ČÍNA - KVALIFIKACE; Jakých časů dosáhli piloti v jednotlivých sektorech během dnešní kvalifikace? A jakých maximálních rychlostí dosahovali?
Jak je z první tabulky vidět, Rosbergovi se podařilo poskládat nejlepší sektory během svého vítězného pokusu v Q3, což se ostatním nepovedlo. Pokud by totéž svedl Sebastian Vettel, který dnes pokračoval se starší verzí výfuků, mohl proklouznout do poslední části na úkor Fernanda Alonsa.
V prvním sektoru, který končí před šestou zatáčkou, byl dnes nejrychlejší Kimi Räikkönen. Druhý, který končí před zatáčkou č. 12 a třetí s dlouhou rovinkou již patřily opět Rosbergovi, který těžil z inovativního DRS systému, jenž díky propojení pomocí F-kanálu snižuje odpor na zadním i na předním křídle zároveň.
Mapka okruhu s vyznačením jediného místa pro možné využití DRS systému v závodu - pokud jezdec neztrácí na vůz před sebou více než 1 sekundu
Tento systém přináší v kvalifikaci, kde není využívání DRS omezeno, obrovskou výhodu. V závodě z ní Mercedesy nebudou moci těžit, proto se dá očekávat, že se zřejmě budou postupně propadat.
Z analýzy sektorů je pěkně vidět, jak těsné jsou rozestupy mezi vozy. Sedmnáct nejrychlejších vozů v kvalifikaci dělilo pouze 0,8 sec, v Q2 nejlepší desítku dělilo dokonce jen 0,3 sec.
Rosberg nejvíce získával právě ve třetím sektoru, kde mohl maximálně využít výhodu svého dvojitého DRS systému. Dokázal také dostat nejvíce ze zadních pneumatik měkké směsi, kterou v Q3 využívali všichni piloti, což se odráželo ve výborné trakci, jež je v Šangaji jednou z klíčových oblastí. Navíc si vystačil s jediným pokusem a ušetřil jednu sadu pro zítřejší závod - podobně jako ostatní jezdci z elitní desítky s výjimkou Hamiltona.
Tabulka č. 1 - Přehled časů v sektorech
Čidlo pro měření maximální rychlosti (speed trap, žlutý bod na mapce nahoře) se nachází na zadní dlouhé rovince. Je zvláštní, že Mercedesům neexcelovaly v tomto místě - zřejmě se během kvalifikace neměly za koho zavěsit, jako například Pérez, jenž z aerodynamického stínu za vozem před sebou vytěžil maximum.
Když se však podíváme na maximální rychlosti v ostatních sektorech, převahu Mercedesu tam nikdo nemůže upřít. Rosberg vyčníval ve všech třech, jeho týmový kolega, který možná volil pro závod o něco větší přítlak, byl v první sektoru třetí, ve druhém druhý a ve třetím čtvrtý.
McLareny podobně jako Red Bully obětují něco z maximální rychlosti ve prospěch vyššího přítlaku v zatáčkách. U Ferrari vyniká slabina - nízké rychlosti nejsou kompenzovány rychlými časy na kolo, což svědčí o deficitu aerodynamiky.
Tabulka č. 2 - Přehled maximálních rychlostí
Příjemným překvapením byla opět výborná výkonnost Sauberu, kterým se spíše dařilo během závodů. Kamuj Kobajaši díky Hamiltonově penalizaci odstartuje ze třetího místa, což je jeho zatím nejlepší výsledek v F1 kariéře. Krom Rosberga si svůj nejlepší záznam po návratu vylepšil také Kimi Räikkönen, jenž vystartuje ze čtvrté pozice na roštu.
Pro zítřek se očekávají dvě až tři zastávky, podle sportovního ředitele Pirelli Paula Hemberyho rozdíly mezi směsmi pneumatik budou činit 0,6 - 0,8 sec na kolo. Vzhledem k vysoké degradaci v Šanghaji se týmy snažily ušetřit sadu pneumatik, kvůli čemuž Grosjean v závěru vůbec nevyjel.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.