Nejčerstvější poznatky Lotusu z Barcelony: Tvrdá směs paradoxně rychlejší než měkká

Lotus
Lotus, foto: Lotus F1 Team
Petr Hlawiczka 15. května 2012 06:20
Sdílej:

Prvních pět závodů je za námi. Týmy se stále snaží přijít na kloub novým pneumatikám Pirelli a zlepšit svou práci s nimi. Jaké poznatky si odnáši z dějiště posledního závodu - z Barcelony - tým Lotus?

Umístění na bedně, dvě nejrychlejší kola a 27 bodů - to není špatný výsledek po jediném závodě, obzvlášť v tak vyrovnané sezóně, jakou Formule 1 už dlouho nepamatuje. Pro Lotus o to povzbudivější kvůli tomu, že jeho inženýři byli navíc spíše zklamáni - podle nich mohli dosáhnout ještě více.

V továrně v Enstone panuje dobrá nálada. Lotus věří, že v této sezóně může nejen získávat body, ale také umístění na pódiu a vítězství. Vůz E20 podává konzistentní výkony a dokázal, že je rychlým vozem, který na to má. Jeho piloti - Romain Grosjean a Kimi Räikkönen - ukazují, že z něj dokáží ždímat potřebnou rychlost.

TréninkyV pátečních trénincích jsme tyto vozy neviděli na špici výsledků, ale série simulačních jízd jasně ukázala, že je E20ka v závodním režimu - což je tím nejdůležitějším faktorem - velmi konkurenceschopná.

Grosjean v Barceloně před Schumacherem, Vettelem a Buttonem (foto: Lotus F1 Team)

Podobný obrázek jsme mohli sledovat během Kimiho jízd také v sobotním tréninku a důvěra týmu ve velmi dobrý výsledek rostla. Přestože si Fin stěžoval v určitých místech na nedotáčivost, vůz vykazoval minimálně stejnou stabilitu, jako stroje ostatních soupeřů, které se potýkaly s podobnými problémy.

Kaňkou byl jen problém s tlakem paliva u Grosjeana, který ho zastavil dříve, než mohl pořádně začít. Mechanici jej naštěstí před kvalifikací stihli vyřešit. Odvedli solidní práci na voze, který je letos jinak velmi spolehlivý.

KvalifikaceV sobotu odpoledne se opět objevily pozitivní příznaky velmi dobré výkonnosti vozu. Ačkoliv Lotus zdaleka neohrozil nejrychlejší kolo Lewise Hamiltona, Kimi i Romain bojovali o pozice na čele, byť oba přiznali drobné chyby (v zatáčce č. 8, resp. č. 9), což je zřejmě stálo lepší pozice.

Francouz překonal svého zkušenějšího týmového kolegu a vybojoval čtvrté místo, po penalizaci McLarenu se Lotusy posunuly dokonce na třetí a na čtvrté místo na roštu.

Lotus letos podává konzistentně dobré výkony, v šampiontátu nasbíral o 21 bodů více než Ferraria je zatím třetí (foto: Lotus F1 Team)

ZávodV hlavní části víkendu opět sehrála svou velkou roli změna teplot. Lotus během úvodní části sezóny přišel na to, že E20 funguje nejlépe za teplejších podmínek - a tento trend se znovu potvrdil tentokrát v Barceloně. Nejlépe to bylo vidět na samotném počátku Velké ceny Španělska.

Teplota oproti pátečnímu a sobotnímu horku poklesla a piloti v úvodu nedokázali držet tempo s vedoucím duem: s Alonsem a s Maldonadem. Jak ale závod pokračoval a teploty rostly, zlepšovala se i výkonost monopostu E20: Romain s ním 13 kol před koncem zajel nejlepší kolo závodu - o dokonce o více než 1,1 sec rychleji než kterýkoliv jiný vůz konkurence - a to navíc s chybějící částí bočnice jeho předního křídla.

Grosjean zajel nejrychlejší závodu i s poškozeným předním křídlem- ve výřezu vlevo nahoře pro srovnání nepoškozená část (foto: Lotus F1 Team)

Jako špatné se ukázalo nasadit do druhého stintu na rozdíl od většiny přímých soupeřů měkkou směs - ta se totiž překvapivě ukázala být pomalejší než tvrdá. Ano, je to nelogické, nicméně to týmu poskytlo další cenné informace pro příští závody. Potvrdí Lotus pravidlo letošní překvapivě se vyvíjející sezóny a stane se dalším odlišným vítězem následující Velké ceny Monaka?

Témata:
Stalo se