Ve Valencii se ve čtvrtek 21. 6. uskuteční druhá schůzka zástupců jednotlivých týmů na téma snižování nákladů v F1. S plánem na úspory by muselo souhlasit osm z dvanácti týmů, aby byl předložen FIA. O této smlouvě by se mělo hlasovat 30. června prostřednictvím faxu, tento den tak bude pro budoucnost F1 velmi důležitým.
30. červen by mohl být pro budoucnost F1 velmi důležitým dnem, týmy se do tohoto data podle německého Auto Motor und Sport musejí domluvit, jestli bude FIA od roku 2013 kontrolovat výdaje jednotlivých stájí a při případném porušení této domluvy hříšníky i trestat.
Prezident FIA Jean Todt a Bernie Ecclestone se již na toto téma se šéfy týmů a technickými řediteli bavili v pondělí po Velké ceně Monaka. Ze zchůzky vyšlo, že většina týmů by měla o kontrolu jejich výdajů na bází 'Singapurské dohody' zájem.
Nová smlouva by měla mimo jiné obsahovat strop, který by měl týmům dovolit na stavbu a nasazení vozů mít maximálně 315 zaměstnanců. Externí lidé by mohli být najímání pouze do výše 30 milionů eur.
Bylo by však možné s těmito dvěma podmínkami "obchodovat", například dodatečné dva zaměstnance by bylo možno najmout, kdyby se tým zřekl práce externistů za 100 tisíc eur. Za rok by tým mohl proinvestovat jen 5 milionů eur.
Omezení by se týkala také hodin v aerodynamickém tunelu (60 za týden), kapacit počítačů (40 terabytů), použití originálního auta ve větrném tunelu (4 dny) a testů aerodynamiky (4 dny). Například Ferrari by ale rádo do této úmluvy ještě zakomponovalo možnost normálních testů trati.
Ve čtvrtek 21. června se ve Valencii na toto téma uskuteční druhé jednání. Na něm by se mělo zapracovat na plánu pro FIA, který by měl stanovovat maximální možné limity, za co mohou být případně směněny, jak vše bude fungovat a jak vysoké by byly pokuty za případné porušení podmínek. Na této smlouvě také závisí, jestli bude 30. června snížení nákladů zaneseno do pravidel.
Za zavřenými dveřmi se momentálně řeší budoucnost F1(ilustrační foto: McLaren Mercedes)
Týmy se o své budoucnosti budou rozhodovat při faxovém hlasování. FIA bude potřebovat osm z dvanácti hlasů k tomu, aby smlouva o omezení výdajů začla platit již od roku 2013. Pokud by s tímto návrhem týmy nesouhlasily, tak by bylo již prakticky nemožné změny zavést do pravidel roku 2013.
Proti tomuto šetření však jsou týmy Red Bull a Toro Rosso. Během jednání se ale ještě může stát hodně věcí. Jen dodejme základní fakta "zamotanosti" aktuálního pole v F1: Ferrari dodává motory týmům Toro Rosso a Sauber. Renault má hned čtyři zákazníky. Red Bull dodává svůj KERS Caterhamu. Force India a Marussia jsou zase závislí na větrném tunelu a simulátoru McLarenu.
Například Ferrari je pro striktní dodržování nákladů v F1, nechce ale, aby se F1 snížila na úroveň GP2. Pro tým z Maranella je také důležité, aby měl více svobody při testování. Red Bull požaduje, aby byly kontrolovány i výdaje firem dodávajích motory a zaroveň více svobody pro návrh aerodynamiky. Za těchto předpokladů by obhájce titulu zřejmě smlouvu podpořil.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.