ČÍNA - 2. TRÉNINK; Nejrychlejší čas druhého tréninku v Šanghaji zajel Michael Schumacher s Mercedesem, jehož vůz komisaři včera jednomyslně prohlasili za zcela legální. Těsně za ním se seřadili Lewis Hamilton a úřadující mistr světa Sebastian Vettel.
Jako první vyrazil na trať za poměrně nízkých teplot (vzduch 15 °C, trať 16 °C) Kovalainen následovaný Karthikeyanem a Sennou. Po 2 min se objevil také Räikkönen, který měl dopoledne problémy se systémem DRS. Přední týmy pečlivě sledují Lotus, protože se ukazuje, že E20 je velmi rychlým vozem.
Jeho formu však zastínily dva zpackané víkendy: Kimi v Sepangu uvedl, že nebýt chyby, mohl kvalifikaci vyhrát. Podle technického ředitele Jamese Allisona jim však Šanghaj kvůli množství pomalých zatáček Lotusu moc sedět nebude, byť s sebou přivezli celou škálu novinek: novou podlahu, nový kryt motoru, nové deflektory, nové přední křídlo i novou spojovací tyč řízení. Grosjean má k dispozici zcela nové šasi E20-04, Räikkönen starší E20-03.
Red Bull v prvním tréninku nasadil na Vettelův vůz odlišnou verzi výfuků, jak jsme psali včera zde, nejednalo se však o tu nejstarší z předsezónních testů, nýbrž tu z posledních dvou dní v Barceloně - podobnou poslední verzi, s níž jezdil Webber. Měla akorát posunuté koncovky blíže ke středu a k zadní části vozu, zatímco Webber je měl co nejblíže přední části vozu ve snaze dostat výfukové plyny dolů k okrajům difuzoru. Loni to byla silná zbraň, letos může narušovat proudění kolem zužující se zadní části RB8.
Srovnání výfuků z vozu Sebastiana Vettela (nahoře) a Marka Webbera (spodní část obrázku)(foto: Red Bull Racing)
První měřený čas si připsal Daniel Ricciardo - 1:39,185 min. Kovalainen si v úvodu stěžoval na nedotáčivost v pomalých zatáčkách, na druhou stranu si pochvaloval vylepšení stability při brzdění. Caterham do Číny přivezl pár vylepšení včetně nové podlahy, která obsahuje změny v přední i zadní části.
Di Resta jezdil s novou kamerou v přilbě, která nabízí skvělý pohled z vozu, doslova zcela novou perspektivu.
Button si v úvodu po rychlém kole 1:37,721 min musel dát pauzu kvůli problémům s brzdami, mezitím se do čela vyšvihl opět jeho týmový kolega Hamilton - 1:36,814 min. McLaren se stále 100% nerozhodl, zda Hamiltonovi převodovku vymění, s největší pravděpodobností však nebudou riskovat odstoupení v závodu - McLaren to však stále nepotvrdil.
Lewis jezdil také s novou přilbou: na zádi má svou karikaturu na čínské lodičce (foto zde). McLaren v boxech představil zajímavou změnu - čáry v boxech nejsou vodorovné s uličkou, ale skloněné ve směru příjezdu vozidla. Na výjezdu však jezdci musí více zatáčet, což se dá regulovat protočením kol.
Ferrari se v čínských boxech připravuje na trénink (foto: Scuderia Ferrari)
Po 25 min piloti (Ricciardo, Maldonado, Vergne, Kobajaši) začali nasazovat měkčí směs Pirelli. Petrov toho zatím moc neujel, ráno musel půjčit auto Van der Gardemu a tým vysvětluje: "Upravujeme pro Vitalije přední zavěšení, aby měl po ranním nastavení pro Gieda vyvážení takové, jak mu to vyhovuje." Po dalších jízdách mu mění úhel klapky přední křídla a nastavení předních i zadních brzd.
Vettel po 38 min od zahájení překonal Hamiltona a stanovil nový nejrychlejší čas - 1:36,160 min. Před McLaren se o chvíli později posunul i Webberovi - 1:36,433 min.
V polovině bylo pořadí následující:1. Vettel 1:36,160 min2. Webber + 0,2733. Hamilton + 0,6544. Button + 0,7665. Rosberg + 0,7886. Kobajaši + 0,7967. Schumacher + 1,1018. Pérez + 1,2579. Alonso + 1,426
37 min před koncem se do čela vyšvihl Schumacher - 1:35,973. Mercedes dosahuje díky svému dvojitému DRS systému, který díky F-kanálu snižuje odpor na předním i zadním křídle, na rovinkách nejvyšší rychlosti - pouze jeho pilotům bylo na cílové rovince naměřeno přes 320 km/hod.
HRT to se zlepšováním možná myslí vážně - ve druhém tréninku použilo pro vizualizaci proudění flow-visem dvě barvy na tři roky starém křídle (foto: HRT F1 Team)
Poté havaruje Glock v první zatáčce. Zdá se, jako by se zlomilo přední křídlo jeho Marussie a on skončil ve štěrku. Timo po chvíli sezení ve voze hlásil týmu, že cítí bolesti v ruce - nato z něj vyskočil a nasedl na skútr, který jej odvezl do boxů.
Tým zatím neví, co přesně se s vozem stalo, ale Glock říká: "Cítím se být už v pořádku, žádný problém. Nejprve jsem cítil bolest ve své levé ruce. Nevím, co se stalo - jen jsem přijel k první zatáčce a auto jelo rovně. Měli jsme na něm nějaké nové díly, takže doufám, že jsou v pořádku."
Massa, který si během třetího jízdy hned po výjezdu z boxů zničil jednu sadu pneumatik po masivním probrzdění, si po hodině jízd rádiem stěžuje na měkkých pneumatikách na divný pocit ve svém voze. V poslední zatáčce se mu vůz smýká a zůstává sedmnáctý.
Button si stěžuje na příliš velkou nedotáčivost svého McLarenu MP4-27, který ze Sepangu zamířil rovnou do Číny (do Wokingu se tedy nedostal). Hamiltonovi je tankováno větší množství benzínu, v závěru se zaměří na delší jízdy.
Lotus na voze mění díly, zkouší novinky a řeší přitom blíže nespecifikovaný "velký problém." Přitom dává najevo frustraci i z chladných podmínek. Podle nich nemá cenu jezdit za zcela odlišných podmínek, než které jsou předpovídány pro neděli, navíc s oním problémem. Že by Kimiho opět zlobilo řízení?
Počty kol ujetých ve druhém tréninku (vlevo) a za pátek celkem (vpravo)
V závěru se již nikdo nezlepšil - Button jezdil s plnou nádrží kolem 1:42 min - z nejrychlejšího času se tak mohl těšit Schumacher.
Maximální rychlosti: 1. Schumacher - 320,8 km/hod; 2. Rosberg - 320,7; 3. Räikkönen - 320,0; 4. Pérez - 319,6; 5. Petrov - 319,3; 6. Vergne - 319,2; 7. Kovalainen - 319,2; 8. Di Resta - 318,6; 9. Hülkenberg - 318,4; 10. Grosjean - 317,5; 11. Kobajaši - 316,4; 12. Webber - 316,2; 13. Vettel - 315,7; 14. Ricciardo - 315,6; 15. Button - 314,1; 16. Hamilton - 313,7; 17. Alonso - 312,5; ... 23. Massa - 308,9.
Soupis všech časů jednotlivých pilotů: pdf.
Pierre Gasly zhodnotil chaotický závod na Silverstonu, v němž dokázal získat body pro Alpine. Francouz ocenil týmovou práci a zvládnutí náročných podmínek.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.