MONAKO - ČASY V SEKTORECH A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI; Časy v sektorech a maximální rychlosti v nich napoví více o formě jednotlivých vozů. Pojďme se v malé analýze ještě jednou ohlédnout za dnešní kvalifikací v Monte Carlu.
Nejprve si připomeňme konfiguraci 3340m dlouhého okruhu a rozmístění jednotlivých sektorů. První se táhne od startovní rovinky po sjezd z kopce k páté zatáčce Mirabeau. Obsahuje první pomalou zatáčku, pak velmi rychlou Massenet a středně rychlou u kasina, kde je velmi důležitý co nejvyšší aerodynamický přítlak.
Druhý sektor začíná nejpomalejším úsekem ze všech letošních tratí, kde aerodynamika nehraje žádnou roli - ve vlásence u Grand Hotelu (Loews) padá rychlost až k 40 km/hod a otáčky k 6 tisícům ot/min. Dlouhý sektor pokračuje tunelem, za nímž se nachází pomalá šikana a velmi rychlá 12. zatáčka opět s důrazem na aerodynamický přítlak.
Za ní před bazénem a velmi rychlou šikanou následuje třetí sektor a opět pomalá pasáž - šikana 15/16 a kolem kavárny Rascasse a 19. zatáčky s důrazem na mechanický grip, poté sprint na cílové rovince.
Na pomezí těchto tří sektorů se nacházejí čidla měřící maximální rychlosti, to čtvrté (speed trap) najdeme za tunelem, konkrétně 175 metrů před zatáčkou č. 10.
Článek o nastavení vozů pro městský okruh v Monaku a jeho technických nárocích zde.
Mapka okruhu (zdroj: FIA)
Své kolo dnes nejlépe zvládl Schumacher, jenž v něm jako jediný z první desítky poskládal dohromady všechny své rekordní sektory. Podobný kousek se dnes podařil již jen Di Restovi a De La Rosovi, který po heroickém výkonu málem předstihl obě Marussie. Pokud by se Rosbergovi podařila podobná věc, byly by oba Mercedesy v první řadě.
V prvním sektoru dnes vládly Mercedesy a Lotus Romaina Grosjeana, držel se i Hamilton s McLarenem. Druhý sektor s prudkým brzděním do Mirabeau a vůbec nejtvrdším za tunelem, kde piloti musí na pedál dupnout silou až 140 kg, ovládly opět Mercedesy a místo Grosjeana zde zářil Webber s Red Bullem.
Hamilton zde ztrácel téměř tři, Button dokonce osm desetin sekundy - McLaren byl perfektní v rychlých zatáčkách, trápil se však při brzdění, protože na to nedokázal dost dobře prohřát pneumatiky.
Buttonovi by zřejmě prospělo, kdyby jezdil s maximálním přítlakem stejně jako Lewis, kvůli problémům s vyvážením však musel volit drobný aerodynamický kompromis, což mělo pozitivní efekt při dosahování vysokých maximálních rychlostí - o ty však v Monaku nejde.
Tabulka č. 1 - Přehled časů v sektorech
Králem třetího sektoru byl Webber, který právě zde vydoloval postavení v první řadě. Zvládl ho o 0,237 sec rychleji než Schumacher a po Němcově penalizaci dědí postavení na čele startovního roštu. Krom Mercedesů zde stíhal i Hamilton a opět Grosjean.
Rychlé zatáčky kolem bazénu tvoří tu nejnáročnější část Monaka a jsou skvělým místem pro pozorování umění pilotů, kde z vozů ždímou maximum. Vždy jsem se nemohl vynadívat rychlé změny směru v šikaně 13/14 při rychlostech kolem 220 km/hod.
Je zde patrný úhel směrové odchylky kol a to, jak mají auta tendenci řítit se dále rovně. Tento úhel je zde kolem 4 či 5 ° a pneumatiky jej potřebují pro vytváření přilnavosti.
Tabulka č. 2 - Přehled maximálních rychlostí
Na "rovince" za tunelem byl nejrychlejší Hülkenberg, jemuž bylo naměřeno 282,5 km/hod. Nejpomalejší v tomto místě byly Saubery, které vsadily na maximální přítlak. Jejich aerodynamika však stále není na úrovní těch nejlepší, při tomto nastavení generuje vyšší odpor. Ani Kobajaši se nedostal přes 277 km/hod, rychlejší byly i vozy Marussie a HRT.
Na startovní/cílové rovince byly nejrychlejší McLareny (Button 272,6 a Hamilton 272,3 km/hod), čidlo se zde však nenachází na jejím konci, ale kousek za polovinou, zhruba 100 m před brzděním do první zatáčky.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.