Dnes jsme měli možnost prohodit pár slov o letošní sezóně a pneumatikách s týmem Caterham F1, který pneumatiky využívá odlišně než rychlejší stáje. Více prozrazuje jejich technický ředitel Mark Smith.
Z rozhovoru s týmy jde cítit jistá frustrace z toho, že se jim stále nedaří vyzrát na pneumatiky. Bezpochyby letos přispívají k vzrušujícímu závodění a nepředvídatelným výsledkům, vždyť v pěti prvních závodech jsme zažili nejen pět různých vítězů, ale rovnou pět různých vítězných týmů.
Na vítězství Fernanda Alonsa, Jensona Buttona či Sebastiana Vettela by si před sezónou jistě kde kdo vsadil, ale že Ferrari bude prohánět Sergio Pérez se Sauberem (Malajsie), s přehledem vyhraje Nico Rosberg (Čína) nebo že po loňské formě vyhraje do pátého závodu Williams s Pastorem Maldonadem?
Týmy usilovně pracují na tom, aby pochopili fungování pneumatik a zlepšily svou práci s nimi. Uznávají, že Pirelli odvedlo dobrou práci a splnilo přesně to, o co bylo požádáno. Těžko by mohlo vyhovět všem týmům a dvanácti odlišným požadavkům, a tak dle dohody dodává stejný produkt pro všechny.
Paul Hembery na tiskových konferencích bývá občas pod palbou, ale usmívá se: "Změnili jsme pneumatiky a změnila se i auta - dejte to všechno dohromady a máte skoro stejný začátek sezóny, jaký jsme viděli loni. Spousta otazníků se v průběhu sezóny vyjasní s tím, jak týmy lépe poznávají auta, pneumatiky a to, jak z nich dostat to nejlepší... Inženýři jsou v F1 velmi schopní. Myslím, že během několika závodů pneumatikám přijdou na kloub, stejně jako loni."
Čím tvrději týmy pracují, k tím překvapivějším závěrům občas docházejí. Lotus včera například přiznal, že se rozhodl špatně, když na druhý stint ve Velké ceně Španělska nasadil svým pilotům měkkou směs, která byla v kvalifikaci průměrně o 1,2 sec/kolo rychlejší. Jenže teplota asfaltu byla v neděli o 12 °C nižší a tvrdá směs byla překvapivě navzdory všem předpokladům rychlejší.
Alexander Rossi vystupuje z vozu CT01 v Barceloně,zástupce FIA Jo Bauer mu měří čas (foto: Caterham F1 Team)
Když se zástupci týmů hovořím o ideálních provozních teplotách, obvykle jen s úsměvem kroutí hlavou a odmítají se bavit o konkrétních hodnotách, které jsme od Pirelli dostali.
"Nejsnadněji se zahřívá superměkká směs, která funguje kolem 95 °C. Měkčí směs, stále orientované spíše na výkonnost, funguje při 105 °C. Středně-tvrdá s vylepšenou konzistentní a stále vysokou úrovní přilnavosti funguje při 115 °C a konečně tvrdá s menší přilnavostí, ale výkonnostní stabilitou, funguje kolem 125 °C," tvrdí Pirelli.
Z reakce inženýrů na tyto údaje je parné, že realita bývá odlišná, a to zejméně kvůli měnícím se teplotám, které na zahřívání pneumatik mají nezanedbatelný vliv. Jak pneumatiky fungují u Caterhamu, to jsem se měl dnes možnost dozvědět od technického ředitele Marka Smithe.
"My nevyhnutelně využíváme pneumatiky trochu jinak než rychlejší týmy. Naše energie v pneumatikách jsou o něco nižší, což nám za určitých podmínek dává příležitost na pneumatiky více tlačit. Jsme méně náchylní k jejich přetěžování či vzniku problému s puchýři," odpovídá.
V Mugellu si Caterham vyzkoušel výfuky Red Bullu s tunelem v bočnicích,v Barceloně je však nenasadil (foto: Caterham F1 Team)
"Stále potřebujeme co nejlépe rozvíjet své porozumění pneumatikám. Relativní využití každé směsi letos představuje dobrou výzvu." Po vytažení mých trumfů od Pirelli však o přesných číslech nechce hovořit ani na opakovaný dotaz: "Každá směs má svou ideální teplotu, ale někdy se nemusí chovat intuitivně."
Co se s tím dá dělat? "Máme některé techniky a metody, které nám pomáhají porozumět tomuto složitému problému, a stále pracujeme na lepším pochopení přesně správného pracovního rámce, v němž se musíme nacházet."
"Pneumatiky jsou samozřejmě jen jedním z hledisek celkové výkonnosti a perfektní využívání pneumatik samotné nás nedostane do čela startovního roštu - sice bychom si to moc přáli, ale zatím tomu tak není.
Fantastické závodění, které letos pozorujeme, je svědkem klíčové role, kterou ve vzrušujících závodech sehrávají pneumatiky," dodává Smith pro F1news.cz.
Caterham pro Kanadu nic zvláštního nechystá, ale pro Valencii po vylepšení bočnic první verze předního křídla (č. 41) připravuje jeho třetí iteraci (foto: Caterham F1 Team)
Tip: Zajímavé informace o vývoji zadního křídla a výzvách spojených s nasazením KERSu si můžete přečíst magazínu Caterhamu zde (anglicky).
Max Verstappen se dostal zpět do hry o vítězství a jeho dalším cílem je dohnat 69bodovou ztrátu, aby získal svůj pátý titul mistra světa jezdců.
Lewis Hamilton po náročném víkendu v Baku varoval, že zbytek sezóny 2025 bude pro Ferrari složitý. Sedminásobný mistr světa upozornil, že tým bude mít problémy udržet krok s nejrychlejšími soupeři.
Cesta Charlese Leclerca a Carlose Sainze zpět do Monaka po Velké ceně Ázerbájdžánu nabrala nečekaný směr. Let, který měl oba piloty Ferrari dopravit domů, byl z provozních důvodů odkloněn do Itálie, čímž se jejich návrat poněkud zkomplikoval.
Australan Oscar Piastri sice drží vedení v šampionátu Formule 1, ale na okruhu v Baku na něj čekal tvrdý pád z výsluní. Jeho naděje na další body skončily hned v úvodním kole, kdy po nešťastné nehodě musel ze závodu odstoupit.
Christian Horner a Red Bull formálně uzavřeli kapitolu své spolupráce po dohodě o vyrovnání, která přišla více než dva měsíce po jeho odvolání z operativních funkcí. Tímto krokem se definitivně uzavírá dlouhá éra Hornera u týmu.
Lewis Hamilton se po závodě v Baku omluvil Charlesi Leclercovi za to, že mu nevrátil osmé místo v posledním kole.
Charles Leclerc v Baku obsadil deváté místo, přičemž jeho závod zkomplikoval problém s pohonnou jednotkou, který ho zpomalil hned v úvodu.
Mclaren v Baku zažil katastrofální víkend. Lando Norris se v Baku propadl na sedmou pozici kvůli pomalé výměně pravého předního kola v boxech.
Lídr šampionátu Oscar Piastri zažil v Baku katastrofální start do závodu, když už v prvním kole havaroval. Tento incident navíc navázal na řadu chyb, které Australan během víkendu v Ázerbájdžánu udělal, a výrazně mu zkomplikoval boj o body i vedení v šampionátu.
Carlos Sainz vybojoval své první pódium s Williamsem, když v Baku dojel třetí. Jeho výkon potvrdil, že tým se postupně zlepšuje, což jsou dobré vyhlídky do budoucna.
Max Verstappen suverénně vyhrál Velkou cenu Ázerbájdžánu před Georgem Russellem a Carlosem Sainzem, který slavil první pódium s Williamsem. Mclaren prožil jeden z nejhorších víkendů sezony.
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.