HUNGARORING - KVALIFIKACE; Jaké časy a rychlosti dosahovali jezdci v průběhu kvalifikace v jednotlivých sektorech? Kdo dosáhl maximální rychlosti a jak jsou na tom týmy se svou výkonností?
Nejprve si krátce připomeňme konfiguraci klikatého maďarského okruhu, kde jezdí týmy kvůli absenci rovinek s maximálním přítlakem.
První sektor začíná velmi prudkým brzděním do úvodní zatáčky, což vyžaduje dobrou stabilitu vozu. Poté následuje další pomalá, ale táhlá zatáčka č. 2, z níž se naplno akceleruje a skrze třetí zákrutu míří vozy do kopce mírnou rovinkou, na jejímž konci začíná druhý sektor.
Rychlá zatáčka č. 4 se jezdí naslepo, piloti jako referenční bod používají billboard Allianz visící vpravo nahoře nad tratí. Následuje pátá středně rychlá zatáčka, do níž se najíždí velmi rychle, poté pomalejší šikana 6/7 a rychlejší a náročnější 8/9 vyžadující dobrou přilnavost a vyvážení monopostu. Za rychlými zatáčkami 10 (na plný plyn) a 11 druhá měřená část okruhu končí.
Třetí technický sektor obsahuje tři pomalé zatáčky, přičemž v poslední táhlé 14. zatáčce bude v závodě začínat DRS zóna. Důležitý je dobrá ovladatelnost motoru, správný výjezd pro dosažení co nejvyšší rychlosti na 908 m dlouhé startovní/cílové rovince, na jejímž konci se nachází jediné vhodné místo pro předjetí.
Průvodce Hungaroringem s komplexním přehledem jeho výzev a technických parametrů najdete zde.
Mapa Hungaroringu (podklad: FIA)
Kvalifikaci na Hungaroringu ovládl Lewis Hamilton, který byl nejrychlejší ve všech třech částech. Přestože získal pole-position, mohl být ještě o 63 tisícin sekundy rychlejší, pokud by se mu podařilo poskládat všechny své rekordní sektory do jednoho kola.
To se však dnes z nejlepší desítky nepovedlo nikomu - krom Felipeho Massy. Jeho čas přesto stačil až na sedmé místo. Kdyby se však totéž podařilo i ostatním pilotům, do Q3 by Brazilec nepostoupil.
Opačný osud by potkal Marka Webbera, kterému k postupu do finále scházelo jen 18 tisícin sekundy. Pokud by se mu podařilo poskládat kolo dohromady, byl by o 0,276 s rychlejší. Na svého týmového kolegu Sebastiana Vettela ztratil nejvíce ve druhém sektoru (0,268 s).
Z prvních 16 jezdců po Massovi vše nejideálněji trefil Grosjean, který dnes první řadou nadchnul fanoušky Lotusu. Za svým teoretickým rekordem zaostal o 0,048 s. Francouz zvládl druhý sektor nejlépe ze všech, v prvním a třetím vládl Hamilton.
Na rovince byla maximální rychlost (na speed trapu) naměřena Paulovi di Restovi: 305,2 km/hod. Force India nejela s tak vysokým přítlakem jako ostatní soupeři, možná i díky tomu pak Skotovi scházelo 116 tisícin vteřiny k postupu do Q3. Force Indie byly nejrychlejší také na konci druhého sektoru (Hülkenberg 245,6 a Di Resta 245 km/hod)
Cílovou kamerou v první čtvrtině hlavní rovinky projížděl nejrychleji Hamilton (261 km/hod), což svědčí o výborném přítlaku ve středně rychlé poslední zatáčce. Lewis v ní také velmi brzy aktivovával DRS. McLareny dosahovaly také nejvyšší rychlosti v kopci před čtvrtou zatáčkou (Button 294,3 a Hamilton 294,1 km/hod).
Nezvykle rychlí dnes byli na hlavní rovince Alonso a Vettel. Maximální rychlosti jsou zatím slabší stránkou Ferrari F2012, Red Bull zase obvykle volí vyšší úrovně přítlaku než ostatní. Tento fakt dokládá solidní aerodynamickou efektivitu obou - na Hungaroringu se jezdí s velmi vysokým přítlakem a čidlo (speed trap) se nenachází úplně na konci brzdné zóny.
Z maximálních rychlostí za zatáčkou č. 14 vedoucí na cílovou rovinku (S3) jde vidět, kolik v oblasti aerodynamiky ztrácejí týmy Marussia a HRT.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.