Týmy Formule 1 se dnes sejdou společně s FIA a s Berniem Ecclestonem, aby projednali nová úsporná opatření. Výrobci motorů mají s vývojem nových motorů velké výdaje a na velké zvýšení nákladů týmy nejsou připraveny.
Týmy se snaží o to, aby FIA byla více zapojena do kontroly jejich rozpočtů, proto její prezident Jean Todt podle Autosportu dnes v Monaku svolal vzájemnou schůzku, které se zúčastní i promotér F1 Bernie Ecclestone a zástupci všech týmů.
Krom dozoru nad dodržováním Dohody o omezení zdrojů (RRA) se budou projednávat i případné změny v testování, nová pravidla týkající se motorů pro sezónu 2014 a pravidla, která by vedla ke snížení nákladů.
Šéf Ferrari Stefano Domenicali prozrazuje: "Jednání se budeme snažit dohodnout na společných opatřeních, která by vedla ke snížení nákladů v F1, to je jeho účel.
Jde o schůzku, kde bychom měli diskutovat o tom, zda bychom se shodli na spoustě věcí, které byly navrženy a projednány s FIA v uplynulých týdnech. Měli bychom na ní zjistit, jaký je status týmů a FIA, abychom porozuměli tomu, zda je to všem jasné a zda se můžeme v budoucnu pokoušet v F1 šetřit peníze," dodává zástupce stáje z Maranella.
Kdo zaplatí drahý vývoj nových motorů? (foto: Renault Sport F1)
Sportovní ředitel Mercedesu Norbert Haug říká: "Myslím si, že pro F1 je obecně klíčové hovořit o vyvážení věcí, a to i nyní. Není tajemstvím, že s novými [komerčními] dohodami jsou na tom špičkové týmy lépe. To, co si přejeme, je, abych týmy středu pole byly konkurenceschopnými, což by mohlo vést k překvapením.
Nyní jsme v ideální situaci - ne pro nás, protože nám by dominance nevadila - ale nakonec pokud dominujete ve všech ohledech, pak je zcela zřejmé, že po chvíli přijdete o potřebné množství diváků."
Hovořit se bude i o nových motorech a výrobci se obávají, že při jejich zavedení toho moc neušetří. "Je to otázka peněz. Máme paralelní program, dva programy pro motory, jednoho se musíte zbavit," vysvětluje Haug.
Nemůžete to pořád dotovat, takže jedno je jisté: poté, co jsme nyní začali, nás odklad stojí více peněz. Ferrari, Renault, my a PURE utratí více, pokud budou nuceni vyvíjet déle," pokračuje sportovní ředitel Mercedesu.
Cílem dnešní schůzky v Monaku je úspora nákladů a hladký přechod na nové pohonné jednotky (ilustrační foto: Renault Sport F1)
Podle šéfa McLarenu Martina Whitmarshe je důležité, aby týmům kvůli novým motorům náklady dramaticky nestouply: "Pokud vím, tak zatím nikdo neuváděl ceny, ale očekávám, že většina týmů si nebude moci dovolit 20 - 25 mil. dolarů [v přepočtu až půl miliardy Kč]. Takže si myslím, že musíme s FIA a s výrobci tvrdě pracovat.
Musíme respektovat fakt, že výrobci utrácejí spoustu peněz za vývoj těchto nových balíků. O to však mnoho týmů nežádalo a nebude možné za pohonná ústrojí utrácet takové sumy peněz.
FIA a týmy se musí sejít, aby se ujistili, že přechod ze současných na nová pravidla bude hladký a že budeme mít udržitelnou obchodní příležitost," dodává Whitmarsh
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.