Mercedes nám poskytl zajímavé údaje o předjíždění. Jak si ve statistice vede letošní sezóna a poměr DRS a normálních manévrů?
- Průměrně v roce 2012 došlo k 54 normálním a DRS předjetím v každém závodě, loni k 43.- Jsme svědky více normálních předjížděcích manévrů: 68 % ve srovnání s 55 % v sezóně 2011.- Letos zatím ve všech závodech došlo k více předjetím bez DRS.
Po mnoho let byla velká cena v Barceloně synonymem závodů téměř bez žádného předjížděcího manévru - v průměru v letech 2008 - 2010 došlo pouze ke dvěma předjetím. To se vše rázem změnilo minulý rok: nejenže se desetinásobně zvýšil počet normálních (tj. bez přispění DRS) předjetí, ale DRS také umožnilo dalších 29 manévrů, celkově jich v závodě došlo tedy k 51. Nebo jinými slovy, je jich průměrně 25krát více než v předchozích třech letech.
Kolik předjížděcích manévrů jsme viděli v prvních čtyřech závodech sezóny 2012?Poslední čísla z úvodních čtyř závodů se nápadně podobají minulému roku: 327 ve srovnání s 326 loni. Zahrnují předjetí kvůli poškození i předjíždění vozů tří nejpomalejších týmů, nejsou v nich však započteny výměny pozic v prvním kole.
Jak vypadají údaje, když se pustíme do bližšího srovnání?V roce 2011 došlo v prvních čtyřech závodech ke 220 normálním a DRS předjetím (toto číslo nezahrnuje předjíždění vozů tří nejpomalejších týmů rychlejšími vozy), v roce 2012 jich bylo 215. Loni v poměru 50:50 mezi normálním a DRS manévrem, letos ovšem s poměrem 68:32 ve prospěch normálních předjetí.
Průměr sezóny mezi normálními a DRS předjetími byl 55:45, což svědčí o tom, že normálních manévrů letos přibylo.
Zeslábl vliv DRS oproti minulému roku?V prvních čtyřech závodech loni byly dva (Čína a Turecko), kde počet DRS předjetí převýšil celkový počet normálních manévrů. Celkově k tomu došlo v roce 2011 v osmi závodech. Letos se to ještě nestalo - jinými slovy: vždy zatím bylo více normálních než DRS předjetí.
To ale nezbytně neznamená, že DRS má menší vliv než minulý rok. Pokud například jezdec soupeře nepředjede v DRS zóně, výhoda v čase na kolo mu umožňuje ušetřit pneumatik nebo strategicky využít KERS k předjetí mimo DRS zónu.
Kimi Räikkönen v souboji s Lewisem Hamiltonem v Austrálii (foto: Pirelli)
Zvýšil se celkový počet předjíždění v roce 2012?V této fázi těžko říci. V roce 2011 průměrný počet normálních a DRS předjetí na závod činil 43. Letos jich je průměrně 54, což jasně svědčí o přírůstku. V přímém srovnání s úvodními čtyřmi závody loni však průměrný počet předjetí byl 55.
Dá se srovnávat přímo dle okruhů?Nejsmysluplnější srovnání mohou být vyvozována z Austrálie a z Číny, což jsou stejné okruhy, kde se v obou letech jelo za podobných podmínek. V prvním závodě 2011 (vůbec poprvé s DRS) došlo k 17 normálním a DRS předjetím, letos jich bylo dvakrát více: 34.
Navíc, ačkoliv závod v roce 2012 obsahoval 2 DRS zóny, nevedlo to k velkému vzrůstu DRS předjíždění: DRS si připsalo 30 % manévrů v roce 2011 a 35 % v roce 2012. V Číně minulý rok došlo k 67 normálním a DRS předjetím, přičemž normálních manévrů bylo 30 (45 %). Letos jsme viděli 69 manévrů, ale normálních bylo 41 (69 %). DRS zóny přitom zůstala identická jako minulý rok, byli jsme však svědky mnohem většího množství normálních předjetí.
Co můžeme očekávat od Barcelony?Minulý rok jsme viděli 51 normální a DRS předjetí, což bylo nad průměrem 43 manévrů na závod. 57 % jich však připadalo na účet DRS předjetí. Bude zajímavé sledovat, zda se to bude opakovat, nebo se naopak potvrdí letošní stoupající poměr normální předjetí.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.