Co o výkonnosti jednotlivých vozů vypovídají časy a maximální rychlosti dosažené během kvalifikace v jednotlivých sektorech městského okruhu ve Valencii?
Trať ve valencijském přístavu měří 5 419 m a obsahuje nejvíce zatáček ze všech v letošním kalendáři. Podívejme se nejprve, jak jsou na něm rozvrženy sektory a kde se nachází čidlo pro měření maximálních rychlostí (speed trap) - veškeré podrobnosti o technických parametrech a výzvách dráhy najdete zde.
První sektor začíná na startovní/cílové rovince, která tvořena dlouhou rychlou zatáčkou, po níž následuje tvrdé brzdění do úvodní šikany (č. 2 a 3). Po středně rychlé šikaně (č. 4 a 5) se jede směrem k mostu naplno, kde 132 m před zatáčkou č. 8 začíná druhý sektor.
V tomto místě se také budou měřit v závodě odstupy mezi vozy pro aktivaci DRS na 970 m dlouhé zadní rovince ve druhém sektoru za mostem, na jejímž konci se měří maximální rychlosti. Prostřední sektor je nejdelší, končí až na další rovince před zatáčkou č. 17.
Třetí sektor se skládá ze dvou nejpomalejších zatáček okruhu (17 a 25), obsahuje však také plynulou rychlou pasáž. Od 17. zákruty vozy zrychlují a přes sérii otevřených zatáček udržují rychlost kolem 280 km/hod. Do té poslední brzdí z 295 km/hod na 65 km/hod. Tato vlásenka umožňuje plné nabití KERSu, který může být následně využit na cílové rovince.
Mapa okruhu (zdroj: FIA)
Sobotním hrdinou Valencie je Sebastian Vettel, jenž jako jediný v Q3 poskládal všechny své nejlepší sektory do jediného kola. Kdyby se totéž povedlo Lewisovi Hamiltonovi, dosáhl by o 0,143 sec rychlejšího času.
Ještě výrazněji by si pomohl Nico Hülkenberg (- 0,206 sec) či Michael Schumacher (- 0,232 sec) se Sergiem Pérezem (-0,362 sec), poslední dva jmenovaní však skončili již v Q2.
V této části během jediného kola zajel své nejlepší sektory také Kovalainen, který dnes postoupil z Q1. V prostřední části ještě porazil Daniela Ricciarda a završil velký den pro Caterham, který dodržuje svůj slib a neustále po krůčcích stahuje týmy středu pole.
Tabulka č. 1 - Časy v jednotlivých sektorech (v sec)
Nikomu se dnes nepodařilo stanovit rekord ve více než v jednom sektoru: v prvním byl nejrychlejší Grosjean, ve druhém Vettel a v posledním překvapivě Maldonado. Talentovaný Venezuelan i díky tomu bude zítra startovat ze třetího místa.
Na rovinkách byly nejrychlejší vozy Toro Rosso a Mercedes - Vergnemu před zatáčkou č. 12 bylo naměřeno 321,4 km/hod, ty však v oblasti aerodynamické efektivity stále trochu ztrácejí.
Pro větší přítlak než obvykle se rozhodly Lotusy, které obsadily 4. a 5. místo na roštu a vzhledem k jejich šetrnosti k pneumatikám mají slišnou šanci na výborný výsledek v zítřejším závodě. Podobný kompromis mezi přítlakem a odporem obvykle volí Red Bull, Vettel byl dnes jen o málo rychlejší.
Stále lepší aerodynamickou efektivitu vykazuje McLaren, který byl na rovinkách mnohem rychlejší a Hamilton dokázal navíc vybojovat postavení v první řadě. Button dosáhl nejvyšší rychlosti v prvním a třetím sektoru.
Ferrari dnes nenavázalo na pokroky z Monaka a z Kanady, vypadnutí Massy i Alonsa v Q2 před očima prezidenta Montezemola je pro Scuderii zklamáním. Oba ztráceli zejména v prvním a ve třetím sektoru, stejně jako v rychlosti na rovinkách.
Příjemně naopak překvapily Force Indie - obě postoupily do Q3, kde potvrdily výborné výsledky z předchozích tréninků.
Tabulka č. 2 - Maximální rychlosti (v km/hod)
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.