Mercedes nám poskytl zajímavé údaje o předjíždění. Jak si ve statistice vede letošní sezóna a poměr DRS a normálních manévrů?
- Průměrně v roce 2012 došlo k 54 normálním a DRS předjetím v každém závodě, loni k 43.- Jsme svědky více normálních předjížděcích manévrů: 68 % ve srovnání s 55 % v sezóně 2011.- Letos zatím ve všech závodech došlo k více předjetím bez DRS.
Po mnoho let byla velká cena v Barceloně synonymem závodů téměř bez žádného předjížděcího manévru - v průměru v letech 2008 - 2010 došlo pouze ke dvěma předjetím. To se vše rázem změnilo minulý rok: nejenže se desetinásobně zvýšil počet normálních (tj. bez přispění DRS) předjetí, ale DRS také umožnilo dalších 29 manévrů, celkově jich v závodě došlo tedy k 51. Nebo jinými slovy, je jich průměrně 25krát více než v předchozích třech letech.
Kolik předjížděcích manévrů jsme viděli v prvních čtyřech závodech sezóny 2012?Poslední čísla z úvodních čtyř závodů se nápadně podobají minulému roku: 327 ve srovnání s 326 loni. Zahrnují předjetí kvůli poškození i předjíždění vozů tří nejpomalejších týmů, nejsou v nich však započteny výměny pozic v prvním kole.
Jak vypadají údaje, když se pustíme do bližšího srovnání?V roce 2011 došlo v prvních čtyřech závodech ke 220 normálním a DRS předjetím (toto číslo nezahrnuje předjíždění vozů tří nejpomalejších týmů rychlejšími vozy), v roce 2012 jich bylo 215. Loni v poměru 50:50 mezi normálním a DRS manévrem, letos ovšem s poměrem 68:32 ve prospěch normálních předjetí.
Průměr sezóny mezi normálními a DRS předjetími byl 55:45, což svědčí o tom, že normálních manévrů letos přibylo.
Zeslábl vliv DRS oproti minulému roku?V prvních čtyřech závodech loni byly dva (Čína a Turecko), kde počet DRS předjetí převýšil celkový počet normálních manévrů. Celkově k tomu došlo v roce 2011 v osmi závodech. Letos se to ještě nestalo - jinými slovy: vždy zatím bylo více normálních než DRS předjetí.
To ale nezbytně neznamená, že DRS má menší vliv než minulý rok. Pokud například jezdec soupeře nepředjede v DRS zóně, výhoda v čase na kolo mu umožňuje ušetřit pneumatik nebo strategicky využít KERS k předjetí mimo DRS zónu.
Kimi Räikkönen v souboji s Lewisem Hamiltonem v Austrálii (foto: Pirelli)
Zvýšil se celkový počet předjíždění v roce 2012?V této fázi těžko říci. V roce 2011 průměrný počet normálních a DRS předjetí na závod činil 43. Letos jich je průměrně 54, což jasně svědčí o přírůstku. V přímém srovnání s úvodními čtyřmi závody loni však průměrný počet předjetí byl 55.
Dá se srovnávat přímo dle okruhů?Nejsmysluplnější srovnání mohou být vyvozována z Austrálie a z Číny, což jsou stejné okruhy, kde se v obou letech jelo za podobných podmínek. V prvním závodě 2011 (vůbec poprvé s DRS) došlo k 17 normálním a DRS předjetím, letos jich bylo dvakrát více: 34.
Navíc, ačkoliv závod v roce 2012 obsahoval 2 DRS zóny, nevedlo to k velkému vzrůstu DRS předjíždění: DRS si připsalo 30 % manévrů v roce 2011 a 35 % v roce 2012. V Číně minulý rok došlo k 67 normálním a DRS předjetím, přičemž normálních manévrů bylo 30 (45 %). Letos jsme viděli 69 manévrů, ale normálních bylo 41 (69 %). DRS zóny přitom zůstala identická jako minulý rok, byli jsme však svědky mnohem většího množství normálních předjetí.
Co můžeme očekávat od Barcelony?Minulý rok jsme viděli 51 normální a DRS předjetí, což bylo nad průměrem 43 manévrů na závod. 57 % jich však připadalo na účet DRS předjetí. Bude zajímavé sledovat, zda se to bude opakovat, nebo se naopak potvrdí letošní stoupající poměr normální předjetí.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.