ČÍNA – 1. TRÉNINK; Lewis Hamilton se v závěru tréninku přehoupl přes všechny a je tak nejrychlejším mužem úvodního klání před Velkou cenou Číny
Zatímco netrpělivě očekáváme zahájení prvního tréninku na třetí velkou cenu sezony, Velkou cenu Číny. Bylo učiněno důležité rozhodnutí: 22. dubna se formule 1 vydá do Bahrajnu, FIA se tak rozhodla nebojkotovat závod.
Do začátku volného tréninku zbývá pět minut a již teď je jasné, že páteční tréninky začínají s penalizací. Provinil se jezdec stáje McLaren Lewis Hamilton, který musel měnit převodovku a čeká ho tak posun o pět míst na startu.
Piloti jsou připraveni k vyjetí na dráhu, momentálně neprší, ale asfalt na některých místech trati ještě není dostatečně vyschlý.
Christian Horner potvrdil, že oba vozy Red Bull nastoupí do tréninku s odlišnou konfigurací výfuků, tak aby si odzkoušeli různé možnosti…první páteční trénink se tak postupně stává testovacím momentem pro týmy.
Na konci boxové uličky svítí zelené světlo, trénink byl odstartován. Na trať se vydávají jezdci, aby si zajeli instalační kolo, mezi nimi i Giedo Van Der Garde s vozem Caterham a Jules Bianchi s Force India. Teplota asfaltu je 13°C jen o jeden stupínek více než teplota vzduchu.
Bruno Senna je na zídce Williamsu, také dnes je odsouzen k roli diváka, v jeho voze sedí Valtteri Bottas. Úvodní část tréninku je tradičně velmi pasivní, piloti odkroužili instalační kolo a jsou u svých mechaniků.
Zadní křídlo Alonsova Ferrari je pokryto flow-visem, Alonso je také prvním pilotem, kterému mechanici mění nastavení. První půl hodina tréninku je za námi, na světelné tabuli nesvítí, žádný čas. Trať je studená a vlhká, nikomu se nechce riskovat a všichni se soustředí na zkoušení nových prvků, které do Číny přivezli.
Na trati je Michael Schumacher a Sergio Peréz, ale oba míří do boxů. Jak můžeme vidět na radaru, blíží se déšť. Mark Webber je nakonec tím prvním pilotem, který zajíždí měřené kolo a stanovuje tak základní hodnotu na 1:44,542, ve stejný okamžik se roztahují deštníky, protože trať je zkrápěná deštěm.
Webber se dokázal v dalším kole ještě zlepšit (1:39,558), o měřené kolo se současně s Australanem pokouší i Vergne a Ricciardo. Romain Grosjean zajel čas 1:41.7 a jde tak na druhé místo. Felipe Massa se dostal do obtíží a je mimo trať, ale zvládl svůj monopost dostat zpět na silnici. Zatímco stále poprchává a trať je mokřejší než v úvodu, jezdci krouží na slickach.
Aktuální pořadí po 50. minutách tréninku je: Webber na první pozici s časem 1:39.558, Grosjean je druhý 1:41.204, třetí je Maldonado 1:41.908. Čtvrtý čas zajel Ricciardo 1:42.763, pátý je Kovalainen 1:43.964, a šestý Massa 1:44.022, sedmý je Mercedes Nica Rosberga 1:46.932, osmý De La Rosa 1:47.1. Následuje Toro Rosso pilota Vergne 1:47.3 a Karthikeyan na posledním desátém místě 1:57.5.
Podmínky na trati se zlepšují a jezdci se postupně rozhodují zajíždět pro pneumatiky do sucha. Mark Webber se dokázal zlepšit natolik, že jeho čas je teď 1:38,977, zatímco z radiové komunikace mezi zídkou Red Bullu a úřadujícím mistrem světa Vettelem, se dozvídáme, že jeho systém DRS nefunguje.
Těsně v závěru tréninku se do čela vyhoupl Lewis Hamilton a posunul tak čas na 1:37,106 min.
Počty ujetých kol v 1. tréninku
Maximální rychlosti: 1. Grosjean - 321,8 km/hod; 2. Pérez - 321,4; 3. Rosberg - 320,9; 4. Kovalainen - 320,1; 5. Van der Garde - 320,0; 6. Schumacher - 319,8.
Přehled všech časů jednotlivých pilotů: pdf.
Pierre Gasly zhodnotil chaotický závod na Silverstonu, v němž dokázal získat body pro Alpine. Francouz ocenil týmovou práci a zvládnutí náročných podmínek.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.