Týmy Formule 1 se dnes sejdou společně s FIA a s Berniem Ecclestonem, aby projednali nová úsporná opatření. Výrobci motorů mají s vývojem nových motorů velké výdaje a na velké zvýšení nákladů týmy nejsou připraveny.
Týmy se snaží o to, aby FIA byla více zapojena do kontroly jejich rozpočtů, proto její prezident Jean Todt podle Autosportu dnes v Monaku svolal vzájemnou schůzku, které se zúčastní i promotér F1 Bernie Ecclestone a zástupci všech týmů.
Krom dozoru nad dodržováním Dohody o omezení zdrojů (RRA) se budou projednávat i případné změny v testování, nová pravidla týkající se motorů pro sezónu 2014 a pravidla, která by vedla ke snížení nákladů.
Šéf Ferrari Stefano Domenicali prozrazuje: "Jednání se budeme snažit dohodnout na společných opatřeních, která by vedla ke snížení nákladů v F1, to je jeho účel.
Jde o schůzku, kde bychom měli diskutovat o tom, zda bychom se shodli na spoustě věcí, které byly navrženy a projednány s FIA v uplynulých týdnech. Měli bychom na ní zjistit, jaký je status týmů a FIA, abychom porozuměli tomu, zda je to všem jasné a zda se můžeme v budoucnu pokoušet v F1 šetřit peníze," dodává zástupce stáje z Maranella.
Kdo zaplatí drahý vývoj nových motorů? (foto: Renault Sport F1)
Sportovní ředitel Mercedesu Norbert Haug říká: "Myslím si, že pro F1 je obecně klíčové hovořit o vyvážení věcí, a to i nyní. Není tajemstvím, že s novými [komerčními] dohodami jsou na tom špičkové týmy lépe. To, co si přejeme, je, abych týmy středu pole byly konkurenceschopnými, což by mohlo vést k překvapením.
Nyní jsme v ideální situaci - ne pro nás, protože nám by dominance nevadila - ale nakonec pokud dominujete ve všech ohledech, pak je zcela zřejmé, že po chvíli přijdete o potřebné množství diváků."
Hovořit se bude i o nových motorech a výrobci se obávají, že při jejich zavedení toho moc neušetří. "Je to otázka peněz. Máme paralelní program, dva programy pro motory, jednoho se musíte zbavit," vysvětluje Haug.
Nemůžete to pořád dotovat, takže jedno je jisté: poté, co jsme nyní začali, nás odklad stojí více peněz. Ferrari, Renault, my a PURE utratí více, pokud budou nuceni vyvíjet déle," pokračuje sportovní ředitel Mercedesu.
Cílem dnešní schůzky v Monaku je úspora nákladů a hladký přechod na nové pohonné jednotky (ilustrační foto: Renault Sport F1)
Podle šéfa McLarenu Martina Whitmarshe je důležité, aby týmům kvůli novým motorům náklady dramaticky nestouply: "Pokud vím, tak zatím nikdo neuváděl ceny, ale očekávám, že většina týmů si nebude moci dovolit 20 - 25 mil. dolarů [v přepočtu až půl miliardy Kč]. Takže si myslím, že musíme s FIA a s výrobci tvrdě pracovat.
Musíme respektovat fakt, že výrobci utrácejí spoustu peněz za vývoj těchto nových balíků. O to však mnoho týmů nežádalo a nebude možné za pohonná ústrojí utrácet takové sumy peněz.
FIA a týmy se musí sejít, aby se ujistili, že přechod ze současných na nová pravidla bude hladký a že budeme mít udržitelnou obchodní příležitost," dodává Whitmarsh
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.