Co o výkonnosti jednotlivých vozů vypovídají časy a maximální rychlosti dosažené během kvalifikace v jednotlivých sektorech městského okruhu ve Valencii?
Trať ve valencijském přístavu měří 5 419 m a obsahuje nejvíce zatáček ze všech v letošním kalendáři. Podívejme se nejprve, jak jsou na něm rozvrženy sektory a kde se nachází čidlo pro měření maximálních rychlostí (speed trap) - veškeré podrobnosti o technických parametrech a výzvách dráhy najdete zde.
První sektor začíná na startovní/cílové rovince, která tvořena dlouhou rychlou zatáčkou, po níž následuje tvrdé brzdění do úvodní šikany (č. 2 a 3). Po středně rychlé šikaně (č. 4 a 5) se jede směrem k mostu naplno, kde 132 m před zatáčkou č. 8 začíná druhý sektor.
V tomto místě se také budou měřit v závodě odstupy mezi vozy pro aktivaci DRS na 970 m dlouhé zadní rovince ve druhém sektoru za mostem, na jejímž konci se měří maximální rychlosti. Prostřední sektor je nejdelší, končí až na další rovince před zatáčkou č. 17.
Třetí sektor se skládá ze dvou nejpomalejších zatáček okruhu (17 a 25), obsahuje však také plynulou rychlou pasáž. Od 17. zákruty vozy zrychlují a přes sérii otevřených zatáček udržují rychlost kolem 280 km/hod. Do té poslední brzdí z 295 km/hod na 65 km/hod. Tato vlásenka umožňuje plné nabití KERSu, který může být následně využit na cílové rovince.
Mapa okruhu (zdroj: FIA)
Sobotním hrdinou Valencie je Sebastian Vettel, jenž jako jediný v Q3 poskládal všechny své nejlepší sektory do jediného kola. Kdyby se totéž povedlo Lewisovi Hamiltonovi, dosáhl by o 0,143 sec rychlejšího času.
Ještě výrazněji by si pomohl Nico Hülkenberg (- 0,206 sec) či Michael Schumacher (- 0,232 sec) se Sergiem Pérezem (-0,362 sec), poslední dva jmenovaní však skončili již v Q2.
V této části během jediného kola zajel své nejlepší sektory také Kovalainen, který dnes postoupil z Q1. V prostřední části ještě porazil Daniela Ricciarda a završil velký den pro Caterham, který dodržuje svůj slib a neustále po krůčcích stahuje týmy středu pole.
Tabulka č. 1 - Časy v jednotlivých sektorech (v sec)
Nikomu se dnes nepodařilo stanovit rekord ve více než v jednom sektoru: v prvním byl nejrychlejší Grosjean, ve druhém Vettel a v posledním překvapivě Maldonado. Talentovaný Venezuelan i díky tomu bude zítra startovat ze třetího místa.
Na rovinkách byly nejrychlejší vozy Toro Rosso a Mercedes - Vergnemu před zatáčkou č. 12 bylo naměřeno 321,4 km/hod, ty však v oblasti aerodynamické efektivity stále trochu ztrácejí.
Pro větší přítlak než obvykle se rozhodly Lotusy, které obsadily 4. a 5. místo na roštu a vzhledem k jejich šetrnosti k pneumatikám mají slišnou šanci na výborný výsledek v zítřejším závodě. Podobný kompromis mezi přítlakem a odporem obvykle volí Red Bull, Vettel byl dnes jen o málo rychlejší.
Stále lepší aerodynamickou efektivitu vykazuje McLaren, který byl na rovinkách mnohem rychlejší a Hamilton dokázal navíc vybojovat postavení v první řadě. Button dosáhl nejvyšší rychlosti v prvním a třetím sektoru.
Ferrari dnes nenavázalo na pokroky z Monaka a z Kanady, vypadnutí Massy i Alonsa v Q2 před očima prezidenta Montezemola je pro Scuderii zklamáním. Oba ztráceli zejména v prvním a ve třetím sektoru, stejně jako v rychlosti na rovinkách.
Příjemně naopak překvapily Force Indie - obě postoupily do Q3, kde potvrdily výborné výsledky z předchozích tréninků.
Tabulka č. 2 - Maximální rychlosti (v km/hod)
Nové záběry mimo televizní přenos, kde Fernando Alonso vyjel z tratě poté, co Lewis Hamilton při předjíždění v Rakousku přišel „trochu pozdě“. Alonso se tak vyhnul kolizi při Hamiltonově riskantním manévru.
Toto Wolff vyzval italské fanoušky a média, aby dali Fredericu Vasseurovi čas a prostor na práci ve Ferrari. Reagoval tak na rostoucí spekulace o jeho budoucnosti v čele týmu.
Red Bull se i po povýšení Jukiho Cunody stále potýká s problémy na druhém místě, což vyvolává otázky, zda bude muset provést druhou změnu jezdce v tomto roce.
Fanoušci Franca Colapinta vyzvali FIA a Formuli 1, aby odsoudily nenávistné útoky vůči jezdci Alpine. Po incidentu s Oscarem Piastrim v Rakousku čelil Colapinto urážkám i výhrůžkám smrtí.
Tým Williams zažil v Rakousku těžký den, když oba jeho vozy nedokončily závod. Dvojité odstoupení podtrhlo pokračující technické i výkonnostní problémy, které stáj v letošní sezóně trápí.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.
Charles Leclerc si na Velké ceně Rakouska vyjel třetí místo, čímž potvrdil svou stabilní formu v aktuální sezóně. Jeho výkon opět ukázal, že je jedním z hlavních adeptů na špičkové příčky v šampionátu.
Šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil hrdost na výkon svých jezdců na GP Rakouska. I přesto, že Oscar Piastri posunul hranice týmových „Papaya Rules“ téměř za hranu, týmový šéf jejich jízdu ocenil.