovali jsme zde). Bylo emotivní - Schumacher je četl z papíru a podle přítomných novinářů se mu při zmínce o podpoře jeho ženy Coriny zlomil hlas. Odměnou mu byl závěrečný aplaus.
Žádné rozhodnutí o konci něčeho tak významného není jednoduché. Je také důležité vědět, kdy přestat. Mnozí si myslí, že to Schumacher nevěděl a jeho návrat byl chybou. Samotný německý mistr to však tak nevnímá.
Nikdo nedokázal ve Formuli 1 to, co on. Svého času lámal rekordy, byl nejlépe placeným sportovcem světa a znal jej téměř každý. Při svém návratu chtěl znovu pomoct týmu postavit vítězné auto. I když se to nepodařilo a po svém návratu v roce 2010 má na svém kontě pouze jedno třetí místo, nelituje.
"V posledních šesti letech jsem se o sobě hodně dověděl. Například, že se můžete otevřít aniž byste ztratili soustředění, že prohra může být mnohem těžší, ale také mnohem poučnější než vítězství," cituje třiačtyřicetiletého Němce BBC.
Schumacher při VC Monaka, kde v kvalifikacipředvedl kus svého umění (foto: Jana Šrámková)
Možná i díky jeho neúspěšnému návratu však mnoho lidí začalo zpochyňovat to, co dokázal v éře naprosté dominance Ferrari. Otázka nakolik byl tehdejší úspěch otázkou mistrovského vozu, pneumatik a peněz a nakolik za to mohl sám Schumacher, je zbytečná.
Pokud někdo viděl závody ze začátků jeho kariéry, musí mu být jasné, že jde o jednoho z nejlepších závodníků. A společně s Ferrari to dokázali využít beze zbytku. Také díky své kontroverzí osobnosti a sporným incidentům, které během své kariéry předvedl, mu mnozí nemohou přijít na jméno.
Zřejmě by byl hodnocen jinak, pokud by se za volant nevrátil a je jasné, že jeho reputaci neúspěch poškodil. On však udělal to, co cítil jako nejlepší volbu. A i když zrovna nepatří mezi vaše oblíbence, čísla hovoří jasně.
Jak uvedl novinář BBC Andrew Benson: "Generace přicházejí a odcházejí. Ve své generaci byl Schumacher jedním z nejlepších. A nic, z toho, co se stalo v posledních letech, mu to nemůže vzít."
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.
Maurizio Arrivabene varoval, že Lewis Hamilton posíláním podrobných „dokumentací“ Ferrari může naznačovat, že jeho vztah s týmem je napjatý. Takový krok často signalizuje, že komunikace a důvěra mezi jezdcem a týmem jsou ohroženy.
Koji Watanabe, prezident Honda Racing Corporation, prozradil, že jeho debaty se záhy nastupujícím šéfem Aston Martinu Adrianem Neweym jsou často velmi živé a intenzivní. Diskuse podle něj slouží k hledání optimálních řešení a posouvání týmu vpřed.
McLaren před závěrečnou Velkou cenou sezony zvolil neobvyklý způsob, jak podpořit svého jezdce Landa Norrise. Na startovní pásku se objevila drobná, osobní zpráva, která měla Norrisovi dodat klid a motivaci v okamžiku, kdy šlo o hodně.
Max Verstappen se ani po skončení sezóny F1 nezastavil a už se objevil za volantem závodního vozu. Zdá se, že jeho vášeň pro rychlost stále hoří naplno.