Boss F1, Bernie Ecclestone, dnes odhalil, že nově připravované motory 1,6l s turbem by mohly být odloženy. Podle něj by toto odložení ušetřilo týmům až 30 % jejich plánovaného rozpočtu, což by jim pomohlo přečkat ekonomicky ne světlé období.
Má se za to, že by právě přechod na nové motory mohl být jádrem problému, kvůli kterému se Lewis Hamilton odhodlal opustit McLaren a vyměnit jej za Mercedes. Očekávalo se, že změny motorů by mohl Mercedes využít jako nový začátek a zvýšit svoji konkurenceschopnost.
O výměně bylo rozhodnuto mezinárodní automobilovou federaci FIA. Současné 2,4l V8 motory mají nahradit k životnímu prostředí více přátelské a v běžném provozu používanější 1,6l V6 (více technických detailů o nich naleznete zde). Tento záměr byl ale silně negován ze strany Bernieho.
"Slyšel jsem zvuk toho nového motoru v hlavním sídle Ferrari v Maranellu. Porovnávali jsme jej se současným motorem a dokonce i šéf Ferrari, Luca di Montezemolo, mi řekl, že zní strašně a že se mu to nelíbí," říká Bernie Ecclestone.
Podle něj preziden FIA, Jean Todt "motory vyhodí a bude pokračovat s tím, co máme teď. Navíc současné motory jsou výrazně levnější, stojí dokonce pouze 30 % ceny nových motorů."
Proti novým motorům je také Formula One Promoters Association (FOPA), která sdružuje všechny okruhy pořádající závody F1. Jejich zástupci vyjádřili obavy, že změna zvuku bude taková, že odtáhne fanoušky. Zástpci FOPA se ale spokojili s tím, když FIA svolila k nárůstu výkonu motorů.
"Viním FIA za tyto stupidní motory pro F1. Nebyla to ale chyba Jeana, už Max Mosley s tím začal, ale pak odešel. Todt už to s námi neprobíral. Cestoval kolem světa a bavil se na toto téma s různými federacemi, ale s námi ne," pokračuje Bernie. Ten také odhalil, že ho a týmy F1 Todt požádal o zvýšení poplatků placených FIA, aby se tak mohli přesunout do nového sídla, které by odpovídalo sídlu FIFA nebo IOC.
FIA dostává poplatky z různých zdrojů z F1. Největším příjmem z F1 je 7,7 milionů EUR od F1 Group, kterou vede Ecclestone a která spravuje práva na F1. Navíc se má za to, že FIA dostává dalších 250 tisíc EUR za každý závod, pokud je v kalendáři více než 16 podniků (letos i příští rok 20).
Dále FIA vybírá poplatky od týmů a ty chce navíc zvýšit. Celkový poplatek za tým by se měl z 309 000 EUR zvýšit na 500 000 EUR a 7 000 EUR za každý bod do poháru konstruktérů. Mistrovský REd Bull by tak musel za loňskou sezonu zaplatit zhruba 5 milionů EUR.
Celkový roční rozpočet FIA se odhaduje na 60 milionů EUR a Ecclestone k tomu podotýká: "Z F1 dostávají 35 milionů EUR a myslím, že by byli rádi, kdyby dostávali tak 50 milionů EUR."
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.