Týmy Formule 1 se dnes sejdou společně s FIA a s Berniem Ecclestonem, aby projednali nová úsporná opatření. Výrobci motorů mají s vývojem nových motorů velké výdaje a na velké zvýšení nákladů týmy nejsou připraveny.
Týmy se snaží o to, aby FIA byla více zapojena do kontroly jejich rozpočtů, proto její prezident Jean Todt podle Autosportu dnes v Monaku svolal vzájemnou schůzku, které se zúčastní i promotér F1 Bernie Ecclestone a zástupci všech týmů.
Krom dozoru nad dodržováním Dohody o omezení zdrojů (RRA) se budou projednávat i případné změny v testování, nová pravidla týkající se motorů pro sezónu 2014 a pravidla, která by vedla ke snížení nákladů.
Šéf Ferrari Stefano Domenicali prozrazuje: "Jednání se budeme snažit dohodnout na společných opatřeních, která by vedla ke snížení nákladů v F1, to je jeho účel.
Jde o schůzku, kde bychom měli diskutovat o tom, zda bychom se shodli na spoustě věcí, které byly navrženy a projednány s FIA v uplynulých týdnech. Měli bychom na ní zjistit, jaký je status týmů a FIA, abychom porozuměli tomu, zda je to všem jasné a zda se můžeme v budoucnu pokoušet v F1 šetřit peníze," dodává zástupce stáje z Maranella.
Kdo zaplatí drahý vývoj nových motorů? (foto: Renault Sport F1)
Sportovní ředitel Mercedesu Norbert Haug říká: "Myslím si, že pro F1 je obecně klíčové hovořit o vyvážení věcí, a to i nyní. Není tajemstvím, že s novými [komerčními] dohodami jsou na tom špičkové týmy lépe. To, co si přejeme, je, abych týmy středu pole byly konkurenceschopnými, což by mohlo vést k překvapením.
Nyní jsme v ideální situaci - ne pro nás, protože nám by dominance nevadila - ale nakonec pokud dominujete ve všech ohledech, pak je zcela zřejmé, že po chvíli přijdete o potřebné množství diváků."
Hovořit se bude i o nových motorech a výrobci se obávají, že při jejich zavedení toho moc neušetří. "Je to otázka peněz. Máme paralelní program, dva programy pro motory, jednoho se musíte zbavit," vysvětluje Haug.
Nemůžete to pořád dotovat, takže jedno je jisté: poté, co jsme nyní začali, nás odklad stojí více peněz. Ferrari, Renault, my a PURE utratí více, pokud budou nuceni vyvíjet déle," pokračuje sportovní ředitel Mercedesu.
Cílem dnešní schůzky v Monaku je úspora nákladů a hladký přechod na nové pohonné jednotky (ilustrační foto: Renault Sport F1)
Podle šéfa McLarenu Martina Whitmarshe je důležité, aby týmům kvůli novým motorům náklady dramaticky nestouply: "Pokud vím, tak zatím nikdo neuváděl ceny, ale očekávám, že většina týmů si nebude moci dovolit 20 - 25 mil. dolarů [v přepočtu až půl miliardy Kč]. Takže si myslím, že musíme s FIA a s výrobci tvrdě pracovat.
Musíme respektovat fakt, že výrobci utrácejí spoustu peněz za vývoj těchto nových balíků. O to však mnoho týmů nežádalo a nebude možné za pohonná ústrojí utrácet takové sumy peněz.
FIA a týmy se musí sejít, aby se ujistili, že přechod ze současných na nová pravidla bude hladký a že budeme mít udržitelnou obchodní příležitost," dodává Whitmarsh
Jos Verstappen naznačil, že v Red Bullu došlo k výrazné změně, kterou vnímá velmi pozitivně. Podle něj se tým nachází v jiné atmosféře než dříve.
Šéf týmu Racing Bulls Alan Permane zdůraznil, že tým se soustředí na podporu Liama Lawsona a jeho další rozvoj.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, znovu otevřel debatu o vnitřních vztazích v McLarenu. Podle jeho slov tým podle určitých kritérií upřednostňuje jednoho z jezdců.
Toto Wolff věří, že Mercedes má stále šanci zvrátit boj o druhé místo mezi konstruktéry. Před závodem v Brazílii prohlásil, že tým je připraven „vrátit úder“ Ferrari i Red Bullu.
Šéf týmu Sauber Jonathan Wheatley si udržuje naději, že tým by mohl během Grand Prix v Sao Paulu předvést něco výjimečného, když zde poprvé závodí Gabriel Bortoleto před domácím publikem.
Oscar Piastri přišel o vedení v šampionátu po závodě v Mexico City, čímž se změnilo rozložení sil v boji o titul. Australan tak vstupuje do závěrečné fáze sezony pod větším tlakem.
Williams připravuje změny pro sezonu 2026, které propojují jeho bohatou historii s novou etapou týmu.
Zhou Guanyu se rozpovídal o své cestě ve Ferrari a o tom, co mu aktuální sezona po boku Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca přináší.
I přes vedení v šampionátu Lando Norris přiznává, že letošní sezona pro něj nebyla úplně jednoduchá.
Oscar Piastri prochází náročnějším obdobím a jeho pozice v šampionátu se změnila, přičemž závěrečné závody sezony budou klíčové. Mladý Australan nyní čelí většímu tlaku a každý bod se bude počítat.
Bývalý pilot Formule 1 Robert Doornbos okomentoval aktuální dění ve Ferrari a upozornil na jeden z možných problémů, kterému tým Lewise Hamiltona stále čelí.
Paul Monaghan z Red Bullu upozornil, že poslední zlepšení týmu nejsou výsledkem jen jednotlivých technických novinek na voze RB21.