HUNGARORING - KVALIFIKACE; Jaké časy a rychlosti dosahovali jezdci v průběhu kvalifikace v jednotlivých sektorech? Kdo dosáhl maximální rychlosti a jak jsou na tom týmy se svou výkonností?
Nejprve si krátce připomeňme konfiguraci klikatého maďarského okruhu, kde jezdí týmy kvůli absenci rovinek s maximálním přítlakem.
První sektor začíná velmi prudkým brzděním do úvodní zatáčky, což vyžaduje dobrou stabilitu vozu. Poté následuje další pomalá, ale táhlá zatáčka č. 2, z níž se naplno akceleruje a skrze třetí zákrutu míří vozy do kopce mírnou rovinkou, na jejímž konci začíná druhý sektor.
Rychlá zatáčka č. 4 se jezdí naslepo, piloti jako referenční bod používají billboard Allianz visící vpravo nahoře nad tratí. Následuje pátá středně rychlá zatáčka, do níž se najíždí velmi rychle, poté pomalejší šikana 6/7 a rychlejší a náročnější 8/9 vyžadující dobrou přilnavost a vyvážení monopostu. Za rychlými zatáčkami 10 (na plný plyn) a 11 druhá měřená část okruhu končí.
Třetí technický sektor obsahuje tři pomalé zatáčky, přičemž v poslední táhlé 14. zatáčce bude v závodě začínat DRS zóna. Důležitý je dobrá ovladatelnost motoru, správný výjezd pro dosažení co nejvyšší rychlosti na 908 m dlouhé startovní/cílové rovince, na jejímž konci se nachází jediné vhodné místo pro předjetí.
Průvodce Hungaroringem s komplexním přehledem jeho výzev a technických parametrů najdete zde.
Mapa Hungaroringu (podklad: FIA)
Kvalifikaci na Hungaroringu ovládl Lewis Hamilton, který byl nejrychlejší ve všech třech částech. Přestože získal pole-position, mohl být ještě o 63 tisícin sekundy rychlejší, pokud by se mu podařilo poskládat všechny své rekordní sektory do jednoho kola.
To se však dnes z nejlepší desítky nepovedlo nikomu - krom Felipeho Massy. Jeho čas přesto stačil až na sedmé místo. Kdyby se však totéž podařilo i ostatním pilotům, do Q3 by Brazilec nepostoupil.
Opačný osud by potkal Marka Webbera, kterému k postupu do finále scházelo jen 18 tisícin sekundy. Pokud by se mu podařilo poskládat kolo dohromady, byl by o 0,276 s rychlejší. Na svého týmového kolegu Sebastiana Vettela ztratil nejvíce ve druhém sektoru (0,268 s).
Z prvních 16 jezdců po Massovi vše nejideálněji trefil Grosjean, který dnes první řadou nadchnul fanoušky Lotusu. Za svým teoretickým rekordem zaostal o 0,048 s. Francouz zvládl druhý sektor nejlépe ze všech, v prvním a třetím vládl Hamilton.
Na rovince byla maximální rychlost (na speed trapu) naměřena Paulovi di Restovi: 305,2 km/hod. Force India nejela s tak vysokým přítlakem jako ostatní soupeři, možná i díky tomu pak Skotovi scházelo 116 tisícin vteřiny k postupu do Q3. Force Indie byly nejrychlejší také na konci druhého sektoru (Hülkenberg 245,6 a Di Resta 245 km/hod)
Cílovou kamerou v první čtvrtině hlavní rovinky projížděl nejrychleji Hamilton (261 km/hod), což svědčí o výborném přítlaku ve středně rychlé poslední zatáčce. Lewis v ní také velmi brzy aktivovával DRS. McLareny dosahovaly také nejvyšší rychlosti v kopci před čtvrtou zatáčkou (Button 294,3 a Hamilton 294,1 km/hod).
Nezvykle rychlí dnes byli na hlavní rovince Alonso a Vettel. Maximální rychlosti jsou zatím slabší stránkou Ferrari F2012, Red Bull zase obvykle volí vyšší úrovně přítlaku než ostatní. Tento fakt dokládá solidní aerodynamickou efektivitu obou - na Hungaroringu se jezdí s velmi vysokým přítlakem a čidlo (speed trap) se nenachází úplně na konci brzdné zóny.
Z maximálních rychlostí za zatáčkou č. 14 vedoucí na cílovou rovinku (S3) jde vidět, kolik v oblasti aerodynamiky ztrácejí týmy Marussia a HRT.
Alan Permane se po překvapivých změnách v Red Bull Racing Group stává novým šéfem týmu Racing Bulls, čímž se vrací do klíčové manažerské role. Jeho jmenování je důkazem důvěry v jeho bohaté zkušenosti a schopnost vést tým k stabilitě a růstu po náročném období.
Christian Horner byl po dvaceti letech náhle odvolán z pozice šéfa týmu Red Bull. Tým mu poděkoval za dlouholeté vedení, které přineslo osm jezdeckých a šest konstruktérských titulů.
Gabriel Bortoleto přiznal chybu, když při britské Grand Prix zvolil na začátku závodu suché pneumatiky. Risk v proměnlivých podmínkách mu nevyšel a vedl k jeho brzkému odstoupení.
Pierre Gasly zhodnotil chaotický závod na Silverstonu, v němž dokázal získat body pro Alpine. Francouz ocenil týmovou práci a zvládnutí náročných podmínek.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.