SILVERSTONE - ČASY A RYCHLOSTI V SEKTORECH; Kdo byl nejrychlejší v jednotlivých sektorech silverstoneského okruhu a jaké rychlosti monoposty dosahovaly v dnešní kvalifikaci, která byla kvůli silnému dešti na hodinu a půl přerušena?
V úvodu si připomeňme rozvržení okruhu: první sektor obsahuje dvě velmi rychlé zatáčky, po nichž hned následuje nejpomalejší technická část se čtvrtou zákrutou. Za tou bude zítra začínat DRS zóna, která bude končit na pomezí prvního a druhého sektoru při brzdění do šesté zatáčky.
Druhý sektor je velmi rychlý - podél bývalé startovní rovinky přes Copse do plynulé sekce se sérií pěti velmi rychlých zatáček (Becketts), které prověřují aerodynamiku vozu.
Za zatáčkou č. 14 začíná třetí sektor s velmi rychlou 15. zatáčkou, před níž se nachází čidlo pro měření maximálních rychlostí (speed trap), pomalejší šikanou 16/17 a rychlejším výjezdem na cílovou rovinku.
Podrobněji jsme se technickým parametrům okruhu v Silverstone věnovali zde.
Divoká kvalifikaci dnes dominovalo proměnlivé počasí se silnými přeháňkami, proto nejsou výsledky reprezentativní a těžko se z nich dá vyvozovat objektivnější závěry. Nejrychlejší časy padaly v úvodu kvalifikace, kdy panovalo nejpříznivější počasí. V Q2 se jezdilo průměrně o 7,8 % pomaleji, v Q3 se situace o 3,27 % zlepšila - stav dráhy však stále nebyl takový, jako na počátku.
Nejrychlejší sektory sice zvládly vozy Toro Rosso, to však neznamená, že by dnes byly nejrychlejšími. Možná však mohly postoupit do Q3, jak tvrdí tým ve svém prohlášení, těžily však zejména z brzkého výjezdu v Q1, kdy bylo nejméně vody.
Oprávněně nepostoupily týmy HRT, Marussie ani Caterhamu, kterému Glock s vylepšeným vozem MR-01 trochu pohrozil.
Naopak jde vidět, jak snadno mohl z Q1 postoupit Jenson Button, který nedokázal ve správný moment "zapnout" pneumatiky a z nejrůznějších důvodů (provoz, žluté vlajky) neposkládal jediné dobré kolo - ve svém měřeném pokusu zaostal o 3,155 sec za tím, na které dle časů ze svých nejlepších sektorů teoreticky měl.
Na rovinkách potvrdil vysokou aerodynamickou efektivitu svého Lotusu Kimi Räikkönen, kterému bylo naměřeno přes 301,9 km/hod.
Velmi dobře si vedlo také Ferrari - Alonso si to nejrychleji šinul rovinkou před zatáčkou č. 6, kde bude zítra končit DRS zóna - 298 km/hod. Na výjezdu z Chapel byl nejrychlejší Di Resta (244,4 km/hod), na startovní/cílové rovince potom Pérez (241 km/hod).
Mezi nejpomalejší na rovinkách patřily oba Red Bully - o více než 4 km/hod pomalejší než vozy HRT. Z časů i rychlostí dosahovaných na pomezí sektorů však je patrný obrovský deficit v přítlaku - monoposty rakouského týmu jsou jako obvykle nastaveny na rychlý průjezd zatáčkami na úkor maximálních rychlostí. Dnes rozhodně nebyly tak rychlé, jako ve Valencii, kde dominoval Vettel - což i ho samotného trochu překvapilo.
Podle meteorologů i zítra můžeme čekat deštivé počasí, startovní pozice proto nejsou až tak důležité, jako obvykle. Můžeme se tak těšit na napínavý závod a vzrušující podívanou.
Potvrdí Ferrari svůj vzestup a porazí své největší soupeře? Nebo v dešti své kvality prokáže zkušený veterán Michael Schumacher? Bez šance nejsou ani soupeři startující ze zadních pozic včetně Buttona, kteří díky dřívějšímu vypadnutí ušetřily sady přechodných a mokrých pneumatik.
Každý pilot má pro celý víkend k dispozici pouze 4 sady přechodných a 3 sady mokrých. Zejména čerstvé intermediálky mohou být zítra velmi cenným zbožím vzhledem k tomu, že se na nich odjely i oba páteční tréninky.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.