Konzultant Marussie Pat Symonds popisuje jepičí život chytrých nápadů a novinek ve Formuli 1. Jednou z technických fines poslední doby je i dvojitý systém pro snížení přítlaku (DDRS) Lotusu, ten má podle něj navíc šanci přežít do příští sezóny.
Se systémem DDRS přišel na počátku sezóny jako první Mercedes. Ačkoliv se jednalo o letošní největší inovaci, Symondsovi bylo jasné, že tato novinka podobně jako F-kanály nebude mít dlouhého trvání.
"Bylo zřejmě nevyhnutelné, že bude v roce 2013 zakázaný. Nálada a vztahy uvnitř Formule 1 momentálně sice nové technologie podporují, ale jen pokud mají cenu ve světle veškerých úspor nákladů, které probíhají," říká Symonds pro F1 Racing.
Jako příklad uvádí paralelu s dva roky starým vynálezem McLarenu, který postupně po velké námaze převzaly téměř všechny týmy: "Lze to dobře srovnat s F-kanály, na nichž všichni tak naplno pracovali, že byly další rok zakázány."
Poté přibližuje aktuální situaci ve Formuli 1: "Většina návrhářů přijímá tento současný stav věcí - že když přijdete s něčím, co ve hře není obvyklé, bude to pravděpodobně na rok povoleno, pokud to nijak neporušuje pravidla, aby to pak bylo zakázáno."
Po aktivaci DRS se u Mercedesu odhalí vstupní otvory F-kanálu (1) vedoucího vzduch bočnicemi (2)po obou stranách do přední části monopostu
Před závody ve Spa a v Monze, tedy na velmi rychlých okruzích, týmy usilovně pracovali na technologiích, které by je posunuly kupředu. V tak vyrovnaném poli, jakého jsme svědky letos, se počítá každá desetina, protože může znamenat posun o několik míst vpřed. Na zadní straně roštu týmy však již postupně ukončují vývoj letošních vozů a raději se soustředí na příští rok.
Lotus je však se svým systémem dvojitého DRS zajímavým případem: "Pracují na něčem jiném, než je dvojité DRS Mercedesu. Je to něco, o čemž si nejsem zcela jistý, že to bude zakázáno změnami článků 3.7.3 a 3.1.18."
U systému Mercedesu se po aktivaci DRS otevírá vstup do kanálu, který vede vzduch do spodní části předního křídla, kde dochází k odtržení proudění a stejně jako na zádi ke snížení přítlaku (více o tom, jak funguje, najdete v článku Technika F1: Symonds vysvětluje výhody dvojitého DRS Mercedesu).
Kimi Räikkönen DDRS Lotusu testoval v Něměcku i v Maďarsku, tým by jej už chtělv Belgii nasadit do závodu
DDRS Lotusu však nejspíše obsahuje fluidový přepínač a funguje pasívně - aktivuje se při určité rychlosti, nikoliv jen při otevření zadního křídla - proto z něj tým může těžit po celý závod, nejen v DRS zóně těsně za soupeřem, jako je tomu v případě Mercedesu.
Tým uvedl, že byl s fungováním systému během dvou tréninků v Německu a v Maďarsku spokojený, a pokud se s ním neobjeví žádné problémy v pátek v Belgii, poprvé by jej nasadili do kvalifikace i do závodu (psali jsme zde). Podle Symondse by si jeho výhodu navíc mohl přenést i do roku 2013, protože by se jej nemusela dotknout úprava pravidel zakazující DDRS Mercedesu.
Chopí se nápadu Lotusu i další týmy a dočkáme se ve Spa dalších mutací DDRS? Odpověď se dozvíme za pět dní, kdy na fantastickém belgickém okruhu začnou volné tréninky.
            Oscar Piastri prochází náročnějším obdobím a jeho pozice v šampionátu se změnila, přičemž závěrečné závody sezony budou klíčové. Mladý Australan nyní čelí většímu tlaku a každý bod se bude počítat.
            Bývalý pilot Formule 1 Robert Doornbos okomentoval aktuální dění ve Ferrari a upozornil na jeden z možných problémů, kterému tým Lewise Hamiltona stále čelí.
            Paul Monaghan z Red Bullu upozornil, že poslední zlepšení týmu nejsou výsledkem jen jednotlivých technických novinek na voze RB21.
            Max Verstappen z Red Bullu a Oliver Bearman z Haasu vstupují do víkendu v Brazílii s větším klidem, protože jim již nehrozí zákaz startu.
            Podle informací médií si Ferrari po slibných výsledcích na nedávných závodech v USA a Mexiku rozmyslelo rozsah změn na svém voze pro sezónu 2026.
            Jezdci McLarenu, Lando Norris a Oscar Piastri, prozradili, jak ladí přípravy na závěrečný boj o titul, aby zůstali konkurenceschopní až do posledního závodu sezóny.
            Pilot Ferrari Charles Leclerc oznámil zásnuby se svou partnerkou Alexandrou Saint Mleux prostřednictvím příspěvku na Instagramu, který během chvíle zaplavil sociální sítě.
            Yuki Tsunoda stojí před rozhodujícím obdobím své kariéry u Red Bullu. Jezdec i tým potvrdili, kdy padne definitivní rozhodnutí.
            Bývalý mechanik Red Bullu, Calum Nicholas, odhalil nové a zajímavé detaily o dění během kontroverzní Velké ceny Abu Dhabi 2021.
            Guenther Steiner se po Velké ceně Mexika opět dostal do centra pozornosti, když vyzdvihl skvělý výkon Olivera Bearmana.
            Italská média naznačují, že George Russell by se mohl objevit na radaru Ferrari, pokud by se v týmu uvolnilo místo po Hamiltonovi nebo Leclercovi. I když je v Mercedesu spokojený, jeho schopnosti z něj činí lákavou možnost pro budoucnost Maranella.
            Liam Lawson zažil v úvodu Velké ceny Mexika okamžik, který vyděsil celý paddock. Krátce po startu se ocitl v nečekané a znepokojivé situaci, jež znovu připomněla, jak křehká může být bezpečnost ve Formuli 1.