VALENCIE - 1. TRÉNINK; Pastor Maldonado se svým Williamsem FW34 vystřihl nejrychlejší kolo v úvodním tréninku před Velkou cenou Evropy. Po jeho boku nastoupil náhradník Valtteri Bottas. Výbornou rychlost předváděly také Red Bully, ve formě byl konečně i Jenson Button.
Úvodní trénink začal za příjemných teplot: vzduch 23 °C, asfalt 27 °C, na dlouhé rovince však foukal silný zadní vítr a hromadily se mraky, odpoledne by mohlo sprchnout. Pirelli s sebou přivezlo o jeden stupeň tvrdší směsi než v předchozích dvou závodech, konkrétně měkkou a středně-tvrdou.
Z testovacích pilotů dostali příležitost Jules Bianchi u Force Indie (odpočíval Nico Hülkenberg) a Valtteri Bottas u Williamsu (místo Bruna Senny). Na trať v 10 hod vyrazili Kobajaši, oba vozy Toro Rosso a Grosjean.
Karthikeyan po instalačním kole vystoupil s auta a zamířil na boxovou zídku ke konzultaci s inženýry. Hamilton, který má garáž hned vedle Alonsa, si pro změnu povídal se svým sousedem - Marcem Geném. Fernando v tu chvíli seděl ve voze a pečlivě studoval výstupy z telemetrie. Lewis předtím také drze nakoukl k Red Bullu do Vettelovy garáže.
Räikkönen hned od začátku zkoušel novou podlahu Lotusu, zadní zavěšení a úpravy řízení, na které si letos pravidelně stěžuje. Grosjean vyjel s novým předním křídlem: na vnitřní straně klapky se objevuje dvojitý prvek, který lépe usměrňuje proudění ke spodní části bočnic. Nová je i bočnice, která má snížit citlivost na změnu světlé výšky.
Záď Caterhamu CT01 vybavená přídavným křidélkem uprostřed nad difuzorem(foto: Caterham F1 Team)
Po 10 min utichl provoz a inženýři analyzovali data z instalačních kol, aby se přesvědčili, že je vše v pořádku, a mohli dát pokyn závodním inženýrům k zahájení dopoledních programů.
Ferrari představilo upravené přední křídlo, uchycení zpětných zrcátek, deflektory a bočnicové panely a bylo celé postříkané od flow-visu, jak studovalo proudění vzduchu. Z počátku se rovněž zaměřovalo na aerodynamické jízdy konstantní rychlostí. Massa jezdil s jinými deflektory pod nosem než Alonso, jinak se vozy F2012 zdály stejné.
Po 24 min stanovil první čas Vergne - 1:45,619 a chvíli nato 1:42,944, Bottas s Williamsem zaostával - 1:46,425 min. Pérez diskutoval s inženýry Sauberu, zatímco mechanici pracovali u rozebraných bočnic a řešili technickou závadu na voze C31.
Red Bull mezitím vyměnil spodní část zadního křídla (beam-wing), která produkuje velkou část přítlaku a zefektivňuje práci difuzoru. Webberův vůz obsahoval jiné bočnice zadního křídla než Vettelův. V Kanadě změnili geometrii zavěšení pro zlepšení statického odklonu a lepšímu fungování pneumatik. Webber opět jezdí s tunelem ve spodní části bočnic pro vedení rychlého vzduchu do středu difuzoru.
Po 34 min se do čela vyhoupl Räikkönen - 1:42,589, v dalším pokusu se zlepšil na 1:41,769 min a za něj se posunul Massa (1:42,401), jenž se ve Valencii považuje za adepta na letošního osmého vítěze velké ceny.
Räikkönen připravený vyrazit na trať (foto: Lotus F1 Team)
Po 40 min se Rosbergovi po chybě v předchozím kole podařilo atakovat průběžné první místo - 1:41,182 min., Schumacher v té chvíli ztrácel 1,641 sec. Maldonado se v 8. zatáčce dostal mimo, svůj vůz naštěstí nepoškodil.
Teprve po 42 min vyrázil Button podruhé z boxů, Hamilton stále čekal na lepší podmínky na dráze. Jenson se však po problému z KERSem hned ocitl mimo trať, po chvíli si stěžoval na neuvěřitelně velkou míru blokování kol, kterou nedokáže ošetřit nastavením vyvážení brzd.
De la Rosovi se nezavřela DRS klapka, podobně jako Schumacherovi v Montrealu.
Pořadí v polovině tréninku:1. Rosberg 1:41,182 min2. Räikkönen + 0,587 sec3. Grosjean + 0,8854. Massa + 0,9275. Kovalainen + 1,2606. Schumacher + 1,3717. Pérez + 1,7418. Vergne + 1,762
Po 50. min výsledky ovládl Maldonado - 1:40,890. Hamilton není stejně jako Button se svým McLarenem spokojený. Je příliš dlouhý na brzdy v zatáčce č. 12 a zaznamenává až 16. nejrychlejší čas. Po chvíli postupuje na třetí příčku - 1:41,158 min.
Kobajaši nejezdí měřené časy, kvůli testování se vždy vrací do boxů. U Force Indie se Bianchi věnuje vyhodnocování aerodynamiky, zatímco Di Resta pracuje na nastavení a na chlazení.
Button je znovu na dráze, zajíždí devátý čas - 1:41,579 min. Massa pořádně probržďuje pneumatik v zatáčce č. 12. Pérez si stěžuje na nedostatek přilnavosti na zádi, což jeho inženýr potvrzuje a žádá ho o ještě jedno kolo aerodynamického testování.
Po 77 min se konečně daří Buttonovi, jemuž mechanici vyměnili přední zkrutnou vzpěru, zajet slušné kolo - je o tisícinu rychlejší než Vettel a dostává se na třetí místo za Maldonada a Webbera - 1:40,994 min.
Maldonadův čas v závěru již nikdo nepřekonal, nejblíže mu bylo duo Red Bullu, Vettelovi se podařilo překonat McLaren i svého týmového kolegu překonat, 2 min před koncem předvedl ještě výlet mimo trať.
Gratulujeme Pastorovi a jeho závodnímu inženýrovi Xevimu Pujolarovi, který tento týden v pondělí exkluzívně odpovídal na zajímavé dotazy čtenářů F1NEWS.CZ zde.
Maximální rychlosti: 1. Ricciardo - 318,7 km/hod; 2. Vergne - 318,5; 3. Hamilton - 318,2; 4. Button - 318,1; 5. Pérez - 318,1; 6. Kobajaši - 318,0.
Soupis všech časů prvního tréninku: zde (PDF).
Johnny Herbert přirovnal podmínky, které musí Jack Doohan splnit, aby se prosadil v týmu Alpine, k jinému prostředí ve Formuli 1, se kterým bude tento Australan dobře obeznámen.
Franz Tost označil Aston Martin za tým s velkým potenciálem do budoucna díky příchodu Adriana Neweyho, Andyho Cowella a blížící se spolupráci s Hondou.
Alex Brundle analyzoval styl jízdy Lewise Hamiltona a zjistil, že jeho agresivní brzdění ve vysokorychlostních zatáčkách může být problémem pro stabilitu Ferrari SF-25. Tento rozdíl v přístupu k brzdám mezi ním a Charlesem Leclercem vysvětluje některé z jeho potíží s novým vozem.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.