ČÍNA – 1. TRÉNINK; Lewis Hamilton se v závěru tréninku přehoupl přes všechny a je tak nejrychlejším mužem úvodního klání před Velkou cenou Číny
Zatímco netrpělivě očekáváme zahájení prvního tréninku na třetí velkou cenu sezony, Velkou cenu Číny. Bylo učiněno důležité rozhodnutí: 22. dubna se formule 1 vydá do Bahrajnu, FIA se tak rozhodla nebojkotovat závod.
Do začátku volného tréninku zbývá pět minut a již teď je jasné, že páteční tréninky začínají s penalizací. Provinil se jezdec stáje McLaren Lewis Hamilton, který musel měnit převodovku a čeká ho tak posun o pět míst na startu.
Piloti jsou připraveni k vyjetí na dráhu, momentálně neprší, ale asfalt na některých místech trati ještě není dostatečně vyschlý.
Christian Horner potvrdil, že oba vozy Red Bull nastoupí do tréninku s odlišnou konfigurací výfuků, tak aby si odzkoušeli různé možnosti…první páteční trénink se tak postupně stává testovacím momentem pro týmy.
Na konci boxové uličky svítí zelené světlo, trénink byl odstartován. Na trať se vydávají jezdci, aby si zajeli instalační kolo, mezi nimi i Giedo Van Der Garde s vozem Caterham a Jules Bianchi s Force India. Teplota asfaltu je 13°C jen o jeden stupínek více než teplota vzduchu.
Bruno Senna je na zídce Williamsu, také dnes je odsouzen k roli diváka, v jeho voze sedí Valtteri Bottas. Úvodní část tréninku je tradičně velmi pasivní, piloti odkroužili instalační kolo a jsou u svých mechaniků.
Zadní křídlo Alonsova Ferrari je pokryto flow-visem, Alonso je také prvním pilotem, kterému mechanici mění nastavení. První půl hodina tréninku je za námi, na světelné tabuli nesvítí, žádný čas. Trať je studená a vlhká, nikomu se nechce riskovat a všichni se soustředí na zkoušení nových prvků, které do Číny přivezli.
Na trati je Michael Schumacher a Sergio Peréz, ale oba míří do boxů. Jak můžeme vidět na radaru, blíží se déšť. Mark Webber je nakonec tím prvním pilotem, který zajíždí měřené kolo a stanovuje tak základní hodnotu na 1:44,542, ve stejný okamžik se roztahují deštníky, protože trať je zkrápěná deštěm.
Webber se dokázal v dalším kole ještě zlepšit (1:39,558), o měřené kolo se současně s Australanem pokouší i Vergne a Ricciardo. Romain Grosjean zajel čas 1:41.7 a jde tak na druhé místo. Felipe Massa se dostal do obtíží a je mimo trať, ale zvládl svůj monopost dostat zpět na silnici. Zatímco stále poprchává a trať je mokřejší než v úvodu, jezdci krouží na slickach.
Aktuální pořadí po 50. minutách tréninku je: Webber na první pozici s časem 1:39.558, Grosjean je druhý 1:41.204, třetí je Maldonado 1:41.908. Čtvrtý čas zajel Ricciardo 1:42.763, pátý je Kovalainen 1:43.964, a šestý Massa 1:44.022, sedmý je Mercedes Nica Rosberga 1:46.932, osmý De La Rosa 1:47.1. Následuje Toro Rosso pilota Vergne 1:47.3 a Karthikeyan na posledním desátém místě 1:57.5.
Podmínky na trati se zlepšují a jezdci se postupně rozhodují zajíždět pro pneumatiky do sucha. Mark Webber se dokázal zlepšit natolik, že jeho čas je teď 1:38,977, zatímco z radiové komunikace mezi zídkou Red Bullu a úřadujícím mistrem světa Vettelem, se dozvídáme, že jeho systém DRS nefunguje.
Těsně v závěru tréninku se do čela vyhoupl Lewis Hamilton a posunul tak čas na 1:37,106 min.
Počty ujetých kol v 1. tréninku
Maximální rychlosti: 1. Grosjean - 321,8 km/hod; 2. Pérez - 321,4; 3. Rosberg - 320,9; 4. Kovalainen - 320,1; 5. Van der Garde - 320,0; 6. Schumacher - 319,8.
Přehled všech časů jednotlivých pilotů: pdf.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.