Co o výkonnosti jednotlivých vozů vypovídají časy a maximální rychlosti dosažené během kvalifikace v jednotlivých sektorech městského okruhu ve Valencii?
Trať ve valencijském přístavu měří 5 419 m a obsahuje nejvíce zatáček ze všech v letošním kalendáři. Podívejme se nejprve, jak jsou na něm rozvrženy sektory a kde se nachází čidlo pro měření maximálních rychlostí (speed trap) - veškeré podrobnosti o technických parametrech a výzvách dráhy najdete zde.
První sektor začíná na startovní/cílové rovince, která tvořena dlouhou rychlou zatáčkou, po níž následuje tvrdé brzdění do úvodní šikany (č. 2 a 3). Po středně rychlé šikaně (č. 4 a 5) se jede směrem k mostu naplno, kde 132 m před zatáčkou č. 8 začíná druhý sektor.
V tomto místě se také budou měřit v závodě odstupy mezi vozy pro aktivaci DRS na 970 m dlouhé zadní rovince ve druhém sektoru za mostem, na jejímž konci se měří maximální rychlosti. Prostřední sektor je nejdelší, končí až na další rovince před zatáčkou č. 17.
Třetí sektor se skládá ze dvou nejpomalejších zatáček okruhu (17 a 25), obsahuje však také plynulou rychlou pasáž. Od 17. zákruty vozy zrychlují a přes sérii otevřených zatáček udržují rychlost kolem 280 km/hod. Do té poslední brzdí z 295 km/hod na 65 km/hod. Tato vlásenka umožňuje plné nabití KERSu, který může být následně využit na cílové rovince.
Mapa okruhu (zdroj: FIA)
Sobotním hrdinou Valencie je Sebastian Vettel, jenž jako jediný v Q3 poskládal všechny své nejlepší sektory do jediného kola. Kdyby se totéž povedlo Lewisovi Hamiltonovi, dosáhl by o 0,143 sec rychlejšího času.
Ještě výrazněji by si pomohl Nico Hülkenberg (- 0,206 sec) či Michael Schumacher (- 0,232 sec) se Sergiem Pérezem (-0,362 sec), poslední dva jmenovaní však skončili již v Q2.
V této části během jediného kola zajel své nejlepší sektory také Kovalainen, který dnes postoupil z Q1. V prostřední části ještě porazil Daniela Ricciarda a završil velký den pro Caterham, který dodržuje svůj slib a neustále po krůčcích stahuje týmy středu pole.
Tabulka č. 1 - Časy v jednotlivých sektorech (v sec)
Nikomu se dnes nepodařilo stanovit rekord ve více než v jednom sektoru: v prvním byl nejrychlejší Grosjean, ve druhém Vettel a v posledním překvapivě Maldonado. Talentovaný Venezuelan i díky tomu bude zítra startovat ze třetího místa.
Na rovinkách byly nejrychlejší vozy Toro Rosso a Mercedes - Vergnemu před zatáčkou č. 12 bylo naměřeno 321,4 km/hod, ty však v oblasti aerodynamické efektivity stále trochu ztrácejí.
Pro větší přítlak než obvykle se rozhodly Lotusy, které obsadily 4. a 5. místo na roštu a vzhledem k jejich šetrnosti k pneumatikám mají slišnou šanci na výborný výsledek v zítřejším závodě. Podobný kompromis mezi přítlakem a odporem obvykle volí Red Bull, Vettel byl dnes jen o málo rychlejší.
Stále lepší aerodynamickou efektivitu vykazuje McLaren, který byl na rovinkách mnohem rychlejší a Hamilton dokázal navíc vybojovat postavení v první řadě. Button dosáhl nejvyšší rychlosti v prvním a třetím sektoru.
Ferrari dnes nenavázalo na pokroky z Monaka a z Kanady, vypadnutí Massy i Alonsa v Q2 před očima prezidenta Montezemola je pro Scuderii zklamáním. Oba ztráceli zejména v prvním a ve třetím sektoru, stejně jako v rychlosti na rovinkách.
Příjemně naopak překvapily Force Indie - obě postoupily do Q3, kde potvrdily výborné výsledky z předchozích tréninků.
Tabulka č. 2 - Maximální rychlosti (v km/hod)
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.