VALENCIE - 1. TRÉNINK; Pastor Maldonado se svým Williamsem FW34 vystřihl nejrychlejší kolo v úvodním tréninku před Velkou cenou Evropy. Po jeho boku nastoupil náhradník Valtteri Bottas. Výbornou rychlost předváděly také Red Bully, ve formě byl konečně i Jenson Button.
Úvodní trénink začal za příjemných teplot: vzduch 23 °C, asfalt 27 °C, na dlouhé rovince však foukal silný zadní vítr a hromadily se mraky, odpoledne by mohlo sprchnout. Pirelli s sebou přivezlo o jeden stupeň tvrdší směsi než v předchozích dvou závodech, konkrétně měkkou a středně-tvrdou.
Z testovacích pilotů dostali příležitost Jules Bianchi u Force Indie (odpočíval Nico Hülkenberg) a Valtteri Bottas u Williamsu (místo Bruna Senny). Na trať v 10 hod vyrazili Kobajaši, oba vozy Toro Rosso a Grosjean.
Karthikeyan po instalačním kole vystoupil s auta a zamířil na boxovou zídku ke konzultaci s inženýry. Hamilton, který má garáž hned vedle Alonsa, si pro změnu povídal se svým sousedem - Marcem Geném. Fernando v tu chvíli seděl ve voze a pečlivě studoval výstupy z telemetrie. Lewis předtím také drze nakoukl k Red Bullu do Vettelovy garáže.
Räikkönen hned od začátku zkoušel novou podlahu Lotusu, zadní zavěšení a úpravy řízení, na které si letos pravidelně stěžuje. Grosjean vyjel s novým předním křídlem: na vnitřní straně klapky se objevuje dvojitý prvek, který lépe usměrňuje proudění ke spodní části bočnic. Nová je i bočnice, která má snížit citlivost na změnu světlé výšky.
Záď Caterhamu CT01 vybavená přídavným křidélkem uprostřed nad difuzorem(foto: Caterham F1 Team)
Po 10 min utichl provoz a inženýři analyzovali data z instalačních kol, aby se přesvědčili, že je vše v pořádku, a mohli dát pokyn závodním inženýrům k zahájení dopoledních programů.
Ferrari představilo upravené přední křídlo, uchycení zpětných zrcátek, deflektory a bočnicové panely a bylo celé postříkané od flow-visu, jak studovalo proudění vzduchu. Z počátku se rovněž zaměřovalo na aerodynamické jízdy konstantní rychlostí. Massa jezdil s jinými deflektory pod nosem než Alonso, jinak se vozy F2012 zdály stejné.
Po 24 min stanovil první čas Vergne - 1:45,619 a chvíli nato 1:42,944, Bottas s Williamsem zaostával - 1:46,425 min. Pérez diskutoval s inženýry Sauberu, zatímco mechanici pracovali u rozebraných bočnic a řešili technickou závadu na voze C31.
Red Bull mezitím vyměnil spodní část zadního křídla (beam-wing), která produkuje velkou část přítlaku a zefektivňuje práci difuzoru. Webberův vůz obsahoval jiné bočnice zadního křídla než Vettelův. V Kanadě změnili geometrii zavěšení pro zlepšení statického odklonu a lepšímu fungování pneumatik. Webber opět jezdí s tunelem ve spodní části bočnic pro vedení rychlého vzduchu do středu difuzoru.
Po 34 min se do čela vyhoupl Räikkönen - 1:42,589, v dalším pokusu se zlepšil na 1:41,769 min a za něj se posunul Massa (1:42,401), jenž se ve Valencii považuje za adepta na letošního osmého vítěze velké ceny.
Räikkönen připravený vyrazit na trať (foto: Lotus F1 Team)
Po 40 min se Rosbergovi po chybě v předchozím kole podařilo atakovat průběžné první místo - 1:41,182 min., Schumacher v té chvíli ztrácel 1,641 sec. Maldonado se v 8. zatáčce dostal mimo, svůj vůz naštěstí nepoškodil.
Teprve po 42 min vyrázil Button podruhé z boxů, Hamilton stále čekal na lepší podmínky na dráze. Jenson se však po problému z KERSem hned ocitl mimo trať, po chvíli si stěžoval na neuvěřitelně velkou míru blokování kol, kterou nedokáže ošetřit nastavením vyvážení brzd.
De la Rosovi se nezavřela DRS klapka, podobně jako Schumacherovi v Montrealu.
Pořadí v polovině tréninku:1. Rosberg 1:41,182 min2. Räikkönen + 0,587 sec3. Grosjean + 0,8854. Massa + 0,9275. Kovalainen + 1,2606. Schumacher + 1,3717. Pérez + 1,7418. Vergne + 1,762
Po 50. min výsledky ovládl Maldonado - 1:40,890. Hamilton není stejně jako Button se svým McLarenem spokojený. Je příliš dlouhý na brzdy v zatáčce č. 12 a zaznamenává až 16. nejrychlejší čas. Po chvíli postupuje na třetí příčku - 1:41,158 min.
Kobajaši nejezdí měřené časy, kvůli testování se vždy vrací do boxů. U Force Indie se Bianchi věnuje vyhodnocování aerodynamiky, zatímco Di Resta pracuje na nastavení a na chlazení.
Button je znovu na dráze, zajíždí devátý čas - 1:41,579 min. Massa pořádně probržďuje pneumatik v zatáčce č. 12. Pérez si stěžuje na nedostatek přilnavosti na zádi, což jeho inženýr potvrzuje a žádá ho o ještě jedno kolo aerodynamického testování.
Po 77 min se konečně daří Buttonovi, jemuž mechanici vyměnili přední zkrutnou vzpěru, zajet slušné kolo - je o tisícinu rychlejší než Vettel a dostává se na třetí místo za Maldonada a Webbera - 1:40,994 min.
Maldonadův čas v závěru již nikdo nepřekonal, nejblíže mu bylo duo Red Bullu, Vettelovi se podařilo překonat McLaren i svého týmového kolegu překonat, 2 min před koncem předvedl ještě výlet mimo trať.
Gratulujeme Pastorovi a jeho závodnímu inženýrovi Xevimu Pujolarovi, který tento týden v pondělí exkluzívně odpovídal na zajímavé dotazy čtenářů F1NEWS.CZ zde.
Maximální rychlosti: 1. Ricciardo - 318,7 km/hod; 2. Vergne - 318,5; 3. Hamilton - 318,2; 4. Button - 318,1; 5. Pérez - 318,1; 6. Kobajaši - 318,0.
Soupis všech časů prvního tréninku: zde (PDF).
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.