Gerhard Berger se v magazínu InMotion, pravidelně vydávaný Mezinárodní automobilovou federací, rozpovídal o současném neutěšeném stavu juniorských formulí. Podle něj je potřeba učinit řadu změn, aby byl systém žebříčku přehledný a jezdcům poskytl větší šance na vstup do F1.
Bývalý pilot F1 Gerhard Berger zastává funkci prezidenta Výboru FIA pro monoposty, což zjednodušeně znamená, že se stará o veškeré formulové šampionáty spadající pod FIA.
„Celý systém již nefunguje, má totiž pomáhat vysoce talentovaným pilotům k postupu do formule 1,“ vysvětluje Berger.
„Máme až příliš mnoho šampionátu a pozornost se velmi tříští. Lidé si stěžují, že nejlepší jezdci jsou roztahaní všude možně a tudíž se nemůžete například podívat na britskou F3 a o daném pilotovi říci, že zcela určitě míří do formule 1,“ míní Rakušan.
Nico Hülkenberg je šampiónem Formule 3 Euro Series (Foto: Force India)
„Nejprve je důležité vyřešit situaci v F3. Z mého pohledu to byla vždy důležitá série pro mladé závodníky. Přesně tady můžete poprvé rozpoznat velké talenty. Bohužel, v dnešní době je v samotné F3 příliš mnoho šampionátů,“ upozorňuje Berger.
Z toho důvodu Berger obnovil léta pohřbený šampionát FIA European Formula 3. Chce soustředit velké talenty na evropskou půdu, nikoliv do konkrétních evropských zemí. Jenže i toto řešení není pro každého spásou.
„Někteří z toho nebyli nadšení a tvrdí, že je to mrhání, ale mě to nezajímá. Potřebujeme začít s novou platformou a k tomu je potřeba nového šampionátu,“ hájí se Berger.
Jean-Eric Vergne vyhrál Britskou Formuli 3 (Foto: Toro Rosso)
Podle Bergera je důležité postavit silné národní šampionáty se stejnými pravidly a poté se společně setkat v evropské sérii. Podobný problém najdeme i v „předškolní formuli 1“. Série jako Formule 2, GP2 a Formule Renault mají stejnou funkci a přesto se liší pořadatelem a technikou.
„Nechci diktovat novou formuli, jen ji chci vylepšit. Ale co to znamená? Zaprvé zlepšit pravidla. Je třeba snížit náklady. Měli bychom mít jednu formuli s identickými pravidly,“ naráží Berger na nutnost sjednotit techniku v každém postupovém žebříčku.
„Také nám chybí přestupový můstek mezi motokárami a F3 – říkejme tomu například Formule 4. Pracujeme na tom, ale nesmí to být příliš komplikované, jen výzvou pro jezdce, kteří se naučí potřebným věcem,“ dodal Berger.
Adrian Sutil má na kontě titul Japonské Formule 3 (Foto: Force India)
Jaká je tedy představa prezidenta výboru FIA pro monoposty? Formule 1 – Formule 2 – Formule 3 – Formule 4 – motokáry. Jednoduché, leč stěží dosažitelné.
Kupříkladu ve Francii Formule 4 existuje a funguje jako školní příprava pro postup výše. A neplatí to jen pro jezdce, ale i pro mechaniky. Ve Francii je tento projekt velmi úspěšný. Na druhou stranu ve Velké Británii se F4 nemůže rovnat s tím, co najdeme za Lamanšským průlivem.
Další zásadní věcí je fakt, že řada formulových šampionátu nespadá pod FIA a jde o soukromé organizace s vlastním obchodním zájmem. FIA nemůže a nemá páky na to, aby svou konkurenci jen tak zametla pod koberec.
Navzdory spekulacím o přestupu k Mercedesu Helmut Marko potvrzuje, že Max Verstappen zůstane u Red Bullu i v sezóně 2026. Fanoušci tak mohou počítat s jeho pokračováním v týmu z Milton Keynes.
Mercedes připouští, že pokles výkonnosti v průběhu sezóny může souviset s některými úpravami, které tým provedl na monopostu W16. Podle inženýra Andrewa Shovlina nyní tým důkladně analyzuje, zda se vývoj vozu neubral chybným směrem.
Lewis Hamilton vzbudil pozornost fanoušků tajemným příspěvkem na sociálních sítích, v němž avizuje oznámení na začátek srpna. Zatím není jasné, čeho se novinka týká, spekulace však okamžitě nabraly na obrátkách.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.