KVALIFIKACE V BAHRAJNU - PŘEHLED ČASŮ V SEKTORECH A MAXIMÁLNÍCH RYCHLOSTÍ; Pojďme se podívat na nejrychlejší časy v jednotlivých sektorech, které více napoví o výkonností jednotlivých vozů. Pro srovnání si ukážeme také maximální rychlosti, které v nich piloti dosahovali.
Na úvod si nejprve připomeňme rozvržení jednotlivých sektorů na Bahrajnském mezinárodním okruhu. Ten první končí těsně před zatáčkou č. 5: obsahuje tři pomalé zatáčky a jednu rovinku.
Prostřední sektor obsahuje směsici zatáček od pomalé osmé či desáté, do níž se brzdí při bočním přetížení a piloti zde často bokují kola, po velmi rychlou 11. a 12. zákrutu, za níž začíná třetí sektor obsahující rovinku před poslední zatáčkou i za ní.
Čidla pro měření rychlostí se nacházejí vždy na pomezí sektorů, do přehledu jsem přidal i měření z čidla na konci startovní rovinky (speed trap), dle něhož třídím tabulku č. 2.
Mapka okruhu s vyznačením DRS zóny pro zítřejší závod (podklad: f1.com)
Poslední letmé kolo vyšlo skvěle úřadujícímu mistrovi světa Vettelovi - výborně dobrzdil do první zákruty, poskládal do něj své nejlepší sektory (totéž se v Q3 povedlo i Buttonovi, Rosbergovi, Ricciardovi, byli však o něco pomalejší) a ziskem pole-position nám dal vzpomenout na minulou sezónu.
V prvním sektoru vládly Red Bully, které sice na rovinkách nedosahovaly nejvyšší rychlosti, ale díky dobré aerodynamice a vyššímu přítlaku dokázaly zatáčky projíždět rychleji. Opačný přístup zvolili u Lotusu či Force Indie, kde trochu přítlaku obětovali ve prospěch vyšších rychlostí na rovinkách, což by se jim zítra mohlo hodit při předjíždění, budou-li zvládat v horku opotřebení pneumatik.
Hamilton zřejmě zvolil také o něco nižší přítlaku, McLaren MP4-27 je však z pohledu aerodynamiky efektivnějším vozem, což v Q3 doložil o půl sekundy rychlejším časem než Grosjean, přičemž na konci cílové rovinky byl o necelý 1 km/hod pomalejší. Button, který včera s vozem nebyl příliš spokojený, zvolil o něco vyšší přítlak než jeho týmový kolega, na něhož ztratil 2 desetiny.
Tabulka č. 1 - Časy v jednotlivých sektorech
Teploty dnes byly vysoké, což dávalo zabrat zejména zadním pneumatikám, které musí vytvářet trakci ve středně rychlých zatáčkách, jež jsou v Sákhíru zastoupeny ve velkém počtu. Ty byly často špinavé a zanesené pískem, proto se časy na kolo v průběhu kvalifikace dramaticky zlepšovaly, což vedlo k některým překvapením, jak týmy hledaly kompromis mezi šetřením pneumatik a zajetím dostatečně konkurenceschopného času k postupu do další části.
Potvrdilo se, že vyšší teploty budou vyhovovat McLarenu a Red Bullu, který z měkké směsi dnes dokázal vyždímat poslední kapičku výkonnosti. Vzhledem k tomu, jak je pole z pohledu čisté rychlosti letos vyrovnané, se každá drobná výhoda násobí - proto jsou pneumatikové strategie ještě důležitější.
Podle Pirelli v závodě jejich měkká pneumatika vydrží 18 - 20 kol, středně tvrdá 23 - 25. Očekává pouze tři zastávky s tím, že někteří to možná opět risknou jen na dvě. Týmy dnes nestanovují předem pevnou strategií, ale o počtu zastávek se rozhodují až v průběhu závodu (obvykle mají variantu A a B) - dle vlastní výkonnosti i chování soupeřů. Rozdíl mezi směsmi v časech na kolo by se měl pohybovat kolem 0,6 - 0,8 sec.
Tabulka č. 2 - Přehled maximálních rychlostí
Přehled všech časů jednotlivých pilotů: zde.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.
Yuki Tsunoda po třech závodech v Red Bullu ukazuje potenciál, ale jeho plná adaptace ještě není dokončena. Rozdíl oproti Verstappenovi se projevuje nejen v rychlosti, ale i v práci s pneumatikami, stabilitě a konzistenci výkonu.
Šéf Aston Martinu Andy Cowell přiznal, že nové aerodynamické zařízení týmu jim od svého spuštění výrazně rozšířilo obzory. Podle jeho slov poskytl nový větrný tunel cenné poznatky, které Aston Martin plánuje využít k vývoji rychlejšího a konkurenceschopnějšího monopostu.
Gabriel Bortoleto přiznal, že přechod z vítězství v šampionátech F2 a F3 na závodění na chvostu startovního pole Formule 1 pro něj představuje značnou výzvu.
Red Bull Racing se v roce 2026 chystá představit vlastní pohonné jednotky, které vyvinul ve spolupráci s Fordem. Šéf týmu Christian Horner je nadšený z tohoto kroku, i když si je vědom rizika, které s ním souvisí.