Gerhard Berger se v magazínu InMotion, pravidelně vydávaný Mezinárodní automobilovou federací, rozpovídal o současném neutěšeném stavu juniorských formulí. Podle něj je potřeba učinit řadu změn, aby byl systém žebříčku přehledný a jezdcům poskytl větší šance na vstup do F1.
Bývalý pilot F1 Gerhard Berger zastává funkci prezidenta Výboru FIA pro monoposty, což zjednodušeně znamená, že se stará o veškeré formulové šampionáty spadající pod FIA.
„Celý systém již nefunguje, má totiž pomáhat vysoce talentovaným pilotům k postupu do formule 1,“ vysvětluje Berger.
„Máme až příliš mnoho šampionátu a pozornost se velmi tříští. Lidé si stěžují, že nejlepší jezdci jsou roztahaní všude možně a tudíž se nemůžete například podívat na britskou F3 a o daném pilotovi říci, že zcela určitě míří do formule 1,“ míní Rakušan.
Nico Hülkenberg je šampiónem Formule 3 Euro Series (Foto: Force India)
„Nejprve je důležité vyřešit situaci v F3. Z mého pohledu to byla vždy důležitá série pro mladé závodníky. Přesně tady můžete poprvé rozpoznat velké talenty. Bohužel, v dnešní době je v samotné F3 příliš mnoho šampionátů,“ upozorňuje Berger.
Z toho důvodu Berger obnovil léta pohřbený šampionát FIA European Formula 3. Chce soustředit velké talenty na evropskou půdu, nikoliv do konkrétních evropských zemí. Jenže i toto řešení není pro každého spásou.
„Někteří z toho nebyli nadšení a tvrdí, že je to mrhání, ale mě to nezajímá. Potřebujeme začít s novou platformou a k tomu je potřeba nového šampionátu,“ hájí se Berger.
Jean-Eric Vergne vyhrál Britskou Formuli 3 (Foto: Toro Rosso)
Podle Bergera je důležité postavit silné národní šampionáty se stejnými pravidly a poté se společně setkat v evropské sérii. Podobný problém najdeme i v „předškolní formuli 1“. Série jako Formule 2, GP2 a Formule Renault mají stejnou funkci a přesto se liší pořadatelem a technikou.
„Nechci diktovat novou formuli, jen ji chci vylepšit. Ale co to znamená? Zaprvé zlepšit pravidla. Je třeba snížit náklady. Měli bychom mít jednu formuli s identickými pravidly,“ naráží Berger na nutnost sjednotit techniku v každém postupovém žebříčku.
„Také nám chybí přestupový můstek mezi motokárami a F3 – říkejme tomu například Formule 4. Pracujeme na tom, ale nesmí to být příliš komplikované, jen výzvou pro jezdce, kteří se naučí potřebným věcem,“ dodal Berger.
Adrian Sutil má na kontě titul Japonské Formule 3 (Foto: Force India)
Jaká je tedy představa prezidenta výboru FIA pro monoposty? Formule 1 – Formule 2 – Formule 3 – Formule 4 – motokáry. Jednoduché, leč stěží dosažitelné.
Kupříkladu ve Francii Formule 4 existuje a funguje jako školní příprava pro postup výše. A neplatí to jen pro jezdce, ale i pro mechaniky. Ve Francii je tento projekt velmi úspěšný. Na druhou stranu ve Velké Británii se F4 nemůže rovnat s tím, co najdeme za Lamanšským průlivem.
Další zásadní věcí je fakt, že řada formulových šampionátu nespadá pod FIA a jde o soukromé organizace s vlastním obchodním zájmem. FIA nemůže a nemá páky na to, aby svou konkurenci jen tak zametla pod koberec.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.