KVALIFIKACE V BAHRAJNU - PŘEHLED ČASŮ V SEKTORECH A MAXIMÁLNÍCH RYCHLOSTÍ; Pojďme se podívat na nejrychlejší časy v jednotlivých sektorech, které více napoví o výkonností jednotlivých vozů. Pro srovnání si ukážeme také maximální rychlosti, které v nich piloti dosahovali.
Na úvod si nejprve připomeňme rozvržení jednotlivých sektorů na Bahrajnském mezinárodním okruhu. Ten první končí těsně před zatáčkou č. 5: obsahuje tři pomalé zatáčky a jednu rovinku.
Prostřední sektor obsahuje směsici zatáček od pomalé osmé či desáté, do níž se brzdí při bočním přetížení a piloti zde často bokují kola, po velmi rychlou 11. a 12. zákrutu, za níž začíná třetí sektor obsahující rovinku před poslední zatáčkou i za ní.
Čidla pro měření rychlostí se nacházejí vždy na pomezí sektorů, do přehledu jsem přidal i měření z čidla na konci startovní rovinky (speed trap), dle něhož třídím tabulku č. 2.
Mapka okruhu s vyznačením DRS zóny pro zítřejší závod (podklad: f1.com)
Poslední letmé kolo vyšlo skvěle úřadujícímu mistrovi světa Vettelovi - výborně dobrzdil do první zákruty, poskládal do něj své nejlepší sektory (totéž se v Q3 povedlo i Buttonovi, Rosbergovi, Ricciardovi, byli však o něco pomalejší) a ziskem pole-position nám dal vzpomenout na minulou sezónu.
V prvním sektoru vládly Red Bully, které sice na rovinkách nedosahovaly nejvyšší rychlosti, ale díky dobré aerodynamice a vyššímu přítlaku dokázaly zatáčky projíždět rychleji. Opačný přístup zvolili u Lotusu či Force Indie, kde trochu přítlaku obětovali ve prospěch vyšších rychlostí na rovinkách, což by se jim zítra mohlo hodit při předjíždění, budou-li zvládat v horku opotřebení pneumatik.
Hamilton zřejmě zvolil také o něco nižší přítlaku, McLaren MP4-27 je však z pohledu aerodynamiky efektivnějším vozem, což v Q3 doložil o půl sekundy rychlejším časem než Grosjean, přičemž na konci cílové rovinky byl o necelý 1 km/hod pomalejší. Button, který včera s vozem nebyl příliš spokojený, zvolil o něco vyšší přítlak než jeho týmový kolega, na něhož ztratil 2 desetiny.
Tabulka č. 1 - Časy v jednotlivých sektorech
Teploty dnes byly vysoké, což dávalo zabrat zejména zadním pneumatikám, které musí vytvářet trakci ve středně rychlých zatáčkách, jež jsou v Sákhíru zastoupeny ve velkém počtu. Ty byly často špinavé a zanesené pískem, proto se časy na kolo v průběhu kvalifikace dramaticky zlepšovaly, což vedlo k některým překvapením, jak týmy hledaly kompromis mezi šetřením pneumatik a zajetím dostatečně konkurenceschopného času k postupu do další části.
Potvrdilo se, že vyšší teploty budou vyhovovat McLarenu a Red Bullu, který z měkké směsi dnes dokázal vyždímat poslední kapičku výkonnosti. Vzhledem k tomu, jak je pole z pohledu čisté rychlosti letos vyrovnané, se každá drobná výhoda násobí - proto jsou pneumatikové strategie ještě důležitější.
Podle Pirelli v závodě jejich měkká pneumatika vydrží 18 - 20 kol, středně tvrdá 23 - 25. Očekává pouze tři zastávky s tím, že někteří to možná opět risknou jen na dvě. Týmy dnes nestanovují předem pevnou strategií, ale o počtu zastávek se rozhodují až v průběhu závodu (obvykle mají variantu A a B) - dle vlastní výkonnosti i chování soupeřů. Rozdíl mezi směsmi v časech na kolo by se měl pohybovat kolem 0,6 - 0,8 sec.
Tabulka č. 2 - Přehled maximálních rychlostí
Přehled všech časů jednotlivých pilotů: zde.
Šéf týmu Sauber Jonathan Wheatley si udržuje naději, že tým by mohl během Grand Prix v Sao Paulu předvést něco výjimečného, když zde poprvé závodí Gabriel Bortoleto před domácím publikem.
Oscar Piastri přišel o vedení v šampionátu po závodě v Mexico City, čímž se změnilo rozložení sil v boji o titul. Australan tak vstupuje do závěrečné fáze sezony pod větším tlakem.
Williams připravuje změny pro sezonu 2026, které propojují jeho bohatou historii s novou etapou týmu.
Zhou Guanyu se rozpovídal o své cestě ve Ferrari a o tom, co mu aktuální sezona po boku Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca přináší.
I přes vedení v šampionátu Lando Norris přiznává, že letošní sezona pro něj nebyla úplně jednoduchá.
Oscar Piastri prochází náročnějším obdobím a jeho pozice v šampionátu se změnila, přičemž závěrečné závody sezony budou klíčové. Mladý Australan nyní čelí většímu tlaku a každý bod se bude počítat.
Bývalý pilot Formule 1 Robert Doornbos okomentoval aktuální dění ve Ferrari a upozornil na jeden z možných problémů, kterému tým Lewise Hamiltona stále čelí.
Paul Monaghan z Red Bullu upozornil, že poslední zlepšení týmu nejsou výsledkem jen jednotlivých technických novinek na voze RB21.
Max Verstappen z Red Bullu a Oliver Bearman z Haasu vstupují do víkendu v Brazílii s větším klidem, protože jim již nehrozí zákaz startu.
Podle informací médií si Ferrari po slibných výsledcích na nedávných závodech v USA a Mexiku rozmyslelo rozsah změn na svém voze pro sezónu 2026.
Jezdci McLarenu, Lando Norris a Oscar Piastri, prozradili, jak ladí přípravy na závěrečný boj o titul, aby zůstali konkurenceschopní až do posledního závodu sezóny.
Pilot Ferrari Charles Leclerc oznámil zásnuby se svou partnerkou Alexandrou Saint Mleux prostřednictvím příspěvku na Instagramu, který během chvíle zaplavil sociální sítě.