Vozy Formule 1 mají otevřený kokpit a nechráněné pneumatiky již po celá desetiletí. Je to něco, co tyto vozy tak odlišuje. Snahy o zvýšení bezpečnosti jsou však velké a F1 by tak o tuto svou jedinečnost mohla brzy přijít.
Při pohledu na vůz Romaina Grosjeana letícího těsně kolem hlavy Fernanda Alonsa přecházel mráz po zádech. Naštěstí nedošlo k žádnému zranění. Ale bylo zřejmé, že se diskuse o bezpečnosti a uzavřených kokpitech opět rozjede.
FIA a designéři budou i nadále pracovat na konceptech uzavřených kokpitů vozů F1. Technický ředitel McLarenu Paddy Lowe se domnívá, že nehoda v první zatáčce na okruhu ve Spa nám opět ukázala, jak důležitá je snaha o změnu designu kokpitu a to nejlépe již pro rok 2014.
"Myslím, že zamýšlený je rok 2014, protože jsme ten projekt odstartovali už loni. Osobně si myslím, že je to nevyhnutelné, protože je to jedna naše odhalená bezpečnostní slabina," uvedl pro Autosport Lowe, který na tomto projektu pracuje.
"Vidíte to znovu a znovu a říkáte si - to bylo štěstí. A jednou to štěstí nebude. Zároveň jsou kokpity formule otevřené, takže to musíme chránit, ale ať tak nebo tak, technicky by to mělo být možné," nechal se slyšet.
Jeden z dřívějších návrhů designéra Jacka Kolodziejczyka - monopost s uzavřeným kokpitem
Práce na uzavřených kokpitech začaly po nehodě Felipeho Massy v roce 2009 na Hungaroringu a jen pár týdnů poté, co při závodě Formule 2 na okruhu Brands Hatch zahynul Henry Surtees, když ho do hlavy trefilo kolo havarovaného vozu.
Lowe uvedl, že opustili snahu vytvořit ochrannou klenbu, protože testování prokázala, že klecový druh designu je mnohem lepší. Práce prý pokračují, stejně jako testování na simulátorech.
"Pilot nechce mít nic v cestě, ale zároveň když řídíte běžné auto, zvyknete si. Zjistili jsme, že když opory nebudou příliš velké, dá se na to zvyknout. Máme tedy parametry ohledně velikosti těch opor a nyní se zaměřujeme na velikost a ostatní správně silné náležitosti," popisuje Lowe.
Nehoda, která rozpoutala debatu o bezpečnosti (foto: Scuderia Ferrari)
Šéf týmu Ferrari Stefano Domenicali však uvedl, že práce na uzavřených kokpitech by neměla být uspěchána, protože je stále potřeba vzít v úvahu několik bezpečnostních kritérií.
"Měli jsme štěstí, protože se Fernandovi nic nestalo. Pracujeme s federací na správném systému ochrany, protože jsou s tím spojeny mnohé problémy - jako například odstranění té ochrany v případě požáru nebo něčeho horšího. Musíme být s těmi zařízeními opatrní," okomentoval situaci.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.