Vozy Formule 1 mají otevřený kokpit a nechráněné pneumatiky již po celá desetiletí. Je to něco, co tyto vozy tak odlišuje. Snahy o zvýšení bezpečnosti jsou však velké a F1 by tak o tuto svou jedinečnost mohla brzy přijít.
Při pohledu na vůz Romaina Grosjeana letícího těsně kolem hlavy Fernanda Alonsa přecházel mráz po zádech. Naštěstí nedošlo k žádnému zranění. Ale bylo zřejmé, že se diskuse o bezpečnosti a uzavřených kokpitech opět rozjede.
FIA a designéři budou i nadále pracovat na konceptech uzavřených kokpitů vozů F1. Technický ředitel McLarenu Paddy Lowe se domnívá, že nehoda v první zatáčce na okruhu ve Spa nám opět ukázala, jak důležitá je snaha o změnu designu kokpitu a to nejlépe již pro rok 2014.
"Myslím, že zamýšlený je rok 2014, protože jsme ten projekt odstartovali už loni. Osobně si myslím, že je to nevyhnutelné, protože je to jedna naše odhalená bezpečnostní slabina," uvedl pro Autosport Lowe, který na tomto projektu pracuje.
"Vidíte to znovu a znovu a říkáte si - to bylo štěstí. A jednou to štěstí nebude. Zároveň jsou kokpity formule otevřené, takže to musíme chránit, ale ať tak nebo tak, technicky by to mělo být možné," nechal se slyšet.
Jeden z dřívějších návrhů designéra Jacka Kolodziejczyka - monopost s uzavřeným kokpitem
Práce na uzavřených kokpitech začaly po nehodě Felipeho Massy v roce 2009 na Hungaroringu a jen pár týdnů poté, co při závodě Formule 2 na okruhu Brands Hatch zahynul Henry Surtees, když ho do hlavy trefilo kolo havarovaného vozu.
Lowe uvedl, že opustili snahu vytvořit ochrannou klenbu, protože testování prokázala, že klecový druh designu je mnohem lepší. Práce prý pokračují, stejně jako testování na simulátorech.
"Pilot nechce mít nic v cestě, ale zároveň když řídíte běžné auto, zvyknete si. Zjistili jsme, že když opory nebudou příliš velké, dá se na to zvyknout. Máme tedy parametry ohledně velikosti těch opor a nyní se zaměřujeme na velikost a ostatní správně silné náležitosti," popisuje Lowe.
Nehoda, která rozpoutala debatu o bezpečnosti (foto: Scuderia Ferrari)
Šéf týmu Ferrari Stefano Domenicali však uvedl, že práce na uzavřených kokpitech by neměla být uspěchána, protože je stále potřeba vzít v úvahu několik bezpečnostních kritérií.
"Měli jsme štěstí, protože se Fernandovi nic nestalo. Pracujeme s federací na správném systému ochrany, protože jsou s tím spojeny mnohé problémy - jako například odstranění té ochrany v případě požáru nebo něčeho horšího. Musíme být s těmi zařízeními opatrní," okomentoval situaci.
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.
Dosavadní prezident FIA si zajistil další čtyřleté funkční období v čele federace. Pokračuje tak kontinuita vedení jedné z klíčových institucí světového motorsportu.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.