Gerhard Berger se v magazínu InMotion, pravidelně vydávaný Mezinárodní automobilovou federací, rozpovídal o současném neutěšeném stavu juniorských formulí. Podle něj je potřeba učinit řadu změn, aby byl systém žebříčku přehledný a jezdcům poskytl větší šance na vstup do F1.
Bývalý pilot F1 Gerhard Berger zastává funkci prezidenta Výboru FIA pro monoposty, což zjednodušeně znamená, že se stará o veškeré formulové šampionáty spadající pod FIA.
„Celý systém již nefunguje, má totiž pomáhat vysoce talentovaným pilotům k postupu do formule 1,“ vysvětluje Berger.
„Máme až příliš mnoho šampionátu a pozornost se velmi tříští. Lidé si stěžují, že nejlepší jezdci jsou roztahaní všude možně a tudíž se nemůžete například podívat na britskou F3 a o daném pilotovi říci, že zcela určitě míří do formule 1,“ míní Rakušan.
Nico Hülkenberg je šampiónem Formule 3 Euro Series (Foto: Force India)
„Nejprve je důležité vyřešit situaci v F3. Z mého pohledu to byla vždy důležitá série pro mladé závodníky. Přesně tady můžete poprvé rozpoznat velké talenty. Bohužel, v dnešní době je v samotné F3 příliš mnoho šampionátů,“ upozorňuje Berger.
Z toho důvodu Berger obnovil léta pohřbený šampionát FIA European Formula 3. Chce soustředit velké talenty na evropskou půdu, nikoliv do konkrétních evropských zemí. Jenže i toto řešení není pro každého spásou.
„Někteří z toho nebyli nadšení a tvrdí, že je to mrhání, ale mě to nezajímá. Potřebujeme začít s novou platformou a k tomu je potřeba nového šampionátu,“ hájí se Berger.
Jean-Eric Vergne vyhrál Britskou Formuli 3 (Foto: Toro Rosso)
Podle Bergera je důležité postavit silné národní šampionáty se stejnými pravidly a poté se společně setkat v evropské sérii. Podobný problém najdeme i v „předškolní formuli 1“. Série jako Formule 2, GP2 a Formule Renault mají stejnou funkci a přesto se liší pořadatelem a technikou.
„Nechci diktovat novou formuli, jen ji chci vylepšit. Ale co to znamená? Zaprvé zlepšit pravidla. Je třeba snížit náklady. Měli bychom mít jednu formuli s identickými pravidly,“ naráží Berger na nutnost sjednotit techniku v každém postupovém žebříčku.
„Také nám chybí přestupový můstek mezi motokárami a F3 – říkejme tomu například Formule 4. Pracujeme na tom, ale nesmí to být příliš komplikované, jen výzvou pro jezdce, kteří se naučí potřebným věcem,“ dodal Berger.
Adrian Sutil má na kontě titul Japonské Formule 3 (Foto: Force India)
Jaká je tedy představa prezidenta výboru FIA pro monoposty? Formule 1 – Formule 2 – Formule 3 – Formule 4 – motokáry. Jednoduché, leč stěží dosažitelné.
Kupříkladu ve Francii Formule 4 existuje a funguje jako školní příprava pro postup výše. A neplatí to jen pro jezdce, ale i pro mechaniky. Ve Francii je tento projekt velmi úspěšný. Na druhou stranu ve Velké Británii se F4 nemůže rovnat s tím, co najdeme za Lamanšským průlivem.
Další zásadní věcí je fakt, že řada formulových šampionátu nespadá pod FIA a jde o soukromé organizace s vlastním obchodním zájmem. FIA nemůže a nemá páky na to, aby svou konkurenci jen tak zametla pod koberec.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.
Oscar Piastri pokračuje ve svém návratu do boje o šampionát a v Kataru si zajistil pole position pro sprintový závod před Georgem Russellem.
Zak Brown promluvil o kontroverzním rozhodnutí z Las Vegas a nastínil, že i FIA měla k uloženému trestu určité výhrady. Šéf McLarenu přitom naznačil, že situace byla složitější, než by se na první pohled zdálo.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na Velkou cenu Kataru, když těsně porazil týmového kolegu Landa Norrise. McLaren tak naznačil, že v Kataru může očekávat další těsný souboj svých jezdců.