Mercedes nám poskytl zajímavé údaje o předjíždění. Jak si ve statistice vede letošní sezóna a poměr DRS a normálních manévrů?
- Průměrně v roce 2012 došlo k 54 normálním a DRS předjetím v každém závodě, loni k 43.- Jsme svědky více normálních předjížděcích manévrů: 68 % ve srovnání s 55 % v sezóně 2011.- Letos zatím ve všech závodech došlo k více předjetím bez DRS.
Po mnoho let byla velká cena v Barceloně synonymem závodů téměř bez žádného předjížděcího manévru - v průměru v letech 2008 - 2010 došlo pouze ke dvěma předjetím. To se vše rázem změnilo minulý rok: nejenže se desetinásobně zvýšil počet normálních (tj. bez přispění DRS) předjetí, ale DRS také umožnilo dalších 29 manévrů, celkově jich v závodě došlo tedy k 51. Nebo jinými slovy, je jich průměrně 25krát více než v předchozích třech letech.
Kolik předjížděcích manévrů jsme viděli v prvních čtyřech závodech sezóny 2012?Poslední čísla z úvodních čtyř závodů se nápadně podobají minulému roku: 327 ve srovnání s 326 loni. Zahrnují předjetí kvůli poškození i předjíždění vozů tří nejpomalejších týmů, nejsou v nich však započteny výměny pozic v prvním kole.
Jak vypadají údaje, když se pustíme do bližšího srovnání?V roce 2011 došlo v prvních čtyřech závodech ke 220 normálním a DRS předjetím (toto číslo nezahrnuje předjíždění vozů tří nejpomalejších týmů rychlejšími vozy), v roce 2012 jich bylo 215. Loni v poměru 50:50 mezi normálním a DRS manévrem, letos ovšem s poměrem 68:32 ve prospěch normálních předjetí.
Průměr sezóny mezi normálními a DRS předjetími byl 55:45, což svědčí o tom, že normálních manévrů letos přibylo.
Zeslábl vliv DRS oproti minulému roku?V prvních čtyřech závodech loni byly dva (Čína a Turecko), kde počet DRS předjetí převýšil celkový počet normálních manévrů. Celkově k tomu došlo v roce 2011 v osmi závodech. Letos se to ještě nestalo - jinými slovy: vždy zatím bylo více normálních než DRS předjetí.
To ale nezbytně neznamená, že DRS má menší vliv než minulý rok. Pokud například jezdec soupeře nepředjede v DRS zóně, výhoda v čase na kolo mu umožňuje ušetřit pneumatik nebo strategicky využít KERS k předjetí mimo DRS zónu.
Kimi Räikkönen v souboji s Lewisem Hamiltonem v Austrálii (foto: Pirelli)
Zvýšil se celkový počet předjíždění v roce 2012?V této fázi těžko říci. V roce 2011 průměrný počet normálních a DRS předjetí na závod činil 43. Letos jich je průměrně 54, což jasně svědčí o přírůstku. V přímém srovnání s úvodními čtyřmi závody loni však průměrný počet předjetí byl 55.
Dá se srovnávat přímo dle okruhů?Nejsmysluplnější srovnání mohou být vyvozována z Austrálie a z Číny, což jsou stejné okruhy, kde se v obou letech jelo za podobných podmínek. V prvním závodě 2011 (vůbec poprvé s DRS) došlo k 17 normálním a DRS předjetím, letos jich bylo dvakrát více: 34.
Navíc, ačkoliv závod v roce 2012 obsahoval 2 DRS zóny, nevedlo to k velkému vzrůstu DRS předjíždění: DRS si připsalo 30 % manévrů v roce 2011 a 35 % v roce 2012. V Číně minulý rok došlo k 67 normálním a DRS předjetím, přičemž normálních manévrů bylo 30 (45 %). Letos jsme viděli 69 manévrů, ale normálních bylo 41 (69 %). DRS zóny přitom zůstala identická jako minulý rok, byli jsme však svědky mnohem většího množství normálních předjetí.
Co můžeme očekávat od Barcelony?Minulý rok jsme viděli 51 normální a DRS předjetí, což bylo nad průměrem 43 manévrů na závod. 57 % jich však připadalo na účet DRS předjetí. Bude zajímavé sledovat, zda se to bude opakovat, nebo se naopak potvrdí letošní stoupající poměr normální předjetí.
Lewis Hamilton se zastal Kimiho Antonelliho, který prochází složitějším obdobím v první sezóně u Mercedesu. Podle něj je důležité dát mladému jezdci čas a podporu, protože úspěch přichází s trpělivostí a učením.
George Russell přiznal, že jednání o prodloužení smlouvy s Mercedesem byla náročná a zahrnovala nejen finanční otázky, ale i vzájemnou důvěru a vizi. Přesto zdůraznil svou loajalitu týmu a optimismus ohledně budoucnosti, zejména s blížícími se změnami v roce 2026.
Spekulace končí. Max Verstappen oficiálně potvrdil věrnost Red Bullu. Tým se tak může před rozhodujícími závody sezony opřít o svou klíčovou hvězdu.
Red Bull potvrdil, že Gianpiero Lambiase se na Velké ceně Maďarska vrátí jako hlavní závodní inženýr Maxe Verstappena. Jeho návrat týmu zajistí stabilitu a zkušenosti před důležitým závodem.
Šéf Williamsu James Vowles varuje, že tým může být v Maďarsku méně konkurenceschopný, přestože nový upgrade vozu ve Spa fungoval. Hungaroring podle něj odhalí limity vozu, který lépe sedí rychlým tratím.
Max Verstappen přiznal, že při obhajobě svých manévrů u komisařů často cituje Ayrtona Sennu. Používá jeho slavná slova: „Pokud už nezkusíš mezeru, která tam je, nejsi závodník.“
Max Verstappen potvrdil setrvání u Red Bullu i pro sezonu 2026, ačkoliv jeho budoucnost byla dlouho předmětem spekulací. Jeho rozhodnutí přichází v době příprav na novou motorovou éru Formule 1.
Red Bull nasadil Yukimu Tsunodovi novou specifikaci podlahy před kvalifikací na Grand Prix Belgie. Tento krok se vyplatil a zlepšil jeho výkon.
Lewis Hamilton přiznal, že intenzita ve Ferrari je mnohem větší, než si dokázal představit. Přechod z Mercedesu do italského týmu pro něj znamenal zásadní kulturní i pracovní změnu.
Frédéric Vasseur prodloužil smlouvu a nadále povede tým Ferrari ve Formuli 1. Tým tím vyjadřuje důvěru v jeho dosavadní práci a směr, kterým Scuderii vede.
Nico Rosberg varuje George Russella během jednání o smlouvě s Totem Wolffem. Doporučuje mu být opatrný a pečlivě zvážit všechny důsledky dlouhodobého závazku.
Fred Vasseur uvedl, že přestože výsledky v Belgii byly různorodé, v týmu panuje pozitivní atmosféra. Všichni jsou optimističtí a plně soustředění na další kroky vedoucí ke zlepšení.