ČÍNA - KVALIFIKACE; Jakých časů dosáhli piloti v jednotlivých sektorech během dnešní kvalifikace? A jakých maximálních rychlostí dosahovali?
Jak je z první tabulky vidět, Rosbergovi se podařilo poskládat nejlepší sektory během svého vítězného pokusu v Q3, což se ostatním nepovedlo. Pokud by totéž svedl Sebastian Vettel, který dnes pokračoval se starší verzí výfuků, mohl proklouznout do poslední části na úkor Fernanda Alonsa.
V prvním sektoru, který končí před šestou zatáčkou, byl dnes nejrychlejší Kimi Räikkönen. Druhý, který končí před zatáčkou č. 12 a třetí s dlouhou rovinkou již patřily opět Rosbergovi, který těžil z inovativního DRS systému, jenž díky propojení pomocí F-kanálu snižuje odpor na zadním i na předním křídle zároveň.
Mapka okruhu s vyznačením jediného místa pro možné využití DRS systému v závodu - pokud jezdec neztrácí na vůz před sebou více než 1 sekundu
Tento systém přináší v kvalifikaci, kde není využívání DRS omezeno, obrovskou výhodu. V závodě z ní Mercedesy nebudou moci těžit, proto se dá očekávat, že se zřejmě budou postupně propadat.
Z analýzy sektorů je pěkně vidět, jak těsné jsou rozestupy mezi vozy. Sedmnáct nejrychlejších vozů v kvalifikaci dělilo pouze 0,8 sec, v Q2 nejlepší desítku dělilo dokonce jen 0,3 sec.
Rosberg nejvíce získával právě ve třetím sektoru, kde mohl maximálně využít výhodu svého dvojitého DRS systému. Dokázal také dostat nejvíce ze zadních pneumatik měkké směsi, kterou v Q3 využívali všichni piloti, což se odráželo ve výborné trakci, jež je v Šangaji jednou z klíčových oblastí. Navíc si vystačil s jediným pokusem a ušetřil jednu sadu pro zítřejší závod - podobně jako ostatní jezdci z elitní desítky s výjimkou Hamiltona.
Tabulka č. 1 - Přehled časů v sektorech
Čidlo pro měření maximální rychlosti (speed trap, žlutý bod na mapce nahoře) se nachází na zadní dlouhé rovince. Je zvláštní, že Mercedesům neexcelovaly v tomto místě - zřejmě se během kvalifikace neměly za koho zavěsit, jako například Pérez, jenž z aerodynamického stínu za vozem před sebou vytěžil maximum.
Když se však podíváme na maximální rychlosti v ostatních sektorech, převahu Mercedesu tam nikdo nemůže upřít. Rosberg vyčníval ve všech třech, jeho týmový kolega, který možná volil pro závod o něco větší přítlak, byl v první sektoru třetí, ve druhém druhý a ve třetím čtvrtý.
McLareny podobně jako Red Bully obětují něco z maximální rychlosti ve prospěch vyššího přítlaku v zatáčkách. U Ferrari vyniká slabina - nízké rychlosti nejsou kompenzovány rychlými časy na kolo, což svědčí o deficitu aerodynamiky.
Tabulka č. 2 - Přehled maximálních rychlostí
Příjemným překvapením byla opět výborná výkonnost Sauberu, kterým se spíše dařilo během závodů. Kamuj Kobajaši díky Hamiltonově penalizaci odstartuje ze třetího místa, což je jeho zatím nejlepší výsledek v F1 kariéře. Krom Rosberga si svůj nejlepší záznam po návratu vylepšil také Kimi Räikkönen, jenž vystartuje ze čtvrté pozice na roštu.
Pro zítřek se očekávají dvě až tři zastávky, podle sportovního ředitele Pirelli Paula Hemberyho rozdíly mezi směsmi pneumatik budou činit 0,6 - 0,8 sec na kolo. Vzhledem k vysoké degradaci v Šanghaji se týmy snažily ušetřit sadu pneumatik, kvůli čemuž Grosjean v závěru vůbec nevyjel.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.