HUNGARORING - KVALIFIKACE; Jaké časy a rychlosti dosahovali jezdci v průběhu kvalifikace v jednotlivých sektorech? Kdo dosáhl maximální rychlosti a jak jsou na tom týmy se svou výkonností?
Nejprve si krátce připomeňme konfiguraci klikatého maďarského okruhu, kde jezdí týmy kvůli absenci rovinek s maximálním přítlakem.
První sektor začíná velmi prudkým brzděním do úvodní zatáčky, což vyžaduje dobrou stabilitu vozu. Poté následuje další pomalá, ale táhlá zatáčka č. 2, z níž se naplno akceleruje a skrze třetí zákrutu míří vozy do kopce mírnou rovinkou, na jejímž konci začíná druhý sektor.
Rychlá zatáčka č. 4 se jezdí naslepo, piloti jako referenční bod používají billboard Allianz visící vpravo nahoře nad tratí. Následuje pátá středně rychlá zatáčka, do níž se najíždí velmi rychle, poté pomalejší šikana 6/7 a rychlejší a náročnější 8/9 vyžadující dobrou přilnavost a vyvážení monopostu. Za rychlými zatáčkami 10 (na plný plyn) a 11 druhá měřená část okruhu končí.
Třetí technický sektor obsahuje tři pomalé zatáčky, přičemž v poslední táhlé 14. zatáčce bude v závodě začínat DRS zóna. Důležitý je dobrá ovladatelnost motoru, správný výjezd pro dosažení co nejvyšší rychlosti na 908 m dlouhé startovní/cílové rovince, na jejímž konci se nachází jediné vhodné místo pro předjetí.
Průvodce Hungaroringem s komplexním přehledem jeho výzev a technických parametrů najdete zde.
Mapa Hungaroringu (podklad: FIA)
Kvalifikaci na Hungaroringu ovládl Lewis Hamilton, který byl nejrychlejší ve všech třech částech. Přestože získal pole-position, mohl být ještě o 63 tisícin sekundy rychlejší, pokud by se mu podařilo poskládat všechny své rekordní sektory do jednoho kola.
To se však dnes z nejlepší desítky nepovedlo nikomu - krom Felipeho Massy. Jeho čas přesto stačil až na sedmé místo. Kdyby se však totéž podařilo i ostatním pilotům, do Q3 by Brazilec nepostoupil.
Opačný osud by potkal Marka Webbera, kterému k postupu do finále scházelo jen 18 tisícin sekundy. Pokud by se mu podařilo poskládat kolo dohromady, byl by o 0,276 s rychlejší. Na svého týmového kolegu Sebastiana Vettela ztratil nejvíce ve druhém sektoru (0,268 s).
Z prvních 16 jezdců po Massovi vše nejideálněji trefil Grosjean, který dnes první řadou nadchnul fanoušky Lotusu. Za svým teoretickým rekordem zaostal o 0,048 s. Francouz zvládl druhý sektor nejlépe ze všech, v prvním a třetím vládl Hamilton.
Na rovince byla maximální rychlost (na speed trapu) naměřena Paulovi di Restovi: 305,2 km/hod. Force India nejela s tak vysokým přítlakem jako ostatní soupeři, možná i díky tomu pak Skotovi scházelo 116 tisícin vteřiny k postupu do Q3. Force Indie byly nejrychlejší také na konci druhého sektoru (Hülkenberg 245,6 a Di Resta 245 km/hod)
Cílovou kamerou v první čtvrtině hlavní rovinky projížděl nejrychleji Hamilton (261 km/hod), což svědčí o výborném přítlaku ve středně rychlé poslední zatáčce. Lewis v ní také velmi brzy aktivovával DRS. McLareny dosahovaly také nejvyšší rychlosti v kopci před čtvrtou zatáčkou (Button 294,3 a Hamilton 294,1 km/hod).
Nezvykle rychlí dnes byli na hlavní rovince Alonso a Vettel. Maximální rychlosti jsou zatím slabší stránkou Ferrari F2012, Red Bull zase obvykle volí vyšší úrovně přítlaku než ostatní. Tento fakt dokládá solidní aerodynamickou efektivitu obou - na Hungaroringu se jezdí s velmi vysokým přítlakem a čidlo (speed trap) se nenachází úplně na konci brzdné zóny.
Z maximálních rychlostí za zatáčkou č. 14 vedoucí na cílovou rovinku (S3) jde vidět, kolik v oblasti aerodynamiky ztrácejí týmy Marussia a HRT.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.
Oscar Piastri pokračuje ve svém návratu do boje o šampionát a v Kataru si zajistil pole position pro sprintový závod před Georgem Russellem.
Zak Brown promluvil o kontroverzním rozhodnutí z Las Vegas a nastínil, že i FIA měla k uloženému trestu určité výhrady. Šéf McLarenu přitom naznačil, že situace byla složitější, než by se na první pohled zdálo.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na Velkou cenu Kataru, když těsně porazil týmového kolegu Landa Norrise. McLaren tak naznačil, že v Kataru může očekávat další těsný souboj svých jezdců.