Mercedes i nadále může používat své zadní přítlačné křídlo s F-kanálem. Tak reagovali komisaři v Šanghaji na protest týmu Lotus proti aerodynamickému prvku svého rivala.
Technický delegát přitom tento inovativní systém již dvakrát označil jako legální, až do dnešního dne však žádný z týmu proti němu nepodal oficiální protest, který byl dnes projednán se zástupci Lotusu, Mercedesu a FIA.
Lotus položil těchto pět otázek:1. Týká se článek 3.15 systému Mercedesu?2. Obsahuje některé části, které “nejsou potřebné pro nastavení popisované v článku 3.18?3. Může to, co provozuje Mercedes, být přesně popsáno jako “systém vozu,“ “zařízení“ či “procedura?“4. Je zařízení Mercedesu závislé na “pohybu pilota?“5. Mění zařízení Mercedesu “aerodynamické vlastnosti vozu?“
Konkrétní argumetny komisařů byly mimo jiné následující:1. Zařízení či design neobsahuje žádnou pohyblivou část.2. V pravidlech se neobjevila žádná omezení, která by říkala, že není možné zefektivnit systém DRS.3. Double DRS Mercedes představil až po samotném uvedení DRS systému.4. Žádné nařízení nezakazuje díru ve vnitřní části zadního křídla a tím i vylepšení systému DRS.
Kolem Mercedesu F1 W03 a jeho zadního křídla je po zamítnutém protestu Lotusu jasno(foto: Mercedes AMG F1 Team)
Podle FIA je tedy návrh Mercedesu plně v souladu s pravidly týkající se pevnosti a geometrie karosérie, navíc je zcela pasivní a neobsahuje žádné pohyblivé části. Jediným účelem DRS je dle článku 3.18.3 zlepšit předjíždění, s čímž je návrh Mercedesu plně v souladu.
Článek 3.15 se na tuto záležitost nevztahuje, protože nedochází k přímému využití pohybu pilota ke změně aerodynamický vlastností vozu. K oné změně dochází nepřímo jako následek pohybu DRS. Návrh Mercedesu FIA nepovažuje za “systém“ či “zařízení“ svého druhu – je součástí návrhu pro využití změny proudění vzduchu způsobené aktivací DRS.
Návrh Mercedesu není aktivován pohybem pilota, jedná se o následek změny polohy nastavitelné části zadního křídla, která je pravidly povolena. Zdá se, že mění aerodynamické vlastnosti vozu snížením odporu, což je však v souladu se záměrem pravidel.
Výsledek jednání v Číně dává za pravdu Mercedesu: jeho zadní křídlo vyhovuje technickým pravidlům a tým s ním může nadále závodit. Lotus se proti rozhodnutí nebude odvolávat, čímž činí tečku za veškerými spory a startuje proces vývoje podobného systému u soupeřů.
Helmut Marko po dvaceti letech končí ve své poradní roli u týmů Red Bull. Jeho odchod zasahuje i okruh lidí kolem Maxe Verstappena, který ho dříve označil za „druhého otce“.
Carlos Sainz po závodě vyzdvihl úspěch svého bývalého parťáka Landa Norrise a ocenil nejen jeho rychlost, ale i cestu, kterou si k prvnímu titulu mistra světa vyšlapal.
Odcházející jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda obdržel jeden trestný bod na svou superlicenci za incident během závodu v Abú Zabí, potvrdila FIA.
Lewis Hamilton plánuje po náročné sezoně F1 2025 během zimní přestávky úplně vypnout a odpočinout si od závodění i mediálních povinností.
Poté, co Lando Norris získal titul mistra světa F1 pro rok 2025, Oscar Piastri uvedl, že nečeká žádnou změnu v jejich vzájemné dynamice. Podle něj zůstane vztah mezi jezdci McLarenu stejný jako dosud.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.