Týmy Formule 1 se dnes sejdou společně s FIA a s Berniem Ecclestonem, aby projednali nová úsporná opatření. Výrobci motorů mají s vývojem nových motorů velké výdaje a na velké zvýšení nákladů týmy nejsou připraveny.
Týmy se snaží o to, aby FIA byla více zapojena do kontroly jejich rozpočtů, proto její prezident Jean Todt podle Autosportu dnes v Monaku svolal vzájemnou schůzku, které se zúčastní i promotér F1 Bernie Ecclestone a zástupci všech týmů.
Krom dozoru nad dodržováním Dohody o omezení zdrojů (RRA) se budou projednávat i případné změny v testování, nová pravidla týkající se motorů pro sezónu 2014 a pravidla, která by vedla ke snížení nákladů.
Šéf Ferrari Stefano Domenicali prozrazuje: "Jednání se budeme snažit dohodnout na společných opatřeních, která by vedla ke snížení nákladů v F1, to je jeho účel.
Jde o schůzku, kde bychom měli diskutovat o tom, zda bychom se shodli na spoustě věcí, které byly navrženy a projednány s FIA v uplynulých týdnech. Měli bychom na ní zjistit, jaký je status týmů a FIA, abychom porozuměli tomu, zda je to všem jasné a zda se můžeme v budoucnu pokoušet v F1 šetřit peníze," dodává zástupce stáje z Maranella.
Kdo zaplatí drahý vývoj nových motorů? (foto: Renault Sport F1)
Sportovní ředitel Mercedesu Norbert Haug říká: "Myslím si, že pro F1 je obecně klíčové hovořit o vyvážení věcí, a to i nyní. Není tajemstvím, že s novými [komerčními] dohodami jsou na tom špičkové týmy lépe. To, co si přejeme, je, abych týmy středu pole byly konkurenceschopnými, což by mohlo vést k překvapením.
Nyní jsme v ideální situaci - ne pro nás, protože nám by dominance nevadila - ale nakonec pokud dominujete ve všech ohledech, pak je zcela zřejmé, že po chvíli přijdete o potřebné množství diváků."
Hovořit se bude i o nových motorech a výrobci se obávají, že při jejich zavedení toho moc neušetří. "Je to otázka peněz. Máme paralelní program, dva programy pro motory, jednoho se musíte zbavit," vysvětluje Haug.
Nemůžete to pořád dotovat, takže jedno je jisté: poté, co jsme nyní začali, nás odklad stojí více peněz. Ferrari, Renault, my a PURE utratí více, pokud budou nuceni vyvíjet déle," pokračuje sportovní ředitel Mercedesu.
Cílem dnešní schůzky v Monaku je úspora nákladů a hladký přechod na nové pohonné jednotky (ilustrační foto: Renault Sport F1)
Podle šéfa McLarenu Martina Whitmarshe je důležité, aby týmům kvůli novým motorům náklady dramaticky nestouply: "Pokud vím, tak zatím nikdo neuváděl ceny, ale očekávám, že většina týmů si nebude moci dovolit 20 - 25 mil. dolarů [v přepočtu až půl miliardy Kč]. Takže si myslím, že musíme s FIA a s výrobci tvrdě pracovat.
Musíme respektovat fakt, že výrobci utrácejí spoustu peněz za vývoj těchto nových balíků. O to však mnoho týmů nežádalo a nebude možné za pohonná ústrojí utrácet takové sumy peněz.
FIA a týmy se musí sejít, aby se ujistili, že přechod ze současných na nová pravidla bude hladký a že budeme mít udržitelnou obchodní příležitost," dodává Whitmarsh
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.