Konzultant Marussie Pat Symonds popisuje jepičí život chytrých nápadů a novinek ve Formuli 1. Jednou z technických fines poslední doby je i dvojitý systém pro snížení přítlaku (DDRS) Lotusu, ten má podle něj navíc šanci přežít do příští sezóny.
Se systémem DDRS přišel na počátku sezóny jako první Mercedes. Ačkoliv se jednalo o letošní největší inovaci, Symondsovi bylo jasné, že tato novinka podobně jako F-kanály nebude mít dlouhého trvání.
"Bylo zřejmě nevyhnutelné, že bude v roce 2013 zakázaný. Nálada a vztahy uvnitř Formule 1 momentálně sice nové technologie podporují, ale jen pokud mají cenu ve světle veškerých úspor nákladů, které probíhají," říká Symonds pro F1 Racing.
Jako příklad uvádí paralelu s dva roky starým vynálezem McLarenu, který postupně po velké námaze převzaly téměř všechny týmy: "Lze to dobře srovnat s F-kanály, na nichž všichni tak naplno pracovali, že byly další rok zakázány."
Poté přibližuje aktuální situaci ve Formuli 1: "Většina návrhářů přijímá tento současný stav věcí - že když přijdete s něčím, co ve hře není obvyklé, bude to pravděpodobně na rok povoleno, pokud to nijak neporušuje pravidla, aby to pak bylo zakázáno."
Po aktivaci DRS se u Mercedesu odhalí vstupní otvory F-kanálu (1) vedoucího vzduch bočnicemi (2)po obou stranách do přední části monopostu
Před závody ve Spa a v Monze, tedy na velmi rychlých okruzích, týmy usilovně pracovali na technologiích, které by je posunuly kupředu. V tak vyrovnaném poli, jakého jsme svědky letos, se počítá každá desetina, protože může znamenat posun o několik míst vpřed. Na zadní straně roštu týmy však již postupně ukončují vývoj letošních vozů a raději se soustředí na příští rok.
Lotus je však se svým systémem dvojitého DRS zajímavým případem: "Pracují na něčem jiném, než je dvojité DRS Mercedesu. Je to něco, o čemž si nejsem zcela jistý, že to bude zakázáno změnami článků 3.7.3 a 3.1.18."
U systému Mercedesu se po aktivaci DRS otevírá vstup do kanálu, který vede vzduch do spodní části předního křídla, kde dochází k odtržení proudění a stejně jako na zádi ke snížení přítlaku (více o tom, jak funguje, najdete v článku Technika F1: Symonds vysvětluje výhody dvojitého DRS Mercedesu).
Kimi Räikkönen DDRS Lotusu testoval v Něměcku i v Maďarsku, tým by jej už chtělv Belgii nasadit do závodu
DDRS Lotusu však nejspíše obsahuje fluidový přepínač a funguje pasívně - aktivuje se při určité rychlosti, nikoliv jen při otevření zadního křídla - proto z něj tým může těžit po celý závod, nejen v DRS zóně těsně za soupeřem, jako je tomu v případě Mercedesu.
Tým uvedl, že byl s fungováním systému během dvou tréninků v Německu a v Maďarsku spokojený, a pokud se s ním neobjeví žádné problémy v pátek v Belgii, poprvé by jej nasadili do kvalifikace i do závodu (psali jsme zde). Podle Symondse by si jeho výhodu navíc mohl přenést i do roku 2013, protože by se jej nemusela dotknout úprava pravidel zakazující DDRS Mercedesu.
Chopí se nápadu Lotusu i další týmy a dočkáme se ve Spa dalších mutací DDRS? Odpověď se dozvíme za pět dní, kdy na fantastickém belgickém okruhu začnou volné tréninky.
Charles Leclerc byl po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie na sebe velmi naštvaný. Podle něj jeho výkon výrazně zaostal za očekáváním.
Oscar Piastri získal podporu od bývalého pilota F1 Jolyonna Palmera po penalizaci, která ho na Silverstonu připravila o vítězství. Palmer označil trest za příliš přísný a Piastriho manévr za férový.
Ferrari prožívá těžkou sezonu a italská média hlásí rostoucí tlak na šéfa týmu Freda Vasseura. Výsledky zaostávají za očekáváními, což vyvolává spekulace o nutnosti změn v řízení stáje. Vasseur tak čelí výzvě, jak tým rychle vrátit zpět na vrchol.
Red Bull má ve svých řadách talentovaného Arvida Lindblada, který se poprvé objevil ve světě F1 po boku Maxe Verstappena v Silverstonu. Mladý jezdec z F2 tak udělal významný krok směrem k možné budoucnosti v královně motorsportu.
George Russell potřebuje novou smlouvu na příští sezónu. Güenther Steiner se obává, že jeho požadavky komplikují Mercedesu cestu za získáním Maxe Verstappena.
Adrian Newey zůstává plně koncentrován na projekt vozu Aston Martin pro sezonu 2026, a to i navzdory potížím, které aktuálně tým potkávají. Legendární inženýr tak potvrzuje, že dlouhodobá strategie má pro něj prioritu před krátkodobými výsledky.
Laurent Mekies musí v Red Bullu co nejdříve vyřešit nejistou budoucnost Maxe Verstappena. Jeho rozhodnutí může zásadně ovlivnit nejen tým, ale i rozložení sil v celé Formuli 1.
Christian Horner se během Velké ceny Británie ostře pohádal s Josem Verstappenem. Incident přišel právě v době, kdy Horner čelil spekulacím o konci ve funkci šéfa Red Bullu.
Finský závodník Valtteri Bottas se tento týden znovu posadil za volant vozu Mercedes – na jihu Španělska, na okruhu v Jerezu, absolvuje soukromý test.
Cadillac představil požadavky na své jezdce pro sezonu 2026, zatímco v paddocku propuká tvrdý boj o jejich podpisy. Šéf týmu Dan Towriss přiznal, že vyjednávání jsou plná napětí a rivality.
Zak Brown tvrdí, že vztah mezi Norrisem a Piastrim je pro McLaren spíše radostí než problémem. Doufá, že jejich zdravá rivalita vydrží až do konce sezóny.
Martin Brundle naznačuje, že za koncem Christiana Hornera mohl stát tlak ze strany blízkého okolí Maxe Verstappena. Podle něj sehrál Verstappenův tým v rozhodnutí Red Bullu klíčovou roli.