ČÍNA - KVALIFIKACE; Jakých časů dosáhli piloti v jednotlivých sektorech během dnešní kvalifikace? A jakých maximálních rychlostí dosahovali?
Jak je z první tabulky vidět, Rosbergovi se podařilo poskládat nejlepší sektory během svého vítězného pokusu v Q3, což se ostatním nepovedlo. Pokud by totéž svedl Sebastian Vettel, který dnes pokračoval se starší verzí výfuků, mohl proklouznout do poslední části na úkor Fernanda Alonsa.
V prvním sektoru, který končí před šestou zatáčkou, byl dnes nejrychlejší Kimi Räikkönen. Druhý, který končí před zatáčkou č. 12 a třetí s dlouhou rovinkou již patřily opět Rosbergovi, který těžil z inovativního DRS systému, jenž díky propojení pomocí F-kanálu snižuje odpor na zadním i na předním křídle zároveň.
Mapka okruhu s vyznačením jediného místa pro možné využití DRS systému v závodu - pokud jezdec neztrácí na vůz před sebou více než 1 sekundu
Tento systém přináší v kvalifikaci, kde není využívání DRS omezeno, obrovskou výhodu. V závodě z ní Mercedesy nebudou moci těžit, proto se dá očekávat, že se zřejmě budou postupně propadat.
Z analýzy sektorů je pěkně vidět, jak těsné jsou rozestupy mezi vozy. Sedmnáct nejrychlejších vozů v kvalifikaci dělilo pouze 0,8 sec, v Q2 nejlepší desítku dělilo dokonce jen 0,3 sec.
Rosberg nejvíce získával právě ve třetím sektoru, kde mohl maximálně využít výhodu svého dvojitého DRS systému. Dokázal také dostat nejvíce ze zadních pneumatik měkké směsi, kterou v Q3 využívali všichni piloti, což se odráželo ve výborné trakci, jež je v Šangaji jednou z klíčových oblastí. Navíc si vystačil s jediným pokusem a ušetřil jednu sadu pro zítřejší závod - podobně jako ostatní jezdci z elitní desítky s výjimkou Hamiltona.
Tabulka č. 1 - Přehled časů v sektorech
Čidlo pro měření maximální rychlosti (speed trap, žlutý bod na mapce nahoře) se nachází na zadní dlouhé rovince. Je zvláštní, že Mercedesům neexcelovaly v tomto místě - zřejmě se během kvalifikace neměly za koho zavěsit, jako například Pérez, jenž z aerodynamického stínu za vozem před sebou vytěžil maximum.
Když se však podíváme na maximální rychlosti v ostatních sektorech, převahu Mercedesu tam nikdo nemůže upřít. Rosberg vyčníval ve všech třech, jeho týmový kolega, který možná volil pro závod o něco větší přítlak, byl v první sektoru třetí, ve druhém druhý a ve třetím čtvrtý.
McLareny podobně jako Red Bully obětují něco z maximální rychlosti ve prospěch vyššího přítlaku v zatáčkách. U Ferrari vyniká slabina - nízké rychlosti nejsou kompenzovány rychlými časy na kolo, což svědčí o deficitu aerodynamiky.
Tabulka č. 2 - Přehled maximálních rychlostí
Příjemným překvapením byla opět výborná výkonnost Sauberu, kterým se spíše dařilo během závodů. Kamuj Kobajaši díky Hamiltonově penalizaci odstartuje ze třetího místa, což je jeho zatím nejlepší výsledek v F1 kariéře. Krom Rosberga si svůj nejlepší záznam po návratu vylepšil také Kimi Räikkönen, jenž vystartuje ze čtvrté pozice na roštu.
Pro zítřek se očekávají dvě až tři zastávky, podle sportovního ředitele Pirelli Paula Hemberyho rozdíly mezi směsmi pneumatik budou činit 0,6 - 0,8 sec na kolo. Vzhledem k vysoké degradaci v Šanghaji se týmy snažily ušetřit sadu pneumatik, kvůli čemuž Grosjean v závěru vůbec nevyjel.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.