Mercedes i nadále může používat své zadní přítlačné křídlo s F-kanálem. Tak reagovali komisaři v Šanghaji na protest týmu Lotus proti aerodynamickému prvku svého rivala.
Technický delegát přitom tento inovativní systém již dvakrát označil jako legální, až do dnešního dne však žádný z týmu proti němu nepodal oficiální protest, který byl dnes projednán se zástupci Lotusu, Mercedesu a FIA.
Lotus položil těchto pět otázek:1. Týká se článek 3.15 systému Mercedesu?2. Obsahuje některé části, které “nejsou potřebné pro nastavení popisované v článku 3.18?3. Může to, co provozuje Mercedes, být přesně popsáno jako “systém vozu,“ “zařízení“ či “procedura?“4. Je zařízení Mercedesu závislé na “pohybu pilota?“5. Mění zařízení Mercedesu “aerodynamické vlastnosti vozu?“
Konkrétní argumetny komisařů byly mimo jiné následující:1. Zařízení či design neobsahuje žádnou pohyblivou část.2. V pravidlech se neobjevila žádná omezení, která by říkala, že není možné zefektivnit systém DRS.3. Double DRS Mercedes představil až po samotném uvedení DRS systému.4. Žádné nařízení nezakazuje díru ve vnitřní části zadního křídla a tím i vylepšení systému DRS.
Kolem Mercedesu F1 W03 a jeho zadního křídla je po zamítnutém protestu Lotusu jasno(foto: Mercedes AMG F1 Team)
Podle FIA je tedy návrh Mercedesu plně v souladu s pravidly týkající se pevnosti a geometrie karosérie, navíc je zcela pasivní a neobsahuje žádné pohyblivé části. Jediným účelem DRS je dle článku 3.18.3 zlepšit předjíždění, s čímž je návrh Mercedesu plně v souladu.
Článek 3.15 se na tuto záležitost nevztahuje, protože nedochází k přímému využití pohybu pilota ke změně aerodynamický vlastností vozu. K oné změně dochází nepřímo jako následek pohybu DRS. Návrh Mercedesu FIA nepovažuje za “systém“ či “zařízení“ svého druhu – je součástí návrhu pro využití změny proudění vzduchu způsobené aktivací DRS.
Návrh Mercedesu není aktivován pohybem pilota, jedná se o následek změny polohy nastavitelné části zadního křídla, která je pravidly povolena. Zdá se, že mění aerodynamické vlastnosti vozu snížením odporu, což je však v souladu se záměrem pravidel.
Výsledek jednání v Číně dává za pravdu Mercedesu: jeho zadní křídlo vyhovuje technickým pravidlům a tým s ním může nadále závodit. Lotus se proti rozhodnutí nebude odvolávat, čímž činí tečku za veškerými spory a startuje proces vývoje podobného systému u soupeřů.
Sebastian Vettel, čtyřnásobný mistr světa, zůstává skeptický k plánovaným pravidlům Formule 1 pro rok 2026. Podle něj není jisté, zda nová éra skutečně přinese atraktivnější a vyrovnanější závodění, jak si vedení šampionátu slibuje.
Max Verstappen připouští, že Red Bull po ztrátě dominance prochází lehkou přestavbou. Podle něj nejde o krizi, ale o přirozenou reakci na to, že soupeři stáhli náskok.
Letní přestávka F1 2025 není pouhým volnem, ale klíčovým obdobím pro načerpání sil těla, odpočinek mysli a posílení týmového ducha. Jezdci i týmy kombinují regeneraci, lehký trénink, koníčky a cestování, aby se po návratu do Zandvoortu v závodním tempu opět objevili svěží a připraveni na boj o každý bod šampionátu.
Zak Brown po uzavření diskuse kolem Landa Norrise upozorňuje, že podobný příběh se nyní přesouvá na Charlese Leclerca. Podle něj se otázka, zda dokáže proměnit pole position ve vítězství, stává dalším horkým tématem sezóny.
Max Verstappen definitivně ukončil spekulace o své budoucnosti. Nizozemský šampion potvrdil, že i v roce 2026 bude hájit barvy Red Bullu.
Guenther Steiner varuje, že Lewis Hamilton by mohl opustit F1, pokud nové předpisy pro sezónu 2026 nepodpoří jeho výkony. Britský pilot podle něj trpí poklesem sebevědomí a Ferrari by muselo dodat vůz, který mu sedne.
Max Verstappen dostal varování za odhození ručníku z kokpitu během maďarského tréninku; FIA zdůraznila, že i malé předměty na trati mohou být nebezpečné.
George Russell komentuje zásadní změnu v Mercedesu letošní sezonu, kdy Lewis Hamilton odešel do Ferrari a jeho místo zaujal mladý Andrea Kimi Antonelli.
Christian Horner byl oficiálně odvolán z pozice ředitele Red Bull Racing, čímž končí jeho dlouhá éra vedení týmu a budování jeho úspěchů ve F1. Red Bull nyní hledá nástupce, který dokáže udržet tým na špičce a přinést nový strategický směr.
Lando Norris věří, že díky nabytým zkušenostem a zlepšení McLarenu má v roce 2025 nejlepší šanci získat svůj první titul, pokud udrží konzistentní výkon a zvládne tlak proti silné konkurenci.
Bernie Ecclestone kritizuje přestup Lewise Hamiltona do Ferrari pro sezonu 2025 a považuje ho za chybný krok. Podle něj měla stáj vsadit na mladšího pilota s dlouhodobou perspektivou.
Poslední dny se objevují spekulace že se Sergio Pérez chystá na návrat do Formule 1 v roce 2026. Oficiální potvrzení jeho dalšího působení by mělo přijít během několika příštích týdnů.