KVALIFIKACE V BAHRAJNU - PŘEHLED ČASŮ V SEKTORECH A MAXIMÁLNÍCH RYCHLOSTÍ; Pojďme se podívat na nejrychlejší časy v jednotlivých sektorech, které více napoví o výkonností jednotlivých vozů. Pro srovnání si ukážeme také maximální rychlosti, které v nich piloti dosahovali.
Na úvod si nejprve připomeňme rozvržení jednotlivých sektorů na Bahrajnském mezinárodním okruhu. Ten první končí těsně před zatáčkou č. 5: obsahuje tři pomalé zatáčky a jednu rovinku.
Prostřední sektor obsahuje směsici zatáček od pomalé osmé či desáté, do níž se brzdí při bočním přetížení a piloti zde často bokují kola, po velmi rychlou 11. a 12. zákrutu, za níž začíná třetí sektor obsahující rovinku před poslední zatáčkou i za ní.
Čidla pro měření rychlostí se nacházejí vždy na pomezí sektorů, do přehledu jsem přidal i měření z čidla na konci startovní rovinky (speed trap), dle něhož třídím tabulku č. 2.
Mapka okruhu s vyznačením DRS zóny pro zítřejší závod (podklad: f1.com)
Poslední letmé kolo vyšlo skvěle úřadujícímu mistrovi světa Vettelovi - výborně dobrzdil do první zákruty, poskládal do něj své nejlepší sektory (totéž se v Q3 povedlo i Buttonovi, Rosbergovi, Ricciardovi, byli však o něco pomalejší) a ziskem pole-position nám dal vzpomenout na minulou sezónu.
V prvním sektoru vládly Red Bully, které sice na rovinkách nedosahovaly nejvyšší rychlosti, ale díky dobré aerodynamice a vyššímu přítlaku dokázaly zatáčky projíždět rychleji. Opačný přístup zvolili u Lotusu či Force Indie, kde trochu přítlaku obětovali ve prospěch vyšších rychlostí na rovinkách, což by se jim zítra mohlo hodit při předjíždění, budou-li zvládat v horku opotřebení pneumatik.
Hamilton zřejmě zvolil také o něco nižší přítlaku, McLaren MP4-27 je však z pohledu aerodynamiky efektivnějším vozem, což v Q3 doložil o půl sekundy rychlejším časem než Grosjean, přičemž na konci cílové rovinky byl o necelý 1 km/hod pomalejší. Button, který včera s vozem nebyl příliš spokojený, zvolil o něco vyšší přítlak než jeho týmový kolega, na něhož ztratil 2 desetiny.
Tabulka č. 1 - Časy v jednotlivých sektorech
Teploty dnes byly vysoké, což dávalo zabrat zejména zadním pneumatikám, které musí vytvářet trakci ve středně rychlých zatáčkách, jež jsou v Sákhíru zastoupeny ve velkém počtu. Ty byly často špinavé a zanesené pískem, proto se časy na kolo v průběhu kvalifikace dramaticky zlepšovaly, což vedlo k některým překvapením, jak týmy hledaly kompromis mezi šetřením pneumatik a zajetím dostatečně konkurenceschopného času k postupu do další části.
Potvrdilo se, že vyšší teploty budou vyhovovat McLarenu a Red Bullu, který z měkké směsi dnes dokázal vyždímat poslední kapičku výkonnosti. Vzhledem k tomu, jak je pole z pohledu čisté rychlosti letos vyrovnané, se každá drobná výhoda násobí - proto jsou pneumatikové strategie ještě důležitější.
Podle Pirelli v závodě jejich měkká pneumatika vydrží 18 - 20 kol, středně tvrdá 23 - 25. Očekává pouze tři zastávky s tím, že někteří to možná opět risknou jen na dvě. Týmy dnes nestanovují předem pevnou strategií, ale o počtu zastávek se rozhodují až v průběhu závodu (obvykle mají variantu A a B) - dle vlastní výkonnosti i chování soupeřů. Rozdíl mezi směsmi v časech na kolo by se měl pohybovat kolem 0,6 - 0,8 sec.
Tabulka č. 2 - Přehled maximálních rychlostí
Přehled všech časů jednotlivých pilotů: zde.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.
Red Bull vsadil na odvážnou strategii v nastavení Verstappenova vozu pro britskou Grand Prix – risk se však obrátil proti nim.