Prvních pět závodů je za námi. Týmy se stále snaží přijít na kloub novým pneumatikám Pirelli a zlepšit svou práci s nimi. Jaké poznatky si odnáši z dějiště posledního závodu - z Barcelony - tým Lotus?
Umístění na bedně, dvě nejrychlejší kola a 27 bodů - to není špatný výsledek po jediném závodě, obzvlášť v tak vyrovnané sezóně, jakou Formule 1 už dlouho nepamatuje. Pro Lotus o to povzbudivější kvůli tomu, že jeho inženýři byli navíc spíše zklamáni - podle nich mohli dosáhnout ještě více.
V továrně v Enstone panuje dobrá nálada. Lotus věří, že v této sezóně může nejen získávat body, ale také umístění na pódiu a vítězství. Vůz E20 podává konzistentní výkony a dokázal, že je rychlým vozem, který na to má. Jeho piloti - Romain Grosjean a Kimi Räikkönen - ukazují, že z něj dokáží ždímat potřebnou rychlost.
TréninkyV pátečních trénincích jsme tyto vozy neviděli na špici výsledků, ale série simulačních jízd jasně ukázala, že je E20ka v závodním režimu - což je tím nejdůležitějším faktorem - velmi konkurenceschopná.
Grosjean v Barceloně před Schumacherem, Vettelem a Buttonem (foto: Lotus F1 Team)
Podobný obrázek jsme mohli sledovat během Kimiho jízd také v sobotním tréninku a důvěra týmu ve velmi dobrý výsledek rostla. Přestože si Fin stěžoval v určitých místech na nedotáčivost, vůz vykazoval minimálně stejnou stabilitu, jako stroje ostatních soupeřů, které se potýkaly s podobnými problémy.
Kaňkou byl jen problém s tlakem paliva u Grosjeana, který ho zastavil dříve, než mohl pořádně začít. Mechanici jej naštěstí před kvalifikací stihli vyřešit. Odvedli solidní práci na voze, který je letos jinak velmi spolehlivý.
KvalifikaceV sobotu odpoledne se opět objevily pozitivní příznaky velmi dobré výkonnosti vozu. Ačkoliv Lotus zdaleka neohrozil nejrychlejší kolo Lewise Hamiltona, Kimi i Romain bojovali o pozice na čele, byť oba přiznali drobné chyby (v zatáčce č. 8, resp. č. 9), což je zřejmě stálo lepší pozice.
Francouz překonal svého zkušenějšího týmového kolegu a vybojoval čtvrté místo, po penalizaci McLarenu se Lotusy posunuly dokonce na třetí a na čtvrté místo na roštu.
Lotus letos podává konzistentně dobré výkony, v šampiontátu nasbíral o 21 bodů více než Ferraria je zatím třetí (foto: Lotus F1 Team)
ZávodV hlavní části víkendu opět sehrála svou velkou roli změna teplot. Lotus během úvodní části sezóny přišel na to, že E20 funguje nejlépe za teplejších podmínek - a tento trend se znovu potvrdil tentokrát v Barceloně. Nejlépe to bylo vidět na samotném počátku Velké ceny Španělska.
Teplota oproti pátečnímu a sobotnímu horku poklesla a piloti v úvodu nedokázali držet tempo s vedoucím duem: s Alonsem a s Maldonadem. Jak ale závod pokračoval a teploty rostly, zlepšovala se i výkonost monopostu E20: Romain s ním 13 kol před koncem zajel nejlepší kolo závodu - o dokonce o více než 1,1 sec rychleji než kterýkoliv jiný vůz konkurence - a to navíc s chybějící částí bočnice jeho předního křídla.
Grosjean zajel nejrychlejší závodu i s poškozeným předním křídlem- ve výřezu vlevo nahoře pro srovnání nepoškozená část (foto: Lotus F1 Team)
Jako špatné se ukázalo nasadit do druhého stintu na rozdíl od většiny přímých soupeřů měkkou směs - ta se totiž překvapivě ukázala být pomalejší než tvrdá. Ano, je to nelogické, nicméně to týmu poskytlo další cenné informace pro příští závody. Potvrdí Lotus pravidlo letošní překvapivě se vyvíjející sezóny a stane se dalším odlišným vítězem následující Velké ceny Monaka?
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.