SINGAPUR - KVALIFIKACE; Jakých časů a maximálních rychlostí dosahovali piloti během kvalifikace na náročném městském okruhu Marina Bay?
Singapur je okruhem vyžadujícím maximální přítlak. Týmy zde kvůli velkému počtu pomalejších zatáček volí zcela opačný extrém, než tomu bylo před 14 dny v Monze. Podívejme se nejdříve na konfiguraci okruhu.
Startovní rovinka je zakončena zajímavou šikanou skládající se ze tří zatáček, po níž následuje středně rychlá pátá zákruta prověřující aerodynamický přítlak monopostů. Za ní se nachází nejdelší rovinka a nejrychlejší místo trati s nejtvrdším brzděním do sedmé zatáčky.
Ta už náleží do nejdelšího druhého sektoru, který je o dobrém mechanickém přítlaku. Po 8. a 9. pomalé zatáčce piloty čeká velmi obtížná šikana Sling (skládá se ze tří, ale počítá se jako jedna zatáčka), středně rychlá šikana 11/12 a pomalá 12. zatáčka za mostem. Na rovince končí druhý sektor.
Po něm přichází třetí a další tvrdé brzdění do zatáčky č. 14 a sekce podobný pomalých šikan 16/17, 18/19 a 20/21 vyžadujících precizní řízení a dobrou trakci. Poslední dvě zatáčky v nájezdu na cílovou rovinku se jedou jako jedna pouze s lehkým ubráním plynu.
Čidlo pro měření maximálních rychlostí (speed trap) se podobně jako ve Spa nenachází v nejrychlejším místě okruhu (před zatáčkou č. 7), ale na konci startovní/cílové rovinky. O technických detailech a nárocích městské trati v Singapuru jsme psali zde.
Mapa městského okruhu v Singapuru (zdroj: FIA)
V kvalifikaci jsme sledovali v Q2 nádherný souboj Hamiltona s Vettelem, Red Bull však v Q3 nedokázal udělat ten pomyslný krůček a udržet tempo s McLarenem.
Britovi se podařilo poskládat všechny své nejrychlejší sektory do jednoho kola, podobně jako jeho kolegovi Buttonovi, Maldonadovi či Di Restovi. Vettel mohl být o 0,041 s rychlejší, o sedm setin si mohli polepšit i Alonso, Webber či Grosjean, pokud by se jim podařilo totéž.
McLaren byl díky své efektivní aerodynamice nejrychlejší v prvním sektoru s dlouhou rovinkou, na jejímž konci jim byla naměřena také absolutně nejvyšší rychlost: Hamiltonovi 301,9 km/hod, Buttonovi 301,6 km/hod - toho však v čase v tomto sektoru dokázal o 98 tisícin sekundy překonat Vettel.
Hamilton stanovil rekordy ve všech sektorech, v tom druhém mu však byl nejblíže Alonso, ve třetím překvapení večera - Maldonado. Ferrari nejvíce ztrácelo v prvním a ve třetím sektoru.
Tabulka č. 1 - Časy v sektorech
Na rovinkách dominovaly vozy s motorem Mercedes, více než 300 km/hod jeli i Vergne s osmiválcem Ferrari za zády a Senna s Renaultem.
Zajímavé je si povšimnout rozdíly mezi rozdíly v maximálních rychlostech dosahovaných na konci prvního a na konci třetího sektoru, který se nachází kousek za středně rychlou zatáčkou před cílovou rovinkou. Odhaluje, jak velký přítlak dokáže generovat aerodynamika jednotlivých monopostů.
Zatímco Red Bully byly na konci rovinky na úrovni HRT či Marussie, díky výborné aerodynamice patřily v nájezdu na cílovou rovinku mezi deset nejrychlejší vozů.
Velkým zklamání je propadák Sauberu. Kobajaši stál před 3 týdny ve Spa v první řadě, ale dnes se poroučel již v první části společně s Caterhamy, Marussiemi a vozy HRT. Švýcaři v nastavení zkoušeli všechno možné, ale nepodařilo se jim odstranit problémy s přetáčivostí. Vozu C31 jakoby chyběl přítlak a piloti v něj neměli důvěru, proto na trati neodpouštějící chyby nemohli jezdit na limitu.
Tabulka č. 2 - Maximální rychlosti
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.