VALENCIE - 2. TRÉNINK; Nejrychlejší čas odpoledního tréninku předvedl úradující mistr světa Sebastian Vettel. V polovině se jedinou havárií postaral o přerušení Pedro de la Rosa.
Odpoledne se 25°C teploty vzduchu a 33°C teploty dráhy. Za vysvítajícího slunce se jako první vydávají na dráhu Grosjean s Kobajašim.
První laťku stanovuje Francouz s Lotusem časem 1:45,049, krátce nato jej překonávají Vettel (1:41,035), Button (1:40,744 min) a nejrychlejší muž dopoledne Maldonado (1:40,557 min). Webber po 10 min hlásí problém při podřazování.
McLaren dle včerejších slov Hamiltona v posledních závodech žádné novinky nepředstavil, větší úpravy chystá až pro Silverstone. V prvním tréninku si vyzkoušel novou verzi výfuků. Tým z Wokingu prozrazuje, že Button zatím v letošní sezóně použil 3 motory.
HRT podle De la Rosy testuje po problémech s brzdami v Kanadě jejich nové chlazení. Očekává, že Valencie jejich vozu F112 bude vyhovovat.
Red Bull nasadil novou zadní část - krom znovu se objevivšího tunelu pod bočnicemi se změnil jejich tvar, jsou více zploštělé a chlazen ústí blíže přední části vozu, což umožňuje lepší obtékání vzduchu kolem zadní části. Krom odlišných bočnic zadního křídla se nad vstupním otvorem bočnic objevila vertikální křidélka, s nimiž jako první letos přišel Lotus. Používá je také McLaren, Force India a Mercedes. Dle časů z úvodního tréninku se zdá, že tyto úpravy fungují.
Michael Schumacher na středně-tvrdé směsi (foto: Daimler AG)
Po čtvrthodině potěšil domácí fanoušky Alonso, kdy se díky času 1:40,248 posunul do čela výsledkových listin, Webber ztratil jen 67 tisícin. Deset minut poté Španěla překonává Schumacher - 1:40,169 min. Hlásí ale problémy se svým Mercedesem a první místo o 15 tisícin přebírá jeho kolega Rosberg.
V průběhu tréninků sledujeme spoustu probrzdění. To je dáno charakterem okruhu - piloti zde na čase získávají zejména při brzdění, proto v této oblasti zacházejí k limitům. Po půl hodině Mercedesy na chvíli na měkké směsi překonává další stříbrný vůz - Buttonův McLaren (1:39,990), Rosberg na středně-tvrdých pneumatikách však hned odpovídá - 1:39,926 min. Je mu řečeno, že ztrácí v zatáčce č. 12 a 17 a že Schumacher používá vyvážení brzd o 1 % směrem dopředu.
U Massy se to hemží purpurovými sektory, vždy však vyrobí nějakou chybu, proto se dlouho pohyboval na chvostu první desítky. Alonso po 40 min na měkké směsi zabral a překonal Rosberga - 1:39,733 min, Brazilec si vzal příklad a polepšil si na šestou příčku (+ 0,511 sec), i v tomto pokusu však probrzdil.
Sergio Pérez umí být k pneumatikám velmi šetrný - všimněte si nízké světlé výškyv přední části podlahy (foto: Sauber Motorsport AG)
Provoz v polovině tréninků na 5 min zastavil De la Rosa, který nedobrzdil v zatáčce č. 14 a po nedotáčivém smyku narazil do bariéry. Odešel po svých, levá přední část jeho HRT však byla zničena. Podle rezervního pilota Danyho Close se jednalo o jezdeckou chybu.
Pořadí bylo tou dobou následující:1. Alonso 1:39,733 min2. Rosberg + 0,1933. Button + 0,2574. Hamilton + 0,4145. Schumacher + 0,4366. Vettel + 0,4817. Massa + 0,5118. Hülkenberg + 0,540
Podle Marca Geného bude Mercedes "bezpochyby" zítra bojovat o vítězství v kvalifikaci. Schumacher však včera tolik optimistický nebyl, zvláště potom, co se od Mercedesu čekalo v Kanadě. Zklamáni z relativní výkonnosti byli i členové německé stáje.
Alonso je ve Valencii doma, táhne návštěvnost španělských diváků (foto: Scuderia Ferrari)
Po 55 minutách se na první příčku dostává Vettel na měkké směsi - 1:39,334 min. Před Mercedesem jsou už i Hülkenberg (1:39,465) a Kobajaši (1:39,595). Prvních sedm pilotů namačkaných v rozmezí necelých čtyř desetin sekundy.
Po hodině jízd piloti v rámci přípravy na závod začali zkoušet delší jízdy: piloti McLarenu na měkké směsi, Alonso na středně-tvrdé. 21 minut před koncem se kroužit vydal Vettel, na dráze vydržel až do samotného závěru.
Problémy s KERSem postihují Petrova a teplota dráhy stoupá nad 40 °C. Jeho kolega Kovalainen si poroučí přidat 0,5 ° na předním křídle kvůli "línějšímu nájezdu" do zatáček - více ale nechce, aby to nenarušilo vyvážení uprostřed a na výjezdu.
V závěru již téměř všichni kroužili na středně-tvrdé směsi s velkým množstvím paliva, Vettelův nejrychlejší čas proto už nikdo neohrozil.
Počet kol ujetých ve 2. tréninku (vlevo) a za pátek celkem (vpravo)
Maximální rychlosti: 1. Schumacher - 319,1 km/hod; 2. Hamilton - 318,4; 3. Vergne - 318,3; 4. Pérez - 318,3; 5. Rosberg - 318,1; 6. Kobajaši - 317,9.
Přehled všech časů druhého tréninku zde (PDF).
Johnny Herbert přirovnal podmínky, které musí Jack Doohan splnit, aby se prosadil v týmu Alpine, k jinému prostředí ve Formuli 1, se kterým bude tento Australan dobře obeznámen.
Franz Tost označil Aston Martin za tým s velkým potenciálem do budoucna díky příchodu Adriana Neweyho, Andyho Cowella a blížící se spolupráci s Hondou.
Alex Brundle analyzoval styl jízdy Lewise Hamiltona a zjistil, že jeho agresivní brzdění ve vysokorychlostních zatáčkách může být problémem pro stabilitu Ferrari SF-25. Tento rozdíl v přístupu k brzdám mezi ním a Charlesem Leclercem vysvětluje některé z jeho potíží s novým vozem.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.