HOCKENHEIM - KVALIFIKACE; Jak si vedli piloti v jednotlivých sektorech během kvalifikace na Hockenheimringu? Kdo poskládal nejrychlejší čas a kdo dosáhl nejvyšší rychlost?
Kvalifikace se dnes stejně jako minule v Silverstone odjela za proměnlivých podmínek. Suché pneumatiky jezdci využili pouze v první částí, proto veškeré údaje pocházejí z Q1. Ve druhé části začalo pršet a ke slovu se dostaly přechodné pneumatiky, pro deštivou Q3 volili mokré pneumatiky.
Nejkratší první sektor obsahuje rychlou úvodní zatáčku, prudké brzdění do druhé a výjezd naplno skrze třetí a čtvrtou, za níž končí.
Druhý sektor se táhne skrz pátou zatáčku, za níž se brzdí vůbec nejtvrději do vlásenky č. 6, před ní se nachází čidlo pro měření maximálních rychlostí (speed trap). Nejdelší prostřední sektor končí až na krátké rovince za zatáčku č. 11.
Třetí technická část se klikatí Mercedes Arenou přes středně rychlé zatáčky 16. a 17. na startovní/cílovou rovinku.
Mapa Hockenheimringu (podklad: FIA)
Nejlépe se s nástrahami dráhy vypořádal Kimi Räikkönen, jenž při svém posledním pokusu v Q2 překonal Hamiltona o půl sekundy. Britovi se nedařilo poskládat své nejrychlejší sektory do jednoho kola jako Kimimu, jinak by dosáhl o 0,158 s rychlejšího času.
Z nejrychlejších deseti se totéž co Finovi podařilo i Pérezovi, kterému na něj scházelo pouze 33 tisícin, Rosbergovi, Alonsovi, Maldonadovi, Massovi a Di Restovi.
Sauber překvapil velmi dobrou rychlostí, když Kobajaši v úvodu Q1 zajel rovněž velmi solidně a mohl v klidu vystoupit z vozu. Švýcarský tým má dost přítlaku, vyhovují mu rychlejší zatáčky, za deště mu to však už tolik nejelo a oba jeho piloti v Q2 vypadli poté, co se trápili se zahříváním intermediálek a Mexičan i s provozem.
Tabulka č. 1 - Časy dosažené v jednotlivých sektorech (v sekundách)
Forma týmů se po dnešní kvalifikaci podobně jako před 14 dny posuzuje velmi těžko vzhledem k tomu, že byla opět narušena deštěm. Více odhalí zítřejší velká cena, která by se měla uskutečnit za suchých podmínek.
Na rovinkách byl nejrychlejší Vergne, kterému komisaři naměřili přes 318 km/hod. Nastavení křídel pro nižší odpor se mu však nevyplatilo a kvůli chybějícímu přítlaku vypadl již v první části kvalifikace.
Na rovinkách jinak díky svému dvojitému DRS vládly Mercedesy, oba se na konci Paraboliky řítily přes 316 km/hod. Vozu F1 W03 německý okruh sedí lépe než Silverstone, což dokázal Schumacher. Rosberg po velmi slibném začátku v Q2 nedokázal udržet teplotu přechodných pneumatik a v této části byl překvapivě nejpomalejší.
Klasickou situaci jsme mohli pozorovat u Red Bullů, jež byly pomalejší než Caterhamy či Picova Marussia. Rakouský tým preferuje opačné filozofii než Toro Rosso a soustředí se hlavně na vysokou rychlost v zatáčkách. Vettelovi i Webberovi bylo naměřeno shodně 307,6 km/hod, což je o více než 10,5 km/hod méně než v případě Vergneho - přesto je v čase na kolo za deště v závěru překonal pouze Alonso, který chytře zastavil pro nové pneumatiky, zatímco ostatní vytrvale kroužili.
Tabulka č. 2 - Maximální rychlosti (v km/hod)
Doplatil na to například Hamilton, který mokré pneumatiky nedokázal "zapnout" a na konci Q3, kdy byla dráha nejrychlejší, pneumatiky již neměl v ideálním stavu. Další drobná chyba na pit-wallu McLarenu.
Svou jubilejní 100. velkou cenu tedy nezačal nejlépe, letos poprvé jej porazil i jeho týmový kolega Button. Pokud by si však člověk měl vybrat okruh, na kterém by akceptoval start z horší pozice, volba by mohla padnout právě na Hockenheimring, kde se dá před zatáčkou č. 6 poměrně dobře předjíždět. Navíc měly McLareny v prvním i třetím tréninku při závodních simulacích velmi dobrou rychlosti, proto si zítra přes horší pozice na roštu dělají zálusk na vítězství.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.