SINGAPUR - KVALIFIKACE; Jakých časů a maximálních rychlostí dosahovali piloti během kvalifikace na náročném městském okruhu Marina Bay?
Singapur je okruhem vyžadujícím maximální přítlak. Týmy zde kvůli velkému počtu pomalejších zatáček volí zcela opačný extrém, než tomu bylo před 14 dny v Monze. Podívejme se nejdříve na konfiguraci okruhu.
Startovní rovinka je zakončena zajímavou šikanou skládající se ze tří zatáček, po níž následuje středně rychlá pátá zákruta prověřující aerodynamický přítlak monopostů. Za ní se nachází nejdelší rovinka a nejrychlejší místo trati s nejtvrdším brzděním do sedmé zatáčky.
Ta už náleží do nejdelšího druhého sektoru, který je o dobrém mechanickém přítlaku. Po 8. a 9. pomalé zatáčce piloty čeká velmi obtížná šikana Sling (skládá se ze tří, ale počítá se jako jedna zatáčka), středně rychlá šikana 11/12 a pomalá 12. zatáčka za mostem. Na rovince končí druhý sektor.
Po něm přichází třetí a další tvrdé brzdění do zatáčky č. 14 a sekce podobný pomalých šikan 16/17, 18/19 a 20/21 vyžadujících precizní řízení a dobrou trakci. Poslední dvě zatáčky v nájezdu na cílovou rovinku se jedou jako jedna pouze s lehkým ubráním plynu.
Čidlo pro měření maximálních rychlostí (speed trap) se podobně jako ve Spa nenachází v nejrychlejším místě okruhu (před zatáčkou č. 7), ale na konci startovní/cílové rovinky. O technických detailech a nárocích městské trati v Singapuru jsme psali zde.
Mapa městského okruhu v Singapuru (zdroj: FIA)
V kvalifikaci jsme sledovali v Q2 nádherný souboj Hamiltona s Vettelem, Red Bull však v Q3 nedokázal udělat ten pomyslný krůček a udržet tempo s McLarenem.
Britovi se podařilo poskládat všechny své nejrychlejší sektory do jednoho kola, podobně jako jeho kolegovi Buttonovi, Maldonadovi či Di Restovi. Vettel mohl být o 0,041 s rychlejší, o sedm setin si mohli polepšit i Alonso, Webber či Grosjean, pokud by se jim podařilo totéž.
McLaren byl díky své efektivní aerodynamice nejrychlejší v prvním sektoru s dlouhou rovinkou, na jejímž konci jim byla naměřena také absolutně nejvyšší rychlost: Hamiltonovi 301,9 km/hod, Buttonovi 301,6 km/hod - toho však v čase v tomto sektoru dokázal o 98 tisícin sekundy překonat Vettel.
Hamilton stanovil rekordy ve všech sektorech, v tom druhém mu však byl nejblíže Alonso, ve třetím překvapení večera - Maldonado. Ferrari nejvíce ztrácelo v prvním a ve třetím sektoru.
Tabulka č. 1 - Časy v sektorech
Na rovinkách dominovaly vozy s motorem Mercedes, více než 300 km/hod jeli i Vergne s osmiválcem Ferrari za zády a Senna s Renaultem.
Zajímavé je si povšimnout rozdíly mezi rozdíly v maximálních rychlostech dosahovaných na konci prvního a na konci třetího sektoru, který se nachází kousek za středně rychlou zatáčkou před cílovou rovinkou. Odhaluje, jak velký přítlak dokáže generovat aerodynamika jednotlivých monopostů.
Zatímco Red Bully byly na konci rovinky na úrovni HRT či Marussie, díky výborné aerodynamice patřily v nájezdu na cílovou rovinku mezi deset nejrychlejší vozů.
Velkým zklamání je propadák Sauberu. Kobajaši stál před 3 týdny ve Spa v první řadě, ale dnes se poroučel již v první části společně s Caterhamy, Marussiemi a vozy HRT. Švýcaři v nastavení zkoušeli všechno možné, ale nepodařilo se jim odstranit problémy s přetáčivostí. Vozu C31 jakoby chyběl přítlak a piloti v něj neměli důvěru, proto na trati neodpouštějící chyby nemohli jezdit na limitu.
Tabulka č. 2 - Maximální rychlosti
Alan Permane se po překvapivých změnách v Red Bull Racing Group stává novým šéfem týmu Racing Bulls, čímž se vrací do klíčové manažerské role. Jeho jmenování je důkazem důvěry v jeho bohaté zkušenosti a schopnost vést tým k stabilitě a růstu po náročném období.
Christian Horner byl po dvaceti letech náhle odvolán z pozice šéfa týmu Red Bull. Tým mu poděkoval za dlouholeté vedení, které přineslo osm jezdeckých a šest konstruktérských titulů.
Gabriel Bortoleto přiznal chybu, když při britské Grand Prix zvolil na začátku závodu suché pneumatiky. Risk v proměnlivých podmínkách mu nevyšel a vedl k jeho brzkému odstoupení.
Pierre Gasly zhodnotil chaotický závod na Silverstonu, v němž dokázal získat body pro Alpine. Francouz ocenil týmovou práci a zvládnutí náročných podmínek.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.