HOCKENHEIM - KVALIFIKACE; Jak si vedli piloti v jednotlivých sektorech během kvalifikace na Hockenheimringu? Kdo poskládal nejrychlejší čas a kdo dosáhl nejvyšší rychlost?
Kvalifikace se dnes stejně jako minule v Silverstone odjela za proměnlivých podmínek. Suché pneumatiky jezdci využili pouze v první částí, proto veškeré údaje pocházejí z Q1. Ve druhé části začalo pršet a ke slovu se dostaly přechodné pneumatiky, pro deštivou Q3 volili mokré pneumatiky.
Nejkratší první sektor obsahuje rychlou úvodní zatáčku, prudké brzdění do druhé a výjezd naplno skrze třetí a čtvrtou, za níž končí.
Druhý sektor se táhne skrz pátou zatáčku, za níž se brzdí vůbec nejtvrději do vlásenky č. 6, před ní se nachází čidlo pro měření maximálních rychlostí (speed trap). Nejdelší prostřední sektor končí až na krátké rovince za zatáčku č. 11.
Třetí technická část se klikatí Mercedes Arenou přes středně rychlé zatáčky 16. a 17. na startovní/cílovou rovinku.
Mapa Hockenheimringu (podklad: FIA)
Nejlépe se s nástrahami dráhy vypořádal Kimi Räikkönen, jenž při svém posledním pokusu v Q2 překonal Hamiltona o půl sekundy. Britovi se nedařilo poskládat své nejrychlejší sektory do jednoho kola jako Kimimu, jinak by dosáhl o 0,158 s rychlejšího času.
Z nejrychlejších deseti se totéž co Finovi podařilo i Pérezovi, kterému na něj scházelo pouze 33 tisícin, Rosbergovi, Alonsovi, Maldonadovi, Massovi a Di Restovi.
Sauber překvapil velmi dobrou rychlostí, když Kobajaši v úvodu Q1 zajel rovněž velmi solidně a mohl v klidu vystoupit z vozu. Švýcarský tým má dost přítlaku, vyhovují mu rychlejší zatáčky, za deště mu to však už tolik nejelo a oba jeho piloti v Q2 vypadli poté, co se trápili se zahříváním intermediálek a Mexičan i s provozem.
Tabulka č. 1 - Časy dosažené v jednotlivých sektorech (v sekundách)
Forma týmů se po dnešní kvalifikaci podobně jako před 14 dny posuzuje velmi těžko vzhledem k tomu, že byla opět narušena deštěm. Více odhalí zítřejší velká cena, která by se měla uskutečnit za suchých podmínek.
Na rovinkách byl nejrychlejší Vergne, kterému komisaři naměřili přes 318 km/hod. Nastavení křídel pro nižší odpor se mu však nevyplatilo a kvůli chybějícímu přítlaku vypadl již v první části kvalifikace.
Na rovinkách jinak díky svému dvojitému DRS vládly Mercedesy, oba se na konci Paraboliky řítily přes 316 km/hod. Vozu F1 W03 německý okruh sedí lépe než Silverstone, což dokázal Schumacher. Rosberg po velmi slibném začátku v Q2 nedokázal udržet teplotu přechodných pneumatik a v této části byl překvapivě nejpomalejší.
Klasickou situaci jsme mohli pozorovat u Red Bullů, jež byly pomalejší než Caterhamy či Picova Marussia. Rakouský tým preferuje opačné filozofii než Toro Rosso a soustředí se hlavně na vysokou rychlost v zatáčkách. Vettelovi i Webberovi bylo naměřeno shodně 307,6 km/hod, což je o více než 10,5 km/hod méně než v případě Vergneho - přesto je v čase na kolo za deště v závěru překonal pouze Alonso, který chytře zastavil pro nové pneumatiky, zatímco ostatní vytrvale kroužili.
Tabulka č. 2 - Maximální rychlosti (v km/hod)
Doplatil na to například Hamilton, který mokré pneumatiky nedokázal "zapnout" a na konci Q3, kdy byla dráha nejrychlejší, pneumatiky již neměl v ideálním stavu. Další drobná chyba na pit-wallu McLarenu.
Svou jubilejní 100. velkou cenu tedy nezačal nejlépe, letos poprvé jej porazil i jeho týmový kolega Button. Pokud by si však člověk měl vybrat okruh, na kterém by akceptoval start z horší pozice, volba by mohla padnout právě na Hockenheimring, kde se dá před zatáčkou č. 6 poměrně dobře předjíždět. Navíc měly McLareny v prvním i třetím tréninku při závodních simulacích velmi dobrou rychlosti, proto si zítra přes horší pozice na roštu dělají zálusk na vítězství.
Alan Permane se po překvapivých změnách v Red Bull Racing Group stává novým šéfem týmu Racing Bulls, čímž se vrací do klíčové manažerské role. Jeho jmenování je důkazem důvěry v jeho bohaté zkušenosti a schopnost vést tým k stabilitě a růstu po náročném období.
Christian Horner byl po dvaceti letech náhle odvolán z pozice šéfa týmu Red Bull. Tým mu poděkoval za dlouholeté vedení, které přineslo osm jezdeckých a šest konstruktérských titulů.
Gabriel Bortoleto přiznal chybu, když při britské Grand Prix zvolil na začátku závodu suché pneumatiky. Risk v proměnlivých podmínkách mu nevyšel a vedl k jeho brzkému odstoupení.
Pierre Gasly zhodnotil chaotický závod na Silverstonu, v němž dokázal získat body pro Alpine. Francouz ocenil týmovou práci a zvládnutí náročných podmínek.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.