Romain Grosjean a Pastor Maldonado jsou mistry série GP2 z předchozích dvou let. Zároveň jsou patrně nejvíce kontroverzními piloty letošní sezóny Formule 1.
Vysokou jezdeckou úroveň letošní Formule 1 dokumentuje nejen šest bývalých mistrů světa ve startovním poli, ale i to, že v závodech startuje rovněž šest šampiónů druhé nejprestižnější evropské formulové série GP2. Jsou to ale právě poslední dva mistři GP2 Romain Grosjean a Pastor Maldonado, kteří se v současné době ocitli v centru kritiky za svůj příliš agresivní jezdecký styl.
Romain Grosjean za svůj riskantní postartovní manévr v nedělní Velké ceně Belgie sklidil ze všech stran vlnu kritiky. Niki Lauda uvedl: „Neviděl jsem nikdy tak hloupou havárii, jako byla ta Grosjeanova. Kdybych o tom mohl rozhodovat, dal bych mu zákaz startu na dva závody, aby začal myslet.“ Jeho názor nakonec sportovní komisaři v podstatě vyslyšeli a Francouz bude moci následující Velkou cenu Itálie sledovat pouze jako divák.
Incident ve Spa však není zdaleka prvním prohřeškem mladého Francouze v letošním roce. Přestože o rychlosti mistra GP2 z loňského roku není pochyb (v týmovém kvalifikačním duelu vede nad zkušeným kolegou Räikkönenem 7:3), v závodech zatím střídá kvalitní výsledky s kolizemi.
Zdá se přitom, že největší Grosjeanovou slabinou je právě orientace v postartovní strkanici. Vždyť Grosjean se zapletl do kolizí bezprostředně po startu v sedmi z dvanácti dosud odjetých závodů! A s výjimkou Grand Prix Španělska (4. místo navzdory kolizi se Sergiem Pérezem v úvodním kole) a Británie (6. po kontaktu s di Restou a neplánované návštěvě u mechaniků), jej tyto karamboly vždy stály umístění mezi bodovanou desítkou.
Grosjean má ovšem – alespoň před veřejností – nadále oporu ve vedení svého týmu. Jak prohlásil šéf Lotusu Eric Boullier, Romainovou největší chybou je prý paradoxně to, že chce vše udělat perfektně. Musí pochopit, že po startu závodu nemůže vyvíjet tak velký tlak. „Sedm kolizí je příliš moc, to vím. Ale některé z nich nebyly mojí vinou, jiné ovšem ano,“ přiznává Grosjean.
V souvislosti s tvrdým trestem pro Grosjeana (zákaz startu v závodě byl naposledy udělen v roce 2005 stáji BAR za provinění technického rázu) je často zmiňováno i jméno dalšího z letošních "recidivistů" – šampiona GP2 z roku 2010 Pastora Maldonada. „Maldonado často vytváří nehody. Možná se tak neděje vždycky v první zatáčce, ale stejně je to hodně často. Ve srovnání s tím se trest pro Grosjeana zdá být přece jen docela tvrdý,“ prohlásil například Eric Boullier.
Pastor Maldonado ve Valencii, kde vyřadil Hamiltona (foto: Williams F1 Team)
Pravdou je, že od šokujícího vítězství v Barceloně Maldonado už nebodoval, a to přesto, že se v šesti ze sedmi následujících kvalifikací probil se svým Williamsem mezi deset nejrychlejších (a stoprocentní úspěšnost v této statistice mu pokazila jen havárie v poslední zatáčce rozhodujícího pokusu v Q2 v Montrealu). Svůj potenciál ale Venezuelan často zahazuje při kontaktech s vozy soupeřů, což pro Williams znamená propad až na osmé místo aktuálního pořadí Poháru konstruktérů.
Stejně jako Grosjean však i Maldonado patrně neztratil důvěru ve vedení svého týmu, jak alespoň vyplývá z opakovaných prohlášení Franka Williamse, Toto Wolffa či Marka Gillana. Svou roli v tom dost možná sehrává i 30 miliónů liber, jež s sebou Venezuelan do Williamsu ročně přináší díky sponzorské smlouvě se státní petrolejářskou společností PDVSA.
Maldonadova letošní negativní bilance je však i tak zarážející: za dvanáct závodních víkendů byl pětkrát potrestán za způsobení kolize (v Belgii se srazil s Glockem, v Maďarsku s di Restou, v Británii a Monaku s Pérezem a ve Valencii s Hamiltonem), dvakrát podle sportovních komisařů nedovoleně blokoval soupeře v kvalifikaci (Kovalainena v Číně a Hülkenberga v Belgii), v Austrálii, Valencii a Německu překročil rychlostní limit v boxové uličce a naposledy v Belgii předčasně odstartoval. Kromě toho v Bahrajnu, Monaku a Kanadě obdržel penalizaci za výměnu převodovky – v posledních dvou případech to byl následek předchozí havárie.
Maldonado tak už v souhrnu překonal loňský rekordní účet Lewise Hamiltona. Ten byl v roce 2011 komisaři shledán vinným v 11 případech. Není v této souvislosti bez zajímavosti, že i Hamilton je bývalým mistrem GP2. Jak se zdá, šampióni GP2 nebývají obdařeni jen velmi slušnou rychlostí, ale také pořádně ostrými lokty.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.